Egy oldal mind felett
Mark Zuckerberg jókor volt jó helyen. Hogy csak csajozni akart-e, már rég nem érdekes. 2003-ban a Harvard hallgatójaként csak az egyetem diákjait kívánta összekötni egymással. Mire hármat pislantott, már ott állt az ajtóban Peter Thiel, a PayPal egyik alapítója, akinek égette a zsebét az a temérdek pénz, amit az eBay fizetett az online pénzügyi szolgáltatásért. Félmillió dollárt adott Zuckerbergnek. A felhasználói tábor rohamosan nőni kezdett: 2008-ra már 100 millióan használták a közösségi oldalt világszerte, ma pedig havonta közel 1,6 milliárd ember látogatja és minden egyes nap egymilliárd felett mér az egyedi felhasználókat számoló gép.
A kapcsolati háló alapján a Facebook adatelemzői februárban úgy számoltak, hogy a Földön minden ember három és fél embernyi távolságra van egymástól. Azaz ennyi közös ismerősön át vezet az út bárki máshoz. Mármint azok között, akik használják a Facebookot. Karinthy szűk száz éve a Láncszemek című novellájában még hat emberrel számolt.
A Facebook alapvető vonzerejét egyszerű kezelhetősége mellett a 2006-ban megjelent közösségi üzenőfal jelentette, ami mindenkinél mást mutat, az ismerősök, követett oldalak és a különféle bonyolult algoritmusok miatt. Ezek mellett idővel bejött a képbe a tömegvonzás: ekkora felhasználói bázis jó eséllyel sok ismerőst rejt, azaz könnyebbé vált a kapcsolattartás is. Az emberek között egyre-másra bukkantak fel a kényszerűségből magánszemélynek álcázott cégek, a Facebook pedig lépett, és 2007-ben megjelentek a "Facebook Oldalak", ezek a vállalatok, boltok, rajongói közösségek számára jelentettek élhetőbb megoldást.
Ha ma valakinek gyereke születik, jellemzően minden fontos mozzanatot megpróbál megörökíteni és megosztani (forrás: Jim Cooke, Timothy Boomer/Shutterstock) [+]
Az ismerősökkel, vagy akár a teljes nyilvánossággal megosztott fényképek, személyes megjegyzések mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a hirdetések, a termékoldalak bejegyzései, az online lapok hírei, stb. Fogynak az RSS technológia hívei, csökken a híroldalakat és blogokat rendszeresen látogatók száma, helyettük a vállalkozások, személyek Facebook-jelenléte alapján tájékozódik egyre jelentősebb tábor. A leggyakoribb érvek között jelenik meg, hogy egyszerűbb, átláthatóbb, minden egy helyen van. Ma már szinte nincs olyan felhasználója a Facebooknak, aki a hírfolyamban kizárólag az ismerősei által előállított tartalmakkal találkozna, valójában a közösség saját gondolatai elvesznek a többi megosztott dolog között. Azért még mindig rengetegen akadnak, akik egy-egy lájkért, vagy kedves hozzászólásért szinte bármire képesek.
Tavaly májusban Zuckerberg neves hírportálok bevonásával elindította az Instant Articles (IA) szolgáltatást, ami a hírek, cikkek olvasását is a közösségi oldal felületein oldja meg. A hivatalos indoklás szerint a mobilról netezőknek segítség az IA, mivel a webes sztenderdek erőforrás- és/vagy adatigényes megoldásait tiltja, helyettesíti.
Folyamatos átalakulás
A közösségi oldal kezdi elveszteni közösségi jellegét, főleg mióta Zuckerberg 2014-es döntése kettévágta a mobilalkalmazást: a Facebook és a Messenger először sokaknak nem tetszett, aztán megszokták, megszerették az emberek. Jelenleg a kapcsolattartás formái közül a chat, a hang- és videóhívás egyaránt elfogadott és használt kommunikációs lehetőségnek számít.
Idén áprilistól már élő videóközvetítést is indíthat bármelyik felhasználó, és a fejlesztői konferencián bejelentették a chatbotok érkezését is. Ez a Messenger platformmá bővítésének keretében történt, ami mögött az áll, hogy egészen eddig hirdetések és reklámok nélkül működött a csevegőszolgáltatás, viszont eljött az ideje, hogy ne csak vigye, hozza is a pénzt a Facebook részvényeseinek.
A cégeknek csak annyit kell tenniük, hogy a kontaktlistájukat szinkronizálják a közösségi oldallal, ami kikeresi a telefonszámokhoz, e-mail címekhez tartozó felhasználókat, akik ha engedik, a későbbiekben a Messengeren keresztül tarthatják a kapcsolatot a költséges telefonhívások és SMS-ek helyett. Ez történhet úgy, hogy a cég képviseletében élő ember beszélget az ügyfelekkel, vagy úgy, hogy a Facebook által biztosított eszközök segítségével (mesterséges intelligencia, egyéb pluginek, kész kódok, sablonok) létrehoz egy chatbotot, ami testreszabható módon támogatja az értékesítést, vagy a hírek továbbítását.
Ahogy 10 éve nem gondoltuk volna, hogy az online tartalomfogyasztás elsődleges bázisává válhat Zuckerberg közösségi oldala, úgy nyilván sokan kételkednek abban is, hogy a cégek honlapjai, vagy dedikált alkalmazásai helyét átveszik a botok. Pedig ez ugyanaz a folyamat, csak egy következő lépcső.
A Facebook igyekszik minél inkább bezárni a felhasználót a saját rendszerébe, amiben láthatóan rendkívül sikeres. A lustaság győz, és ahogy a születésnapi köszöntések, az ismerősök életeseményeire adott reakciók, az önkifejezés (stb) megváltozott és egyre nagyobb részben tevődött át a közösségi oldalra, úgy egyre kevesebben böngészik a hírportálok főoldalát, és gépelik be egymás után az érdeklődési körükbe tartozó zenészek, sportolók, kulturális helyszínek honlapjainak címét, úgy válik majd egyre terhesebbé az appok frissítése és karbantartása, illetve a különböző felületek használata. Ha a Facebook így folytatja, akkor három-öt éven belül a világnyelveket beszélők, 10 év múlva pedig a többiek számára is természetessé válhat, hogy a kérdéseket, a szobafoglalást, az ételrendelést, mind-mind a közösségi oldal elhagyása nélkül intézik.
Nehéz megítélni, hogy ez jó, vagy rossz. Az emberiség története a folyamatos változásról és az alkalmazkodásról szólt a kezdetektől. Aki nagyon akarja, ma is mondhat nemet a Facebookra és a hasonló szolgáltatásokra. Aztán ki tudja, talán ötven-száz év múlva úgy tekintenek majd vissza ezekre az emberekre, mint a modern kori amisokra. A mérték tartása (mint az élet minden területén) az online térben is rendkívül fontos, mindenkinek meg kell találnia a helyes egyensúlyt. Nem könnyű feladat, de sosem volt az.