Mit tud ma egy zenei streamszolgáltató?

A Deezerről

A Deezer 182 országban van jelen és 35 millió dal található meg a kínálatban, amely nap-mint nap bővül. Hetente átlagosan 15 000 új zeneszám kerül be a rendszerbe. A választék tehát óriási, talán csak a mostanában alakult zenekarokat, illetve egy-két olyan mamut előadót leszámítva, akik még a hagyományos értékesítési eljárásokban bíznak, gyakorlatilag minden és mindenki megtalálható a zenei szolgáltatásban.

A művészek úgynevezett aggregátorokkal (ügynökökkel, ügynökségekkel) szerződnek, akik kapcsolatban állnak a Deezerrel, és rajtuk keresztül jutnak el az albumok, zeneszámok az adatbázisba. Rajtuk keresztül történik a kifizetés is, hiszen a muzsikusok minden egyes lejátszás után pénzt kapnak a szolgáltatótól. A juttatás mértéke országonként és előadóként is változó, illetve függ attól, hogy melyik piacon hallgatták az adott számot, ugyanis többek között ezt is méri a rendszer. A szerződések részletei titkosak, de nagy vonalakban elmondható, hogy 150 000 meghallgatás után kb. félmillió forint ütheti a zenészek markát (3,3 forint lejátszásonként).

A Deezer felülete
A Deezer felülete (forrás: Deezer) [+]

A Deezer hazánkban 1499 forintos áron hozzáférhető havonta (létezik ingyenes verziója is, bizonyos korlátozásokkal, reklámokkal) tehát a fenti adatokkal számolva ha 495 szám alatt maradunk az adott hónapban, akkor nem adtuk az összes pénzünket a zenészeknek. Ha 2,8 perces átlaggal számolunk, 23 órányi zenéhez jutunk. De a Deezer nem így működik. Korlátlanul, akár éjjel-nappal bömböltethetjük a zenét, ha kedvünk tartja. Nincs túlforgalmazási díj. Sőt, ha éppen nem vagyunk az internet közelében, akkor sincs probléma: a kedvenc zenéinket offline is lejátszhatjuk, ameddig az előfizetés tart. Ezeket a számokat nem lehet más programmal meghallgatni, illetve másolni sem, erre szerencsére figyeltek a cégnél.

Ha viszont van internet, akkor az összes számhoz hozzáférünk, illetve még ennél többhöz is: lehet keresni külön előadóra, zeneszámra, és a felugró opciók közül kiválasztani a megfelelőt. Különféle egyéb kiegészítő információk is megjelennek a szokásoknak megfelelően. A hagyományos zenehallgatást megpróbálták különféle közösségi funkciókkal felturbózni. Ezáltal mód nyílik arra, hogy saját profilt hozzunk létre, amellyel elkészíthetjük saját lejátszási listáinkat, ajánlókat, zeneszámokat posztolhatunk, vagy akár szöveges értékelést is írhatunk, ha rendelkezünk kritikusi vénával (természetesen akkor is, ha nem). Mivel erre minden felhasználónak lehetősége van, adta magát a gondolat, hogy követhessünk más felhasználókat, kommentálhassuk a bejegyzéseiket, általuk létrehozott lejátszási listákat, és meg is oszthatjuk ezeket ismerőseinkkel.

A Google Music felülete
A Google Music felülete (forrás: Google Music) [+]

Meg kell említenünk a szerkesztőket is, akik zenei szakemberek: követik és ajánlják az újdonságokat, illetve ők maguk is állítanak össze különböző tematikus és/vagy érdekes listákat. Minden ünnepre, tematikára készül speciális playlist, van természetesen karácsonyi, Szent Patrick napi, brit, francia, focis, stb.

Deezer versus Google Music

Ahogy azt korábban említettük, készülnek statisztikák, kimutatások is, melyeket nem tart meg magának a rendszer. A szoftver a felhasználók számára is elérhetővé teszi a különféle érdekességeket. Például hogy hányan, honnan hallgatták az egyes dalokat, előadókat. Ezekből lehet rangsort is készíteni, ami nyilvános felületeken is megjelenik. Olykor-olykor még élő, exkluzív koncertek megtekintésére is mód nyílik a Deezeren keresztül. A program képes különféle algoritmusok szerint, a különféle meta adatokra (stílus, előadó, stb.) építve kiértékelni, feldolgozni a felhasználó zenehallgatási szokásait, majd ennek alapján személyre szabott, automatikus lejátszási listát készíteni a számára.

Cimbaliband és a hasonló előadók Cimbaliband és a hasonló előadók
Cimbaliband és a hasonló előadók – a Deezerben fontosabb, hogy magyar (forrás: Deezer, Google Music) [+]

Bár a közhiedelemben (nem reprezentatív kutatást végeztünk, ennek alapján 10 emberből 7 a Telenorhoz kötötte a szolgáltatást) az egyik nagy magyar mobilszolgáltatóhoz kapcsolódik a dolog, igazából nem így van. Nem kell ugyanis Telenor előfizetőnek lenni ahhoz, hogy élvezhessük a Deezer nyújtotta zenei élményeket. Ehhez elég egy böngésző, vagy egy Android/iOS alapú eszköz, melyre telepítjük az alkalmazást.

A deezer ajánlója
A deezer ajánlója (forrás: Deezer) [+]

A kissé hosszúra nyúlt bevezető után lássuk a lényeget, a hangminőséget. A Deezer három különböző audióminőséget képes produkálni, a 128 kbps és 320 kbps MP3 (amelyek hazánkban is elérhetőek) mellett a szabadság országában létezik úgynevezett Elite opció is, ez veszteségmentes Flac formátummal dolgozik. Mi a nagyobb bitsűrűségű MP3-al teszteltünk.

Hogy legyen mihez hasonlítanunk, a szubjektív „jól szól” után az egyik fülünkre a Deezert kötöttük, másikra pedig a Google Musicot, ami a keresőóriás saját megoldása a zenei streamszolgáltatásra, és egy éve Magyarországon is elérhető. Annyira megdöbbentünk, hogy rengeteg embert megkérdeztünk: ők is hallják, mennyivel jobban szól a Google variánsa? Gondoltunk arra, hogy a konkrét számmal lehet a baj, illetve hangkártyára is gyanakodtunk, ezért keresztbe teszteltük a szolgáltatásokat, de újra és újra ugyanarra jutottunk: ha egy tízes skálán próbáljuk elhelyezni a hallottakat, akkor a Google valahol a nyolcas és a kilences között lehet (amennyiben a tíz a legjobb értékelés), a Deezer pedig hat-hét között. Ugyanerre az eredményre jutottunk különböző laptopokon és számítógépeken, de mobileszközön nem sikerült produkálni a különbséget. Ott nagyjából egyformán jól, 7-8 között szóltak a dalok, bár a dinamika talán itt is hajszálnyival a Google felé billentette a mérleg nyelvét.

Google Music ajánló
Google Music ajánló (forrás: Google Music) [+]

Az is megfordult a fejünkben, hogy esetleg a Chrome lehet a ludas, és a keresőóriás a saját szolgáltatását valahogyan hátulról is tolja. Firefox és IE alatt is maradt azonban a különbség, tehát nem sikerült a végére járnunk, mi okozza a Google előnyét. Végső elkeseredésemben lemértem, mekkora adatforgalmat generál a gépen egy-egy szám meghallgatása. És igen, itt van a kutya elásva. A Google Musicról ugyan nem tudjuk pontosan, hogy milyen bitrátával dolgozik, de ha elfogadjuk, hogy a Deezer 320 kbps-en adja le az adatot, akkor megállapíthatjuk, hogy a Google-é nagyobb. Nem sokkal, átlagban 10-15 százalékkal forgalmazott több adatot a keresőóriás szolgáltatása. Nem csak érzésre, ténylegesen nagyobb volt a dinamikatartománya. Tehát nem csak úgy hallottuk, tényleg jobban szólt a Google.

A közel egy hónapos tesztidőszak alatt egyaránt hallgattuk a Deezer és a Google szolgáltatását. Próbáltuk mindkét rendszert megtanítani a zenei ízlésünkre, ebben egyértelműen a Google lett a győztes. Néhány kattintással beállítottuk kedvenc előadóinkat és a kategóriákat, aztán engedtük, hogy szárnyaljon a Flow/Jó napom van Rádió. A Deezer sokkal szorosabban kapaszkodott az általunk megadott adatokhoz, a Google Music kreatívabban válogatott. Nekem ez utóbbi tetszett, de bizton akadnak olyanok, akik a saját számaikat hallgatnák inkább.

Extrák

A Deezer Flow elméletileg a felhasználó adatai, előzményei és kedvelései (vagy épp tiltásai) alapján válogat számokat, vegyítve az aktuálisan a régióban pörgő zenékkel, kiemelésekkel. A gyakorlatban ez úgy néz ki, mintha minden kedvenc számunkat tartalmazó lemezt, illetve némi egyebet betennénk egy lejátszóba és véletlenszerű sorrendben lejátszanánk azokat. Így jöhet a Queen után Depeche Mode, amit Nelly Furtado követ, hogy őt Ellie Goulding és a Mayhem kövesse.

Zenefolyam
Zenefolyam (forrás: Deezer) [+]

A Jó napom van Rádió ezzel szemben sokkal finomabban bánik az átmenettel, a Maroon 5-ból például legrövidebb úton 12 lépésben lesz Fall Out Boy, pedig sokkal közelebb vannak egymáshoz zeneileg, mint a fentiek. Cserébe nem ragaszkodik olyan nagyon azokhoz a számokhoz, amelyeket korábban már kedveltünk, sokkal bátrabban kreatívabban alakítja ki a listákat: hangulatában, zenei stílusában hasonló, ám kevésbé ismert együtteseket ajánl. Ehhez két módszert használ: egyrészt a „szokványos úton” metatagek és a felhasználói visszajelzések alapján, másrészt (és ez az izgalmasabb) elemzi a zenét magát. Ehhez az algoritmust nem a Google fejlesztette, felvásárolták a Songzát.

Beállítások Beállítások
Beállítások (forrás: Deezer, Google Music) [+]

A választékot akartuk összehasonlítani a két szolgáltatásban, amikor alapvető különbségre leltünk az amúgy vizuálisan nagyon hasonló megoldások között. A Deezer az előadók oldalán nem listázza végig az összes számot (a keresésben természetesen igen), hanem a legjobb ötöt mutatatja meg nekünk, alattuk pedig a diszkográfia található, adott lemezre kattintva érhetőek el a dalok. Megtekinthetjük a hasonló előadók listáját, kommentháborúba bocsátkozhatunk, illetve megtekinthetjük, kik kedvelik az előadót. A Google Music ezzel szemben a Top5 szám mellett képes kilistázni az összes dalt egy lapon, megtalálhatóak az albumok és a hasonló előadók, de beszélgetni nem lehet.

Jó napod van? Rádió!
Jó napod van? Rádió! (forrás: Google Music) [+]

A Deezertől azt vártuk, hogy választékban alulmarad a Google Musichoz képest, de nem így történt. Sőt, magyar nyelvű tartalomban (ha nem is sokkal) jobb a Deezer, a választék egy picivel szélesebb. Egyetlen olyan számot sikerült találni, ami egyik szolgáltató kínálatában sem volt megtalálható annak ellenére, hogy nem új, nem ismeretlen, sőt, relatív sikeres számról van szó. Azért is érdekes ez, mert a Youtube-on például megtalálható Russkaja – Imperija című számáról van szó, az előadó pedig mindkét szolgáltatásban azonos mennyiségű (100-100) számmal várja a rajongókat.

A Google Musicban bármelyik számra rábökve indítható egyedi rádió, melynek során a fent megismert technikával válogat további meghallgatandó számokat a világ végéig, vagy még tovább. Ez a funkció a Deezerből hiányzik, emiatt néha foglalkozni kell vele, ezt személy szerint kevésbé szerettem, de kísérletező típus vagyok, és nyitott új zenék befogadására. Azoknak, akik tudják, mit akarnak hallani, bizonyára nem fog különösebben hiányozni a lehetőség.

Értékelés

Összességében elmondható, hogy mind a Google Music, mind a Deezer mobilos appja jól használható, azonban szűkös mobilinternet kerettel rendelkezőknek érdemes még Wi-Fi kapcsolattal letölteni a számokat, vagy az alkalmazáson belül normálra állítani a hangminőséget, néhány nap aktív zenehallgatással ugyanis könnyedén elbúcsúzhatunk az adott hónapra rendelt adatmennyiségtől. Ezt követően a Deezer két szám között viszonylag sokat gondolkodva, de a zenét nem megállítva futott tovább, a Google Music azonban akadozni kezdett a szolgáltató által meghatározott, lassított kapcsolaton keresztül.

Opciók a Deezerben
Opciók a Deezerben (forrás: Deezer) [+]

Míg a Google Music 1950 forintos árával harminc százalékkal drágább a Deezernél (1499 Ft, de van ingyenes változata is), egy kicsivel szebben is szól, bár ez a különbség mobileszközökön nem tapasztalható. A Deezer előnye a közösség, amely ontja magából a lejátszási listákat, a Google Music pedig algoritmusának köszönhetően új zenékkel szórakoztat, a profi zenei szerkesztők, tematikus listák pedig mindkét szolgáltatásban megtalálhatóak. Nem tudunk egyértelmű győztest hirdetni, a két megoldás külsőleg és a zenei tartalom legalább 95 százalékában azonos, a maradékról pedig mindenkinek magának kell eldöntenie, mi a fontosabb. A Google Music asztali verziója képes beépülni a Chrome-ba, illetve van benne vizualizáció, bár egy kissé csúnya. A Deezer ikonja a legtöbb okostévén megtalálható.

A Google Musicban ilyen is van
A Google Musicban ilyen is van (forrás: Google Music) [+]

A zenei streamszolgáltatás azonban akár havi kétezer, akár ezerhétszáz forintért vesszük is, jó buli. Manapság egy mozijegy is kerül ennyibe, ezért az összegért cserébe pedig mindenféle megkötések nélkül, legálisan, a zenészeket támogatva élvezhetjük kedvenc dalainkat. Minden zeneszeretőt arra bíztatunk hát, hogy tegyen egy próbát velük.

Csak még egy kérdés... mit hoz a jövő? Hamarosan véget ér a Youtube Music Key zártkörű tesztidőszaka, ekkor pedig a tervek szerint a Google Music és a Youtube is elérhető lesz 1950 forintos áron, reklámoktól mentesen. Ebben az esetben nem lenne kérdés, hogy melyik nyert.

elefant, -szp-

Azóta történt

Előzmények