Hirdetés

Lesz-e egységes Linux OS az autók szórakoztató-központjában?

Az autógyártók tovább dolgoznak a járműveken belüli szórakoztató-központok (In-Vehicle Infotainment – IVI) fejlesztésén, illetve szabványosításán, és ez is fontos téma lesz az október végén Edinburghban tartandó nagy konferencián, a LinuxCon Europe-on.

Az IVI szerepe egyre fontosabbá válik az autókban, ez az a központ, amelyik a szórakoztató funkciókon kívül pl. a telefonok kihangosításáért, valamint a navigációs rendszer menedzseléséért is felelős: a legtöbbjük érintőképernyős felülettel rendelkezik és hangra aktiválódik.

Az egyedi szoftver nagyon drága

A piac ugyanakkor korlátozott jelenleg, mivel az IVI-k képességei messze elmaradnak egy átlagos okostelefonétól, és ennek fő oka, hogy az autógyártók saját, harmadik felek által szállított szoftvereket használnak, így a rajtuk futó alkalmazások is egyediek. E probléma kiküszöbölésében sokat segítene egy egységes, nyílt forrású IVI operációs rendszer, mely a kompatibilitás mellett számtalan egyéb előnyt is hozna: egységes frissítés, azonos platformra készülő alkalmazások, költségtakarékosság stb. A közös alapok megléte után a gyártók aztán a felhasználói felület területén tudnának csak versenyezni.

Rudi Streif, az Linux Alapítvány Automotive Grade Linux munkacsoportjának vezetője elmondta a Computerworldnek adott interjújában, hogy a nagy cégektől hatalmas támogatásokat kap a közösség, így lehetséges egy nyílt és ingyenes platform kialakítása.

Van esély az együttműködésre

Mindazonáltal eddig mindössze három autótípusban jelent meg Linux-alapú IVI: Cadillac Cue, Tesla Modell S elektromos autó, illetve a Toyota tervezi, hogy a 2014-es Lexus IS-ben ilyen rendszer lesz. Emellett híradások szólnak arról, hogy a BMW is nyílt forrásra szeretne átállni, valamint a Ford a saját rendszeréhez készít egy nyílt forrású változatot. A gyártókat minden esetben elsősorban az vezeti, hogy a saját rendszerek kialakítása, fenntartása és továbbfejlesztése roppant költséges – az IVI-k a legnagyobb terjedelmű szoftverek az autós rendszerekben, 40 millió soros kód az alsó határ. Emellett az igények és a vezérelendő szolgáltatások száma folyamatosan nő, ezzel párhuzamosan a rendszerek komplexitása is.

A Linux-közösség egyébként már tavaly elindított egy referenciaprojektet a hányatott sorsú Tizennel, mely egy fejlesztői készlet, hogy megnyerjék maguknak az iparágat.

A nyílt forrású rendszerre épített együttműködés, úgy tűnik, mindkét oldalnak kiváló lehetősége lenne, nagyon valószínű, hogy hamarosan komolyabb bejelentésekre is számíthatunk.

Azóta történt

Előzmények