Az EU beszólt a Facebooknak, és ők gyorsan reagáltak

Biztosan nem véletlen, hogy az Európai Unió közleményére szinte órákon belül érkezett válasz.

Komoly visszhangot váltott ki az Európai Bizottság tegnapi közleménye, melyben arról számoltak be, hogy bár idén, a párizsi és a brüsszeli terrortámadások után, május 31-én megállapodtak a nagy amerikai internetes vállalatokkal (Facebook, Google [YouTube], Twitter, Microsoft), azok csak részben tartják be a megállapodás feltételeit, melyek szerint az általuk üzemeltetett oldalakon 24 órán belül törlik a gyűlöletbeszéd megjelenéseit.

Hirdetés

A felülvizsgálati jelentés szerint a vállalatok az illegálisnak tekinthető tartalmaknak csak negyven százalékát törlik, blokkolják a megadott időhatáron belül, és ez nem elegendő. Vera Jourova, az EU igazságügyi biztosa elmondta, hogy az elmozdulás iránya helyes, ezt értékelik is, ám a kontroll mértéke még nem elegendő, a konfliktusokat súlyosbító uszító tartalmakat sokkal gyorsabban és hatékonyan kell ellehetetleníteni.

Mindezt figyelembe véve talán nem független az EB jelentésétől, hogy a fent említett, a globális piacot meghatározó vállalatok tegnap, az európai közlemény megjelenése után pár órával később bejelentették: közösen fognak fellépni az oldalaikon megjelenő „terrorista tartalmak” ellen. A cégek létrehoznak egy közös adatbázist, amelyben igyekeznek meghatározni azokat a jellemzőket, amelyek alapján az erőszakra buzdító, a terrorszervezetek csatlakozási felhívásait tartalmazó stb. tartalmakat azonosítani, majd el tudják távolítani. A közösen fejlesztett új „hash-technológia” alkalmas lesz a tartalmak feltöltőinek, megosztóinak bizonyos szintű azonosítására is. Emellett közölték azt is,hogy nagyszabású takarításba kezdenek, hogy a gyűlöletet keltő képeket és videókat eltávolítsák oldalaikról.

Azt fontos megjegyezni, hogy a vállalatok nem kívánják átvenni a rendőrség szerepét: nem elkövetőket keresnek a való világban, hanem azonosítanak olyan felhasználókat, akik törvénytelen tartalmakat tesznek közzé, és őket tiltják ki a szolgáltatásból. Emellett a megállapodás része, hogy az eltávolítás, blokkolás nem lesz automatikus: ezt minden vállalatnak a saját szabályai alapján meghozott egyedi döntései határozzák meg.

Azóta történt

Előzmények