Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    "Ne gondoljátok azért, hogy valaki kapásból fog tudni.." - szerintem ez nem űrtechnika, nem a Falcon-9 rakéták földre visszatérő fokozatát tervezzük, hanem egy igen kompromisszumos hangszóró hármashoz egy SAL-nál jobb váltót. Szerintem bármit is hozunk össze agyon-behasalva, jobb lesz, mint a mostanija, az új váltó összes perfekcionista szemmel nézett hibája ellenére.

    Zobel: a végén kijelenti, hogy a már megtervezett váltószűrőt nem érinti a Zobel tag (kalkuláció tekintetében), tehát újratervezni nem kell emiatt, csak hozzájárul ahhoz, hogy kellő (a névlegessel egyező, vagy ahhoz közeli) terhelést jelentsen a hangszóró+Zobel páros a szűrőnek. Aki jobban ért hozzá, cáfolja, ha akarja. A "lineáris hálózatok" órák ph fórumon történő megtartása szerintem távol áll attól, ami SchumiBácsinak kell most.

    Fizikakilag én is külön tenném a Zobel-t, vagy a hangszóró tövéhez, vagy a szűrő mellé (L-Pad dettó), de valami külön modulra, hogy a későbbiekben másik háromutas szetthez egy ilyen szűrő ha szintén megfelel, lehessen használni. Szóval praktikum miatt inkább. Pláne, ha nominálisan 8-8-8 ohm-okkal számolunk, egy elég univerzális darab születik, hiszen nyilván nem ez a három SAL hangszóró az, amit össze lehet kombinálni egymással ehhez a szűrőhöz, annyi hangszóró van a piacon mint a nyű. Persze tudom tudom, a hangszóróépítés nem a szűrőnél kezdődik, de a DIY hifista rengeteget hajlamos barmolni és ha Schumi a mostani rendszerét feldarabolja és eltüzeli, legalább a következő játékhoz marad valamije.

    Ha valós impedanciákat nézünk, a mélynek a kalkulátorba 6 vagy még kevesebbet ütnék be és akkor kifejezetten közelebb állna ehhez a szetthez a váltó. Ekkor (de csak ekkor) egy panelre tenném vele a Zobel-t is és kész, ekkor már a kissé vegyesbazár szűrő a Zobel-el együttcsak ehhez jó, bármi másnál kuka (kis túlzással).

    @ Schumibácsi, menj a bkercso terveivel, jó alul az 500Hz, én azért helyeztem kicsit mégis fentebb az első állításom után 800 körülre (jól emlékszem?), mert enged némi tartalékot a "mocorgásra" (keresztezési freki tekintetében) akár lentebbre, akár fentebbre, tudatában annak, hogy lövésem sincs, hogyan van beosztva a skála a mélyed impedanciájához.. oké, hogy a legelső pont az Y tengelyen az egyenáramú ellenállás, onnan felfut, majd le - de az a "le" legmélyebb pontja hova esik vajon, pff. :F :F Olyan ez, mint egy 8 Ohm-os hangszóró, ami egy vállalható Re értékkel (DC ellenállással) induló klasszikus impedanciagörbét mutat, emelkedik rezonanciafrekiig, onnatól meg átcsap egy 4 Ohm-osba és béka segge alá megy. Elég hülye dolog ehhez tervezni váltót, agyaltam jómagam is, mi legyen, kompromisszumos megoldásként lehetne mondjuk valami trükkel az impedanciáját emelni, a tervezett keresztezési frekin még elméletileg nem elég az impedanciája, de hát 1. ki látja ezt ennyiből, 2. ki hiszi el :D .. csak akkor a hatékonysága csökkene, mondjuk nem mintha ez gond lenne, ígyis-úgyis érzékenyebb a középnél + ki is emel az elején.

    Szóval ez az egész nekem ilyen asztalfelborítós "wááááááh" - söpörjük le az asztalról.

    És ekkor jön az, hogy kapcsolunk: zoom-oljunk ki a részletekből és egy kis "mire is kell ez?" gondolkodás után "nagyjából jó" váltót össze lehet hozni ehhez, profi nem lesz, na bumm. De hogy jobb a SAL-nál, az szinte biztos. Azaz inkább mondanám azt, hogy egész jó váltó lehet belőle, csak nem ezekkel a hangszórókkal. :D Az elkészült váltó + hangszórók esetében inkább lesznek a végső hangban maguk a hangszórók a ludasak (ha valami nem tetszik), mint az új váltó. (Nem beszélve a környezetről, elhelyezés).

    A szűrőmodellek közötti eltérést ne kérdezd, marha bonyi. [link] Az első bekezdés mindig elmondja, mi az előnye az adott típusnak, jobb oldalt lentebb pedig ott van 7 verziónak is a linkje. Szerintem már ezeket is "sok tudni". Rengeteg felhasználási, design szempont alapján döntenek gyártók, hogy mikor melyiket használják. A végén a fül dönt úgyis. Nem igazán tudná sokmindenki megmondani, miért használ pl. egy Vienna Acoustics a nagy álló hangfalaiban Bessel-t. (A tervezőmérnökük biztos). Elterjedt nagyon a Butterworth és jó ideje a Linkwitz-Riley is. Biztos Csebisevet is használ valaki, én még nem találkoztam vele, szerintem ritkább. Meg van olyan, amit audio célokra nem is használnak. Mindegy is.

    Elég annyit tudnod, hogy tökéletes szűrő nincs, viszont mindegyik modell másban köt kompromisszumot és másban jó. Ezt nézik össze a hangszórókkal és a hangfal egészével, amikor úgy döntenek piacra dobás előtt, hogy na ezt ilyen és ilyen fajtával szereljük. (Vagy nem: tojnak bele). :) De jobbat (azaz rosszabbat) mondok, még a termékmenedzser is beleszólhat, például szegmentálnak és megmondhatják, hogy egy felső-középkategóriás hangszórópár mondjuk bár Bessel-el szól a legjobban az adott dobozban és hangszóró típusokkal, Butterworth-el adják ki, mert a szerintük az adott motyóhoz legjobb eredményt nyújtó Bessel-t majd a csúcsmodellbe teszik és annyira jól meg a Butterworth-el is szól a közepes modell -1-2 tökugyanolyan mélyközéppel, hogy vigyék. Annyi ökörség van a világon...ezekbe nem látunk bele. Ha mindenki tökéletes hangszórópárt csinálna, mi alapján lenne árazva a drágább ? Így aztán faragnak mindenhol, az pedig, hogy a weboldalon ezt hogyan árnyalják és hogyan ösztönöznek Téged arra, hogy ne a "szart" vedd, már tökmás téma.

    SAL ugyanez, csak az érme másik oldala: ár, ár, ár, a végtelenségig lenyomva. Ebbe mi fér bele ? Kb. ez: "lökjél bele valamit, szóljon, de ne füstöljön el".

    Nekik vajon mi járt a fejükben, amikor 50.000.- dolláros hangfalpárnál még passzív szűrővel szenvedtek aktív 3 út helyett ? - Soha nem tudjuk meg.

    És ha egymás mellé állítasz 4-5 ilyen über gyártó CEO-t, mérnököt, akárkit, és bedobsz egy témát, a végtelenségig gyepálnák egymást azon, kinek van igaza és miben. :DDD

    Welcome to the real world ;]

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák