Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • fodorzsolt

    csendes tag

    Elnézést kérek, beidézem a Nat ide vonatkozó anyagát, hogy lássuk, az informatika egyenlő-e a számítógép előtt töltött órával.

    Alsós informatika a Nat alapján:
    A számozott elemek általános főcímek, a gondolatjellel kezdődők a tényleges tartalmak
    C) KÖZMŰVELTSÉGI TARTALMAK
    1–4. évfolyam
    1. Az informatikai eszközök használata
    — Alapvető informatikai eszközök.
    — Az interaktív kapcsolattartás eszközei a számítógép segítségével.
    — Készségfejlesztő számítógépes szoftverek, játékok.
    2. Alkalmazói ismeretek
    2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
    — Egyszerű rajzos, szövegelemeket tartalmazó dokumentumok.
    — Alapvető számítógépes rajzeszközök.
    — Számítógépes multimédiás oktatójátékok, alkalmazások.
    2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
    — Környezetünkben lévő személyek, tárgyak jellemzői, csoportosítási szempontjai.
    — Információforrások, adattárak.
    3. Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel
    3.1. A probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
    — Az információközlés lehetőségei: beszéd, hang, írás, rajz, jelek.
    — Teknőcgrafikai alapfogalmak.
    3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés
    — Egyszerűbb, a hétköznapi életben előforduló algoritmusok.
    3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
    — Egyszerűbb, a hétköznapi életben előforduló modellek.
    4. Infokommunikáció
    4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek
    — Az életkornak megfelelő keresési lehetőségek az információhordozókban.
    4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
    — Információ küldése és fogadása.
    — Az infokommunikációs eszközök lehetőségei és használatuk kockázatai.
    4.3. Médiainformatika
    — Az informatikai eszközöket alkalmazó média egyes lehetőségei.
    5. Az információs társadalom
    5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
    — Egyszerű hétköznapi példák az adatbiztonságra és az adatmegőrzésre.
    — A személyi információk és a személyes adatok fogalma.
    — A netikett alapjai.
    5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata
    — A gyerekeknek szóló legelterjedtebb elektronikus szolgáltatások.
    — A valós és hiteles elektronikus szolgáltatások ismérvei.
    6. Könyvtári informatika
    — Az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezete.
    — A könyvtárak alapszolgáltatásai, a használat szabályai.
    — A dokumentumfajták formai, tartalmi jellemzői, különbségei, azonosító adatai.

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #42 üzenetére

    "Azért ez nem így működik, hogy egyvalakit tanít a tanár, a többi 20-30 meg unatkozik.

    Erre találták ki a tanórán kívüli felzárkóztatást, a korrepetálást, az ismeret alapú csoportbontást vagy az eltérő tudású diákokat egymás mellé ültetni és motiválni a közös munkát és még sok egyéb praktika és trükk (vagyis pedagógiai módszertan)..."

    Mind igaz és egyik sem. Alsósoknál.

    Azt hiszem alsósokról szól a téma ezen része, akik korábban még nem tanultak iskolai keretek között semmit. Olyannyira heterogén lehet a fejükben lévő "tudás", hogy nehéz eldönteni, kiket hova és miként kell felzárkóztatni. Én biztos nem mernék rá vállalkozni.

    Felsőbb tagozatba kerülvén... no jó, a változás miatt nem szerencsés példa.

    Szóval gimnáziumban kerülvén legalább van egy előírt minimum, amihez adott esetben mérni lehet a diák tudását. Természetesen ezen túl sokan sokféle tudással rendelkezhetnek, de az már könnyebben kezelhető, mivel az előírt alapra kell(ene) építkezni. Itt szintre lehet hozni a tudást - ha a másik fél együttműködik.

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz fodorzsolt #43 üzenetére

    No, el kellett volna olvasnom alaposabban.

    Az utolsó bekezdés helyesen:

    Szóval gimnáziumban kerülvén legalább van egy előírt minimum, amihez adott esetben mérni lehet a diák tudását. Természetesen ezen túl (úgy értve, hogy ezen felül) sokan sokféle tudással rendelkezhetnek, de az már könnyebben kezelhető, mivel az előírt alapra kell(ene) építkezni. Itt szintre lehet hozni a tudást - ha a másik fél együttműködik.

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #46 üzenetére

    "Ne alacsonyodjunk le ilyen szintre, hogy egy 6 éves gyereknél egy tapasztalt tanító ne tudná egy-két hét alatt hozzávetőlegesen felmérni, hogy milyen szellemi tőkét hoz magával a gyerek otthonról és az óvodából..."

    Amit írtam, azt az informatika kapcsán írtam. Tartom is.

    "Miért gondolod, hogy csak sztenderdizált tesztekhez lehet mérni a tudást?"

    Nem gondolom. Ugyanakkor valamilyen alapról el kell indulnom. Azt ugye azért elvárhatom, hogy legyen egy minimum, akár van nyomtatásban, akár nem?

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #50 üzenetére

    "miért könnyebb megítélni, hogy egy gyerek mennyire képes kis köröket rajzolni, mint azt, hogy mennyire képes mondjuk egeret használni?"

    Nem feltétlen alsós példákat írok, az alábbiak korfüggetlennek tekinthetők, mert minddel találkoztam már középiskolában és felnőtteknél is.
    Pistike, el tudsz indítani egy programot? Hát persze! Aztán ha nem az asztalon van, már nem tud.
    Ismered-e a billentyűzetet? Persze. De ha valaki megnyomja az Insertet, akkor már összeomlott minden.
    Nyisd meg a fájlt szövegszerkesztőben! Sokáig elvan a dupla kattintással, de ha nem a kíván alkalmazás van társítva, már bajban van.
    Hogy mire jó a CapsLock? Nem érdekli, mert ismeri a billentyűzetet, de ha valaki benyomja, nem tud mit kezdeni a helyzettel.
    Csak Backspace billentyűvel tud törölni, Delete-vel nem.

    Úgy gondolom, hogy más tárgyaknál sokkal inkább egymásra épülő "rendszer" van, könnyű kiszúrni azt a pontot, amit fejleszteni kell, hogy felzárkózzon a többihez, míg itt rendkívül sok, sokak számára természetes - egymástól független - morzsából áll össze az egész, amit már akár egy - hogy maradjunk alsó tagozatban - negyedikes is tudhat. De vajon melyik morzsa hiányzik is neki?

    [ Szerkesztve ]

  • fodorzsolt

    csendes tag

    válasz auth.gabor #67 üzenetére

    Ja, én azt hittem, hogy arról beszélünk, hogy informatika kapcsán a felzárkóztatás mit jelenthet egy olyan (4., / 5. / 6. ?) osztályban, ahol az egyik diák tapasztaltnak tűnik, mert otthon megfelelő eszközök állnak rendelkezésre, míg másoknak nincsenek.

    Nem fogadtam el, hogy könnyedén átlátható, kinek milyen felzárkóztatásra van szüksége. Próbáltam írni egyszerű példákat, hogy milyen alapdolgokba lehet belefutni még több évre visszanyúló számítógépes gyakorlat mellett is. "Felzárkóztathatom" azt, akinek nincs, vagy kevés ilyen élménye van, ugyanakkor könnyen lehet, hogy a felzárkózásra nem szorulóknál a hiányok uniója lefed majd mindent.

    (Ha a fentiekből sem világos, hogy miről beszélek, akkor felesleges folytatni, mert két külön világban élünk.)

Új hozzászólás Aktív témák