Rendeletre vár az Uber és a taxistársadalom

Múlt héten a budapesti Alkotmány utcában 300 taxival demonstráltak a hivatalos személyszállítással foglalkozók, röviden az Uber ellen. Hosszabban pedig azért, hogy a kormány fogadja el a 2009 óta kidolgozás alatt álló, személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendeletet. Neve elhallgatását kérő informátorunk szerint a taxisokat könnyű rávenni egy-egy tüntetésre, demonstrációra, sokszor elég, ha csak a fuvarszervező közli, hol és mikor kell ott lenni, a részletek a többséget nem is érdeklik.

Hirdetés

Az Ubernek Magyarországon 40 000 regisztrált utasa van, tudta meg a HVG a cég operatív tevékenységéért felelős vezetőjétől, aki úgy véli, nem a legális és az illegális tevékenységek állnak szemben egymással, hanem az új technológiák és a klasszikus megoldások közti különbségek. Az iparágra rálátó informátorunk ezzel szemben állítja, az Uber eszköztára a taxisok számára is rendelkezésre áll, azokat az utasok között végzett felmérések (tehát az igények) és az adatvédelmi szabályok alapján indítják, vagy tartják vissza. Példaként említette, hogy a térképes, GPS alapú gépjárműkövetés az utasok többségének inkább elveszi a kedvét az utazástól, mint hogy meghozná.

A taxizással szerinte egy olyan lehetőséget kapnak az emberek, amivel akár névtelenül, nyom nélkül utazhatnak. Legyen ez egy üzleti tárgyalás, vagy bármilyen egyéb célhoz kötve, vannak, akiket megnyugtat a tudat, hogy nem követhető vissza, merre jártak.


(forrás: Origo, Szabó Gábor) [+]

Az Uber szívesen behozná Magyarországra is az Uber Taxi szolgáltatását, melyben hivatásos személyszállítókkal dolgoznak együtt, több országban erre is van már példa. Ebben az esetben persze a szolgáltatás nem volna olyan olcsó mint a hazánkban is elérhető Uber X, viszont a cég szerint ezzel 2000 munkahelyet adnának az országnak. Az informátorunk ezzel szemben azt gondolja, ezek nem új munkahelyek volnának, csak a jelenlegi taxisok egy részének átcsoportosítása.

Az Uber szerint a készülő rendeletben érdemes lenne a városismereti tesztekkel kapcsolatban is lépni, ma már az online térképek és a valós idejű forgalomjelzés révén a dinamikus útvonaltervezés megoldhatná ezt a kérdést, nem lenne szükség helyismeretre.

A mostanra közel hat éve készülő rendelet sok szempontból szigorúbban szabályozza majd a díj ellenében történő személyszállítást, a kormány pedig ígéretet tett az érdekképviseleti szerveknek, hogy a hatályba lépést követően felülvizsgálják majd annak hatását. A tervezet bevezetné a tömegközlekedésben már bevezetett öt évenként történő továbbképzést, különbséget tenne a taxi és az egyéb személyszállítási módok között, viszont mélységében nem különítené el például a telekocsi és a sofőrszolgálati megoldásokat, amire viszont szükség lenne. Az Uber közvetítőn keresztül, a szakszervezetek pedig direkt egyeztetnek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, amelyiknek a fennhatósága alá tartozik a rendelet. Utóbbiak azért is lobbiznak, hogy például a Nemzeti Közlekedési Hatóság a jövőben ne papíralapon tartsa nyilván a személyszállításhoz szükséges engedélyeket és azok visszavonását, mert ez számos visszaélésre ad okot. Teendő tehát lesz a rendelet elfogadása után is, de először azt kell elérni, hogy ezt szavazzák meg.

Azóta történt

Előzmények