Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #82729984

    törölt tag

    Fordítok magyarra:
    A sofőr bekapcsolta az autópiltot, majd egy kicsit becsukta a szemét és hátradőlt pihenni.

    Nem tudom mit lehet ezen annyit elemezni, hogy a sofőr miért nem fékezett, nyilvánvaló hogy azért mert azt hitte hogy az autopilot önvezető és nem is figyelte az utat.
    Én csak azt csodálom hogy a tesla hogy nincs még szétperelve/betiltva hogy autopilot nevü funkcióval forgalmaz egy nem önvezető autót...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz jerry311 #9 üzenetére

    "A repülőgépeken is autopilotnak nevezik, mégsem hiszi egyik pilóta sem, hogy automatán meg tud oldani mindent."

    A repülőgépeken képzett pilóták ülnek, akiknek a kiképzés része hogy elmagyarázzák nekik mi az a robotpilóta, hogy müködik, mikor müködik stb. A repülőgépen a robotpilóta kvázi olyan alapfunkció mint az autónál a fékpedál, nem is tudsz repülőre engedélyt szerezni anélkül hogy ne tudnád mi az a robotpilóta.

    Ezzel szemben nincs ember a földön akinek a jogosítvány megszerzése során elmondták volna hogy mi az a tesla autopilot, mikor tud vezetni mikor nem, hogy müködik stb.

    Innentől kezdve viszont a neve konkrétan a vásárló megtévesztése és az összes autopilotos baleset fő oka.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz gerii #27 üzenetére

    "A vezetéssegítő eszközöket az emberi beavatkozás felülbírálja minden esetben"

    Az aprócska probléma csak ott van hogy ez nem vezetés segítő rendszerként van beharangozva. Hanem önvezető rendszerként.

    Na már most, amig a jog és a közlekedési/müszaki hatóság nem ismer ilyen fogalmat, addig konkrétan az ilyen autókat és azokat a cégeket amik igy reklámozzák az autójukat konkrétan be kéne tiltani. Mert ez egy az egyben a fogyasztó megtévesztése, ami ráadásul akár halálos végkimenetelü is lehet.
    És nem csak a sofőrre nézve, hisz az autó elüthet akár egy gyalogost vagy egy gyereket is.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz nemlehet #33 üzenetére

    A szabályozás hiányával van a gond.

    Önvezető (jellegü) rendszert nem szabadna kereskedelmi forgalomba engedni amig nincs jogilag szabályozva (pl. felelőségi kör) és amig müszakilag sincsenek meg a kritériumok.

    Például el tudom képzelni, hogyha egy tesla bekapcsolt autopilottal balesetezik (legyen csak szimpla anyagi kár) és a teslát hozzák ki hibásnak, akkor a teslát "vezető" sofőr kötelező biztosítója megtagadja a kár kifizetését arra hivatkozva hogy erre nem vonatkozik a normál kgfb. (mint ahogy pl. taxira is másfajta biztosítás kell, csak erre még kategória sincs a biztosítoknak).

    És ez esetben a másik autó sofőrje mehet polgári pereskedni, a vétkesre meg simán ráverhet több tizmillió ft kárt is.
    Szóval nem csak arról van szó, hogy akármit csinál az autopilot, én (a sofőr) leszek a hibás és a felelős, hanem hogy előfordulhat hogy kvázi ez azt jelenti hogy érvényes biztosításom se lesz. És ez már nem annyira adja magát.

    A többiben egyetértek.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz justaview #35 üzenetére

    "Azt megtudná mondani valaki, hogy ha nem engedhetem el a kormányt, és folyamatosan figyelnem kell, ugyanúgy, mint ha nem lenne, akkor valójában ez mi a fenére való???"

    Ezt a kérdést a totalcarosok is feltették amikor tesztelték a teslát:
    http://auto.indavideo.hu/video/tesla_4

    Elég durva a videó különben, aki erre rábizza az életét figyelés nélkül akár csak 3 másodpercre is az nagyon bátor (és a videó dániában készült szóval még csak azt sem lehet mondani hogy mert f.s magyar utak).

  • #82729984

    törölt tag

    válasz dabadab #53 üzenetére

    Akkor mutasd a magyar jogi szabályozást az önvezető autókra.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz dabadab #59 üzenetére

    "Miért kellene az önvezető autókra külön jogi szabályzást csinálni - már ami a felelősség részt illeti? Miben különbözik bármilyen másik műszaki dologtól?"

    Például biztos vagy te abban hogyha az önvezető funkció be van kapcsolva és a kocsi karambolozik akkor a kötelező biztosítás fizetni fog a másik félnek?
    A biztosító kihúzhatja magát alóla mondván hogy a kocsit senki nem vezette (nem ember vezette), azaz ez tulajdonképpen nem is közlekedési baleset.

    Sok nyugati országban ráadásul nem is a kocsira kötöd a biztosítást (mint itthon), hanem a sofőrre aki vezeti az autót. De ha az autopilot vezet akkor annak nincs biztosítása értelemszerüen.

    Pontosan ezek azok a kérdések, amikre most nincs megnyugtató válasz, mert ilyen kategóriát nem ismer a jogszabály. Te csak remélheted hogyha az autopilot vezet és balesetezik azt a biztosító úgy kezeli mintha ember vezette volna az autot.

    De ha nem, akkor brutális kártérítési perek elé nézhetsz főleg mondjuk amerikában ahol ha a másik autóban utazók egészségügyi károsodást szenvedtek akkor egy életen át fizethetsz nekik, illetve kezdhetsz pereskedni a biztosítóval.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz UnA #60 üzenetére

    Azért mentek olyan úton hogy ne tudja a kocsi túl veszélyes helyzetbe manőverezni magát. Már az elején átszáguld a körforgalom az autó lassítás nélkül, ha az egy forgalmas - esetleg többsávos - körforgalom lett volna kész is a baleset.

    Vagy amikor átkacsázik a szembe sávba többször is, nem gond mert szinte senki nem jött szembe. Ha bementek volna a dán fővárosba és jön szembe egy nyerges vontató a kocsi meg átmegy a szembe sávba mert felhőnek nézi a nyergest egyből más a leányzó fekvése...

    És legyünk tisztában a valósággal: Európában az hogy a sávok nem vagy rosszul láthatóak hétköznapi esemény, mert az éghajlat miatt itt bármikor lehet vizes-havas-latyakos-saras az út.

    Bár gondolom a kézikönyv 626. oldalán apró betüvel le volt irva hogy a kocsi csak napsütésben száraz időben nyáron jó látható útburkolati felfestések mellet képes önvezetni.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz #06658560 #82 üzenetére

    Szerintem az nem gond ha az autó okosabb nálam. Amig azt csinálja amit én akarok.

    Pont ez a különbség a vezetés segítő és az önvezető autó között.
    Elfordítod a kormányt, a szervó segít hogy az autó arra forduljon amerre akarom. Rálépek a fékre, a fékasszisztenst segít megállni. Megcsúszik az autó fékezéskor, az autó (ABS) segít megállni. Tolatok, a tolatóradar segít felismerni mennyire közel van az akadály. és igy tovább.
    Egyszóval én vezetek, az autó segít benne.

    Az önvezető rendszer nem ilyen, ott nem én vezetek. Ez egy hatalmas lépés (és minőségi ugrás is), viszont pont ezért baromira nem lenne szabad vezetés segítő rendszerként aposztrofálni és dokumentálni mert ez baromi félrevezető.

    Arról nem beszélve hogyha a Tesla ezt kvázi szoftverfrissitésenként akarja bevezetni az k.rva gáz. Mert lehet mondani hogy olvasd el a what's new-t csak az emberek nem igy müködnek. Szerintem pl. kb. 1 kezemen meg lehetne számolni azokat a magánszemélyeket akik valaha elolvasták pl a windows euláját. Vagy akármelyik szoftver eula-t vagy what's new-t.

    És az nem érv hogy olvassa el a felhasználó, mert ugye ennyi erővel akkor jogosítvány (engedély) sem kellene az autóvezetéshez, olvasd el a kressz könyvet aztán hajrá abban le van irva minden.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz MaCS_70 #87 üzenetére

    Félreértés ne essen, nekem nincs bajom az önvezető rendszerekkel, sőt várom is nagyon őket (sokszor megyek autópályán nagyobb távokat, ez halál unalmas jó lenne inkább hátradőlni és olvasni valamit).

    A bajom azzal van amikor a sofőröket béta teszterré avanzsálják olyan módszerekkel amit biztosan nem müködnek embereknél.
    A kézikönyv 626. oldalán le van irva, meg olvasd el a what's newst, meg lejött egy szoftverfrissités kapcsán, meg autópilotnak hivnak egy sávtartó automatikát...

    Szóval van egyszer az önvezető rendszer ami egy k.rva jó dolog lesz és ezzel nekem nincs is bajom, meg van az ahogy a Tesla ezt megpróbálja bevezetni ami szerintem nagyon gáz.

    Amig a kocsi egy nyerges vontatót felhőnek néz, meg amig egy szétkenődő bogár a kamerán meg tudja borítani a kocsit, addig ezt a rendszert csak olyan sofőröknek szabadna használni akik explicit aláírtak egy szerződést hogy ők az autopilot rendszer béta teszterei lesznek és megkaptak hozzá mindenféle tájékoztatást. És csak nekik lehetne engedélyezni ezt a funkciót és amint megszünik/felmondják a szerződést, kötelezően ki kellene kapcsolnia a gyárnak ezt a funkciót.

    Szerintem ez lenne a normális.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz nemlehet #89 üzenetére

    "A perek nagy részében is komoly ellentét, hogy mit mond a jog és mit érez az ember igazságosnak."

    Igen, de a jogi szabályozás pont azért szokott lenni, hogy csökkentse az ebből következő károkat, félreértéset. Ha ez elmarad, akkor mindig rákefélés lesz.
    Lásd pl. devizahitel válság, ahol amikor beütött a krach mindenki szaladgált mint a mérgezett egér, mert az emberek szerint ők nem azt a tájékoztatást kaptán, nem úgy értették, csak épp a szerződésben meg amit aláírtak az volt ami (nem olvasták el). A vége meg az lett hogy sokan rákeféltek és a végén az államnak kellet "megmenti" őket a többiek pénzén, tehát hiába kárörvendett valaki hogy a többi hülye miért nem olvasta el amit aláírt, őt is ugyanúgy büntették. És miért? Mert hitelpiac egyáltalán nem volt szabályozva.

    Volt egyszer egy teszt, ahol egy online szolgáltatás eulába beleírták hogy aki ezt az eulát elfogadja, vállalja hogy 10 évre rabszolga lesz. A teszt vége az lett hogy az emberek 99%-a elfogadta az eulát. Ha ez nem lenne jogilag szabályozva (senki nem lehet rabszolga), akkor ennyiből állna rabszolgává tenni az emberek 99%-át.

    Vagy ha nem lenne szabályozva hogy hogyan lehet eladni egy ingatlant, akkor ennyi lenne egy ház eladás. A Microsoft beleirná a windows 10 eulába hogy aki ezt elfogadja az az összes ingatlanát a Microsoftra ruházza, az új eula lejönne egy szoftverfrissités keretébe, te leokézod (senki nem olvassa el) és voalá, máris a microsofté lenne a fél világ.

    Érted a problémakört, ha mindig egy eula vagy what's new lenne a mérvadó, akkor a fél világot földönfutó rabszolgává lehetne tenni 5 perc alatt.
    Szerencsére mivel ez jogilag szabályozva van, a gyártó azt ir amit akar az eulába, ha az ellentétes az adott ország törvényeivel, akkor érvénytelen.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz MaCS_70 #119 üzenetére

    Az a baj, hogy nagyon hasraütött számokkal pedálózol.

    "Az a gondom, hogy sokan azért kritizálják ezeket a rendszereket, mert nem 100%-osak, lát, a jelen helyzetben is csődöt mondott a Tesla. Legyen mondjuk 80%-os a rendszer biztonsága -- az ember viszont ezen az önkényesen definiált skálán jó esetben ha teljesíti az 50%-ot."

    Kérnék ezekre a számokra valami alátámasztást. Nem fogsz tudni adni, mert pl. teslából olyan kevés fut és olyan speciális körülmények között hogy abból semmit nem lehet kiokoskodni.
    De az emberinél is nehéz, maximum azt tudod megmondani hogy kb. hány ezer kmerenként történik átlagosan egy baleset.

    Szóval majd ha fut 100 millió önvezető autó a világon, akkor össze lehet vetni őket az emberi vezetéssel.

    Egyébkéntl, olyan önvezető autóként beszélsz a Tesláról, amilyen autó még nincs, lehet 30 év múlva sem lesz.
    Ez jelenleg egy kőegyszerü sávtartó automatika, aminek még annyi esze sincs hogy magától felismerje hogy egy akadály közeledik, ergó lassítani kéne.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz MaCS_70 #126 üzenetére

    Én ezt értem, de amit irtál az ma még biztos hogy hülyeség.

    Ma ezek az autók meghalnának bárhol Európában, ha nem autópályán kell mennie és ott is csak akkor ha jók az út és látás viszonyok.

    Szóval elméletben igazad van, illetve igazad lesz, az önvezető autók sokkal jobban fognak tudni vezetni mint az emberek, de ez majd csak 30-50 év múlva fog valóra válni.

    De ma ez még csak álom, jelenleg az emberek sokkal jobban vezetnek mint a tesla. A totalcaros videóból is látszott, hogy amint csak egy picit is rossz az út, hiányosak az útburkolati jelek azonnal vége van a kocsinak és már adja is vissza a vezetést (és ez még a jobbik eset, mert ott olyan is volt hogy lekapott az útról meg átment a szembe sávba és észre sem vette, nem adta vissza a volánt).

    Szóval ez a jelen. És nagyon nem szabad a vágyott jövőbeni állapotot úgy feltüntetni mintha az a jelen lenne mert abból komoly problémák lesznek.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz MaCS_70 #129 üzenetére

    "Mellékesen kérdezem, hogy saját belső, "biztonságos" tesztüzemben melyik másik fejlesztő tud 200.000.000 levezetett kilométernyi útnak megfelelő tapasztalatot felmutatni?"

    Nem akarod megérteni. Sz@rt sem jelent ez a km szám, ha az ragyogó napsütésben történt autópályán jó út és látási viszonyok mellett.
    Ha meg lejössz az autópályáról akkor mész az árokba mert épp lekopott a sávfelfestés.

    Ezek a számok semmire sem jók, akármelyik autógyártó publikálhatná hogy az aktuális tempomatja hány millió km-ert vezetett le baleset nélkül és akkor jöhetne valami okos hogy miért nem biznád rá reggel iskolába menet a gyereked életét a a tempomatra hisz a számok szerint mennyire biztonságos.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz MaCS_70 #131 üzenetére

    Figyelj próbáld megérteni:

    Ezek a szerinted csodagépek ma még ott tartanak, hogyha nincs sávfelfestés akkor belemegy az árokba vagy átmegy a szembe sávba.

    Amit te leírsz az szintiszta scifi jelenleg, én elhiszem hogy sok mozit nézel, de amit leírsz az mese. Én meg a szoftverfejlesztés területén dolgozok, hidd el nekem, ha egy tesla szoftvermérnök öszintén beszélhetne és elmondanád neki a fenti gondolatmeneted, körberöhögne.

    Jelenleg ott tart a tudomány, hogy a sokmillió számítás ide vagy oda, nem tudják megtalálni a sávokat felfestés hiányában.
    Ott tart a tudomány hogy a reklám/közlekedési táblákat nem képesek megkülönböztetni a közlekedési akadálytól, ezért hogy az autó ne vészfékezzen minden egyes utcai hirdetőtáblánál, hardkódolták a rendszerbe hogy az x*y-nál nagyobb valami az reklámtábla és nem kell megállni.

    Ezért ment bele a nyerges vontatóba.

    És csak azért nincs túl sok tesla hiba, mert olyan kevés fut még az utakon és mert a másik sofőr egy ember. És amikor látja hogy a tesla átvág az ő sávába akkor beletapos a fékbe. És ez nem fog belekerülni semmilyen statisztikába, csak amikor a másik autó sofőrje is hibázik.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz dabadab #135 üzenetére

    Olvasd végig amit irtam. Jelenleg a tesla statisztikai adatai értelmezhetetlenek (de legalábbis következtetéseket nem lehet levonni belőlük), azt is leírtam hogy miért.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz MaCS_70 #138 üzenetére

    Oké fejezzük be, ez meddő vita.
    Te élsz a kis álomvilágodban ami majd nagyjából 30-50 év múlva válik valóra és elhiszed hogy ezek mindenféle algoritmusokat futtatnak hogy kitalálják a legoptimálisabb elkerülő manővert mint valami scifi filmben.

    Én meg élek a valóságban, ahol látom hogy még nem tudják megkülönbözteti a kamiont a táblától és ahol nem tudják megkülönbözteti az utat vagy a sávot az út szélétől ha nincs sávfelfestés.

    És olyannyira hardkódolt az egész technika, hogy nem hogy intelligens algoritmusok nem futnak, hanem nincs egy darab intelligens ellenörző rutin sem ami szólna hogy helóka, oké hogy reklámtáblának van detektálva, de nem férek el alatta, jó ha nekimegyek a táblának?

Új hozzászólás Aktív témák