Az ötvenmilliárdos sikersztori – túl szép, hogy igaz legyen?

Kipukkad majd ez is?

Az Uber napjaink Dotkomlufijának (vagy unikornisainak) egyik legismertebb példája. A privát cég, amely másfél éve 18 milliárdot ért a piaci szereplők szerint az érkező befektetések alapján, tavaly decemberre 40 milliárd amerikai dollárra növelte értékét, mára pedig legalább 50 milliárdot ér. Persze ez csak elmélet. Mivel nem tőzsdei vállalatról beszélünk, pénzügyi jelentését nem köteles nyilvánosságra hozni, így szinte semmit sem tudni arról, hogy mekkora bevételt, illetve nyereséget termel az elsősorban online fuvarrendeléssel foglalkozó társaság.

Ötven milliárd dollár – ennek alapján az Uber többet ér mint a FedEx, vagy a TOP 500 vállalat közül nagyjából 400. Létezik, hogy ennyire nagyok és erősek? Nem egészen. Amikor arról beszélünk, hogy ötven milliárdot ér a vállalat, egy ígéretről van csupán szó; a dinamikusan bővülő és növekedő szolgáltatótól komoly eredményeket várnak a befektetők, közel sincs ekkora összeg a kasszában. Erről szól a Dotkomlufi is: amikor kidurran, a befektetők menekülni kezdenek, mert a cégek nem hozzák az elvárt számokat. Az Uber azonban nem csupán egy nagyra fújt léggömb, sokkal több annál: egyenesen unikornis. Ezzel egyrészt a ritkaságra utal a szakirodalom, másrészt arra az álomszerű sikerre, amit elért. Márpedig az álomból fel szokás ébredni.

Unikornisok születtek
Unikornisok születtek (forrás: Fortune) [+]

Közel fél éve már, hogy a jogosítvány nélkül fuvarozó sofőr és egy perverz erőszakoló miatt Indiában, egészen pontosan Újdelhiben betiltották az Ubert, aztán a többi hasonló szolgáltatást is. A vállalat azonban nem hagyta annyiban, az óriási piactól nem kívántak elesni, így több frontos támadást indítottak. De először gyorsan tekintsük át, hogyan lehet a legdinamikusabban fejlődő vállalat a magát nem taxinak tartó cég.

Az alapötlet, hogy összehozzák a keresletet a kínálattal (fuvarszervezés) egy egyszerű okostelefonos alkalmazásra épít. Adott a térkép, amire rápakolják az elérhető sofőröket, illetve a rendszer jelzi az utazni vágyókat a szolgáltatóknak, akik speciális személyszállítási engedélyek nélkül, a taxishiénákhoz hasonló módon még válogathatnak is a jelentkezőkből. A pontozási rendszerrel megspékelt alkalmazás ugyanis nem csak a sofőröket, az utasok pontozását is támogatja.

Egyszerűen rátelepednek a térképre
Egyszerűen rátelepednek a térképre [+]

Mivel az Uber nem végez taxis tevékenységet (csak a sofőrök), ezért magát fuvarszervezőnek tartja, így nem vonatkoznak rá a személyszállítással kapcsolatos törvények. Ahol a kiskapukat a hatóság nem hagyja nyitva, átállnak az ételszállításra (mint például a bacelonai példa is jól mutatja), illetve akár a biciklis levélkézbesítésre. Mindegy mit, csak a térképre épülő szolgáltatás maradjon az alapja. Ahol tehát nem megy erővel, ott próbálkoznak mással, ahol pedig ez sem elég, ott új taktikát használnak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

Előzmények