Négyütemű fejlesztés
Újdonságok hada vagy stabilitás? A szoftverfejlesztés két kibékíthetetlennek tűnő összetevője. Mindenki szereti a stabil szoftvereket, s vagyunk egy páran akik imádják kipróbálni az újdonságokat is. A Mozilla világába leképezve, ez a négy éve bevezetett felpörgetett kiadási ütem, ami elhozta ennek a lehetőségét. Összefoglaló:
A Mozilla által publikált fejlesztési javaslat alapján a Firefox az eltérő stabilitási és „érettségi” szintjeinek fenntartott csatornákban jelenik meg. Itt érvényesül az „adj ki korán, adj ki gyakran” elv. A kiadásra kerülő kód minden csatornában hat hetet tölt el, így összesen 18 hét alatt jut el a Nightlytól az Aurorán és Betán át a végleges kiadásig.
A mozilla-centralban az abszolút kísérleti stádiumot jelentő nightly buildek találhatók meg. Ezekben készül a forráskód, az angol nyelvű felület, az egyéb fejlesztői tárolókból származó kód beolvasztása. Naponta friss build jelenik meg.
E fölött a jelenleg Developer Editionnek keresztelt Aurora fejlesztői csatornának megfelelő mozilla-aurora helyezkedik el, amely alfa állapotú szoftvert rejt. Itt a szoftverösszetevők és funkciók tesztelése és hibajavítása zajlik. Kritikus esetben eltávolíthatnak új funkciókat, és a hibajavítás nagy részét is itt kapja meg a verzió. A honosítás oroszlánrésze is itt jelenik meg a termékben. Hetente több kiadásra kell számítani.
A mozilla-beta a fejlesztés utolsó fázisa, elsősorban tesztelés és hibajavítás a cél, hogy az elkészül kiadás minél stabilabb legyen. Itt általában heti kiadások vannak.
Végül megérkezik a verzió a stabil kiadásoknak fenntartott mozilla-release csatornába Itt már csak kritikus hibajavításokat kap a termék, ha idő közben a release alapján szükségessé válik. Az első két szinten elérhető tesztverziókat kifejezetten tesztelőknek szánják, végfelhasználóknak nem ajánlják, ezekben a Firefox ikon helyén egyedi „Nightly”, illetve „Aurora” ikon lesz látható. Ugyanakkor a tapasztalatom azt mutatja, hogy az Aurora már az esetek nagy részében alkalmas a napi feladatok ellátására. A magam részéről én a Nightlyt használom, s manapság ez is eléggé stabil ahhoz, hogy a napi munkamenet ne szenvedje kárát.
Lelőhelyek
Természetes lelőhelyén érdemes fülön csípni az új Firefox verziókat. Bár mindegyiknek van dedikált weboldala, egy egyszerű választóoldalról beszerezhetjük a háromféle verziót is. A Nightly verzió beszerzéséhez másik oldalt kell meglátogatnunk.Innen telepíthetjük a Windows, Linux, Max OS X és Android verziókat, és megtudhatjuk a verziók újdonságait is.
Ubuntu, Linux Mint és Debian, valamint rokonai felhasználóinak az alábbi PPA-kat ajánlom:
Beta: https://launchpad.net/~mozillateam/+archive/ubuntu/firefox-next alapján:
ppa:mozillateam/firefox-next
Aurora: https://launchpad.net/~ubuntu-mozilla-daily/+archive/ubuntu/firefox-aurora alapján:
ppa:ubuntu-mozilla-daily/firefox-aurora
Nightly: https://launchpad.net/~ubuntu-mozilla-daily/+archive/ubuntu/ppa alapján:
ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa
Itt azonban figyeljünk arra, hogy csak a Nightly csomag neve firefox-trunk, azaz a Beta és Aurora felülírja a stabil kiadás böngészőjét. Amennyiben a Thunderbirdöt is telepítjük akkor Beta esetén a levelező is frissülni fog az új verzióra.
Ajánlott óvintézkedés
Mindezek ellenére az Aurorát és a Nightlyt egyedi profilból futtatom, és a beállításokat Sync révén frissítem. Nightly esetén ezt könnyen mehet, mert eleve külön mappába dolgozik. Aurora esetén „firefox.exe -P” vagy Linux esetén „firefox -P” paranccsal futtatva a „-P” opcióval utasítom a (teljesen bezárt) böngészőt, hogy „Choose Firefox Profile” ablakkal induljon. És a jövőben is így tegyen, ezért a „Use the selected profile without asking at startup” jelölőnégyzetből eltávolítom a pipát. Előtte pedig létrehozok az új verziónak egy kalandvágyó profilt…
Sok hűhó semmiért?
Miért is érdemes ezeket a verziókat tesztelni, kipróbálni? Egyrészt kipróbálhatunk új funkciókat, másrészt hibákat találva bejelenthetjük őket.
Hibákra rábukkanhatunk használat közben. Ekkor ezt érdemes például az IT café dedikált Firefox fórumán megbeszélni. Előfordul, hogy egy-egy hibát akár egy telepített kiterjesztés vagy rossz beállítás is okozhatja (például: hardvergyorsítás, régi videokártya eszközmeghajtó). Ha nem boldogulnánk, akkor az a jó megoldás, ha a tapasztalt hibát megosztjuk a fejlesztőkkel is, amelynek színtere a Bugzilla oldal a következő címen: http://bugzilla.mozilla.org/.
Nem érdemes a szoftvert szidni a fórumon, mert úgysem olvassa. Ellenben ha bejelentjük a hibát (angol nyelven), akkor van esély hogy a fejlesztő javítja a felfedezni vélt problémát. Bejelentés előtt a Bugzillában keressünk rá, hogy nem jelentette-e már valaki ugyanezt a hibát. Válasszuk ki – amennyire lehet, pontosan – a komponenst, amiben a hiba lehet. A létrehozott hibajegybe írjuk le, hogy mi a probléma, és mi lenne a helyes működés. Képernyőkép feltöltése is segítheti a hiba megértését. Írjuk le, hogy milyen módon reprodukálható a hiba, illetve térjünk ki arra is, hogy mindig reprodukálható hibáról van szó, vagy csak alkalmanként jelentkezik. Érdemes az alkalmazás összeomlással kapcsolatos hibákat is bejelenteni, illetve ellátni leírással, hogy mit csináltunk amikor a hiba bekövetkezett.
Ha nagyon belejövünk a hibajelentésbe, akkor akár a Mozilla QA csapatában is lehet lecsapni a hibákra, amikor ráérünk, vagy az előre megszervezett hibavadász napokon.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!