Tarifacsomagok labirintusában

Mondd, te mit választanál?

Hogyan válasszunk mobilszolgáltatót, ha a különböző tarifacsomagok percdíjai gyakorlatilag összehasonlíthatatlanok, ezért fogalmunk sincs, hogy valójában mi mennyibe kerül? Mi legyen az összehasonlítási alap: a percdíj, a másodpercdíj, az első tíz másodperc, vagy az első harminc másodperc? Mennyibe kerül az információkeresés költsége? És mi van, ha összetett a kínálat?

Miközben a mobiltársaságok csalogató és előnyösnek tűnő reklámokkal próbálnak ügyfeleket szerezni, egy átlagos fogyasztónak mintegy három és fél órájába kerül kiigazodni bármely mobiltelefon-társaság honlapján, feltéve, ha nem adja fel az első öt percben az önálló tájékozódásra való igényét. És még akkor se biztos, hogy megtalálja a számára legelőnyösebb ajánlatot, hiszen egységes összehasonlítási alap hiányában képtelen eligazodni a három mobilszolgáltató összesen 34 tarifacsomagjának dzsungelében.

Hirdetés

Univerzális kalkulátor

A mobiltársaságok azzal védekeznek, hogy üzletpolitikájuk éppen hogy fogyasztóbarát, hiszen a sokféle és átlátható tarifacsomagokkal a választás szabadságát kínálják fel az ügyfeleknek. Ám ha a választás szabadságával élve az ügyfél esetleg mégse tudna rájönni, hogy számára melyik ajánlat a leginkább fogyasztóbarát, akkor viszont személyesen elfáradhat valamely értékesítési pontba, ahol minden bizonnyal személyre szabott ajánlatot kaphat az ügyintézőtől – mondják a mobilszolgáltatók. A Pannon GSM például állítja: a cég honlapján lévő tarifakalkulátort éppen azért hozták létre, hogy segítse az ügyfelet a megfelelő tarifacsomag kiválasztásában.

A magyarországi mobilcégek összesen 23 előfizetéses és 11 kártyás tarifacsomagot kínálnak ügyfeleiknek. Ha ezekhez hozzászámítjuk a különböző percdíj, sms, mms-kedvezményeket, valamint a csúcsidőn kívüli beszélgetések kedvezményét, több mint 80 lehetőség közül választhatunk. Mivel nincs egységes összehasonlítási alap az egyes mobilcégek tarifacsomagjai között, ekkora számnál gyakorlatilag képtelenség racionális döntéssel kiválasztani a számunkra legmegfelelőbb ajánlatot.

A tarifacsomagok átláthatatlanságára a Gazdasági Versenyhivatal több határozata is felhívta a figyelmet. Számos határozat fogalmaz úgy, hogy a tarifacsomagok a fogyasztók számára nehezen áttekinthetők és értelmezhetők. Mivel a rendszer úgy van kitalálva, hogy az egyes tarifacsomagokhoz kapcsolódó speciális feltételek felértékelődnek a szolgáltató kiválasztása során, ezen információk beszerzése nagyban megnöveli az átlagos fogyasztó információhoz jutásának költségeit. Ezzel párhuzamosan a fogyasztók döntéseiben egyre nagyobb szerepet játszanak a reklámok – különösen a televíziós reklámok. Ráadásul az összetett és állandóan változó tarifacsomagok miatt az átlagos fogyasztó a saját preferenciáival sem lehet tisztában, hiszen nem tudja mihez viszonyítani a saját igényeit. Mindebből az következik, hogy a fogyasztók a – gyakran megtévesztő – televíziós reklámok hatására váltanak mobilszolgáltatót, mivel önállóan képtelenek eligazodni az átláthatatlan tarifarendszerek erdejében – a szolgáltatók legnagyobb örömére.

Túl sok a hangjegy

A T-Mobile szerint a differenciált tarifarendszer egyértelműen az ügyfelek érdekeit és igényeit szolgálja. A társaság sajtóosztályának véleménye szerint éppen a fogyasztói igények hívják életre az új és új díjazási ötleteket, tehát a dolog éppen fordítva van, mint ahogy gondoljuk. "A viszonylag sok díjcsomag talán annak is köszönhető, hogy miközben új tarifacsomagok születnek, a régiek nem szűnnek meg ezzel egyidőben" – avattak be a társaság üzletpolitikájának rejtelmeibe, majd – immáron megszokott elemként – felhívták a figyelmünket a társaság honlapján működő fantasztikus díjcsomag-kalkulátorra, amelynek segítségével minden bizonnyal kiválaszthatjuk a nekünk leginkább megfelelő ajánlatot.

A Pannonnál elmondták: a piac fogyasztóbarát működésének feltétele és jellemzője a választék, a különböző felhasználói igényeknek megfelelni képes termékkínálat. "A differenciált mobiltarifa-kínálatot kárhoztatni pontosan olyan abszurdum, mintha valaki az autógyárakat bírálná, amiért túlságosan sokféle járművel zavarják meg a potenciális vevőket" – mondta el Somlyai Dóra kommunikációs igazgató. Baranovszky György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) elnöke szerint nem a kínálat számával van baj, hanem a kínálat minőségével: információs hozzáférés hiányában fogyasztó legyen a talpán, aki képes összehasonlítani a különböző ajánlatokat. "Véleményem szerint a rendszer értelme az információk monopolizálása. Ráadásul az állandóan változó szerződési feltételek és díjszabások gyakorlatilag megfosztják a fogyasztót az önálló döntés lehetőségétől" – véli az OFE elnöke.

Módosulnak a feltételek – de miért is?

A Pannon GSM honlapjának tanúsága szerint, idén január óta 16 alkalommal változtatták meg kisebb-nagyobb mértékben a számlás előfizetés díjszabási feltételeit. Arra a kérdésre, hogy a sűrű változtatásnak mi volt az indoka, a kommunikációs igazgató elmondta: "E változások elsősorban különböző kedvezmények bevezetéséhez, az előfizetésekhez kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások indulásához, illetve az igénybe vételükhöz kapcsolódó egyes feltételek módosulásaihoz kötődnek". Az igazgató hozzátette: jogszabály írja elő, hogy a távközlési szolgáltatóknak minden ilyen esetben újra közzé kell tenniük a teljes tarifatáblázatot.

Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hivatal (NHH) szóvivője szerint is egyértelmű, hogy a tarifák összehasonlíthatatlanok. Éppen ezért az NHH idén szeptemberre fogja elkészíteni az egységes tarifaszolgáltatás-ajánló rendszerét, kizárólag a fogyasztók tájékoztatására. "A bankok THM mutatójának mintájára létrehozott egységes összehasonlítási alap bevezetése nem járható út, mivel a telefonszámla végösszegét sokkal több tényező határozza meg, mint azt, hogy egy kölcsönügylet eredményeképpen havonta milyen törlesztő részletet fizet az ügyfél a banknak. Ugyanakkor szükség van a fogyasztók megfelelő tájékoztatására is" – mondja a szakember.

Szakértők szerint a tarifacsomagok átláthatatlanságnak három fő oka van: a magyar mobilpiac egy-másfél éve elérte az uniós mobilpenetrációs szintet, másrészt a magyar piac jóval árérzékenyebb, mint például a nyugat-európai. Vagyis a hazai mobilszolgáltatók differenciáltabb és agresszívebb árpolitikával próbálnak új előfizetőket szerezni – gyakorlatilag a mobiltelefónia hazai megjelenésétől kezdve változatlan logikával. Ráadásul a Vodafone megjelenése felgyorsította az árversenyt. "Mivel a Vodafone Magyarországon a harmadik szolgáltatóként indult, a hazai árérzékeny piacon határozottabb piaci növekedést csak agresszívebb árazással tudtunk elérni" – mondták a Vodafone-nál. A társaság szóvivője hozzátette: a differenciált tarifarendszer inkább az ügyfelek "edukálásáról" szólt, amihez véleménye szerint gyorsan hozzá is szokott a magyar közönség.

Ember Zoltán – Napi Gazdaság

Azóta történt

Előzmények