Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #42 üzenetére

    "Azért ez nem így működik, hogy egyvalakit tanít a tanár, a többi 20-30 meg unatkozik.

    Erre találták ki a tanórán kívüli felzárkóztatást, a korrepetálást, az ismeret alapú csoportbontást vagy az eltérő tudású diákokat egymás mellé ültetni és motiválni a közös munkát és még sok egyéb praktika és trükk (vagyis pedagógiai módszertan)..."

    Mind igaz és egyik sem. Alsósoknál.

    Azt hiszem alsósokról szól a téma ezen része, akik korábban még nem tanultak iskolai keretek között semmit. Olyannyira heterogén lehet a fejükben lévő "tudás", hogy nehéz eldönteni, kiket hova és miként kell felzárkóztatni. Én biztos nem mernék rá vállalkozni.

    Felsőbb tagozatba kerülvén... no jó, a változás miatt nem szerencsés példa.

    Szóval gimnáziumban kerülvén legalább van egy előírt minimum, amihez adott esetben mérni lehet a diák tudását. Természetesen ezen túl sokan sokféle tudással rendelkezhetnek, de az már könnyebben kezelhető, mivel az előírt alapra kell(ene) építkezni. Itt szintre lehet hozni a tudást - ha a másik fél együttműködik.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz auth.gabor #42 üzenetére

    Erre találták ki a tanórán kívüli felzárkóztatást, a korrepetálást, az ismeret alapú csoportbontást vagy az eltérő tudású diákokat egymás mellé ültetni és motiválni a közös munkát és még sok egyéb praktika és trükk (vagyis pedagógiai módszertan), amely nem a klasszikus frontális osztálymunkára épít, hanem arra, hogy minden diák saját magához képest a lehető legnagyobb fejlődést tudja produkálni.

    Jó is, hogy ezt így leírtad, mert arról még nem is beszéltünk, hogy a tanárokat hogy megszivatják ebből a szempontból is. Nagyon nem mindegy, hogy mekkora tudásbeli különbség van az osztály jobbik és rosszabbik fele között. Az ugye józan ésszel belátható, hogy sokkal könnyebb a tanár dolga, ha ötödik osztályban nem azt kell magyarázni a fél csoportnak, hogy hogy kell bekapcsolni a gépet.
    Arról nem is beszélve, hogy a szegényebb gyerekeket különórákra kényszerítik azért, mert alsóban nem kapta meg a lehetőséget, hogy elsajátítsa a legalapvetőbb készségeket, amik kellene a számítógép használatához.

  • ng0ofy

    KORREKTOR

    válasz auth.gabor #42 üzenetére

    " Ezt az oktatási rendszer önmaga nem tudja megoldani."

    Nagyon örülök neki, hogy ezt végre leírta valaki, mert így nem nekem kell feldobni. Sok problémát, amit az előttem szólók felvetettek régen a családon belül oldottak meg. A gyereket elég volt megtanítani az eszközökre és használatukra (írás, olvasás, logaritmus számítás, gyorsgépelés, stb.) a használat módját, etikáját otthonról hozta. (gyors példa, már volt: képek a facebookon)
    Ma, amikor otthon csak enni kap a legtöbb kölyök, az iskolának kellene átvenni a nevelő szerepet is, de a tanárképzés még mindig a tanító-tanár szerepnél tart. A költségvetés is. Így marad a felületes tanítás az iskolában és a felületes szocializáció otthon.
    Ezt a szakadékot hidalják át szépen az egyházi iskolák. Persze megtehetik, kapnak pénzt a kerettanterven felüli oktatásra, foglalkozásokra is bőven. Viszont ha már van modell, ami ha nem is tökéletesen működik, de jó irányba tart, akkor onnan kellene lopni az ötleteket és itt kanyarodunk vissza a bárminemű változás, fejlődés mozgatórugójához és a legtöbb jó dolog itthoni kerékbetörőjéhez, a pénzhez. Még egy benchmark munkacsoport (a minisztériumokban imádják az ilyesmit) felállítása is annyival töbe kerül az államnak, mint egy civil (legyen az egyházi vagy hippi, de önkéntes) intézménynek, hogy belefogni sem mernek.

    A gondolatsor lezárására, nem én találtam ki: Kell-e, hogy az állam tartson mindent kézben, nem kellene -e kiadnia ezt-azt a kezéből. Jelen esetben egy kerettanterv összeállítást miért nem az olyan meglévő és felkészültnek mondható szervezetekre bíznak, mint a(z) X Tanárok Szövetsége? Az elkészült tervek felülvizsgálata persze így is szükséges, csak az elkészültének költségei alacsonyabbak, így több pénz jutna másra és a minősége is kevésbé megkérdőjelezhető lenne a szakmák számára.

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #46 üzenetére

    "Ne alacsonyodjunk le ilyen szintre, hogy egy 6 éves gyereknél egy tapasztalt tanító ne tudná egy-két hét alatt hozzávetőlegesen felmérni, hogy milyen szellemi tőkét hoz magával a gyerek otthonról és az óvodából..."

    Amit írtam, azt az informatika kapcsán írtam. Tartom is.

    "Miért gondolod, hogy csak sztenderdizált tesztekhez lehet mérni a tudást?"

    Nem gondolom. Ugyanakkor valamilyen alapról el kell indulnom. Azt ugye azért elvárhatom, hogy legyen egy minimum, akár van nyomtatásban, akár nem?

  • Nobuo

    tag

    válasz auth.gabor #42 üzenetére

    Én nem ez ellen szóltam.
    Én csak az ellen szóltam, hogy nem szabad azt alapul venni, hogy mindenkinek van és egy adott szinten már minden gyerek ért hozzá.

    Természetes, hogy minél hatékonyabban kéne alkalmazni az oktatást.

  • Nobuo

    tag

    válasz auth.gabor #50 üzenetére

    Talán arra gondol, hogy kört szinte egyféleképpen lehet rajzolni, de a számítógép kezelésének több módja van, és a gyerek lehet egy művelet legbonyolultabb módját tudja csak, mert a szülei ezt alkalmazzák otthon.

  • Nobuo

    tag

    válasz auth.gabor #54 üzenetére

    Nem értem mi a probléma, én úgy gondolom elég érthetően fogalmazok.

    A tanító pedig fel tudja, ha fel tudja mérni. Vannak lelkiismeretes oktatók és megélhetésiek is. Vannak türelmesek és kedvesek, és vannak frusztráltak, akik azért feleltetnek órán 10 diákot, mert rosszul keltek. Minden részletébe bele lehetne ennek menni.

    A gyerek korát illetően nagyon leragadtál a 6 éves kornál, ha így megy tovább, akkor felső tagozatos koráig egyetlen informatika órája sem lesz egy gyereknek.

    [ Szerkesztve ]

  • Nobuo

    tag

    válasz auth.gabor #57 üzenetére

    Te tartasz itt. A fő téma az új kerettanterv és az órák számának csökkentése. Attól, hogy kiragadunk részeket a fő probléma még ez lesz.

    Már kezdem azt érezni, hogy fórumozni egymás minősítése nélkül egyszerűen nem lehet.

  • Nobuo

    tag

    válasz auth.gabor #60 üzenetére

    Az első ezzel foglalkozó cikkben az egyik altéma olyan jóra sikeredett (semmi értelme az informatika órának, úgy sem tanulnak semmit ott a gyerekek), hogy a több száz hozzászólás 75%-a erről szólt.

    Ha követed az altémát és összehasonlítod a rajzolást az informatikával, akkor is lesz aki ettől azt hiszi te lenézed a rajzolás jelentőségét.

    Ha majd egyszer építek egy házat és téglát vásárolok hozzá, akkor az összes cégnek, akiktől nem vásároltam téglát küldök egy bocsánatkérő levelet, hogy kifejtsem nem azért az ő cégüket választottam, mert lenézem őket vagy minőségbeli problémám van velük.--> Gondolom érthető...

  • Nobuo

    tag

    válasz auth.gabor #61 üzenetére

    Felső tagozat felett csökkentik az informatika órák számát, alsó tagozatban pedig nulla lesz, ha ez nem változik (remélem igen). Én ehhez szóltam hozzá, erről fejtettem ki a véleményem. Leragadni 6 éves gyerekeknél és felháborodni, mert én az alsó tagozatra gondolok (okkal, lásd első mondat) nem előrelépés. Pontosan hogy ki kéne ezt terjeszteni, mert egy nagyon értelmes oldalnak és szakmai fórumnak tartom ezt a helyet, de a szerkesztők is meglepődtek azon mennyire csak főképp (közhelyesen tisztelet a kivételnek) a mocskolódás ment a tanárokról és egymással a véleménykülönbségek miatt. Ha az a kormány, akiket szidunk (megint csak okkal) innen szeretne meríteni, akkor semmivel nem lennének előrébb, mert mocskolódni, egymásra mutogatni már ők is tudnak.

    Jó beszélgetést mindenkinek.

    [ Szerkesztve ]

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #50 üzenetére

    "miért könnyebb megítélni, hogy egy gyerek mennyire képes kis köröket rajzolni, mint azt, hogy mennyire képes mondjuk egeret használni?"

    Nem feltétlen alsós példákat írok, az alábbiak korfüggetlennek tekinthetők, mert minddel találkoztam már középiskolában és felnőtteknél is.
    Pistike, el tudsz indítani egy programot? Hát persze! Aztán ha nem az asztalon van, már nem tud.
    Ismered-e a billentyűzetet? Persze. De ha valaki megnyomja az Insertet, akkor már összeomlott minden.
    Nyisd meg a fájlt szövegszerkesztőben! Sokáig elvan a dupla kattintással, de ha nem a kíván alkalmazás van társítva, már bajban van.
    Hogy mire jó a CapsLock? Nem érdekli, mert ismeri a billentyűzetet, de ha valaki benyomja, nem tud mit kezdeni a helyzettel.
    Csak Backspace billentyűvel tud törölni, Delete-vel nem.

    Úgy gondolom, hogy más tárgyaknál sokkal inkább egymásra épülő "rendszer" van, könnyű kiszúrni azt a pontot, amit fejleszteni kell, hogy felzárkózzon a többihez, míg itt rendkívül sok, sokak számára természetes - egymástól független - morzsából áll össze az egész, amit már akár egy - hogy maradjunk alsó tagozatban - negyedikes is tudhat. De vajon melyik morzsa hiányzik is neki?

    [ Szerkesztve ]

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #67 üzenetére

    Ja, én azt hittem, hogy arról beszélünk, hogy informatika kapcsán a felzárkóztatás mit jelenthet egy olyan (4., / 5. / 6. ?) osztályban, ahol az egyik diák tapasztaltnak tűnik, mert otthon megfelelő eszközök állnak rendelkezésre, míg másoknak nincsenek.

    Nem fogadtam el, hogy könnyedén átlátható, kinek milyen felzárkóztatásra van szüksége. Próbáltam írni egyszerű példákat, hogy milyen alapdolgokba lehet belefutni még több évre visszanyúló számítógépes gyakorlat mellett is. "Felzárkóztathatom" azt, akinek nincs, vagy kevés ilyen élménye van, ugyanakkor könnyen lehet, hogy a felzárkózásra nem szorulóknál a hiányok uniója lefed majd mindent.

    (Ha a fentiekből sem világos, hogy miről beszélek, akkor felesleges folytatni, mert két külön világban élünk.)

  • #13260800

    törölt tag

    válasz auth.gabor #70 üzenetére

    Nem rontottam el semmit. Szülő felügyelet PC-n bekapcsolva Internet állat módjára megszűrve. A rendszer 1 óra géphasználat után kivágja. A telefont meg nem kapja meg.

    Ennyi. Időben lereagáltam a helyzetet.

    De ahol kis gyerkőc van és PC van a lakásban hasonló a helyzet. Ezek a cuccok nem gyengén építenek az emberi pszihé-re. Színes, állandóan izgő mozgó, baromi egyszerűen kezelhető eszközöket tesznek elénk. Sokkal könnyebb egy ilyen eszközön játszani mint építeni vagy focizni. Ha az informatikai órán még erre rá is tesznek akkor illetve megmutatják nekik, hogy tudnak pl hatékonyan keresni akkor lényegében beleszögelik a gyerekeket a székbe és kinyitják nekik "Pandóra szelencéjét".

    Azt meg nem nagyon hiszem, hogy a 10 év alatti gyerekeket a BIT fogalmával kellene túráztatni. Szóval én erősen kétlem, hogy alsós tagozaton bármi értelme is lenne az informatikai oktatásnak.

    Személyes véleményem volt amit egy fórumon mondtam el. Nem kérek személyeskedést.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák