Belerokkannak az autógyártók az elektromos autós költségekbe

A Stellantis szerint a hatalmas nyomás miatt nem csak munkahelyek kerülnek veszélybe, de az elszabaduló költségek mellett a járművek minőségével is komoly gondok lehetnek.

A tőzsde, a befektetők, a média és a politika egyik aktuális őrülete az elektromos autó, a Stellantis ügyvezetője, Carlos Tavares azonban elárulta, hogy ez az egyre fokozódó külső nyomás igen rossz hatással van az autógyártókra, és nem várt következményekkel járhat.

Tavares szerint a kormányzatok és a befektetők irányából táplált, gyors átállásra való kényszer, munkahelyek megszűnésével fenyeget, továbbá a járművek nem várt minőségi problémáit hozhatja el, az elszabadult költségek miatt – amik átlépnek azon a határon, amit az autóipar elbírna. Az ügyvezető 50 százalékos többletköltségeket emleget, amelyeket állítása szerint lehetetlen a fogyasztókra hárítani, mert akkor a középosztály nagyja nem lesz képes kifizetni az új autókat.

Hová vezet a gyors átállás?

Tavares szerint az autógyártók szabhatnak magasabb árakat, cserébe kevesebb autót adnak majd el – vagy pedig elfogadják a kisebb haszonkulcsot. Szerinte mindkettő problémákhoz vezet, EU-s és amerikai szervezetek pedig már többször figyelmeztettek arra, hogy több tízezer álláshely szűnhet meg. Az ügyvezető hozzátette azt is, hogy a gyártóknak időre lenne szükségük a tesztelésekhez és az új technológiák kipróbálásához, a folyamat felgyorsítása azonban visszafelé sül majd el, és minőségi, majd mindenféle problémákat eredményez. A Stellantis csoport a leépítéseket a produktivitás átlagon felüli fokozásával kerülné el. Az óriás szerint azonban pengeélen táncol az iparág, és lesznek, akik elbuknak.


[+]

Jelenleg minden szereplő arra számít, hogy az elektromos autók költségei, árai csökkennek majd, elemzők szerint az évtized második felében már nagyjából ugyanannyiba kerülhet egy EV, mint egy belsőégésű motorral szerelt jármű.

A Teslától és a többi startuptól rettegnek

Mint kiderült, a Stellantis és a hagyományos autógyártók hatalmas nyomás alá kerültek a Tesla, a Rivian és a többi elektromos autós startup miatt. Ezek ugyanis sokkal kisebb cégek, nagyságrendekkel kisebb munkaerőlétszámmal és eladásokkal. A befektetők mégis megőrülnek ezekért, a Tesla és a Rivian elképesztő piaci értéke mutatja ezt a legjobban – jóval értékesebbek, mint például a Ford vagy a General Motors. A Tesla Cybertruck-rendelései pedig magukban többet érnek, mint az egész BMW.

A befektetők okozta nagy nyomást fokozzák a kormányzatok stratégiái: a politikusok környezetbarátabb közlekedést szeretnének, az EU (és több más régió) 2035-ben tiltaná be a belsőégésű motorral szerelt járművek eladásait, Nagy-Britannia már 2030-ban.

Tavares szerint a kormányzatoknak azonban inkább az energiaszektor rendbe tételével kellene foglalkozniuk, továbbá a töltési infrastruktúra kidolgozásával.


[+]

A Stellantis maga a működés egyszerűsítésével 5 milliárd eurós költségcsökkentést tervez, ezzel párhuzamosan pedig 30 milliárd eurót költ 2025-ig elektromos autók, akkumulátorgyárak fejlesztésére, alapanyagokra és új technológiákra. A Daimler AG együttműködésében befektettek továbbá a szilárdtest-akkumulátorokkal foglalkozó Factorialba is. Tavares további várható befektetéseket is említett, jelezve, hogy mélyebbre kell ásniuk magukat a gyártóknak az ellátási láncban.

Európa lassabban áll át

Nem túl meglepő módon mindenféle cégbe és beszállítóba ömlenek a befektetések (nem csak az USA-ban és az EU-ban, Délkelet-Ázsiában például a startupok irracionálisan elszállt értékeléseiről beszélnek), a napokban pedig előkerült a brit Lunaz neve is, amely 1,3 millió dollárért elektromossá varázsolt egy Aston Martin DB6-ot. A holland Voitures Extravert pedig 300 ezer euróért kínál átalakított, 1960-as évekből származó Porsche 911-eket. A francia Transition-One a Fiat 500-at és a Renault Cliót már néhány óra alatt elektromossá alakítja, körülbelül 8000 euróért. Sok cég ilyen átalakításokkal tenné feleslegessé az új járművek vásárlását.

A növekvő költségek komolyságát jelzi, hogy a Volkswagen a napokban jelezte: a tervezett európai akkumulátorgyárai és a szükséges alapanyagok 30 milliárd euróba kerülnek majd.

Több cég pedig újfent hangsúlyozta, hogy az autógyártóknak muszáj lesz közelebbi kapcsolatba kerülniük az alapanyagok termelőivel (főleg a lítium esetében), ha elegendő készletet akarnak a megfelelő hatótávhoz és teljesítményhez.

A KPMG egyébként egy kiterjedt felmérést is készített a világ autóipari vezetői között. A visszajelzések alapján az ágazat vezetői arra számítanak, hogy az USA-ban, Kínában és Japánban az elektromos autók az eladások 52 százalékát teszik majd ki 2030-ra, de jóval alacsonyabb lesz az arány Nyugat-Európában, Brazíliában és Indiában. Az összesített eredmények mögött azonban hatalmas a szórás, sok vezető például arra számít, hogy az EV-k eladásai 20 százalékot sem tesznek majd ki 2030-ban.

Azóta történt

Előzmények