Új hozzászólás Aktív témák

  • #27483136

    törölt tag

    Én idő közben feltettem az oldalamra két régi HFM cikket.
    Az egyik a térhallásról szól: [link]
    Míg a másik a dinamikáról: [link]

    Kiemelnék belőlük pár gondolatot:

    (Térhallás, fázis helyesség: )
    "...Kiderült, hogy már 6-9µs időkülönbség is észlelhető! (A két fülbe érkező hang között.) Ez rendkívül meglepő, mivel az idegsejtek csak kb. 1-2ms-onként tudnak kisülni, és maga az idegimpulzus időtartama is néhány száz µs körüli...."

    (dinamika: )
    "Igen ám - mondta nekem erre egy hegedűs -, csakhogy én nem tudok ilyen halkan játszani, mert minden elveszne a zajban. Alkalmazkodom az akusztikai körülményekhez, szükség esetén kisebb dinamikát játszom, tehát visszafogom a fortisszimót és megemelem a pianisszimó szintjét."
    Hegedűsünk azonban nem értette meg, miről beszélünk. Játszhat ő olyan halkan, ahogy csak tud, abbahagyhatja a játékot azon a hangnyomásszinten, amelyen csak gondolja - de amikor a vonót leemeli a húrokról, a hangenergia szép lassan lecseng, és előbb-utóbb eléri az emberi hallásküszöböt. Nincs az a Menuhin, nincs az az Ojsztrah, aki 0 decibel fölött ténylegesen abba tudná hagyni a játékot.

    (teremzaj, vagyis mekkora dinamikával érdemes rögzíteni a zenét: )
    "..tehát a zaj néhol nagyon magas, másutt elenyésző; időnként nagyon nagy, máskor igen csekély. Ezekután érdemes elgondolkodni rajta, ugyan mekkora valóságértéke lehet egy ilyesfajta kijelentésnek: "a koncertek zajszintje 30 decibel". Akkor már olyasmit is lehetne mondani, hogy "kórházunkban a betegek átlagos hőmérséklete 37,6 fok".
    (Megjegyzem, a lakószobára is ez a bevett szöveg: minek otthon nagyobb dinamikájú felvételt hallgatni, mikor a a zaj úgyis 40dB körüli?)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák