Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Morden24

    nagyúr

    válasz pete_21 #43 üzenetére

    És sajnos még a matek és fizika se érdekel sokakat, még az alapvető, 2-es osztályzatú szinten se (márpedig ennek szvsz sokkal több értelme lenne, mint egy elemzésnek).

    Ha valakinek az életében nincsen szükség kétismeretlenes egyenletek megoldására, vagy a tehetetlenség megértésére, akkor szvsz nem fog belőle soha profitálni, ergo nincsen több értelme.
    A probléma azzal van, hogy a Petőfi versek esetében nem az a lényeg, hogy meg tudj írni egy elemzést. Az elemzés az az ellenőrzés - a lényeg, hogy olvass, művelődj és legyen annyi agyad, hogy képes legyél önálló véleményt alkotni.
    Ahogyan a mateknak meg fizikának sem az az értelme, hogy tudd fejből a nemtommilyen képletet, hanem az, hogy a világ alapvető működéséről legyen fogalmad.

    Most persze az általános tudásról beszélünk.

    Lássuk be, az elméleti tudásnak a számtech esetében sincsen semmi értelme. Kit érdekel mondjuk az IT történelem, vagy az operációs rendszer fogalma? Le van szarva.
    Viszont gyakorlati tudást csak gyakorlati alkalmazással lehet elérni, ahhoz pedig kell egy szoftver. A szoftverek meg hiába lehetnek egymás helyettesítő termékei, nem egyformák.

    Ergo ugyanúgy az értelmesebbje egy Ady vers után már mást is tud elemezni, vagy egy matek feladat után mást is meg tud oldani - és egy MS Office után nem okoz sok gondot egy OpenOffice kezelése.
    Viszont egy olyannak, aki az Ady verset úgy elemzi, hogy szó szerint bemagolja a tanár leadott anyagát, vagy matek esetén csak a konkrét példát tudja megoldani favágó módszerrel, az (a gondolatmenetet folytatva) csak azt a szoftvert fogja úgy-ahogy fingani-böfögni, amit elé toltak.

    Meg kell érteni, hogy akármilyen hasznosnak veszik sokan, az IT a legtöbb ember számára egy picit sem érdekes. Leszarja, hogy mi az aktuális Windows neve, miért jobb böngésző az A a B-nél, vagy az akármilyen webfejlesztőnek mire kell optimalizálnia.

    Ha valami nem érdekel, sosem leszel belőle jó - az IT ráadásul megköveteli az önálló tájékozódást, ami csak akkor megy, ha muszáj vagy ha érdekel - az átlagemberre általában egyik sem igaz.

    Példával élve, ha nekem mondjuk olvasgatnom kéne a legújabb matematikai eredményeket, elméleteket; hát bele is hülyülnék, mert leszarom, a cipőfűzőm gyártási folyamata is jobban érdekel - ahogy kivettem a szavaidból, te meg az irodalommal vagy ugyanígy. És hiába mondaná neked valami "irodalom-geek", hogy az Ady vers bizony fontos része az életednek, akkor sem érdekelne, akkor is szarnál rá.
    Így az átlagjúzert sem fogja érdekelni az IT, ahogyan nem érdekli a mikrosütőjének a működési elve sem, csak berakja a kaját, megnyomja a gombot és megeszi - ha elromlik, szervizelteti vagy újat vesz.

    [ Szerkesztve ]

    Sectumsempra - For Enemies

  • julius666

    addikt

    válasz pete_21 #64 üzenetére

    Az irodalomnak és a nyelvtannak szvsz a fő célja az lenne (a nyelvtané természetesen az is, hogy segítse az idegen nyelv tanulását, ezért kell a kül. nyelvtani szerkezeteket pl. ige-főnév, alany-állítmány megtanulni), hogy az embereknek kifejlődjön az a kompetenciája, hogy ha eléraknak egy szöveget/beszélnek hozzá azt megértse, ki tudja emelni a lényeget, minnél rövidebb idő alatt kialakítsa a saját álláspontját róla és el tudja mondani/le tudja írni a véleményét értelmes, kerek magyar mondatokkal. Azaz úgy hogy más is megérthesse.

    Sajnos a dolog nagyon elcsúszott abba az irányba, hogy lexikális tudást kérnek számon. Ami pedig nagy hiba, mert amellett hogy egyre kevésbé van rá szükség manapság (lassan eljutunk oda, h mindenkinek lesz nettopja/böngészős mobilja, amin ha nagyon kell, rá tud keresni bármire), ezen tudásforma gyakorlására lennének ennél sokkal jobb tárgyak. Teszem azt a tanuló eldönti, hogy reálos/humános vonalon akar mozogni, és az emelt szintű tantárgyakon kérnének számon nagyobb mennyiségben bemagolandó anyagot, amire esetleg később szüksége is lehet a diáknak.

    Gondolom abban mindenki egyetért, hogy az, hogy éppen Ady vagy József Attila mikor kit/mit d*gott, teljesen haszontalan információ. A legtöbb embernek az is (itt beleértve magamat is) felesleges, hogy az erről írt verseiket elolvastassák/bemagoltassák velük. Most lehet jönni alapműveltséggel meg hasonló dumákkal, de egyszer feltettem a következő kérdést az irodalomtanáromnak:
    "- Elnézést, de ezt mire tudom használni majd az életben?"
    fél perc csönd, majd megszólalt a tanárnő:
    "- Ha egyszer meghívnak a Vágó műsorába" - akkor még ment a Legyen Ön is milliomos - "akkor ott lehet h pont ezt kapod kérdésként."
    Mondtam is neki hogy köszönöm tanárnő, csak ennyit akartam kérdezni.
    Ezzel legfeljebb azt érik el, hogy megutálja a nem "irodalombuzi" ember az olvasást. Mint pl. én (pedig messze nem is volt véreskezű a tanárom, csak megpróbálta elhitetni a nebulóival, hogy ők igazából szeretik az irodalmat. Persze sikertelenül).

    Az hogy ezek érdekelnek vkit, az nagyon szép dolog: bármikor elolvashatja őket, elmehet irodalomszakkörre/emelésre, ahol tanulhat róluk ha akar, de nem értem miért kell mindenkibe részletesen beleverni felesleges dolgokat. Engem pl. a vizuális művészet érdekelt (rajz/festmény/stb.), jártam is külön grafikaórára, nem sírtam hogy alap rajzórán adják le azt ami engem izgat.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák