Brutálisan nőtt az elmúlt időszakban az európai felhasználók internetező kedve, aminek inkább a nagy egyesült államokbeli kereskedelmi site-ok látják hasznát. Ahogy egyre többen fizetnek elő internet-hozzáférésre és egyre jobban terjed a széles sávú, nagy sebességű adatátvitel az európai országokban, mind többen vásárolnak a világhálón elérhető "csomagküldőktől". Az International Data Corp. (IDC) informatikai piackutató felmérése szerint 2003 végén 67 millió internetes vásárló volt Nyugat-Európában, akik húszmilliárd dollárt költöttek el a világháló áruházaiban és aukciós házainál. Az Amazon.com kiskereskedelmi site kétmilliárd dollár forgalmat bonyolított le az Egyesült Államokon kívül, aminek háromnegyede Európára esett. A cég most készül új elosztóközpontot nyitni Skóciában, amivel a maga részéről megelőlegezi, hogy igaza lesz az IDC-nek, amely szerint 2004 végére az európaiaknak majdnem a negyede fog vásárolgatni az interneten. A szintén kiskereskedelemmel, illetve aukciókkal foglalkozó eBay Inc. az idén 17,4 millió látogatót vonzott havonta csak Németországban, ami 20 százalékos növekedés az elmúlt évhez képest. Franciaországban 51 százalékos, Olaszországban közel 100 százalékos ugrást tapasztaltak az eBay rendszerén, ami hozzájárult ahhoz, hogy a site nemzetközi forgalma 91 százalékkal, 300 millió dollárra bővüljön egy év alatt. Az eBay illetékesei úgy vélik, hosszabb távon azonos értékesítést fognak elérni Európában és az Egyesült Államokban - derül ki a Business Week összefoglalójából.
Hirdetés
Ugyanakkor nem csupán az online bevásárlás lendült fel az öreg kontinensen. A Google keresőn, amely már 97 nyelven elérhető, egy év alatt 65 százalékkal, 62 millióra növekedett a havi látogatások száma. A Microsoft MSN portálján - 19 európai országban 14 nyelven "beszél" - 72 százalékos ugrással 61 millióra bővült a havi látogatások mennyisége - derül ki a Nielsen//NetRatings internetes piackutató elemzéséből. Az utazásokkal foglalkozó Expedia új weboldalakat indít Franciaországban és Olaszországban, és az európai online hirdetési bevétel a várakozások szerint 3,2 millió dolláros csúcsra ugrik az idén. Az európai döntéshozók, akik szívesen látnák, hogy a régió behozza lemaradását az informatika terén az Egyesült Államokkal szemben, csak azért nem tudják felhőtlen örömmel fogadni ezeket a híreket, mert látható módon egyelőre az USA nagy interenetes cégei zsebelik be a megnövekedett érdeklődésből származó hasznot. "Nincs a Yahoo!-hoz hasonlítható európai cég" - állapítja meg joggal Olivier Beauvillain, a New York-i Jupiter Research piackutató párizsi irodájának elemzője. Néhány korábbi ambiciózus helyi projekt, az e-tailer, a Boo.com régen a feledés homályába veszett, amin az a tény sem változtat, hogy például a legnagyobb német portál, a Web.de havi forgalma 11, vezető olasz társáé, a Virgilióé pedig tíz százalékkal nőtt egy év alatt. Eközben ugyanis például a Microsoft MSN az előbbi országban 56, az utóbbiban hetven százalékos ugrást produkált.
Az amerikaiak részben gazdasági, részben technikai előnyöknek köszönhetik sikereiket. Egyrészt élvezik a nagyságukból fakadó méretgazdaságossági előnyöket, másrészt jobb lehetőségeket kínálnak például a felhasználói felületek testre szabására, az e-mailezésre és egyéb üzenetküldésekre. Bár a France Telecom tulajdonában lévő Wanadoo és a T-Online weboldala 22,4, illetve 15,8 millió látogatót tudnak felmutatni havonta, ezek többsége saját piacukról származik és bevételeik alapvetően online hozzáférési díjakból származnak, amelyek kevésbé nőnek, mint az internetes hirdetési bevételek.
(*) Egyedüli kivételként csak francia portálok, a FNAC.com, Cdiscount.com, illetve a Wanadoo könyvértékesítő site-ja, az Alapage tudták megszorítani amerikai versenytársukat, az Amazon.comot. Elemzők szerint ezek a webhelyek részben a hazai vevők számára kedves márkaneveiknek, részben időként jobban célzott árkedvezményeiknek köszönhetik sikerüket, ami egyébként arra késztette az USA-ból jött versenytársat, hogy hetven alkalmazottját elbocsássa franciaországi főhadiszállásáról.