-
IT café
Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.
Új hozzászólás Aktív témák
-
masterful87
senior tag
válasz zsolike #22090 üzenetére
Örülök, hogy hasznosnak találtad az írásomat.
A használatba lévő legtöbb objektívre ráírt mm-ek a 35mm-es, filmes gyújtótávokat jelentik. Ezt szinte minden esetben szorozni kell attól függően, hogy milyen gépre csavarod fel.
Pl. Nikon 50mm f1.8, ez képes a teljes filmkockát kirajzolni, így használható FX-en, és DX-en is. Ha a full frames FX-re csavarod, akkor 1 a szorzó, tehát marad az 50mm. Ha a croppos DX vázra csavarod, mint a D60, akkor pedig 1,5-tel kell szorozni, így 75mm-es gyújtótávot fogsz kapni. Ez a különbség a szenzorok átmérő különbségéből számítható. Canon esetében pedig 1,6 lenne a szorzó.
A ma igen közkedvelt micro 4/3 szenzoros gépek esetében is az alapobjektívre 14-42 van írva, és ezt meg kell szorozni 2-vel, hogy megkapjuk az ekvivalens 35mm-es gyújtótávot, így lesz ebből 24-82mm.A Nikon valóban pocsék helyzetben van az M42-es obikat illetően, mivel nagyobb az objektív-szenzor közötti távolsága. Ezzel szemben Canon, Sony vázak rövidebbek, így oda elég egy kis plusz anyag, maga az adapter vastagsága fogja kipótolni az M42-höz szükséges távolságot.
Tehát a Nikon bázistávolsága 46,5mm, a Pentaxé 45,46mm, a Sonyé 44,5mm, a Canoné 44mm. Mindeközben az M42 bázistávolság 45,46mm, a Pentaxéval pontosan megegyező. Így a Pentaxhoz egy a bajonettbe simuló adapter kell, amit belecsavarsz a vázba, nem lóg ki belőle, és egy 42-es menetet ad. Logikus, hogy a Canon és a Sony esetében plusz anyagra van szükség, ki kell pótolni a hiányzó mm-eket, így oda a vázból kilógó, a bajonettre felfekvő adapter kell, aminek pont akkora a vastagsága, hogy a mm-ek stimmeljenek. Már biztosan kitaláltad mi a gond a Nikonnal... ott nincs mit kipótolni, ott a szenzorhoz közelebb kéne nyomni az obit, belepréselni valahogy a vázba jobban. Na erre való a lencsés adapter, ami korrigálja ezt a "hibát", és utána lesz végtelened, meg persze plusz egy üveg, ami akadályozza a fényt, és sajnos rontja a minőséget.
(Azért lenne fontos a megfelelő távolságba kerülni a szenzorhoz, mert a végtelennél a legrövidebb az obi hossz, vagyis az obi-szenzor távolság. Most ha 2mm-rel távolabb kerül, akkor a végtelen elérhetetlen, és a méterskála távolabbi része is drasztikusan lecsökken. Tehát ne úgy képzeld el, hogy egy 50mm-es opi 10 méterig jó, aztán eltekered 1mm-rel a gyűrűt, a végtelen állásra, és hopp, minden életlen lesz. Nem, egy 50mm-es obi 1, 1-5 méterig tud csak élesre állni, afölött lencse nélkül homály, és egyre homályosabb lesz a végtelen felé.)Megfizethető áron felejtsd el a nagylátószöget manuál obikban. A fentebbi írás alapján logikus, hogy 1,5-szörös előnybe voltak a filmes korszakban, tehát nem volt cropp szorzó. Így a régi időkben a 24mm már egész korrekt nagylátószöget adott, pláne ha belegondolsz, hogy az 50mm adja az emberi szemhez legközelebbi, normál látószöget. A legtöbb gép is e körüli gyújtótávú obival került megvásárlásra. Akkoriban a 24-28mm filmes vázon annyira "extrémnek" számíthatott, mint manapság egy 10-18mm a croppos D60-ra. (15-27mm)
Ezért ha találsz is valami nagylátószög szerűséget manuálban, az nagyon ritka, és drága is. Az 1.8-as fényerő meg szintén csak álom ebben a tartományban.[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Canon BG-E2N portrémarkolat EOS 20D 30D 40D 50D + 2db akku
- Canon Powershot S120 digitális kamera + 2 akkkumulátor + töltő
- Canon 70-200 4L Is USM dobozában.
- Tamron 28-200 RXD 2,8-5,6, 2027-ig garanciális
- Canon EOS RP + RF 24-105 F/4L + RF 70-200 F/4L + RF 50 F/1.8 STM + EF 50 F/1.2L + EF-RF Control ring
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen