A közösségi háló csapdájában

A Facebook elkezdte megváltoztatni az internetet, és nem is hagy fel vele. Amin most még csak nevetünk, pár év múlva természetesnek vesszük majd. De vajon ez baj?

Egy oldal mind felett

Mark Zuckerberg jókor volt jó helyen. Hogy csak csajozni akart-e, már rég nem érdekes. 2003-ban a Harvard hallgatójaként csak az egyetem diákjait kívánta összekötni egymással. Mire hármat pislantott, már ott állt az ajtóban Peter Thiel, a PayPal egyik alapítója, akinek égette a zsebét az a temérdek pénz, amit az eBay fizetett az online pénzügyi szolgáltatásért. Félmillió dollárt adott Zuckerbergnek. A felhasználói tábor rohamosan nőni kezdett: 2008-ra már 100 millióan használták a közösségi oldalt világszerte, ma pedig havonta közel 1,6 milliárd ember látogatja és minden egyes nap egymilliárd felett mér az egyedi felhasználókat számoló gép.

A kapcsolati háló alapján a Facebook adatelemzői februárban úgy számoltak, hogy a Földön minden ember három és fél embernyi távolságra van egymástól. Azaz ennyi közös ismerősön át vezet az út bárki máshoz. Mármint azok között, akik használják a Facebookot. Karinthy szűk száz éve a Láncszemek című novellájában még hat emberrel számolt.

A Facebook alapvető vonzerejét egyszerű kezelhetősége mellett a 2006-ban megjelent közösségi üzenőfal jelentette, ami mindenkinél mást mutat, az ismerősök, követett oldalak és a különféle bonyolult algoritmusok miatt. Ezek mellett idővel bejött a képbe a tömegvonzás: ekkora felhasználói bázis jó eséllyel sok ismerőst rejt, azaz könnyebbé vált a kapcsolattartás is. Az emberek között egyre-másra bukkantak fel a kényszerűségből magánszemélynek álcázott cégek, a Facebook pedig lépett, és 2007-ben megjelentek a "Facebook Oldalak", ezek a vállalatok, boltok, rajongói közösségek számára jelentettek élhetőbb megoldást.

Ha ma valakinek gyereke születik, jellemzően minden fontos mozzanatot megpróbál megörökíteni és megosztani
Ha ma valakinek gyereke születik, jellemzően minden fontos mozzanatot megpróbál megörökíteni és megosztani (forrás: Jim Cooke, Timothy Boomer/Shutterstock) [+]

Az ismerősökkel, vagy akár a teljes nyilvánossággal megosztott fényképek, személyes megjegyzések mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a hirdetések, a termékoldalak bejegyzései, az online lapok hírei, stb. Fogynak az RSS technológia hívei, csökken a híroldalakat és blogokat rendszeresen látogatók száma, helyettük a vállalkozások, személyek Facebook-jelenléte alapján tájékozódik egyre jelentősebb tábor. A leggyakoribb érvek között jelenik meg, hogy egyszerűbb, átláthatóbb, minden egy helyen van. Ma már szinte nincs olyan felhasználója a Facebooknak, aki a hírfolyamban kizárólag az ismerősei által előállított tartalmakkal találkozna, valójában a közösség saját gondolatai elvesznek a többi megosztott dolog között. Azért még mindig rengetegen akadnak, akik egy-egy lájkért, vagy kedves hozzászólásért szinte bármire képesek.

Tavaly májusban Zuckerberg neves hírportálok bevonásával elindította az Instant Articles (IA) szolgáltatást, ami a hírek, cikkek olvasását is a közösségi oldal felületein oldja meg. A hivatalos indoklás szerint a mobilról netezőknek segítség az IA, mivel a webes sztenderdek erőforrás- és/vagy adatigényes megoldásait tiltja, helyettesíti.

Folyamatos átalakulás

A közösségi oldal kezdi elveszteni közösségi jellegét, főleg mióta Zuckerberg 2014-es döntése kettévágta a mobilalkalmazást: a Facebook és a Messenger először sokaknak nem tetszett, aztán megszokták, megszerették az emberek. Jelenleg a kapcsolattartás formái közül a chat, a hang- és videóhívás egyaránt elfogadott és használt kommunikációs lehetőségnek számít.

Idén áprilistól már élő videóközvetítést is indíthat bármelyik felhasználó, és a fejlesztői konferencián bejelentették a chatbotok érkezését is. Ez a Messenger platformmá bővítésének keretében történt, ami mögött az áll, hogy egészen eddig hirdetések és reklámok nélkül működött a csevegőszolgáltatás, viszont eljött az ideje, hogy ne csak vigye, hozza is a pénzt a Facebook részvényeseinek.


[+]

A cégeknek csak annyit kell tenniük, hogy a kontaktlistájukat szinkronizálják a közösségi oldallal, ami kikeresi a telefonszámokhoz, e-mail címekhez tartozó felhasználókat, akik ha engedik, a későbbiekben a Messengeren keresztül tarthatják a kapcsolatot a költséges telefonhívások és SMS-ek helyett. Ez történhet úgy, hogy a cég képviseletében élő ember beszélget az ügyfelekkel, vagy úgy, hogy a Facebook által biztosított eszközök segítségével (mesterséges intelligencia, egyéb pluginek, kész kódok, sablonok) létrehoz egy chatbotot, ami testreszabható módon támogatja az értékesítést, vagy a hírek továbbítását.

Ahogy 10 éve nem gondoltuk volna, hogy az online tartalomfogyasztás elsődleges bázisává válhat Zuckerberg közösségi oldala, úgy nyilván sokan kételkednek abban is, hogy a cégek honlapjai, vagy dedikált alkalmazásai helyét átveszik a botok. Pedig ez ugyanaz a folyamat, csak egy következő lépcső.


[+]

A Facebook igyekszik minél inkább bezárni a felhasználót a saját rendszerébe, amiben láthatóan rendkívül sikeres. A lustaság győz, és ahogy a születésnapi köszöntések, az ismerősök életeseményeire adott reakciók, az önkifejezés (stb) megváltozott és egyre nagyobb részben tevődött át a közösségi oldalra, úgy egyre kevesebben böngészik a hírportálok főoldalát, és gépelik be egymás után az érdeklődési körükbe tartozó zenészek, sportolók, kulturális helyszínek honlapjainak címét, úgy válik majd egyre terhesebbé az appok frissítése és karbantartása, illetve a különböző felületek használata. Ha a Facebook így folytatja, akkor három-öt éven belül a világnyelveket beszélők, 10 év múlva pedig a többiek számára is természetessé válhat, hogy a kérdéseket, a szobafoglalást, az ételrendelést, mind-mind a közösségi oldal elhagyása nélkül intézik.


[+]

Nehéz megítélni, hogy ez jó, vagy rossz. Az emberiség története a folyamatos változásról és az alkalmazkodásról szólt a kezdetektől. Aki nagyon akarja, ma is mondhat nemet a Facebookra és a hasonló szolgáltatásokra. Aztán ki tudja, talán ötven-száz év múlva úgy tekintenek majd vissza ezekre az emberekre, mint a modern kori amisokra. A mérték tartása (mint az élet minden területén) az online térben is rendkívül fontos, mindenkinek meg kell találnia a helyes egyensúlyt. Nem könnyű feladat, de sosem volt az.

Azóta történt

Előzmények