Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Hi!King #53 üzenetére

    Külföldi egyetemeket 2 okból sem kavarnám most ide: egyrészt nem azok a topik témája, másrészt meg ott teljesen más alapot kapnak középiskolában a diákok, így ott van mire építkezni, míg itt sok esetben... nem.
    Egyetemre meg bekerül, mert a pont megvan, vagy azért mert "könnyű" jeleseket kapott, vagy mert pl. alacsony a ponthatár (és majd ott szórják ki) de amikor itt 2 félév alatt nem tudják a deriválást beleverni a gyerekbe (mert még az), miközben a padtársa matekfakton már rég megtanulta a felét 12.-ben, akkor miről beszélünk? Hatalmas különbségek vannak oktatási-szintben, amiket át kell hidalni az első évben. Mind középiskolai-tudáshiány pótlás gyanánt, mind fegyelem, szorgalom, stb. szinten. Ami vagy sikerül, vagy nem.

    Tehát amire reflektálni akartam az előző kommentjeimmel is, hogy ugyan lehet szidni az egyetemeket, de itt sokkal nehezebb helyzetből indulnak a középiskolai-szint miatt, ezért véleményem szerint nemcsak az egyetemet kéne reformálni, hanem már középiskolás szinten át kellene dolgozni.

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz Hi!King #57 üzenetére

    nyugatabbra mas a fokusz, pl nemeteknel egy evig Goethet elemeztek egy idoben. svedeknel szeminariumok es prezentaciok vannak, sokkal jobban hasznaljak a reciprokalis tudasatadast mar gimnaziumban is.

    alapvetoen nem szabad abbol kiindulni, hogy van kb 10 gimnazium az orszagban, ahol matek fakton belefer integralni tanitani.

    net84: magolas alapu info oktatas az mar a 90es evekben se mukodott.

    golyos egerem szerintem nekem 2005 korul volt utoljara. ha nagyon kell, akkor Cisco essentialsra ugyis belefut a legtobb obskurus (de meg hasznalatban levo) csodaba, en pl ott tanultam meg a nyomtatok tipusait, mert arra tenyleg nem volt szuksegem elotte.

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Hi!King #57 üzenetére

    A "szivatás" az elején egy szükséges rossz, amit lehet utálni, talán kell is, de a jelenlegi helyzet megkövetel, nem én találtam ki.

    Addig amíg nincs megreformálva a középiskolai szint, emiatt (is) jelenleg az alapozó tárgyakat végig kell szenvedni, kinek könnyebb, kinek nehezebb, és aki utána még bent marad és kitart, megkapja az igazi szakmai képzést, szakodosik, stb.

    Nyilván nem azt mondom, hogy a szívatás átitatva feltétlen végig kísérje az egész képzést, de ahogy említettem a diverzifikált középiskolai háttér, illetve vannak olyan szakok ahol igenis nem lehet elmismásolni a dolgokat, mert akár (jóval) később életek is múlhatnak rajta megköveteli a komolyságot, a fókuszt, a fegyelmet, amit remélhetőleg a végzésre el is sajátítanak azok a hallgatók és gyerekből munkapiacra alkalmas embert faragnak belőlük, ehhez pedig néha igenis kevés lenne a buksisimi, hanem kőkemény bukás kell nekik amik aztán később remélhetőleg jó emlékeztető lesz. Legyen az akár építész, orvosi stb szak. (most csak random mondtam példákat, biztos lehetne még sorolni bőven) nyilván nem véletlen kell ezerszer újrarajzolni azt a tetves alaprajzot amire tollal (!) rájavít a tanár, meg anatra rengeteget készülni, stb.

    Szerintem korábban kicsit félrement az értelmezés a kommentszekcióban itt és összemostunk szakokat egymással, a cikkben említett (topik témája elsősorban) IT mellé a "kreatívabb" szakokat, stb. meg most is én is behoztam totál más szakokat példaként, így be is fejezem. Nyilván ahány szak, annyi féle módszertan kellene rá, de erre ugye nincs (jelenleg) lehetőség (vagy ha van, akkor sem úgy csinálják láthatóan), meg én értem hogy bele lehet magyarázni ezekbe a szakokba is a kreativitást, de egy IT/mérnöki szakon, alapvetően ahol a "számok" dominálnak, ott nem tudom mi olyan meglepő, hogy ha 2+2 nem 4 akkor buksz... igen, lehet másképp kijött a 4 neked, de ha az ő sajátos jelölés alkalmazásával nem, akkor nem. Ugyanígy az életben is, lehetsz okosabb a főnöknél (=tanár), de ha ő "úgy kéri" az ügyfélnek a megoldást, akkor úgy kell teljesíteni, ez pl. egy tökéletes példa erre. Nyilván ha van előtte lehetőség konzultálni a megoldásról akkor ott meggyőzheted, de ha már előre le van meccselve az elvárás, akkor úgy kell teljesíteni azt. Vagy legyél te a főnök és megoldva a gond :)

  • Goose-T

    veterán

    válasz Hi!King #66 üzenetére

    Egy szót sem írtam bunkóságról, ne keverd a szívatással. Én nem éreztem azt, hogy bunkók lettek volna velem a tanárok a fősulin. Attól még ment a szívatás a szórótantárgyaknál. Például amikor 15 perc alatt kellett 5 kérdésre válaszolni úgy, hogy a tanár által írt könyvből kellett szó szerint idézni bekezdésnyi részeket, és ez még csak a beugró volt az írásbeli vizsgához. Rájöttem, hogy képtelen vagyok ilyeneket megtanulni, az időkorlát miatt pedig a puskázás is szinte lehetetlen volt. Többen is hasonló cipőben jártunk, összefogtunk, megoldottuk. ;) Inkább az ilyenekre gondoltam, amikor olyan szívatásról beszéltem, amiből tanulhat az ember.

    Rockbandám: https://fb.me/scharlotterhodes *** Gitárelektronikai műhelyem: https://www.fb.me/goosetgitar

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Hi!King #64 üzenetére

    Én pedig engedelmeddel, nem ismételném magam. Szóval nem mondtam, hogy szivatásból lesz később kreativitás, de szivatásból lehet fegyelem, ami hasznos.
    Ugyanígy a másik felvetésed, miszerint: "nem attól lesz valaki jó informatikus, hogy az első félévben mennyire szivatták matematikai analízisből" -- nos, lehet, de legalább rájön hogy itt nem babra megy a játék és talán komolyabban veszi a képzést és annak elvégzését, mert feltételezi a többi tárgynál is megkövetelik az elvárásokat.

    Mondhatod ezt akárminek, poroszos módszernek, stb. de olvasva a válaszaid (nemcsak nekem, a többiekére is) mintha álomvilágban élnél, a magyar valóság kicsit más, de röviden: szarból nem lehet várat építeni. Ha szar az alap (középiskola), akkor az alapozó években kell leverni a cölöpöket amire lehet később építkezni, mert akármennyire is hihetetlen, sokan indokolatlanul kerülnek be egyetemekre, nézd meg a mérnöki szakokat évek óta alacsony a ponthatár, sok helyen a MIN. pont kell. Lehet itt kellene kezdeni a reformot? :F

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #70 üzenetére

    fegyelem: [link]
    szigor: [link]

    Egy műszaki pályán nincs szükség ezekre a tulajdonságokra?
    Ha nem vagyunk fegyelmezettek, hogy tartjuk be a szabályokat, akár az egész egyszerűnek tűnőket?
    Szigor nélkül hogy nevelsz bárkibe is fegyelmezettséget?

    Természetesen nem a túlzásokra gondolok, de szerintem ezek alapvetően fontos tulajdonságai egy jó mérnöknek.
    Egy kutatónál nem biztos.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Hi!King #70 üzenetére

    A probléma az, hogy már sokadjára átugrod azt a tényt, hogy az egyetemi oktatásmódszertan nagyban függ a középiskolai háttértől. Úgy nem lehet profi szakembereket képezni, hogy nem tudnak alapvető készségeket, amikhez lehet nem hülyék csak szimplán nem kapták meg korábban. Ahogyan a középiskola is, a felsőoktatásnak is van egy úgymond köznevelési funkciója.

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Hi!King #73 üzenetére

    "Ezek nem olyan tulajdonságok, amiket elvileg már felnőtt emberekbe bele lehetne nevelni,"

    Már hogyne lehetne. Anno az én évfolyamtársaim is hatalmas változásokon mentek keresztül. Frissen érettségizetten azt hitték övék a világ, aztán ahogy korábban is írtam, hamar betörték őket is idővel, akik maradtak. (a többiek kibuktak)
    Én azt láttam az ismerőseimen, hogy hatalmas különbség van egy pl. gólya mérnök meg egy végzett között, vagy egy pl. frissen felvett doktor hallgató és egy rezidens között, stb. és ebben nem csak az játszott szerepet, hogy évek teltek el és "idősebbek lettek."

    Nem állítom, hogy ez a leghatékonyabb, de abban biztos vagyok, hogy amíg ennyire szerteágazó háttérrel kerülnek be a diákok, addig láthatóan az első évben szükség van úgymond komolyabb, keményebb útmutatásra még az elején, bizonyos szakok esetén meg végig. (pl. orvosi ahol 0 a hibalehetőség, ugyebár..)

    [ Szerkesztve ]

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #73 üzenetére

    A 18 évesek többsége papíron felnőtt. Ezt elsők kézből látom, szülőként. Bőven nevelhető még, vagy nevezhetjük másként, pl. irányítható, befolyásolható.
    Azért gondolom így, mert ha már felsőoktatás, akkor oda általában azért mennek, mert azt akarják tanulni. Így motiváció is van, és a cél érdekében hajlandó az ember (gyereke) áldozatot hozni.

    A tárgyi tudás "felszedése" pedig egyénfüggő, kinek ez, kinek más módszer jön be.
    Mint írtam, nem tudom, mi manapság a módszer, csak másodkézből látok, hallok dolgokat, de azok, akik el akarják végezni az adott iskolát az ismerettségi körömből, nem panaszkodnak se a fegyelemre, se a szigorúságra.
    Amennyire hallottam, felismerték a gyengébb vizsgaeredmény után, hogy talán többet kellett volna év közben készülni.

    Jó lenne, ha jönne valaki, akinek friss tapasztalatai vannak, tényleg érdekel, hogy mostanában mi a helyzet.

    Hozzáteszem: munkahelyemen (IT) az, aki kevésbé fegyelmezett, divatosan mondva laza srác, elvan egy darabig. Aztán amikor jön egy probléma, amit az okozott, hogy slendrián volt, ennyit tud mondani: "Hűha..."
    És az ilyen kollégának is örülni kell manapság, annyira nehéz embert találni.
    De én nem csak az oktatási rendszerben látom a hibát, hanem inkább a gyerekek hozzáállásában. Nem akarnak tanulni. Más minta van sokszor előttük: munka nélkül sok pénz. Ezt akarják, mert azt látják, hogy így is lehet.
    Persze vannak, akik nem ilyenek, na ők mennek, és végigcsinálják.

    [ Szerkesztve ]

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #82 üzenetére

    A 99%ot melyik szintre gondolod (általános, közép, felső), és mi alapján gondolsz ilyen nagy arányra?

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • net84

    őstag

    válasz Hi!King #59 üzenetére

    Pontosabban ezt írtam: "De én láttam, hogy a mai 13-15 évesek (heti 3-5 informatika óra mellett) nem tudják a golyós egér működését (és minek bele az a golyó), a rack szekrény elött állva nem tudja még megközelítőleg sem, hogy mi micsoda és emellé az alapfogalmakkal sincs tisztában." Lehet, hogy félreérthető, itt az általános iskolai, u.n. emelt informatikai képzés nem megfelelő színvonalára akartam célozni. Utalva arra, hogy az alap eszközökkel nincsenek tisztában. Ezt görgetik közfokú tanulmányaikban is és végül aláírom, hogy megszenved miatta az egyetem. A golyós egér csak azért jutott eszembe, mert a 7 éves fiam kérdezte, hogyan működik az egér, mitől mozog a kurzor... Egyszerűbb volt elindulni az alapoktól és a golyós egér működési elvével kezdeni, utána már megértette a különbségeket is...
    Az, hogy tanulnak a régi eszközökről, esetleg azok működéséről, nem jelenti azt, hogy ott le is kell ragadni. Ez nem azt jelenti, hogy elavult a tudás. De ha az egérnél maradok, akkor azzal lehet a legjobban szemléltetni a rasztertárcsa működését (pl. később robotikánál sem jön rosszul, de rengeteg eszközben használják a mai napig).

    #60 proci985 - akkor képzeld el, hogy csak elméletben (ha szerencsés vagy, akkor 2x 2 órán szimulációban) tanulod a robotikát egy megyeszékhely általános iskola emelt infós (min. heti 5 óra) osztályában. Az eszközpark pedig adott lenne... Ezért gondolom, ha fent változást szeretnénk, az alapokat is meg kell változtatni, mint ahogy k-adi kolléga is említette (de nem elég csak a középfokú képzésbe belenyúlni).

    Read only...

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz Hi!King #92 üzenetére

    ez mondjuk valtozo, pl CPU utemezesnel muszaj historikusan indulni, kulonben nagyon nehez megerteni, hogy hogy nez ki a szervezes ha bejonnek a valtozo orajelu magok, a lokalis thermal limit, a lokalis fesz limit meg a tobbi nyalanksag.

    programozasnal viszont az OO first paradigma is mukodik.

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #93 üzenetére

    Általánosban én azt tapasztalom, nincs értelme tagozódni. Talán a kéttannyelvű képzésnek van értelme.
    Gyerek, de szülő sem tudja, mi érdekli.
    Én is írtam a szakkört, de ott meg tanár oldalról van probléma.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #91 üzenetére

    Szerintem a 99%kal nagyon túllősz. Alsóban biztosan ott van még az újdonság varázsa, ami aztán elmúlik. De középsuliban azért előjön, kit mi érdekel. Felsőoktatásba meg a többség azért mert, hogy megtanulja, amit választott, nem? És így nem csak nyűg az anyag.

    Én nem tapasztalom, hogy a gyerekeim érdeklődését bárki is megpróbálta volna letörni. Az más kérdés, hogy nem mindig tudták kielégetni a kíváncsiságukat, de soha nem fogták őket vissza.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • k-adi

    nagyúr

    válasz Hi!King #101 üzenetére

    "Ettől függetlenül a figyelmet pusztán fegyelemmel kivívni a pedagógia kudarca."

    Pedig alapvető fegyelem nélkül nincs figyelem.

    Hogy figyeljen az a diák amikor a hátsó padsorban az agyilag elmaradott hülyegyerek zavarja az órát és a tanár fókusza az óra felében rá megy el?

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #106 üzenetére

    Megkérdezhetem, hogy mikoriak ezek a tapasztalatok?

    Egyébként szerintem nem vagyunk véleményben távol egymástól, csak a megközelítésünk más.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • dolon75

    aktív tag

    válasz Hi!King #107 üzenetére

    Én azt látom gyerekeimnél, hogy a szülőt (mint a társadalmi "elváró") sokszor pont nem érdekli, mi van a suliban.
    Nem érdekli, hogy tanítanak, poroszos, nem poroszos, nem számít sokaknak. Menjen át, vegyék fel középsuliba, aztán majd lesz valami. Eddig látnak, és nem is akarnak távolabb nézni.
    Én az elvárások hiányát is problémának látom.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • net84

    őstag

    válasz Hi!King #92 üzenetére

    A megfelelő egyensúly megtalálása már az oktató feladata és kötelessége lenne. Amit elég felületesen érinteni, arra pont elég az a 2 perc ("tudjanak róla, volt ilyen, de erről ennyit pont elég tudniuk").
    Ha az egeres példámnál maradunk, akkor az egész "honnan tudja a gép, hogy merre kell a kurzort mozgatni?" kérdés megválaszolása magyarázattal 10 perc. Ebből 5 perc nagyon alap, itt 1 perc sem a golyós egér. A második 5 perc már a fiamnak sem volt annyira emészthető a 0/1, bináris dolgokkal, de még az optikai/lézeres felület letapogatásnál volt érdeklődés és felfogási hajlandóság... :DDD A golyós téma pont a működési elv miatt jött/jön nagyon jól sok esetben (pl. mikor a rasztertárcsa vagy hasonló finom mozgás visszaellenőrzéséről beszélek "laikusoknak", kezdőknek, akkor jó az egeres példa - ha még ismerik...).

    #96 dolon75 - Változó. Az általánosban 16-fős a legnagyobb létszámú osztály, de van, ahol csak 5-en vannak. De tanított 34-36 fős osztályokban is (állami iskolában kezdett, vissza is ment volna, de arról én beszéltem le, miután én is eljöttem és a siralmas állapotok azóta sem változtak).
    Most összevonások esetén van csak 20 feletti létszám. Neki nem gond a 30-40 fő sem. Azon kollégáinak viszont igen, akik a kis létszámhoz szoktak hozzá, mindig is ilyen környezetben tanítottak. Náluk kijönnek a fegyelmezési és egyéb hiányosságok, amint nagy létszámmal kellene foglalkozni.
    Emellett szakközépben szintén kis "létszámozik" (szakmai képzésen nincs is nagy létszám már sehol). 10 fő felett amúgy sem lehet dolgozni velük.
    Említetted korábban a szegregálást. Ha nem is így fogalmazva, de kellene most is valami szűrés (mi is szenvedünk 1-2 nem ide illő gyerek miatt, más a nemzetiségi hovatartozása is, de ide hozták a szülők, mert a körzetes iskola már úgy néz ki mintha egy szegregált saját nemzetiségüknek megfelelő intézmény lenne...pedig a viselkedés és az értelmi szint kb. arra az iskolára elegendő - nem szép ezt mondani, de akin a felzárkóztatás sem segít, attól el kellene köszönni a többi érdekében).
    Régen rossz, neveletlen gyereknek hívták és valamilyen formában, de beleverték az anyagot és a "fegyelmet". Minimális volt a kihulló.
    Most kap egy 3-4 betűs rövidítést a "betegsége", 2-5 főt ér fejkvótánál és beteszik a hátsó padba. Számos tantárgyi felmentéssel megy végig az általánoson és kb. le is mondanak róla a legtöbb esetben... és a szülőnek is mennyivel egyszerűbb, nem kell annyit szenvedni a nyelvtannal, idegen nyelvvel.

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz Hi!King #120 üzenetére

    Sok egyéb hiba is van a rendszerben, de ténylegesen embrtelen, amikor 24-26 évesen kiégve, olyan izületi problémákkal küzd a fiatal, ami egy 40-50 évesnek sincs még. Több sportágban is borítékolható ez a végkimenetel.
    A bánásmódnak viszont nem kell(ene) embertelennek lennie. Ez csak a könnyebb út az edzők részéről. Szerintem...
    De nagyon eltértünk már a témától :DDD .

    Read only...

Új hozzászólás Aktív témák