Igen kellemetlen meglepetés érte Darren Cauthon kansasi szoftverfejlesztő családját karácsonykor: egy régi típusú LG okostévén egyszer csak működésbe lépett egy malware, mely 90 fokkal elfordította a képernyőképet. Mint kiderült, egy androidos zsarolóvírusról (ransomware) van szó, amelyet több néven is számon tartanak (Cyber.Police, FLocker, Frantic Locker, Dogspectus). A vírus a nevéhez és a bevett gyakorlathoz illően működött: a hibajelenség produkálása után megjelent egy látszólag az FBI-tól származó üzenet, hogy a felhasználó illegális tartalmakat néz, és a feloldásához fizessen be egy bankszámlára 500 dollárt, egyébként eljárás alá vonják.
Cauthon kiderítette, hogy valaki a házban lakók közül letöltött egy ingyenes filmes streaming alkalmazást a Google TV rendszerére, és ez tartalmazta a malware-t. A család tévéje egy régi modell volt (LG 50GA6400), melyet 2012 és 2013 között gyártottak, és amely egy azóta már kukázott Google TV platformot használt. Ezt a platformot a Google az Intel, a Sony és a Logitech közreműködésével fejlesztette ki, 2010-ben került a piacra, de 2014-ben már vissza is vonták. Az LG ma már, az újabb típusoknál nem a Google platformját használja, hanem a WebOS-t.
Hirdetés
Az androidos platformokat használó eszközök, főként az ilyen régi rendszerűek a kiberbűnözők célpontjába kerültek, ahogy a TrendMicro idén júniusban kiadott jelentése megállapította. A zsarolóvírus a rendszerbe kerülés után 30 percet vár, míg aktiválódik, és megfertőzi az összes olyan mobileszközt is, amelyek hasonló platformon vannak.
A szakember Cauthon joggal gondolhatta, hogy egyszerű lesz a megoldás: vagy visszaállítja a gyári beállításokat, vagy pedig frissíti a firmware-t, és a probléma megszűnik. Ám ez nem sikerült neki, így megkereste az LG ügyfélszolgálatát, hogy miképp tudja törölni a vírust. Ott azonban nem sok segítséget kapott, ugyanis azt mondták neki, hogy vigye a tévét szervizbe – ez kb. 340 dollárjába került volna.
De miért nem sikerült a maszek megoldás? Azért, mivel a gyári beállítások visszaállítását az LG nem osztja meg a felhasználókkal, ezért irányítják őket a szervizbe. Ám akár az 500 dolláros váltságdíjjal számolunk, akár a 340 dolláros javítási költséggel, egyik sem nagyon éri meg – hívja fel rá a figyelmet egy szaklap –, ugyanis pl. az Amazon több mint ezer hasonló tévét kínál 500 dolláros ár alatt.
A történet végül happy enddel zárult, ugyanis valószínűleg a Twitteren megosztott információkra felfigyelve az LG megkereste Cauthont, és segítséget nyújtottak neki, és a folyamatot a mérnök természetesen felvette, és a YouTube-on meg is osztotta: