A Deezerről
A Deezer 182 országban van jelen és 35 millió dal található meg a kínálatban, amely nap-mint nap bővül. Hetente átlagosan 15 000 új zeneszám kerül be a rendszerbe. A választék tehát óriási, talán csak a mostanában alakult zenekarokat, illetve egy-két olyan mamut előadót leszámítva, akik még a hagyományos értékesítési eljárásokban bíznak, gyakorlatilag minden és mindenki megtalálható a zenei szolgáltatásban.
Hirdetés
A művészek úgynevezett aggregátorokkal (ügynökökkel, ügynökségekkel) szerződnek, akik kapcsolatban állnak a Deezerrel, és rajtuk keresztül jutnak el az albumok, zeneszámok az adatbázisba. Rajtuk keresztül történik a kifizetés is, hiszen a muzsikusok minden egyes lejátszás után pénzt kapnak a szolgáltatótól. A juttatás mértéke országonként és előadóként is változó, illetve függ attól, hogy melyik piacon hallgatták az adott számot, ugyanis többek között ezt is méri a rendszer. A szerződések részletei titkosak, de nagy vonalakban elmondható, hogy 150 000 meghallgatás után kb. félmillió forint ütheti a zenészek markát (3,3 forint lejátszásonként).
A Deezer felülete (forrás: Deezer) [+]
A Deezer hazánkban 1499 forintos áron hozzáférhető havonta (létezik ingyenes verziója is, bizonyos korlátozásokkal, reklámokkal) tehát a fenti adatokkal számolva ha 495 szám alatt maradunk az adott hónapban, akkor nem adtuk az összes pénzünket a zenészeknek. Ha 2,8 perces átlaggal számolunk, 23 órányi zenéhez jutunk. De a Deezer nem így működik. Korlátlanul, akár éjjel-nappal bömböltethetjük a zenét, ha kedvünk tartja. Nincs túlforgalmazási díj. Sőt, ha éppen nem vagyunk az internet közelében, akkor sincs probléma: a kedvenc zenéinket offline is lejátszhatjuk, ameddig az előfizetés tart. Ezeket a számokat nem lehet más programmal meghallgatni, illetve másolni sem, erre szerencsére figyeltek a cégnél.
Ha viszont van internet, akkor az összes számhoz hozzáférünk, illetve még ennél többhöz is: lehet keresni külön előadóra, zeneszámra, és a felugró opciók közül kiválasztani a megfelelőt. Különféle egyéb kiegészítő információk is megjelennek a szokásoknak megfelelően. A hagyományos zenehallgatást megpróbálták különféle közösségi funkciókkal felturbózni. Ezáltal mód nyílik arra, hogy saját profilt hozzunk létre, amellyel elkészíthetjük saját lejátszási listáinkat, ajánlókat, zeneszámokat posztolhatunk, vagy akár szöveges értékelést is írhatunk, ha rendelkezünk kritikusi vénával (természetesen akkor is, ha nem). Mivel erre minden felhasználónak lehetősége van, adta magát a gondolat, hogy követhessünk más felhasználókat, kommentálhassuk a bejegyzéseiket, általuk létrehozott lejátszási listákat, és meg is oszthatjuk ezeket ismerőseinkkel.
A Google Music felülete (forrás: Google Music) [+]
Meg kell említenünk a szerkesztőket is, akik zenei szakemberek: követik és ajánlják az újdonságokat, illetve ők maguk is állítanak össze különböző tematikus és/vagy érdekes listákat. Minden ünnepre, tematikára készül speciális playlist, van természetesen karácsonyi, Szent Patrick napi, brit, francia, focis, stb.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!