Új hozzászólás Aktív témák

  • justmemory

    senior tag

    Sziasztok!

    Az elején még csak követtem a kommenteket, de aztán úgy 200-tól már nem, szóval bocsesz, ha már valaki felvetette...
    Szóval gondolkoztam a dolgon, megnéztem egy párszor a videót és nem is feltétlenül egyből a hibáztatás jutott eszembe, hanem a jelenlegi morál. Ezt már többen is jelezték, és akkor induljunk messziről: ma, ahhoz, hogy valaki autót vezethessen, jogosítvány kell. Ehhez el kell végezni egy tanfolyamot, melynek során elvben a megfelelő készségek elsajátítása megtörténik. Aztán tudjuk, hogy ez tényleg csak arra jó, hogy a papírt megadja, a gyakorlatot úgyis a megtett kilométerekkel szerzi meg az ember. Aztán van az, hogy mindenkinek egy kicsit más affinitása van ehhez, mások a reflexei, stb. Ezt egyezményesen elfogadjuk, hiszen nem vagyunk egyformák, és ezt igazolja az is, hogy "húú, ezt simán le lehetett volna reagálni" vs. "tutira nem lehetett volna csinálni semmit". Szóval vannak is balesetek rendesen, de ezt elfogadjuk, hiszen az ember már csak tökéletlen. Tehát: vajon tudunk-e tökéletes rendszert készíteni; elvárhatjuk-e azt, hogy bármi, amit megépítünk, az mindig és minden körülmények között tökéletesen működjön...? Ez lenne a cél, de a történelmünkön végigtekintve ez szinte soha nem volt így, tehát lássuk be, hiú ábránd. Törekedni persze kell rá. Ezzel csak azt szeretném jelezni, hogy lehetséges persze, hogy a rendszer volt a hibás, de vajon milyen mennyiségig vagyunk megengedőek egy gépi rendszerrel és meddig a sima "humánossal"? Statisztikai alapon persze a gépek eddig elvileg jobban vezetnek (vagy legalábbis fognak) - na nem úgy önmagukban, hanem nyilván forgalmi adatok és egyéb okán -, de ha az emberi sofőröktől kvázi elfogadjuk a hiba lehetőségét, akkor a gépitől miért nem, vagy milyen mértékben?
    Ezzel persze párhuzamos probléma a felelősségre vonás kérdésköre, mert nyilván ha engem hoznak ki vétkesnek, akkor egy az egyben felelősségre vagyok vonható. Önvezető autónál jelenleg hogyan állnak hozzá ehhez? Gondolom teljes szabályozása még nincsen, hiszen a technológia még fejlesztés alatt áll, de annak fejlődésével a jogi dolgokat is úgy gondolom, hogy fejleszteni szükséges; akár már most is, hogy ilyen tesztelések folynak. Sőt, mondok egy vadabb dolgot: a jövőbeni szabályozások értelmében vajon újratárgyalhatóak lesznek-e ezek a balesetek (akár a jelenlegi is)?

    A konkrét esetnél maradva szerintem most még találgatni kár, meg kell várni, hogy kijöjjön a hivatalos anyag arról, hogy a baleset pillanatában és az azt megelőző percekben pontosan mi és hogyan működött az autón, mit látott/láthatott (volna), stb.

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

Új hozzászólás Aktív témák