Új hozzászólás Aktív témák

  • Timber Wolf

    újonc

    Ha már felmerült az X33 / Venture Star, miben látjátok a lineáris (aerospike) hajtóművek mellőzésének az okát? Ha jól tudom, egyszer sem repült még ilyen hajtómű. (más kérdés, egy SpaceX féle tolatós leszállásnál fennálló negatív megfúvási viszonyok között milyen mértékben volna működőképes/hatékony)

    A SpaceX esetében talán épp a látványos műszaki innovációk hiányára törekvés (SSTO, Sabre jellegű hajtómű, LH/LOX üzemanyag, kompozit/alu ötvözet/vibránium/más csodaanyag eröltetése bármi áron) a legfőbb innováció, nem a papíron csodaszép, de a gyakorlatban lényegében műszakilag megvalósíthatatlan (Skylon) délibábokat kergetik, hanem a műszakilag megfelelő, lehető legegyszerűbb rendszerekből építkeznek, és mindezt rugalmasan teszik. (a másik innováció talán az, hogy ők valóban repülni akarnak, a NASA üripari mammutokkal karöltve végzett programjaival kapcsolatban sok esetben az a benyomásom, nem is baj, ha végül valamilyen készültségi foknál elkaszálják az adott rendszert, nem cél bármivel is elkészülni, a pénzt így is el lehet tenni, és a műszaki problémákat sem kell megoldani. Mindezzel persze nem azt mondom, hogy ott nincsenek motivált emberek, csak épp sajnos a környezet nem alkalmas az érdemi munkára) Az SN1/2 gyártás élőben közvetítésének nyilván első sorban marketing üzenete van, de ezzel együtt is jó látni, hogy éjt nappallá téve dolgoznak ezeken az eszközökön. Másrészt a gyártást elnézve kicsit furcsa azt látni, hogy egy ilyen korszakalkotó (-nak ígérkező) rendszer legyártásához voltaképpen semmi különösebb extra felszerelésre nincs szükség azon túl, mint amivel bármilyen, ipari létesítményeket, tartályokat, szerelvényeket gyártó és szerelő társaság rendelkezik. A hajtóművek, szoftverek nyilván más téma, de a szerkezeti részekhez voltaképpen elegendő némi igényes lakatos munka.

    Egy interjúban említette Musk, a hosszú távú tervek szerint évente egy millió tonna pályára állítását célozzák. Nyilván egyfelől ez is egy Musk mondás (a Starship program is csúszik, ahogy Cifu írta, bár végülis az SN1 repült 2020-ban :D ), viszont, a hosszú távú tervekről olvastatok valamilyen konkrétabb elképzelést? Meglesz ez a hatalmas rakéta, gyártanak belőle hetente egy újabb példányt, megy a tankolás az űrben, lehet menni a Marsra. Oké, és akkor hogyan tovább? Mit fognak csinálni a Marson, a multiplanetáris faj jól hangzó, de talán némi tartalmat igénylő megvalósításán kívül? A multiplanetáris faj szép fennkölt mondás, de a világunkban azok a dolgok tudnak hosszabb távon fennmaradni, amelyek valamilyen gazdasági szükségszerűségen alapulnak, valamilyen szempontból előnyösek gazdaságilag. Itt van ilyen tényező? Reálisan nézve, egy település a Marson hosszú évtizedek alatt juthat el az önfenntartásig, és akkor még csak az önfenntartásról beszélünk. Ennyi lenne a cél? Nekem ez az egész Mars kolónia egyfajta "nem jó cél, de nincs jobb" kategóriájú dolognak tűnik. (a Hold bázissal, és végső soron az egész emberes űrprogrammal együtt, azt gondolom, mára körvonalazódott, hogy kegyetlen sivatagokon kívül túlnyomó részt semmi sincs a naprendszerben, amit pedig még érdemes lenne kideríteni (van-e esetleg élet az Európa jege alatt, stb.) , azt jó ideig nagyságrendekkel hatékonyabban kutatható automatákkal, mint emberekkel)

Új hozzászólás Aktív témák