Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • HuMarc

    addikt

    Oly 12-100 mm f/4.0 PRO, esetleg PL 12-60 mm f/2.8-4.0?

    Nyilván attól függ, mennyire hiányozna a wide-angle (meg hogy a pénztárca engedi-e), de esetleg van egy PL 35-100 f/2.8-as obi, ami lehet, hogy megfelelne neked (kombózva a 20 mm-el, vagy ha valamire mégis kell a wide angle, akkor a 12-32-vel)

    Vagy ha retro is jöhet, akkor 4/3-os Zuiko 35-100 f/2.0, bár az a maga bő másfél kilójával egyedül nehezebb, mint a három felsorolt obi együtt. ;]

  • HuMarc

    addikt

    Nekem is van két ismerősöm is, akik mindketten bőven a saját budget-ük felett beruháztak egy-egy FF vázra (Sony A7III ill. Nikon Z6 szerintem), aztán az előbbi kizárólag a 24-70 mm f/3.5-5.6 kitobit használja, a második pedig egy 24-70 mm f/4 mellé még tudott venni egy 85 mm f/1.8-at, ami már nem rossz, de volt, hogy koncertet fotózott végig (szerződött fotósként!) a 24-70 f/4-gyel, ami szerintem erre nem a legjobb választás.

    Én MFT-n (E-M1 MkII és E-M1) meg használtam több adaptált 4/3-os obit, amiket azért olcsóbban be lehet szerezni (11-22 mm f/2.8-3.5, ez annyira nem jött be; 50 mm f/2 macro; 50-200 mm f/2.8-3.5, ezt az obit nagyon szeretem) a Pana 25 mm f/1.7 mellett. Most fogok venni egy Oly 12 mm f/2-t, meg egy 45 mm f/1.8-at (apám visszaváltott az E-M1-ről 4/3-ra egy E-30-cal, és visszavette a 4/3-os obikat).

    Az én konklúzióm az, hogy nyilván számít a felszerelés (megfelelő fókusztávolság a saját stílusodhoz, elegendően nagy fényerő az adott körülményekhez), de MFT-ből (vagy akármilyen más rendszerből) ki lehet hozni jobb teljesítményt, mint FF-ből, ha az ember okosan csinálja (lens >>> body). És főleg hobbistáknak, de talán majdhogynem bárkinek elég lenne az MFT vagy épp APS-C (sőt, a Pentax Q7/Q10 által használt szenzorméret is :D)

    Mondjuk az is igaz, hogy ha apám révén nem csöppenek bele az MFT-be, akkor sose gondolok rá, hogy Olympus-alapú rendszert építsek magamnak.

  • HuMarc

    addikt

    Érdekes ez a keeper-rate téma, elővettem a Lightroom-ot, és kiszámoltam pár albumra.

    Mielőtt leírom a százalékokat, kis background: tavaly május 9-én kezdtem el MFT-vel lőni (előtte nem fotóztam, egy E-PL5 + 14-42 + 40-150 kitet örököltem meg akkor, illetve igazából már egy évvel korábban, ekkor csak a 40-150-et kaptam meg, és az vitt bele igazán a dologba), majd valamikor júliusban vettem egy E-M1 MkII-t (E-M1-et vettem volna, nézegettem hetekig a piacot és nem nagyon árult senki, aztán valaki felrakott egy Mk II + PL 100-400-et, és apám meggyőzött hogy vegyem meg az Mk II-t, a 100-400-at meg befelezzük).

    A Lightroom Cloudomban ebben a pillanatban kicsit több, mint 33 000 kép van, ez nagyságrendileg annyi, amennyit tavaly lőttem (talán egy szlovéniai kirándulás párszáz képe nincs most fent a felhőben, de azt leszámítva pontos a szám, mert nem nagyon töröltem semmi mást).

    Nyáron nagyon-nagyon sokat fotóztam (mind alkalmat tekintve, mind azt, hogy egy-egy alkalommal mennyi képet csináltam, ez nyilván a 7 hónap alatt elkészített 33 000 képből is látszik, lol), és baromi sokat tanultam belőle (főleg arról, hogy nem biztos, hogy kell ennyi képet csinálni). Talán a nyár végére már elkezdett csökkenni a selejtarány, de ebben azért nem vagyok biztos.

    Az albumokról, amikre számítottam keeper-ratet: szeptemberben végigfotóztam a gólyatáborunkat (szervezőként), 1065 képből végül 224 került bele a Shared Albumba, az 21,03%. Ennek a nagy része nappali candid (számháborúzás, egyéb közösségi stuff), kisebb része az esti bulikban készült.

    Szeptember végén egy egyetemi sportrendezvény kapcsán ledumáltam ismerőssel, hogy nagyon szívesen fotóznék ott, és akkor 3 nap alatt volt lehetőségem ötféle sportot fotózni, kültéren-beltéren, nappal és sötédetés után egyaránt (vízilabda, kézi, foci, röpi, kosár). Az overall keeper rate: 3540 képből 597, az 16,86%. Mérkőzésenként is meg tudom mondani, a legrosszabb az első napi vízilabda volt (628-ból 38, 6,05%), több okból is: egyrészt először csináltam ilyet, akkor vettem vakut, azzal is kísérletezgettem, de a legfőbb ok, hogy kísérleteztem a Pro-Capture móddal, amit aztán hamar feladtam, mert iszonyatosan sok felesleges képet gyártott (emlékeim szerint aznap este igazából inkább ~1300 kép készült a Pro-Capture-nek hála, de a felét inkább be se importáltam Lightroomba, szóval itt a valós arány lehet hogy inkább 3% körül van). De a tornatermi sportok is nagyon nagy kihívást jelentettek, mert nagyon nem volt fény (főleg a röpin, mert a tornatermi lámpák fele nem működött), ehhez képest a focit, na meg a nappali vízilabdameccseket áldás volt fotózni, készült is pár kép, amire rendesen büszke vagyok.

    Aztán októberben mondtam a kollégiumi bulikat szervező csajszinak, hogy szívesen fotóznék azokon (tanulok belőle, ha beválok, akkor meg egy kis plusz pénz üvegre). Kéthetente volt buli, összesen 4, és a keeper rate monoton nőtt: sorban 37,12%; 42,59%; 52,49%; 62,37%. Az érdekesség szerintem az, hogy a leadott képek száma nem változott nagyon (sorban 291, 336, 316, 237), a nagy változás inkább az összes elkészített képek számában volt (784, 789, 602, 380, mondjuk az utolsó buli kicsit későn indult be). Ezeket a bulikat azért tartom jó benchmarknak, mert ezek mind ugyanott voltak, mind ugyanakkor (kilenctől hajnali egyig), vagyis azonos fényviszonyok, azonos körülmények. Csak fokozatosan jobban ráéreztem.

    Szerintem ami ennél érdekesebb, hogy tényleg ott tartok, hogy ha egy kisebb kiránduláson mondjuk egy nap alatt <150 képet csinálok, akkor az kevésnek érződik, amikor az öt tekercs 135-ös film lenne (keeper rate egy ilyen alkalomról: 137-ből 81, 59,12%)

  • HuMarc

    addikt

    Tudom, hogy nem új objektívek, meg van róluk teszt a neten (azok szerintem meggyőzőek), de azért megkérdezném, hátha itt is van, aki használja ezeket:

    Oly 12 mm f/2-ről, és a 45 mm f/1.8-ról mik a vélemények? Illetve a 45 mm hogyan viszonyul a Pana 42.5 f/1.7-hez? (az Oly azért £100-tal olcsóbb MPB-n, és Oly vázon nem tudom, mennyire tudom kihasználni azt a Power OIS-t). Azt nem tudom, hogy a 12 mm-nek van-e hasonló alternatívája.

    A 12 mm-t asztrofotós kísérletezgetéstől kezdve sok mindenre használnám (leginkább ez lenne a második vázon rendezvényfotózáskor a csoportképekhez, meg candid shot-okhoz), a 45-öt meg portréra főleg (eddig egy 4/3-os 50 mm f/2-t használtam adapterrel).

    Ja, meg még egy dolog, a Metz M360-ről van valakinek tapasztalata?

    [ Szerkesztve ]

  • HuMarc

    addikt

    trlala & ecaddsell & MrChris

    Köszi a válaszokat, ezekkel kicsit több fogalmam van arról, hogy mit is veszek :-) (mert hogy közben megrendeltem a két obit MPB-ről).

    Az 50 f/2-ről azért váltok, mert édesapám visszament 4/3-ra egy E-30-cal, és visszakérte a 4/3-os obikat, amiket én eddig adaptálva használtam (50-200, 50), de én is szerettem eléggé (annak ellenére, hogy én is kicsit lassúnak éreztem, meg a fókuszgyűrűje is kezdett széthullani, de az most cserélve lett).

    A nagylátószögű opciók közül úgy érzem, mindenképpen szükségem van a nagy fényerőre, mert a bulikon, amiket fotózni szoktam, elég sötét tud lenni (bár nyilván vakuzok ilyenkor), a kis méret meg azért jön jól, ha belém ütközik valaki, kisebb eséllyel viszi le az obit foglalatostól a gépről. Most az a terv, hogy bulit/rendezvényt két vázzal (E-M1 és E-M1 MkII), és a Pana 25 mm f/1.7 + Oly 12 mm f/2 kombóval fotózom.

  • HuMarc

    addikt

    válasz Balinov #99620 üzenetére

    Kint vagyok Angliában, úgyhogy nem, a GB oldalról.

    yle_greg

    Wouh! Ez az obi eddig valahogy elkerülte a figyelmemet, de tényleg önmagában kiváltaná (sőt!) a 12 mm + 25 mm kombót (és akkor a két vázból egyet kivált, amely esetben már nehéznek sem úgy nehéz). Az ára kicsit durvának tűnik (bár nem tudom, a használt piacon mennyiért szoktak menni, most csak az új árát látom), de ja, potenciálisan relative hamar visszahozhatná az árát (kb. 4-5 szemeszter alatt, lol). Mondjuk egyelőre lehet, hogy hamarabb vennék egy 40-150 f/2.8-at, vagy a PL 50-200-at, mert a 4/3-os Oly 50-200 azért hiányzik (de ezek most egyelőre csak távoli vágyak, úgy érzem, hogy a jelenlegi szett elég teljes, és sok mindenre jó, és nem akarok nagyon beleesni a GAS-ba... főleg, hogy van egy PL 100-400-am, amivel továbbra is alig lőttem, most várom, hogy itt az egyetemen beinduljon a sportszezon, és akkor oda kivinném). De a valódi cél most az, hogy 0-ra kijöjjek az elmúlt szűk egy év fotós költéseiből (legdrágább tételek az az E-M1 Mk II, meg a 100-400, de ha minden mást összeadunk, az se kis összeg...)

    A kölcsönzésre még nem gondoltam, de nézem, hogy Londonban van is kölcsönözhető 10-25 £20-25/napért, az nem vészes (főleg ha fizetnek az eseményért, akkor leírom abból), köszi az ötletért!

    > es ha az autofokuszhoz sotet van, akkor a manual fokuszra atvaltani nagyon konnyu es gyors, ami buliban ahol hirtelen kell reagalni amikor valaki az asztalon tancol, nagyon jol johet.

    Néha olyan sötét van, hogy rohadtul nem talál az AF semmit, szóval ismerem az érzést, és teljesen igazad van, jól jön az a focus clutch (most úgy szoktam "csalni" a nagyon nagy sötétben, hogy az FL-600R-ben bekapcsolom a LED segédfényt, és jól belevilágítok az emberek arcába, amíg nem találok fókuszt).

    [ Szerkesztve ]

  • HuMarc

    addikt

    válasz ecaddsell #99624 üzenetére

    Egyébként nekem van egy problémám az FL-600R-rel. Nem fordul jobbra-balra, csak fel-le (lenyomva a gombot). Ezzel nem lehet valamit kezdeni?

    Műanyag, tényleg, de szerintem annyira nem vészes egyébként. Meg általában a mellkasomhoz szorítom a gépet, így a vakuba annyira nem akadnak bele, inkább egy hosszabb-nagyobb obiba.

    Balinov

    Csak egyetemre járok át a szigetre, összességében 6 hónap itt, 6 hónap otthon vagyon töltve. Csak itt kicsit jobban fizetnek a fotós gig-ek órabérben :D

    A hat hónap garit nem tudom, de ha minden igaz, legkésőbb csütörtökön megérkeznek az obik, szóval legkésőbb akkor kiderül ez is (vagy beborul) :-)

  • HuMarc

    addikt

    válasz peppe79 #99628 üzenetére

    Ettől én is félek egy kicsit, de ki kell majd kísérleteznem, hogy mi működik. A 25 mm sokszor egyszerűen túl szűk volt, főleg mikor 5-10(+) ember akart beállni egy képre, én meg nem tudtam hova hátrálni, mert falba ütköztem. A 12-ről azt remélem, hogy lesz olyan széles, hogy ha ügyesen komponálok, akkor tudok annyit vágni belőle post-ban, hogy ne legyenek nagyon torzak a szélek a kész képen (ehhez persze okosan kell majd komponálnom is, márpedig a gyors gondolkodás nem az erősségem, lol).

    Szerk.: Ja meg persze a mélységélesség miatt... 25 mm f/1.7-en csináltam sok olyan képe, ahol beállt két ember, belenéznek a kamerába, de nem éles az egyik, mert 10-15 centivel hátrébb áll (nyilván mivel vakuzok, simán lerekeszelhetnék amúgy, utólag tudom ezt, csak hát el kell követni az amatőr hibákat, na...)

    [ Szerkesztve ]

  • HuMarc

    addikt

    válasz ecaddsell #99632 üzenetére

    Teljesen off, de tessék.

    > Nekem sok sebből vérzik ez a történet (pl. személyiségi jogok miatt csak úgy random fényképezel ismeretlen embereket erősen vakuzva egy jobb bulin; nem hiszem, hogy rajongani fognak érted..). Az ilyesmit érdemes meghagyni a hivatásos akció meg esküvő fotósoknak.

    Nincs arról szó, hogy én hívatlanul beállítok random egyetemi bulikba, ahol aztán ismeretlen emberek arcába vakuzom. Az itteni HÖK/kollégiumi bizottság szervezésében én vagyok a fotós ezeken a bulikon, a többiek tudják, hogy ki vagyok, ismernek. És eddig senki nem szólt, hogy zavarná a vaku. Személyiségi jogok tekintetében is egyszerű a helyzet, én a képeket nem publikálom, átadom a kollégiumi bizottságnak, ők meg megosztják a többi hallgatóval. Bár van egy pár képem az eddigi bulikról a nyilvános instájukon, ennek ellenére ezeket nem szívesen linkelném be ide. Szétvakuzni meg nem szoktam az eseményt, mert akkor meg teljesen elveszik a képekről a bulihangulat.

    Az FL-600R-hez: FL-600R left to right not working. Ebből a threadből arra következtetek, hogy nem egyedi hiba. A vaku összes többi funkciója rendesen működik amúgy, de jobbra-balra nem lehet elforgatni egyáltalán(!), csak fel-le.

  • HuMarc

    addikt

    válasz ecaddsell #99637 üzenetére

    Akkor ez tényleg rip. Én használtan vettem még szeptemberben, az Index fórumról, de egy ideig le sem esett, hogy forognia kellene jobbra-balra, csak a manuálból derült ki számomra, hogy valami nem oké. Portré orientációban kicsit idegesítő, de ki lehet bírni.

    MPB rendelés holnap meg is jön.

    [ Szerkesztve ]

  • HuMarc

    addikt

    válasz B-Clone #99715 üzenetére

    Ez mind szép és jó, de szerintem új szenzor nélkül nem lesz elég WOW az a kamera hogy túlélhessen a formátum (mondjuk ahogy említed is, legalább van promise új szenzorra).

    Én nagyon szeretem az Oly vázaimat (és objektíveket), és nem váltanék másra (főleg mert elképesztően drága minden), de sajnos nem látom, hogy mi vonzaná be a laikusokat.

    Más:

    Egyébként az MPB-s vásárlásommal kapcsolatosan a sors fintora, hogy azt a 6 hónap garit egyből igénybe is kellett vennem. a 45 mm ugyanis nem működik hidegben (hideg alatt itt 5°C-t értek, nem -20°C-t), nem csatlakozik a vázhoz (két vázon is teszteltem, bent a szobában működik, kint nem..., és ahogy hűl le, romlik a sikerráta), úgyhogy holnap jön érte az MPB által intézett DPD futár, és kérdezték, hogy money-back, vagy cserét kérek. Szóval abszolút korrektek.

  • HuMarc

    addikt

    Én az elmúlt néhány hétben én viszonylag keveset lőttem, és amikor a számítógép előtt ülök, és látom, hogy a Sony A7III-nak vagy akármi másnak négyszer ekkora szenzora van, mint az én vázaimnak, akkor kicsit elfog az irigység, meg úgy érzem, mintha válságban lenne az m4/3.

    De amikor előveszem a gépet (E-M1 II), akkor nem erre gondolok, hanem hogy tök jó a váz ergonómiája, hogy tudom, hogy az IBIS-nek hála meg tudok tartani extrém esetben akár 1-2 másodperces záridőket is, meg már ismerem a szoftvert, tudom, mihez hova kell nyúlni.

    És amikor a saját képeimet nézem, akkor sem érzem, hogy egy nagyobb szenzor hiánya miatt nem tudtam megcsinálni azokat a képeket, amiket szerettem volna.

  • HuMarc

    addikt

    válasz Lassú Víz #99789 üzenetére

    Egyszer használtam a Pro Capture módot, ~1500 képet csináltam egy óra alatt egy vízilabda meccsen, a felét be se importáltam Lightroomba. Azóta hozzá se nyúltam a módhoz. Látom, hogy miért/hogyan lehet nagyon-nagyon hasznos, de meg kell tanulni használni rendesen.

    Elég cool lenne, ha tényleg lenne három héten belül WOW kamera reveal, és tényleg stackelt 20 vagy 24 MP szenzor lenne (máshol azt írják, hogy valószínűleg a GH6-tal megegyező szenzor lesz benne, az meg elvileg 24 MP az 5.7K miatt).

    A jobb ISO tűrés nagyon jól jönne, mert oké, hogy tudnak ISO 25 600-at a vázak, de 3200 felett már lutri, hogy mi jön ki.

  • HuMarc

    addikt

    Tudom, hogy n+1. rumor, de ez most képekkel és teljes spec sheet-tel együtt jön, hátha érdekes :) [link]

    Igazából eléggé hasonlít az E-M1 III-ra és az E-M1X-re, tényleg apró különbségek. (szerk.: ezt a külsejére írtam).

    A pentaprizma helyére továbbra is Olympus van írva, csak az OMD helyén van OM-1, meg jobb alul is új branding van.

    A spec sheet elég hitelesnek tűnik, az Olympus oldalán a jelenleg elérhető gépek spec-jei ugyanebben a sorrendben, ugyanígy vannak felsorolva.

    [ Szerkesztve ]

  • HuMarc

    addikt

    válasz aginor #101316 üzenetére

    Re: 50-200 2.8-3.5 használhatóság.

    Lehet, hogy nem a leggyorsabb az AF néhány mai objektívhez képest, de érdemben használhatatlannak nevezni kicsit túlzásnak érzem (~11 500 képet listáz ki a LR evvel az obival nálam, jellemzően AF-fel használtam, nyilván volt hogy peakinggel rásegítettem, de akkor is AF+MF módban volt mindig). Sportot is fotóztam vele több alkalommal is.

    Mondjuk az igaz, hogy amikor mozgó túrakenuból próbáltam vízimadarakat lőni, akkor kicsit hiányzott a PL 100-400-am, de ezt a szcenáriót szerintem jogos extrémnek minősíteni...

    Sajnos a PRO 40-150-nel nem volt még lehetőségem összehasonlítani (az biztos sokkal gyorsabb), de talán majd egyszer arra is sor kerül...

    Amúgy afaik a simának (non-SWD) sokkal jobb az apertúra-karakterisztikája, mint az SWD-nek (itt egy kép maximális rekeszméretről a fókusztáv függvényében). Persze gondolom az SWD-nek meg gyorsabb/jobb(?) az AF-je(?), de azt nem volt szerencsém kipróbálni.

    Mondjuk Pana vázon lehet, hogy tényleg használhatatlan az AF a phase-detect AF hiánya miatt, arról nem tudok nyilatkozni. Vagy ha az ember visszamegy (non-micro) 4/3-ra. :D

  • HuMarc

    addikt

    válasz aginor #101348 üzenetére

    Nekem a 14-54-hez pont nem volt szerencsém, helyette a 30 mm f/3.5 macrot, az 50 mm f/2 macro-t, és az 50-200-at használtam (az utóbbi kettőt elég sokat). Csak édesapám nemrégiben visszament 4/3-ra (E-30), úgyhogy mostanában kevesebbet vannak nálam a natív 4/3-os obik (épp nemrég vett egy natív 4/3-os Pana obit, én nem is tudtam, hogy ilyenek léteztek; egy 14-50 2.8-3.5-öt, amivel most 7-14, 14-50, 50-200 + 50 a szériája).

    Visszatérve az Oly-kra, azt határozottan nem állítom, hogy gyors obik lennének bármi modernnel összehasonlítva, főleg a két fix makró sokat vadászta a fókuszt rosszabb fényviszonyok közt az E-M1 MkII-n is, pedig ebben ugye benne van mind a 121(?) phase-detect AF pont, míg a Mk1-ben ugye csak gyémánt alakban van huszonvalamennyi(?). De nekem pont a (non-SWD) 50-200-zal többnyire pozitív volt a tapasztalatom.

    S ja, Panán valójában nem viable út a natív 4/3-os obik...

  • HuMarc

    addikt

    Esetleg arra van valakinek tippje, hogy leváló gumiborítást milyen ragasztóval lenne érdemes visszarakni? Az E-M1-em és az E-M1 MkII-m esetében is lenne mit megragasztani, megelőzőcsapás-jelleggel.

Új hozzászólás Aktív témák