Történelmi jelentőségű határozatot hozott az Európai Bíróság

A ma kihirdetett döntés értelmében az EU tagállamaiban jogtalan a távközlési szolgáltatók kötelezése arra, hogy általánosan és válogatás nélkül őrizzék meg ügyfeleik tevékenységének adatait.

Ma még nehéz felmérni, hogy az Európai Bíróság friss döntése milyen következményekkel jár, de az biztos, hogy a magánéletet kiemelten védő európai joggyakorlat szerves folytatása, és mindenképp hatással lesz az állami megfigyelési törekvésekre.

A ma kihirdetett konkrét határozat egyszerre két, gyakorlatilag azonos tartalmú megkeresésre adott válasz (az Európai Bíróság nem ítélethozó szerv, ehhez a testülethez a nemzeti bíróságok akkor fordulnak, ha egy adott perben számukra problematikus az uniós előírások értelmezése; a bevett gyakorlat az, hogy a konkrét vitás ügyekben a helyi bíróságok az Európai Bíróság állásfoglalása alapján hozzák meg ítéleteiket).

Az egyik esetben a svéd Tele2 távközlési szolgáltató közölte a helyi felügyelettel, hogy ők a törvényi kötelezettség ellenére nem fogják tovább tárolni előfizetőik és regisztrált felhasználóik tevékenységének metaadatait, illetve a korábbiakat törölni fogják, és ez vezetett jogi konfliktushoz. A másik történet a korábbinál szigorúbb megfigyelési törvényt épp az ősszel elfogadó Nagy-Britanniához köthető, és itt parlamenti képviselők kifogásolták, hogy a nemzetbiztonsági szervek nyomására olyan szabályozás van érvényben, mely szerint a távközlési szolgáltatók kötelezhetőek arra, hogy maximum 12 hónapig tárolják ügyfeleik kommunikációjának minden adatát, beleértve a metaadatokon felül tartalmi elemeket is.

Nem lehet

Az ügyekben törvényértelmezést végző Európai Bíróság mai határozata egyértelműen fogalmaz: „…az uniós joggal ellentétesek az olyan nemzeti szabályozások, melyek előírják az általános és válogatás nélküli adatmegőrzést”.

A bíróság indoklásában elmondja, hogy:

  • az uniós irányelvek minden EU-tagországra vonatkoznak
  • az irányelvek ugyan szabadságot adnak a nemzeti szabályozások számára, biztosítják a kivételek felállítását is, de a tagállamok csak az irányelvek szellemében járhatnak el, amikor beavatkoznak a magánéletbe, az adattárolást pedig különösképpen kerülni kell
  • az adatrögzítésben és -megőrzésben is alkalmazott három adatvédelmi alapelv (szükségesség, arányosság, célhoz kötöttség) közül a szükségességnek kiemelt szerepe van

A konkrét ügyeket megvizsgálva a bíróság arra jutott, hogy az általános, beleegyezéshez nem kötött adatrögzítés folytán a polgárok joggal érezhetik úgy, hogy életüket folyamatosan figyelik, így ezek a rendelkezések megsértik magánszférájukat.

Csak ha muszáj, de akkor sem korlátlanul

A bíróság ezért kijelenti, hogy az ilyen megfigyelést csakis a súlyos bűncselekmények utáni konkrét nyomozások indokolhatják. Ennek következtében megállapítják, hogy az általános és megkülönböztetés nélküli megfigyelés és adattárolás nem szolgálja a közbiztonság fenntartását, ezért azokban az országokban, ahol ilyen rendelkezések vannak érvényben [gyakorlatilag mindenhol az EU-ban, így nálunk, Magyarországon is – a szerk.], megsértik az irányelveket, és az ilyen tevékenység egy demokratikus társadalomban nem tekinthető indokoltnak.

Ugyanakkor – fogalmaz a határozat – a megfigyelés és az adattárolás természetesen indokolt lehet, amennyiben a bűnüldöző hatóságok tevékenységét segíti súlyos bűncselekmények felderítése során. Ám ezekben az esetekben világosnak kell lennie a szükségességnek és a célhoz kötöttségnek – milyen ügyben, kik után folyik a nyomozás stb. –, illetve ezek a megfigyelések sem lehetnek időben korlátlanok: az adott ügyben esetlegesen érintett személyek megfigyelése nem tarthat tovább, mint az indokolt. A megfigyelés szükségességét, módját, időtartamát a hatóságoknak részletesen alá kell támasztaniuk, a megfigyelést csak megalapozottan lehet elrendelni és végrehajtani, ennek feltételeit a nemzeti szabályozásoknak biztosítaniuk kell.

Különleges esetekben – aktuális nemzetbiztonsági fenyegetés, terrorista tevékenység gyanúja stb. – sürgősséggel elrendelhetőek különleges intézkedések, ám ezeknek is jól körülhatárolhatóaknak kell lenniük, alapos gyanúra kell alapozódjanak, határidőkhöz kell kötni érvényességüket, egyébként a megfigyelésről független testület(ek)nek kell dönteniük, a megfigyelteknek tudomására kell hozni a megfigyelés tényét. Ezeken kívül a megfigyelési adatok nem kerülhetnek ki az EU területéről, valamint a szükségesség elmúltával meg kell semmisíteni az adatokat.

Ahogy az IT café is beszámolt róla két éve, az adatmegőrzési irányelvet az Európai Unió Bírósága már 2014-ben érvénytelenítette, ám e döntés alkalmazása gyakorlatilag nem haladt sehová sem, Magyarországon például az Alkotmánybíróság kibújt a döntés felelőssége alól.

Azóta történt

Előzmények