A közösségi háló csapdájában

A Facebook elkezdte megváltoztatni az internetet, és nem is hagy fel vele. Amin most még csak nevetünk, pár év múlva természetesnek vesszük majd. De vajon ez baj?

Folyamatos átalakulás

A közösségi oldal kezdi elveszteni közösségi jellegét, főleg mióta Zuckerberg 2014-es döntése kettévágta a mobilalkalmazást: a Facebook és a Messenger először sokaknak nem tetszett, aztán megszokták, megszerették az emberek. Jelenleg a kapcsolattartás formái közül a chat, a hang- és videóhívás egyaránt elfogadott és használt kommunikációs lehetőségnek számít.

Hirdetés

Idén áprilistól már élő videóközvetítést is indíthat bármelyik felhasználó, és a fejlesztői konferencián bejelentették a chatbotok érkezését is. Ez a Messenger platformmá bővítésének keretében történt, ami mögött az áll, hogy egészen eddig hirdetések és reklámok nélkül működött a csevegőszolgáltatás, viszont eljött az ideje, hogy ne csak vigye, hozza is a pénzt a Facebook részvényeseinek.


[+]

A cégeknek csak annyit kell tenniük, hogy a kontaktlistájukat szinkronizálják a közösségi oldallal, ami kikeresi a telefonszámokhoz, e-mail címekhez tartozó felhasználókat, akik ha engedik, a későbbiekben a Messengeren keresztül tarthatják a kapcsolatot a költséges telefonhívások és SMS-ek helyett. Ez történhet úgy, hogy a cég képviseletében élő ember beszélget az ügyfelekkel, vagy úgy, hogy a Facebook által biztosított eszközök segítségével (mesterséges intelligencia, egyéb pluginek, kész kódok, sablonok) létrehoz egy chatbotot, ami testreszabható módon támogatja az értékesítést, vagy a hírek továbbítását.

Ahogy 10 éve nem gondoltuk volna, hogy az online tartalomfogyasztás elsődleges bázisává válhat Zuckerberg közösségi oldala, úgy nyilván sokan kételkednek abban is, hogy a cégek honlapjai, vagy dedikált alkalmazásai helyét átveszik a botok. Pedig ez ugyanaz a folyamat, csak egy következő lépcső.


[+]

A Facebook igyekszik minél inkább bezárni a felhasználót a saját rendszerébe, amiben láthatóan rendkívül sikeres. A lustaság győz, és ahogy a születésnapi köszöntések, az ismerősök életeseményeire adott reakciók, az önkifejezés (stb) megváltozott és egyre nagyobb részben tevődött át a közösségi oldalra, úgy egyre kevesebben böngészik a hírportálok főoldalát, és gépelik be egymás után az érdeklődési körükbe tartozó zenészek, sportolók, kulturális helyszínek honlapjainak címét, úgy válik majd egyre terhesebbé az appok frissítése és karbantartása, illetve a különböző felületek használata. Ha a Facebook így folytatja, akkor három-öt éven belül a világnyelveket beszélők, 10 év múlva pedig a többiek számára is természetessé válhat, hogy a kérdéseket, a szobafoglalást, az ételrendelést, mind-mind a közösségi oldal elhagyása nélkül intézik.


[+]

Nehéz megítélni, hogy ez jó, vagy rossz. Az emberiség története a folyamatos változásról és az alkalmazkodásról szólt a kezdetektől. Aki nagyon akarja, ma is mondhat nemet a Facebookra és a hasonló szolgáltatásokra. Aztán ki tudja, talán ötven-száz év múlva úgy tekintenek majd vissza ezekre az emberekre, mint a modern kori amisokra. A mérték tartása (mint az élet minden területén) az online térben is rendkívül fontos, mindenkinek meg kell találnia a helyes egyensúlyt. Nem könnyű feladat, de sosem volt az.

Azóta történt

Előzmények