- Windows 11
- Linux kezdőknek
- Mozilla Thunderbird
- Van, ahol már törvényben védik az agyhullámainkat
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Már azelőtt szoftvert írnak a chipekhez, hogy elindulna a gyártás
- Alternatív kriptopénzek, altcoinok bányászata
- Rendszergazda topic
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- WLAN, WiFi, vezeték nélküli hálózat
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
nagyúr
válasz hobizoli #453 üzenetére
azóta azert vannak ennel jobb fekrendszeru autok is
Meg pár mázsával nehezebbek is, azt se feledjük.
Az meg megint egy dolog, hogy a vészfékasszisztenst is azért találták ki, mert az emberek nem fékeznek rendesen vészhelyzetben. Egyszerűen nem nyomják annyira a féket, amennyire kellene. És a féktávolságba beleszámít a reakcióidő is, ami egészen tág határok között tud mozogni...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
-
titán
Az ember bambul. Egy reakciótesztnél mindig sokkal jobb eredmények jönnek ki, mint a valóságban, amikor nem számít arra, hogy mindjárt reagálnia kell, hiszen 180fok szélességben (plusz tükrök) kell vizsgálni a világot és számítani a változásra, veszélyre. És nem egyszerű műveletsor az észlelés, döntés, láb átemelés, beletaposás.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
hobizoli
nagyúr
annyival szamol a birosag, a tatterek miatt...az felett meg inkabb mar ne vezessen
atlag sofornek 0.6-0.7 kell
vmi fiatalabb, "boyracer"-nek a 0.4-0.5 is eleganno visszaneztuk a valtas idoket 2-3 kozott a ECU log-ban, 0.23-0.25sec volt átlagban
3-4 kozott 0.2sec meg az alatt is akar
"flatshift"-l, azaz teligazon, ECU gyujtas elfokolassal/megszakitassal, igy a valtas kozben 0.2bar-t esett csak a toltonyomas (ezert "flat", mert nincs a MAP jelben az a negativ tuske, mint a gazelveteles, libikokas valtasnal)
sima manualis "H" valto, hagyomanyos kuplunggal es jobbkezzel valtvapersze kellett hozza sok-sok gyakorlat, meg jo "szinkron" a mozgasban
ha 1-2x elQrtad, akkor a szinkrongyuru elkoszont a valtobantöbb drón kell ;P
-
nagyúr
De miért kellene az autók fékrendszerét összehasonlítani? Azt kell összehasonlítani, hogy mennyi idő alatt tud megállni egy autó, ha eléugrik egy ilyen biciklis néne. Ez sokkal nagyobb mértékben függ attól, hogy ki vezeti, mint hogy milyen típusú az autó. Hiába állna meg az autó 1 méteren belül, mert kidob egy vasmacskát, ha 3 másodperc, mire a fáradt sofőr észbe kap. Ő simán elüti, míg ha Alonsó van ott egy szakadt trabanttal, akkor meg megáll időben, mert 0,3 másodperc múlva már tövig nyomta a féket...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
válasz hobizoli #469 üzenetére
De feltűnt. Viszont csak egy műszaki adat, a való életben nem hsználod, mert nincs értelme használni. Pont, mint az átlagfogyasztás vagy a 0-100 gyorsulás meg az ilyen adatok. Autóskártyában hasznos (bár a Lola T úgyis nyer ), való életben nem annyira...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
Auratech
őstag
Nem kell gondolnia az autónak semmit. Halad egy adott sebességgel, adott útszakaszon.
Az útpályán a rendelkezésre álló szenzorokkal egyértelműen észlelhető egy, az útpálya síkjából kiemelkedő, nagyméretű, a forgalomban nem résztvevő és az útpálya elemeitől eltérő tárgy, ami a haladás prognosztizált nyomvonalát keresztezi. Útakadály. Azzal legeslegelső sorban kell számolnia egy autonóm vezetési rendszernek. Nem mérlegel, hogy merre tart, legfeljebb egy lezuhanó szikla esetén, hogy merről igyekezzen azt kerülni. Itt simán egy útakadály a feladat, Ami optikailag is észlelhető kell legyen, hát még radar, lidar.. esetén.
A bőcörgő kerékpáros forgalom szerinti haladási sebessége 0 volt. Max 0.5, m/s oldalirányú kitérő mozgás, ami semmi. Amíg nem hoz teljesen konkrét állásfoglalást a cég, semmi értelme tűnődni, mi miért hogyan nem történt meg..
Engem is nagyon érdekel az autonóm járművezérlés teljes csődje.
Olyan volt ez az eset visszanézve, mintha egy sávtartó automatika és a bevilágított útszakasz látványát használó észlelés döntött volna.
Az ebben az esetben vakvezetés, hiszen minden, ami bajt okozhat látótávolságon kívül és féktávon belül volt. Hacsak nem világít..[ Szerkesztve ]
Auratech Field Recording
-
Auratech
őstag
-
Degeczi
nagyúr
válasz #56573440 #474 üzenetére
Azt értve alatta természetesen.
Nem tudhatunk ilyen adatokról, de meglepő lenne, ha nem volna lényegesen gyorsabb az emberinél
(pláne, h olyat is lát, amit ember nem, tehát már a veszélyhelyzet észlelése is hamarabb történhet meg)Érdekes lenne látni egy összehasonlító tesztet, ugyanolyan szimulált veszélyhelyzetnek téve ki emberi és gép sofőröket.
-
#56573440
törölt tag
Persze, csak ugye az a gond, hogy a gép is arra tud reagálni és úgy, amire és ahogy fel van készítve. Jelen eset is mutatja, hogy láthat sokkal többet a hw oldal miatt, ha az sw oldal nem tud megfelelően reagálni.
És mindenre is elég nehéz felkészíteni egy ilyen komplex, térben mozgó eszközt úgy, hogy közben az előre lefektetett szabályokat random figyelmen kívül hagyhatja bárki bármikor.
Persze nagyon nagyon sok tanulással és teszteléssel lesz ebből valami, de ez tipikus esete a soha nem lesz kész jellegű programoknak, mert 100%-ra kijelenteni, hogy ez aztán tökéletes...
-
nagyúr
válasz Auratech #475 üzenetére
De 50-el meg igen (vagy 70-el, ha épp a tábla engedi).
Arra hogy reagáljon egy önvezető autó, monjuk az Üllői úton, ahol 70-el lehet menni, és ott van mellette a járda, és 10 méterenként van 8 gyalogos? Fékezzen le satufékkel, majd ha mégse lépett le egyik se, akkor padlógázzal nyomja, mert azért időre kellene beérni dolgozni az utasának, majd 10 méter után ujra satu? Hányózacskó jól fogyna...
[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
Auratech
őstag
Ha lelép valaki, akkor fékezzen. Amíg csak beijeszt, minek? Amennyivel a forgalom, időjárás... szerint és adott útszakaszon mehet, menjen.
A lényeg az, hogy az önvezető kocsi reagálása töredéke lehet egy sofőrének és ennek annyira kell a korábbiakhoz képest fejlettebbek lennie, mint mikor a ledes féklámpa, abs, asr, esp, esc.. megjelent mondjuk egy Wartburghoz képest és sokan túléltek a korábbiakkal ellentétben, szerény sofőrtudással, figyelmetlen gyalogosként is. Másik oldalon mondjuk fel is bátorodott a nép, hülyén..
segédrendszerek
A leírt elemeket az Uber kocsija biztosan mind tartalmazza. És még rakat egyebet is. Kérdés, miért aludt el?[ Szerkesztve ]
Auratech Field Recording
-
laszlohu
addikt
válasz justmemory #446 üzenetére
nem ugyanazt várjuk el egy humán, és nem ugyanazt egy gépi sofőrtől, mivel az embernél max legrosszabb esetben elveszik a jogsiját, de a gépi pl. egy szoftverfrissítéssel 2 x nem követi el ugyanazt a hibát.
-
félisten
válasz Alchemist #411 üzenetére
"Az alapelv előírja a sebesség megválasztásához, hogy akadályt észlelve képes legyen megállni vagy kikerült azt.
Tehát ez esetben a relatív gyorshajtás, a nem a látási viszonyoknak megfelelő megválasztott sebesség volt a hiba."Pontosan így van!
Csakhogy van ezzel egy kis gyakorlati probléma.
Tételezzük fel, hogy a tompított fényszóróm bevilágít 40 méter útszakaszt (ez egy elfogadott érték).
A reakcióidőm legyen 1 másodperc, mert éjjel friss vagyok és odafigyelek.
Beér a földön fekvő polgár a fénykörömbe, beletaposok a fékbe...
A nagy büdös helyzet az, hogy ha 70-75 km/óránál gyorsabban vezettem, akkor bizony elütöm. A szakirodalom általában a 70-es tempót tartja éjjel, jó látási viszonyok között biztonságosnak, fölötte már bejön a relatív gyorshajtás.
Költői kérdés: mi a sorsa annak, aki éjjel az országúton hetvennel vezet? A válasz a tapasztalataim szerint az, hogy levillogják és jönnek a blogokra a panaszok, hogy miért kell tetvészekdni az úton.Az általam említett balesetnél a szakértői vizsgálat szerint a sebesség kb. ennyi lehetett, de nehezítette az észlelést a sértett sötét színű ruházata és az, hogy pont egy kisebb bukkanó mögött heverészett, ami ugyan enyhe ívű volt, de pont csökkentette pár méterrel az észlelési távolságot.
Erre jött az az ítélet, hogy a vezetőnek felkészülten, az út- és látási viszonyoknak megfelelően kellett volna megválasztania a sebességét, és akkor vészfékezéssel megállt volna a fickó előtt.
Már nem emlékszem a részletekre, de akkor úgy számítottam, hogy kb. 60 km/óra lett volna a biztonságos sebesség.Most őszintén, ki az, aki éjjel, tiszta időben 70-nel vezet a tökegyenes országúton, és a kisebb emelkedőknél lelassít 60-ra?
Én eléggé óvatos vezetőnek tartom magam, de ennyire még én se... (Így is elegen villognak rám hátulról. )
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
justmemory
senior tag
válasz laszlohu #482 üzenetére
nem ugyanazt várjuk el egy humán, és nem ugyanazt egy gépi sofőrtől
Ez tiszta sor, természetesen, hiszen más az "alaptermészet", mások az inputok, a lehetőségek, stb. Ugyanakkor a gépet is emberek készítik... Még egy dolog, és akkor bele lehet lépni a dolog "lélektanába" - van, aki ösztönösen jó sofőr, van aki nem. Ez nem tanulható, tanítható... Sok minden igen, de nem minden.mivel az embernél max legrosszabb esetben elveszik a jogsiját
Legrosszabb esetben szerintem minimum sittre vágjákde a gépi pl. egy szoftverfrissítéssel 2 x nem követi el ugyanazt a hibát
Vagy de. Vagy elkövet majd másik 3-4-N-et... Ezért olyan piszkosul nehéz ez...--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
justmemory
senior tag
Igen, ez kb. olyan, mint a vadjelző táblák esete... ha 20-al megyek is országúton, verőfényes napsütésben, de nekem jön a vad, akkor is én vagyok a hunyó... Szép dolog a jog, meg minden, de azért a ló túloldala... hát, nem tudom...
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
hobizoli
nagyúr
azert, mert ez egy baromsag amúgy....
ennyi erovel allj ki a vonat ele
a vonattol miert nem varod el, hogy megalljon?
2km a fektavja? ja, hat ha annyi, akkor menjen lassabban, mert az emberi elet a fontosabbvakon megy kodben? es ha elotte all egy masik vonat a vaganyon, akkor belemegy?
több drón kell ;P
-
-=RelakS=-
veterán
válasz hobizoli #486 üzenetére
Ez bullet train-nél különösen jó Ott már üzemi sebességen a sofőr akár ne is nézze a vágányt, mert minek?
Az egyszerűség miatt menjen 360-al, az 100m minden egyes másodpercben. Ha meglátja, hogy valaki 1km-e előtte ott dekkol a síneken, mégis, mit csináljon a maradék 10 másodpercben? Főleg, hogy max ha 2-300m-e maga előtt tudja megítélni, mit is lát valójában, de akkor meg már minek?Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__
-
félisten
"Tudomásom szerint a hátulról ütközés automatikusan a hátsó vezető hibája, bármi okból is álltak meg előtte."
Ez szinte minden esetre igaz, azzal a ritka kivétellel, ha az elöl haladó nagyobb lassulással lassít, mint ami vészfékezéssel elérhető.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Alchemist
addikt
Az a válasz ilyen esetekre, hogy ha nyomja a gázt, akkor bizony nyomja a reflektort is... ha hosszabban vissza kell venni a tompítottat, akkor a gázt is vegye vissza.
Az autósok döntő többsége addig vezet "jól", amíg nem történik semmi. Ha a semmiből hirtelen gyors és helyes reakciót igénylő vészhelyzet keletkezik, nagyon kevesen tudják csak jól megoldani.
Jópár éve dolgoztam integrátorként közlekedésbiztonsági kutatáson. A szimulátorban az alanyok tudták, hogy "valami fog történni", mégis elsőre szinte mindenki elhasalt. Utána már nem, de sokkal defenzívebben vezettek.
Ezért is lenne hasznos, ha végre kiforrná magát az önvezető technológia.Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.
-
félisten
Ez egy közkeletű, sajnos az igazságszolgáltatásban is alkalmazott tévhit.
Az alapja egy (emlékeim szerint a hetvenes évek elején folytatott, tán svéd) vizsgálat, ami kb. azt hozta ki, hogy a 0,7 másodperces reakcióidő az elérhető minimum. Emberek koncentrálva meredtek a teszttárgyakra és nyomtak gombokat.
Csak aztán valahogy ez ment át a köztudatba.
Amikor a tanár elmondta, hogy a gyakorlati érték 0,7-től 2,5 (!!!) másodpercig terjed, a mögöttem ülő két bíró elég felindultam vitatta meg, hogy akkor ők hány embert ítélhettek el ártatlanul -- mivel a magar ítélkezési gyakorlat is a 0,7 másodpercet tekintette kőbe vésett értéknek.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
justmemory
senior tag
válasz Alchemist #490 üzenetére
Ezért is lenne hasznos, ha végre kiforrná magát az önvezető technológia
Vagy lenne lehetőség ingyen/kötelezően/akárhogyan folyamatosan karban tartani a tudást és mondjuk mindenféle tesztpályákra járni, ahol lehet gyakorolni a vészhelyzetekre való felkészülést, mert a gépektől elvárjuk, igyekszünk felkészíteni őket erre, de az embereket kevéssé. Tudom, hogy van lehetőség, de szerintem többen rendelkeznek jogosítvánnyal annál, mint amennyien ezt ki tudnák fizetni, rendszeresen...[ Szerkesztve ]
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
justmemory
senior tag
a mögöttem ülő két bíró elég felindultam vitatta meg, hogy akkor ők hány embert ítélhettek el ártatlanul
Ennek nem volna szabad megtörténnie... És az a szomorú, hogy gondolom nem lehet újratárgyalni vagy ilyesmi. Remek hír, hogy ugyan a bírók sem tudnak megfelelő döntéseket hozni, de azért az ember programozta géptől elvárjuk a tökéletességet... Hmm...--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
félisten
válasz Alchemist #490 üzenetére
Nagyon örülök ennek a kommentednek!
Sajnos mindenki csak elvben okos. Nap mint nap szembesülök ezzel, gyakran sajnos a bíróság előtt.
Anno elvégeztem egy sor szituációs-szimulációs tesztet. Sorra gyilkoltam benne a közlekedőket, teljesen el voltam kenődve, hogy milyen béna vagyok.
Aztán közölték, hogy a teszteredményeim kiválóak, a felső 10%-ban vagyok.
Ez még jobban elkeserített...A konkrét esetre: az adott helyzetben nem használt a vezető távolsági fényszórót, sőt, pechére éppen akkor vette vissza*, mert felbukkan egy szembejövő autó.
*Ez amúgy a legrosszabb helyzet: amikor csökken a fény és a belátott úthossz, az ember szeme+agya meg extrapolál.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
válasz justmemory #493 üzenetére
Szerencsétlen bírókat nem igazán képzik ki az általuk tárgyalt szakterületre.
Érdekes és durva adalék, hogy a két említett bíró amúgy a saját költségén és szabadsága terhére vett részt a közlekedésiszakjogász-képzésen, mert a bíróság ezt nem biztosította nekik -- mint közlekedési ügyszakban eljáró bírákat.
MaCS
UI: Volt már olyan közlekedési ügyem, ahol a bíró közölte, hogy nem tud vezetni, úgyhogy hagyjam ki az ilyen irányú érvelésemet.
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
justmemory
senior tag
Akkor azt hiszem itt veszítettem el az igazságszolgáltatásba vetett "hitemet", vagy inkább bizodalmamat... Ez minimum megengedhetetlen... És ezek döntenek emberek sorsáról adott esetben... Szégyen...
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
kenwood
veterán
válasz Alchemist #490 üzenetére
igen.ha felfogod "ez egy nagyon veszelyes szitu,valaki - akar en is- meghalhat", ilyenkor a normalis reakcio a sokk, a leblokkolas.
viszonylag kevesen tudjak a legracionalisabb dontest meghozni egy ilyen extrem szituacioban.[ Szerkesztve ]
Mi kell az alaplapba? Procibol egy, Rambo 2. <> Egyetlen vizmolekulaban tobb hidrogen atom van,mint ahany csillag az egesz naprendszerben
-
Polllen
nagyúr
válasz Auratech #480 üzenetére
A releváns indexes cikkben az volt, hogy a helyi törvények szerint akkor is meg kell állnia az önvezető autónak, ha gyalogos keresztezheti az útját. Ami ha igaz - és nem csak túl szabad fordítás - elégé megnehezíti a dolgot lakott területen belül. És nem a zebrán, hanem mindenhol máshol.
"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"
-
-=RelakS=-
veterán
Biztos toltak egy kis tuningot az érzékelők védőüvegére, az volt a baj
Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__
Új hozzászólás Aktív témák
- Be quiet! Pure Wings 2 140mm PWM High-Speed
- Ejha! HP EliteBook 840 G6 Fémházas Laptop 14" -70% i5-8365U 4Mag 16Gb 1TB SSD FHD IPS + Táska!
- ELADÓ intel i5-9400f (igény esetén hűtővel)
- GeForce EVGA GTX 1660 SUPER 6GB
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs EPIC székek azonnal . 24 / 36 hónap garancia . +36301300000