Az Apple iPad tablet
Tegnap – a hétfői szövetségi ünnep miatt ez volt az Egyesült Államokban a hét első kereskedési napja – megingott, közel 10 százalékos zuhanással kezdett az Apple-részvények árfolyama, a piac így reagált Steve Jobs vezérigazgató előző nap bejelentett újabb, ezúttal határozatlan idejű betegszabadságára. De miután a vállalat este publikálta első pénzügyi negyedéves és szokás szerint bombasztikus számait, a kurzus megfordult.
Hirdetés
Mint kiderült, a december 25-én zárult időszakban minden várakozást felülmúló mennyiségben fogyott az iPhone és az új divatot diktáló iPad: az okostelefonból 16,24 millió, a tabletből pedig 7,33 millió darabot adott el az év végi három hónapban az Apple – az iPhone-forgalom az egy évvel ezelőttihez képest 86 százalékkal nőtt. Noha a piac jellemzően az új termékekről beszél, figyelemre méltó, hogy a Mac számítógépekből is 23 százalékkal több (4,13 millió) fogyott, mint egy évvel korábban. Az iPhone és iPad növekvő sikerével párhuzamos már jó ideje csökken viszont az iPod médialejátszók vonzereje: ezekből 19,45 millió készüléket adott el a cég, ami 7 százalékos visszaesésnek felel meg.
„Fantasztikus ünnepi negyedévet zártunk, a Mac, az iPhone és az iPad esetében rekordforgalommal. Teljes gőzzel robogunk, és erre az évre is tartogatunk néhány izgalmas dolgot” – idézi az Apple sajtóközleménye a betegállományba vonult vezérigazgatót, Steve Jobsot.
A cég negyedéves árbevétele több mint 70 százalékkal, 26,74 milliárd dollárra, nettó nyeresége pedig 78 százalékkal, 6 milliárd dollárra nőtt. A Wall Street mindkét mutatót alacsonyabbra várta. A bruttó nyereséghányad – ez a gyártási költségek levonása után megmaradó bevétel – az egy évvel korábbi 40,9 százalékról 38,5 százalékra csökkent.
Bár a piac szinte kizárólag azt latolgatja, hogy miként működhet az Apple a karizmatikus alapítója nélkül, a jelentés közzététele kapcsán tartott sajtótájékoztatón nem került szóba Jobs egészségi állapota. „Rendkívül bizakodóak vagyunk a vállalat jövőjével kapcsolatban” – mondta az őt helyettesítő Tim Cook operatív vezérigazgató. Aki elárulta azt is, hogy az iPhone-ból csak azért nem adtak el még többet, mert nem tudtak eleget gyártani.