Melyik mobilt szeretjük?

Az idén 2,5 millió mobil találhat gazdára

A mobiltelefónia lendületének megtörése ellenére a szakemberek szerint az idén növekedni fog hazánkban az új mobiltelefonok értékesítése. A világpiachoz hasonlóan hazánkban is komoly verseny van, ám az itthoni piaci adatokról nincs pontos információ.

Hirdetés

A Samsung Electronics meg kíván felelni a T-Mobile jövőbeni elvárásainak, s törekszik az eddigi jó, és szoros kapcsolat fenntartására – mondta Kunos Balázs, a magyarországi Samsung telekommunikációs üzletágának vezetője. A szakember a T-Mobile International napokban tett bejelentésére reagált, amely szerint a mobilmulti drasztikusan szűkíti a készülékpalettáját, illetve csökkenti a az igénybe vehető kedvezmények mértékét. Bár a hírt a magyar leánycég nem kommentálta, Kunos szerint megfigyelhető az a tendencia, hogy a T-Mobile-csoport egyre inkább erősíti a csoportszintű beszerzést, hogy ezáltal minél kedvezőbb árakat tudjon kicsikarni a gyártóktól. Ennek alapján tehát valószínűsíthető, hogy a döntés érinteni fogja a magyar leányt, kérdés azonban, hogy mikor és milyen mértékben. A magyar mobilcég a verseny miatt ugyanis nem igazán teheti meg, hogy olyan készülék(ek)et töröl a kínálatából, amely a másik két mobilcég ajánlatában megtalálható. Kunos hozzátette: volt példa arra, hogy a nagy T-Mobile egy készülék sikerét megirigyelvén az adott terméket bevette saját kínálatába. Kunos példaként a Samsung X450-est említette, amelyből hazánkban olyan sok fogyott, hogy a T-Mobile International is elkezdte forgalmazni, pedig korábban nem szerepelt az ajánlatban. A szakember közölte: a Samsung a többi gyártóval ellentétben egyszerre maximum 3-4 készüléket kínál a szolgáltatóknak, azokon keresztül a pedig a fogyasztóknak.


Samsung X450

Éles verseny az ezüstért

A koreai tulajdonú cég a globális és lokális piacon egyaránt a 60 eurós feletti készülékek piacára koncentrál, ez ennél alacsonyabb árkategóriában nem indít "versenyzőt" az ott dúló óriási árharc miatt. A stratégia sikerét bizonyítja az értékesítés imponáló bővülése: míg 2002-ben 90 ezer, 2003-ban 210 ezer készüléket adott el a társaság hazánkban, addig a tavaly már 300 ezer Samsung mobil talált gazdára. A világpiacon azonban már más a helyzet. A IDC piackutató legfrissebb jelentése szerint a Motorola és Samsung közötti éles versenyben az amerikai gyártó növelni tudta előnyét. A tavalyi év utolsó negyedében a dél-koreai társaság értékesítése ugyanis 21,1 millió darabbal csökkent az előző három hónaphoz képest. Szakértők szerint ez azzal magyarázható, hogy a mobilkészülékek világpiacának 13 százalékát uraló Samsung stratégiájának megfelelően a karácsonyi szezonban sem képviseltette magát az olcsó kategóriákban, pedig a tapasztalatok szerint ebben az időszakban elsősorban a tömegtermékekre van igény.


Motorola MPx-200

A Motorola készülékek hazai forgalmazója a magyarországi piac alakulását másként látja. A cégtől kapott tájékoztatás szerint a Motorola a Nokia és a Sony Ericsson mögött a harmadik helyet foglalja a hazai piacon. Nehezíti az ellentmondás feloldását, hogy a Nokiától és a Sony Ericssontól többszöri próbálkozásunk ellenére nem tudtunk információt szerezni, s a mobilszolgáltatók sem voltak hajlandóak konkrét eladási adatokkal szolgálni. Suga János, a Motorola mobiltelefon-üzletágának magyarországi vezetője elmondta, abban viszont egyetértett Kunossal, hogy az eladási adatok azt jelzik, hogy a vásárlók egyre inkább a prémiumkészülékek iránt érdeklődnek. Hozzátette: a Motorolának gyakorlatilag nincs is alacsony árkategóriájú telefonja, ráadásul a világon mindenhol több Motorola-fejlesztés általánossá vált. Ezek között említette a kihajthatós telefont, amellyel elsőként az amerikai óriáscég jelent meg a piacon. A társaság a jövőben is ezen az úton kíván haladni, a telefongyártásnál egyre hangsúlyosabbá válik a formatervezés és a különleges anyagok használata, valamint az informatikai cégekkel való együttműködés. Utóbbi ékes példája a "Microsoft-motorral" szerelt újdonság, az MPx-200-as készülék. Ettől függetlenül viszont a Samsungok népszerűségét bizonyítják azok az európai felmérések is, amelyek szerint a samsungosoknál igen magas az újravásárlási hajlandóság, tehát a fogyasztók döntő része a telefoncserénél ismét ezt a márkát választja.

Kunos szerint a mobilszolgáltatók ma már nem az új előfizetők megszerzésére, inkább az egy előfizetőre jutó bevétel növelésére koncentrálnak. Ebben jó partnerek vagyunk, véli Kunos, mert a Samsungokat elsősorban a többet költő ügyfelek vásárolják. A relatíve szűk, 3-4 termékből álló kínálatot a Samsung azzal ellensúlyozza, hogy 6-12 hónapon belül újabb készülékkel jelenik meg az adott árkategóriában.

Több mint kétmillió készülék találhat gazdára

A mobilpiac dinamikája a decemberi 2,4 százalékos növekedés ellenére lassulni látszik, a közel több mint millió előfizetőnek előbb-utóbb új készülékre lesz szüksége, így főként ebben van a növekedési potenciál. Kunos szerint az igen hosszú, 3 éves termékciklussal számolva 2,5 millió új készülék eladása várható hazánkban, a tavalyi 2,3 millióval szemben. A szakember szerint ennek 16-20 százalékát adhatja a Samsung, amely hozzávetőleg 400-500 ezer telefon eladását jelenti. Az üzletág-igazgató közölte továbbá, hogy a szolgáltatók közreműködése nélkül értékesített kártyafüggetlen telefonok száma egyelőre marginális, ám egyre növekvő tendencia figyelhető meg. A Motorola által is tapasztalt folyamatot erősíthetik a mobilszolgáltatók kínálatszűkítés irányába tett lépései, illetve az is, hogy a különböző értékesítők – például elektronikai áruházak – akár kamatmentes hitelre is kínálnak készülékeket a vásárlóknak.

Azóta történt

  • Tarifacsomagok labirintusában

    Hogyan válasszunk mobilszolgáltatót, ha a különböző tarifacsomagok gyakorlatilag összehasonlít- hatatlanok?

Előzmények