Az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló kormányrendelet szerint az internetszolgáltatóknak nemcsak vállalniuk és mérniük kell a garantált le- és feltöltési sebességet, hanem a vállalt értékeket az adott díjcsomagnál, a sávszélességgel együtt nyilvánosságra is kell hozniuk. December közepétől tehát a hirdetésekben is kötelező lesz a garantált le- és feltöltési sebesség feltüntetése.
Hirdetés
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) mai sajtótájékoztatóján Dömötörné dr. Ács Katalin főigazgató-helyettes elmondta: az előírás a rendelet kihirdetésétől számított kilencvenedik napon lép életbe, tehát a szolgáltatóknak még karácsony előtt, december közepétől meg kell kezdeniük a fogyasztók tájékoztatását arról, hogy ajánlataikban a meghirdetett „akármekkora" sávszélességhez mekkora garantált le- és feltöltési sebesség tartozik.
Korábban a szolgáltatók a garantált értékeket csak az általános szerződési feltételeikben adták meg, de ott sem feltétlenül egy helyen az elvi maximumot tükröző értékkel. A nemrég megjelent 229/2008-as kormányrendelet csökkenti a szolgáltatók adatszolgáltatási terheit, és előírja, hogy mind a földfelszíni, mind a műholdas, mind pedig a kábeles technológián az előfizetői szerződések alapján nyújtott digitális televíziós szolgáltatások üzemeltetőinek a szolgáltatás minőségére vonatkozó célértékeket kell vállalniuk – hasonlóan ahhoz, ahogy azt jelenleg is teszik az analóg szolgáltatók.
Szintén változás a korábbiakhoz képest, hogy a mobiltelefon-szolgáltatóknak célértéket kell vállalniuk a saját hálózaton belül küldött és fogadott SMS-ekre és MMS-ekre. A sajtótájékoztatón Somodi Attila, az NHH központi piac-felügyeleti osztályvezetője bejelentette, hogy az NHH honlapján immár elérhetőek a legfrissebb szolgáltatásminőségi adatok, paraméterek. Így az ár és a szolgáltatásminőség összehasonlítása alapján körültekintőbben tudnak a fogyasztók dönteni és választani a szolgáltatók és szolgáltatások közül. Az adatok alapján megállapítható, hogy mind arányában, mind összességében is a mobiltelefon-szolgáltatással kapcsolatban van a legkevesebb probléma.
Az előfizetők által igénybe vehető szolgáltatások, valamint az ügyintézés területén is az internetszolgáltatással van a legtöbb gond. Somodi Attila kifejtette, a hazai internetszolgáltatást a gyors növekedés és az elaprózódott piac jellemzi, ezért sok esetben a piac bővülésével járó feladatokkal a szolgáltatók nem tudnak lépést tartani, ezért sok a panasz a szolgáltatás minőségére, illetve az ügyfélszolgálatok működésére. A panaszok jelentős részét a sávszélességgel kapcsolatos problémák jelentik, amelyekre az NHH reményei szerint az új kormányrendelet, a garantált le- és feltöltési sebességre vonatkozó adatok közzététele megoldást fog jelenteni.