Az USA szerint a BNPL-cégek árthatnak a fogyasztóknak

Nagyon gyorsan növekednek a BNPL-cégek, az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelem pedig szabályozná ezeket, mert árthatnak a fogyasztóknak.

Az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelem (CFPB) közleménye szerint a BNPL-cégek (Buy Now, Pay Later) szabályozására készülnek, ugyanis amiatt aggódnak, hogy ezek a nagyon gyorsan növekvő cégek ártanak a fogyasztóknak.

A szervezet azt szeretné, ha a szektor szabványai egyeznének a hitelkártyacégekre érvényes előírásokkal, ez viszont nagy pofon lesz a szektornak, amely így is hatalmas nyomás alá került az infláció okozta költekezéscsökkenés miatt. Piaci értékük idén jellemezően 75-85 százalékot zuhant a BNPL-vállalatoknak.

A CFPB a jelentések szerint egyébként is fellépne a tech cégek ellen, amiért egyre jobban beszivárognak a hagyományos pénzügyi szektorba: a big tech stílusú üzleti gyakorlat szerintük a fizetésekre és pénzügyi szolgáltatásokba úgy tört be, hogy elmossa a határvonalat a kereskedelem és a bankolás között.

A BNPL-cégek egyébként a világjárvány alatt lőttek ki, hiszen azonnali online vásárlást, és későbbi, több részletben való fizetési lehetőséget ígértek, és már 2021-ben 24,2 milliárd dollárnyi kölcsönt adott csak az Affirm, az Afterpay, a Klarna, a PayPal és a Zip. A hatóságok szerint nem csak a tájékoztatással vannak komoly problémák, de az adatszolgáltatással (és mellette a felhasználói adatok begyűjtésével) és az emberek eladósodásával is. A BNPL ugyanakkor általában jóval alacsonyabb költséget jelent fogyasztói részről, mint a hagyományos hitelmegoldások.

Előzmények