Mire figyel jövőre az NHH?

A Nemzeti Hírközlési Hatóság közzétette 2009-es piacfelügyeleti tervét. Ez a dokumentum azokat az eljárásokat tartalmazza, amelyeket a hatóság indít el, és amelyek alapvető célja a fogyasztói érdeksérelmek megelőzése, a jogsértések kiszűrése, a verseny tisztaságának megőrzése. Az NHH az idén eddig a piacfelügyeleti eljárások során több mint 160 millió forint bírságot szabott ki, ami jelentősen meghaladja az előző évek átlagát. Jövőre viszont nemcsak bírságolni fog, hanem élni fog a nyilvánosság eszközeivel is, így tervei szerint kötelezni fogja az érintett szolgáltatókat az elmarasztaló határozat nyilvánosságra hozatalára országos napilapokban, illetve a szolgáltató ügyfélszolgálatán és honlapján.

A piacfelügyeleti terv alapján az NHH az elektronikus hírközlési szolgáltatások és szolgáltatók általános ellenőrzése mellett 2009-ben is vizsgálni fogja a jelentős piaci erejű szolgáltatókra kirótt kötelezettségek, valamint a korábbi felhívásokban, határozatokban foglaltak betartását. A piacfelügyeleti tevékenység kiterjed a piac működésének figyelemmel kísérésére is, így egyebek mellett a hatóság vizsgálja a kábeltelevíziós ellátottságot, valamint a széles sávú szolgáltatások helyzetét is.

Célkeresztben a sávszélesség és az emelt díjas SMS

Az internetszolgáltatók esetében az NHH külön vizsgálni fogja, hogy azok feltüntetik-e a garantált sávszélességet is az általános szerződési feltételekben, a honlapjukon és a reklámjaikban – ez egy új kormányrendelet értelmében december 11-től kötelező. Felülvizsgálják a szolgáltatók egyoldalú szerződésmódosítási gyakorlatát is. Az elektronikus hírközlési törvény ugyanis csak meghatározott körben teszi lehetővé az előfizetői szerződés egyoldalú módosítását, amely nem érintheti a szolgáltatás igénybevételi feltételeit, minőségi célértékeit.

2009-ben külön figyelmet szentel tovább az NHH az írásban megkötött egyedi előfizetői szerződések jogszerűségének. A hatóság az egyedi előfizetői szerződéseket 2006-2007-ben ellenőrizte és megállapította, hogy a vizsgált szolgáltatók között nem volt olyan, amelynek szerződése teljes mértékben megfelelt volna a jogszabályi előírásoknak, sőt a 2008-as utóellenőrzés során is jelentős volt jogsértő szerződések száma.

Ugyancsak kiemelt fókuszterület a nem aktív emelt díjas vagy emelt díjas megkülönböztetett számokhoz kapcsolódó szolgáltatói tevékenység ellenőrzése. Ez azért, mert az előfizetői jelzések, valamint hatósági tapasztalatok alapján valószínűsíthető, hogy egyes tartalomszolgáltatók az inaktív számokkal kapcsolatban (vagyis amikor az adott emelt díjas számon nem érhető el tartalom- vagy információszolgáltatás) félreértelmezhetően tájékoztatnak, és indokolatlanul számláznak díjakat. A cél az, hogy az elektronikus hírközlési szolgáltató és a számhasználó által üzemeltetett eszközök korrekt együttműködése révén kizárható legyen a felhasználó által foglaltként észlelt hívások esetén a díj felszámítása, illetve hogy díj felszámítására csak akkor kerüljön sor, ha a tartalom- vagy információszolgáltatás valóban elérhető.

Azóta történt

Előzmények