Hirdetés

A közösségi háló csapdájában

A Facebook elkezdte megváltoztatni az internetet, és nem is hagy fel vele. Amin most még csak nevetünk, pár év múlva természetesnek vesszük majd. De vajon ez baj?

Hirdetés

Egy oldal mind felett

Mark Zuckerberg jókor volt jó helyen. Hogy csak csajozni akart-e, már rég nem érdekes. 2003-ban a Harvard hallgatójaként csak az egyetem diákjait kívánta összekötni egymással. Mire hármat pislantott, már ott állt az ajtóban Peter Thiel, a PayPal egyik alapítója, akinek égette a zsebét az a temérdek pénz, amit az eBay fizetett az online pénzügyi szolgáltatásért. Félmillió dollárt adott Zuckerbergnek. A felhasználói tábor rohamosan nőni kezdett: 2008-ra már 100 millióan használták a közösségi oldalt világszerte, ma pedig havonta közel 1,6 milliárd ember látogatja és minden egyes nap egymilliárd felett mér az egyedi felhasználókat számoló gép.

A kapcsolati háló alapján a Facebook adatelemzői februárban úgy számoltak, hogy a Földön minden ember három és fél embernyi távolságra van egymástól. Azaz ennyi közös ismerősön át vezet az út bárki máshoz. Mármint azok között, akik használják a Facebookot. Karinthy szűk száz éve a Láncszemek című novellájában még hat emberrel számolt.

A Facebook alapvető vonzerejét egyszerű kezelhetősége mellett a 2006-ban megjelent közösségi üzenőfal jelentette, ami mindenkinél mást mutat, az ismerősök, követett oldalak és a különféle bonyolult algoritmusok miatt. Ezek mellett idővel bejött a képbe a tömegvonzás: ekkora felhasználói bázis jó eséllyel sok ismerőst rejt, azaz könnyebbé vált a kapcsolattartás is. Az emberek között egyre-másra bukkantak fel a kényszerűségből magánszemélynek álcázott cégek, a Facebook pedig lépett, és 2007-ben megjelentek a "Facebook Oldalak", ezek a vállalatok, boltok, rajongói közösségek számára jelentettek élhetőbb megoldást.

Ha ma valakinek gyereke születik, jellemzően minden fontos mozzanatot megpróbál megörökíteni és megosztani
Ha ma valakinek gyereke születik, jellemzően minden fontos mozzanatot megpróbál megörökíteni és megosztani (forrás: Jim Cooke, Timothy Boomer/Shutterstock) [+]

Az ismerősökkel, vagy akár a teljes nyilvánossággal megosztott fényképek, személyes megjegyzések mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a hirdetések, a termékoldalak bejegyzései, az online lapok hírei, stb. Fogynak az RSS technológia hívei, csökken a híroldalakat és blogokat rendszeresen látogatók száma, helyettük a vállalkozások, személyek Facebook-jelenléte alapján tájékozódik egyre jelentősebb tábor. A leggyakoribb érvek között jelenik meg, hogy egyszerűbb, átláthatóbb, minden egy helyen van. Ma már szinte nincs olyan felhasználója a Facebooknak, aki a hírfolyamban kizárólag az ismerősei által előállított tartalmakkal találkozna, valójában a közösség saját gondolatai elvesznek a többi megosztott dolog között. Azért még mindig rengetegen akadnak, akik egy-egy lájkért, vagy kedves hozzászólásért szinte bármire képesek.

Tavaly májusban Zuckerberg neves hírportálok bevonásával elindította az Instant Articles (IA) szolgáltatást, ami a hírek, cikkek olvasását is a közösségi oldal felületein oldja meg. A hivatalos indoklás szerint a mobilról netezőknek segítség az IA, mivel a webes sztenderdek erőforrás- és/vagy adatigényes megoldásait tiltja, helyettesíti.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények