A sávszélesség csapdájában

Szolgáltatói állásfoglalások

UPC:

„A hálózatsemlegességgel összefüggésben hazánkban is hamarosan nyilvánosságra kerül egy új szabályozás. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) szoros együttműködésben, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) keretében a nagyobb internet-szolgáltatók és a kábelszolgáltatók szövetségei egy új önszabályozásban állapodtak meg. Ennek célja, hogy a hálózatsemlegesség európai uniós alapelveinek megfelelően a fogyasztók számára átláthatóvá, egyértelművé és összehasonlíthatóvá tegye azt, hogy milyen minőségű és milyen esetleges műszaki korlátokat tartalmazó internet-hozzáférést biztosítanak az egyes szolgáltatások. Ennek az önszabályozásnak a kialakításában és alkalmazásában valamennyi jelentősebb szolgáltató részt vesz, az iparág teljességgel magáénak érzi és közös ügynek tekinti a fogyasztók nyílt tájékoztatását. Mi is egyetértünk azzal, hogy az internet-technológia és szolgáltatások jelenlegi fejlődési szakaszában, az uniós kritériumokkal is összhangban ez az önszabályozás az elkövetkező években is megfelelően szolgálhatja az átláthatóság fogyasztói és piaci érdekeit.

A kép csak illusztráció
A kép csak illusztráció

Az internetkapcsolatnak az egyes fogyasztók által érzékelhető tényleges minőségét nagyon sok tényező befolyásolhatja, köztük számos olyan elem is, amelyre a hozzáférést biztosító szolgáltatónak nincs közvetlen ráhatása. Ezért a szolgáltatók kénytelenek a garantált sebességet jellemzően alacsonyabban meghatározni a műszakilag elérhető maximális névleges sávszélességnél, illetve az egyébként a legtöbb előfizető számára folyamatosan ténylegesen elérhető adatátviteli sebességnél. A kábelszolgáltatók által használt hibrid üvegszálas és koaxiális internethálózat ugyanakkor a jelenleg rendelkezésre álló technológiák közül az egyik legmegbízhatóbb minőséget képes biztosítani, ezért előfizetőink folyamatosan magas színvonalú internetkapcsolatot vehetnek igénybe. Ezt támasztja alá a vállalt és meghirdetett minőségi célértékeknek való megfelelősségről készült jelentésünk is, amelyet évente közzéteszünk a honlapunkon PDF formátumban. A jogszabályoknak megfelelően elvégzett mérések alapján elkészült beszámolóból is látszik, hogy a ténylegesen megvalósult hálózati sebesség magasan a vállalt garantált érték , és a legtöbb esetben a maximálisan elérhető névleges sebesség felett is van.”

DIGI:

„A DIGI a tiszta és átlátható piaci verseny híveként üdvözli az internet semlegességről szóló európai kezdeményezést, amely jelentősen hozzájárulhat a korrekt piaci magatartás erősödéséhez hazánkban is. A DIGI egyetért a törvénytervezet azon pontjával, amely szerint ugyanolyan internet méret nem elég mindenkinek és támogatja, hogy a jelenleg is megszokott piaci gyakorlat szerint a fogyasztók igényeiknek, szükségleteiknek megfelelő méretű internet csomagot kapjanak. A DIGI folyamatosan fejleszti meglévő hálózatát, hogy a fogyasztók részéről jelentkező növekvő internetezési igényeket (növekvő sávszélesség igény, gyorsabb le- és feltöltés, stabil megbízható adatforgalom, wi-fi lehetőség a lakáson belül) minél magasabb szinten tudja kielégíteni. A növekvő piaci igények követéséért választotta a DIGI az internet szolgáltatási rendszere alaptechnológiájaként az optikai szálas adatátvitelt, és a DIGI hálózata kiemelkedő módon, 90% feletti lefedettségben ezen modern optikai technológiákra épül.

A szerződések és az ajánlatok átláthatóságáról szóló törekvést is üdvözli a DIGI. Remélhetőleg fontos témakör kerül rendezésre ezen pont alatt, ez a fogyasztók érdekeinek érvényesítése érdekében további szabályozást igényelhet Magyarországon. A szolgáltató váltás megkönnyítése a DIGI véleménye szerint szintén fontos témakör, fontos a fogyasztókban lehetőségeiket, jogaikat tudatosítani. Az internetszolgáltatók általi szelektív korlátozása és lassítás kérdésköre a hozzáférés szolgáltatók és tartalomszolgáltatók közti jelenlegi vitatott viszonyt tudná szerintünk rendezni. A DIGI részéről is egyetértünk azzal, hogy ne legyen az interneten keresztül elért egyes szolgáltatások közöttdifferenciáló korlátozás az alapján, hogy a tranzitot vagy sávszélességet biztosító internetszolgáltatóra mekkora terhet jelent az adott típusú alternatív vagy nagy forgalomigényű szolgáltatás. A szabályozás ugyanakkor óvatosságot igényel, hiszen a megnövekedett forgalmi igényhez szükséges infrastruktúra-beruházás költségeit viszont nem lehet az internetszolgáltatóknak sem csupán a fogyasztók számláiból fedezni, mivel ezáltal a megemelkedő díjakkal a fogyasztókra mérnének extra terheket.

A kép csak illusztráció
A kép csak illusztráció

A tervezet legtöbb nézeteltérést kiváltó pontjának mindenképpen az infrastruktúra átengedését tartjuk. Ugyanis ez szélsőséges esetben akár azt jelenthetné, hogy mindenki hozzáfér egy létező helyi hurokhoz, ugyanazon paraméterekkel. Ez azt a veszélyt rejti magában, hogy a jelenleg meglévő infrastrukturális befektetések megtérülése romlik, mert eltűnik az a kompetitív előny, mely a befektetés kiváltója volt, és amely finanszírozta volna utólagosan a költségeket. Így csökkentheti a kedvet a beruházásokhoz, és így az új technológiák bevezetéséhez. Ennek a pontnak tehát körültekintő, részletes kidolgozása szükséges, a piaci fejlődés motorjául szolgáló beruházásokhoz fűződő érdekek figyelembevételével.”

Invitel:

„Az Invitel támogat minden olyan kezdeményezést, amely az innováció serkentését, a piaci verseny élénkítését, a szolgáltatás minőségének javítását és az internet jogszerű, szabályozott használatát segíti elő. A hálózatsemlegesség tekintetében az NMHH az önszabályozás mellett tette le a voksot. Ez alapján a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) Egyesület tagvállalatai – köztük az Invitel – a hálózatsemlegesség témakörén belül a fogyasztók hatékonyabb tájékoztatása és a szolgáltatások átláthatóságának növelése érdekében 2013 júniusától honlapjaikon valamennyi általuk kínált szélessávú internetcsomag mellett egy egységes, az összehasonlításra alkalmas táblázatban mutatják be a szolgáltatás legfontosabb paramétereit. Az Invitel, mint a HÉT tagja az önszabályozás teljessé tétele érdekében a hatósággal együttműködve olyan szolgáltatói „Etikai kódex” kialakításán is dolgozik, amely a szolgáltatók egységes, fogyasztóbarát eljárását is szabályozza annak érdekében, hogy a fogyasztók könnyebben tudják majd kiválasztani az igényeiknek megfelelő szolgáltatás-csomagokat. Így az internetes oldalakon szereplő szélessávú internet szolgáltatáshoz kötelezően egy ún. „Egységes szolgáltatás leíró” táblázat is kapcsolódik majd, hogy a felhasználók megfelelő tájékoztatást kapjanak, illetve összehasonlíthatóak legyenek az egyes szolgáltatóknál elérhető díjcsomagok.A HÉT tagjaként az Invitel meggyőződése szerint az önszabályozásnak köszönhetően nőhet a fogyasztói elégedettség és ez pozitív hatással lesz a szélessávú internet szolgáltatások további gyors piaci elterjedésére is.

A kép csak illusztráció
A kép csak illusztráció

Az Invitel a jogszabályban meghatározott feltételek szerint kommunikálja internetes díjcsomagjait, külön feltűntetve a kínált sávszélességet (le- és feltöltési sebességet), illetve a garantált le- és feltöltési sebességet. Az Invitel a hálózati szolgáltatásminőség teljesített értékét NMHH rendelet szerint méri és teszi közzé a honlapján.”

A Telekomtól a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények