Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Alogonomus #63 üzenetére

    "A gond az, hogy az Apple valójában főleg pont csak a grafikusoknak/videovágóknak igazán erős opció, mert az Adobe veszi a fáradtságot az optimalizálásra. Ez viszont egy eléggé szűk réteg."

    Az Apple a Mac-eket első sorban az ökoszisztéma függetlensége miatt fejleszti.
    Szüksége van tartalomgyártó platformra, ami kiszolgálja a mobil szegmenst. Ha csak a nyereség 80%-át hozó mobilokra és szolgáltatásokra koncentrálna, és a tartalomgyártást átengedné a Windows-PC ökoszisztémának (ahogy anno a szerverpiacot elengedte) a szabványok önkényes módosításával az MS és tsai. ki tudnák húzni a talajt a teljes iOS ökoszisztéma alól.
    Tehát nem az a kérdés, hogy önmagában a Mac versenyképes-e bármilyen Windows-os megoldással minden létező feladatra, hanem hogy app fejlesztésben, kép, videó és zeneszerkesztésben képes-e kiszolgálni az Apple ökoszisztémáját és ebben tartani tudja-e a tempót a PC-s rendszerekkel.
    Ezt a funkciót már az Inteles Mac-ek is képesek voltak ellátni, az M1-el pedig sikerült felvenniük a versenyt gyakorlatilag bármilyen PC-s megoldással.

    Amúgy pont az Adobe az, ami az összes grafikus szoftver fejlesztő közül a leggyatrábban optimalizál. Na jó, talán az Autodesk-et leszámítva.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz gliskard #152 üzenetére

    "pl. a felhőben/szervren van minden, lokálban csak kisebb felbontású file van amivel dolgozik a user és a batch-et küldi át a felhőbe/szerverre ami alapján a raw anyagokkal dolgozik a back-end."

    Az iparág pont az ellenkező irányba fejlődik, azaz arra törekednek, hogy lehetőleg az egész anyag a szerkesztéstől kezdve a finishelésig egy rendszeren belül maradjon natív felbontásban, színmélységben és master fájl formátumban.
    Amikor egy több órás anyag fényelésére van 1-2 nap, akkor nem teheted meg, hogy nem a végeredményt iterálod mert ugye csak a visszanézése több óra, tehát nem fogod visszanézni előbb proxyban, majd kiküldeni szerverre és az ott renderelt verziót ismét.

    Vannak olyan profi fényelők, akik már nem is a képet nézik, hanem a scope-okat és az alapján tekerik végig a filmet és a végeredmény tényleg olyan is lesz, amilyennek szeretnék. :Y Így tudnak mondjuk egy 40 perces sorozatepizódot az adás előtt pár nappal végigfényelni. Számukra kritikus, hogy magát a végeredményt lássák technikai kompromisszumok nélkül és hogy minél kevesebb legyen a rendszerben a szűk keresztmetszet, ami lassítja az iterációt. Ezért tudja az Apple eladni több 10 ezer dollárért a MacPro-it afterburner kártyával és egyebekkel.

    Az új Macbook Pro-k most abban gurítanak nagyot, hogy ki lehet velük menni terepre és mégis desktop-hoz közeli munkakörülményeket lehet teremteni.
    Azaz nem kell a vágónak külön proxykat konvertálni, hanem kiesik a kamerából a 8K anyag és másnap reggel már nézheti a rendező a nyers vágást natív minőségben és felbontásban és ehhez elég a vágónak egy darab laptopot cipelnie.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #155 üzenetére

    200 EUR körül már kapsz dual NVME ssd -> thunderbolt házat, azaz ha M1 Mac Mini vágórendszert akarsz hobbi célokra, akkor 870EUR + 200EUR= 1070EUR-ból kijön az alap és onnantól Te döntöd el, hogy mekkora SSD kapacitásra van szükséged.
    Ez azért messze van a gettó megoldástól, ha meg a "jobb 3000 RTX" alatt a 3060 felettieket értjük, azok kb. 1000EUR körül kezdődnek.

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #168 üzenetére

    A legolcsóbb 3060 jelenleg 650EUR (bár Te egy "jobb 3000-est" említettél, ebből feltételeztem, hogy nem a széria legaljáról beszélünk).
    Tehát 650EUR-ból kellene megoldani a 12 magos Ryzent PC-t, amiből kb. 450EUR a CPU, de az régebbi Theadripper és az alaplap kezdődik 250EUR-tól, vagy vehetsz Ryzen 9-et 500EUR-tól.
    Akárhogy is nézem az egész PC-re táppal, alaplappal, rendszer SSD-vel, házzal, CPU hűtéssel, rammal marad 150EUR.
    Hát sok sikert.
    És akkor még mindig ott van a macos natív quicktime támogatása, az M1 hardveres gyorsítók, hogy mind a 16GB ram-ot eléri a GPU, stb.

    Ettől függetlenül nem kell senkit rábeszélni a Mini-re, ha PC-t akar venni, mert van számtalan más dolog, amire a PC jobb ár/teljesítmény választás lehet, de pont a hobbi videózás nem az.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Robitrix #178 üzenetére

    "A játék teszt azért érdekes, mert az átlag embernek otthonra lényegében egy dologra kell teljesítmény... a JÁTÉKHOZ. "

    Ezt a hülyeséget honnan vetted? Az emberek többsége nem játszik desktopon vagy laptopon, mert arra vagy ott a mobil vagy a konzol. Gamer PC-ket már csak egy szűk kisebbség vásárol és ez a réteg a jövőben a game streaminggel tovább fog zsugorodni.

    "Ha nem játszik, akkor meg netezni, szöveget szerkezteni, videót nézni, megrendelni valamit egy webshopból beszélgetni valami kommunikációs programmal akár kamerán keresztül a külföldi rokonnal. Ehhez bőven megteszi egy olcsó laptop vagy egy 100 ezer forintos gép a Tesco-ból. Ezért tök felesleges neki akár gaming PC-t venni vagy 500 ezres Apple gépet venni."

    Na látod ebben tévedsz nagyot. Az emberek többségének pénze van, de ideje vagy idegrendszere nincs a számítógép ezer nyavajájával küzdeni. Ezért szorították ki sok háztartásból a desktop gépeket a mobilok és a tabletek. Ha pedig egy mobil eszköz teljesítményénél többre van szükség simán kifizetik a többletet az Apple-nek, ha cserébe egy kulcsrakész rendszert kapnak, ami nem szopatja őket.

    " Az emberek nagyrésze a munkahelyen se fog videót szerkezteni vagy kiadványt készíteni vagy renderelni vagy egyebek. "

    Ebben is tévedsz, mert egyre több helyen elvárás, hogy egy prezentáció legyen vizuálisan is rendesen megszerkesztve és/vagy legyen benne videó és egyre kevésbé hajlandóak milliókat kifizetni külsős cégeknek, amikor házon belül is meg lehet csinálni a töredékéért.
    Amúgy meg a youtube, facebook és tiktok idejét éljük, amikor az átlagemberek is szerkesztett videókat osztanak meg eszetlen mennyiségben.
    Na most adj a kezébe egy informatikai analfabétának egy windows pc-t premire-el vagy sony vegassal, magyarázd el hogy milyen kodekkel és bitrattel mastereljen, stb.
    Vagy adj a kezébe egy mac-et iMovie-val vagy - ha komolyabban gondolja - Final Cut Pro-val, amiben mindent faék egyszerűséggel meg tud oldani és ott a gomb, hogy "upload to youtube", a keynote-ba meg csak drag-and-drop a videó és átméretezi, áteffektezi ahogy kedve tartja.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz emvy #201 üzenetére

    És amire a célközönség valójában kíváncsi:


  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #230 üzenetére

    "Persze nem Prores-ben, de megeszik az összes prosumer kamerából kipottyanó long-gop formátumot (meg gondolom a Red, Canon, stb RAW videót is vmilyen szinten, csak azt én átugrottam)."

    A long-gop formátumokhoz nagyobb teljesítmény kell, mint a ProRes-hez, hiszen a ProRes-nek (és a hasonló editing formátumoknak) pont az a lényege, hogy nagyobb fájlmérettel kompenzálják a kisebb számítás igényt, azaz a terhelés megoszlik a CPU/GPU és az I/O között, míg a tömörítetlen videónál gyakorlatilag nincs encoding, ellenben nagyon magas az I/O.

    "meg gondolom a Red, Canon, stb RAW videót is vmilyen szinten, csak azt én átugrottam"

    Az összes formátum közül a RAW terheli le a leginkább a rendszert, mert az gyakorlatilag nyers szenzor adat, azaz a kamera elektronikája nem végez elő feldolgozást, hanem mindent az utómunkára hagy. Így a RAW-hoz nem csak nagy I/O kell, hanem brutális a számítás teljesítmény is, cserébe kompromisszum mentes minőséget lehet kihozni az anyagból, ezért szokták főleg profik használni.

    "M1 (2020)-at meg lenyomják ezek az APU-k Resolve és PP alatt."

    Erre tudnál valami tesztet linkelni?
    (Én nem találtam rendes Resolve összehasonlító teszteket, csak CPU vs. CPU ugyanazzal a dVGA-val, aminek kb. semmi értelme, mert a lényegi terhelést Resolve-ban a GPU kapja.)
    Az M1 tele van pakolva hardveres videó gyorsítókkal, így a long-gop videóknál az encoding is célhardverből megy és a formátumnak köszönhetően az I/O is alacsony, ezért különösen érdekelne, hogy egy 5700G vagy 11900K mennyire nyomja le.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #232 üzenetére

    A ProRes-re sok gyártónak van az Apple-n kívül is hardvere, a külső recorderek többsége pl. támogatja.
    A HEVC kétségtelenül az egyik legerőforrás igényesebb kodek, de minimális az I/O igénye. A RAW-hoz pedig mind I/O-ra, mint CPU/GPU teljesítményre is szükség van.

    "Nvidia kártya röhögve megcsinál 2x-3x sebességen is."
    Nem a dvga rendszerekhez képest mért sebesség a kérdés, hanem a konkurens APU-k. Egy belépő szintű mobil SoC nyilván nem fogja egy dVGA teljesítményét hozni. A 13" Macbook Pro-nál és Air-nél az a lényeg, hogy aksiról, különösebb hűtés zaj nélkül legyen gördülékeny a timeline. Ha jó a desktop vagy nem számít, hogy a laptop 4kg + 2kg féltégla tápegység meg rakétahajtómű zaja van, ha elindítasz egy vágóprogramot, akkor értelemszerűen a teljesítményét sem egy ultrathin laptophoz kell hasonlítani.

    "APU tesztet meg találni Youtube-on Intel vs AMD témakörben. Azok is vannak olyan használhatók, mint az első M1."

    Erről lett volna jó valamiféle link, hogy mennyi az annyi: teljesítmény különbség, ár, súly, fogyasztás.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #236 üzenetére

    Windows-on van a Resolve-ban ProRes támogatás, mivel a ProRes amolyan szabvány mastering formátum már és messze nem Apple-only. Hardveres támogatása nyilván az új M1-eken és iPhone-okon kívül nincs, pont ez az új Mac-ek versenyelőnye.

    "Persze, szerintem sem fair dVGA-hoz mérni, mégis a topik fele arról szólt, hogy 3090-et is lenyomja, hehe. "

    Az M1 Max-ot mérik mobil dvga megoldásokhoz, nem a belépő szintű M1-eket, amikről Te beszéltél.

    "A grade-elést bezzeg nem vizsgálták, pedig egy zajszűrő vagy pár ofx plugin sokat elárulna. "

    Az ofx pluginek értelemszerűen nincsenek hardverre optimalizálva, így teljesen értelmetlen a hardver teljesítményét azon mérni. Ott a Final Cut Pro X, abban meg lehet nézni, hogy a gradelt 4K videó telepakolva effektekkel simán pörög realtime egy M1-en is.

    "Az I/O sosem volt szűk keresztmetszet. "

    A több 8K RAW sreammel dolgozó vágások korában ugye ezt Te sem gondolod komolyan?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #240 üzenetére

    Nem mondtam, hogy mezei M1-en fognak 8K RAW-ot vágni, hanem hogy "Az I/O sosem volt szűk keresztmetszet" megállapításod nem igazán állja meg a helyét, mert amíg korábban az SD uncompressed, majd a fullHD RAW, aztán a 4K RAW fingatta meg a rendszereket, úgy most a 8K RAW teszi.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #243 üzenetére

    A RAW és az egyéb kodekek közötti erőforráskülönbségről volt szó, a RAW pedig mind számítási teljesítményt, mind I/O-t is igényel és nem intézheted el annyival, hogy az I/O sosem volt szűk keresztmetszet, csak azért, mert a Te igényeidhez nem az.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #246 üzenetére

    Hát ha a 3060-as konfig alapjáraton elmegy 20 órát aksiról, nem nyom többet két kilónál, 4K hdr display-el és 7GB/sec SSD-vel adják, a GPU hozzáfér a teljes 64GB RAM-hoz, van benne hardveres h264, h265 és ProRes gyorsítás és ezzel együtt olcsóbb, akkor jah. Különben nem mindegy, legfeljebb más igényekhez szabták.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz hallador #250 üzenetére

    "nincs egy buta szöveg szerkesző rá"

    Van. Konzolra ugyanúgy szériatartozék a vi, vim, emacs, nano, GUI módban meg n+1 lehetőség közül választhatsz, ha pl. notepad++ alternatívát keresel ott a TextMate.

    "Persze most mondhatjuk, hogy nem nekem készült, ami igaz is .. "

    Na látod.

    "... de ami kényelmetlen az kényelmetlen. Meg majd miden funkcióját majd megismerem, de ha alaphelyzetben ezzel kell foglalkozni, az elég szar."

    Azért kényelmetlen és azért kell ezzel foglalkoznod, mert előtte mást szoktál meg. Ugyanez a nyavajgás megy, ha egy windows usernek linuxoznia kell, hogy ez szar meg az szar, és a végén mindig kiderül, hogy igazából az csak a baja, hogy nem windows.

    "a konkurensek azért már ezen túlléptek. Alaphelyzetben is, nem kell varázsolni hozzá."

    Ez számtalan macos fícsörre is igaz, pl. windowsra és linuxra mind a mai napig varázsolni kell, ha hasonlóan kényelmes és bárki által használható backup rendszert szeretnél mint a time machine, de ott van a hardverek közötti user integráció, hogy fogod a régi laptopot és pár gombnyomással átviszed az újra a useredet minden beállításával, jelszavaival, alkalmazásokkal(!), mindennel.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #249 üzenetére

    Az teljesen oké, hogy a desktop vonal érdekel, de pont ezért magyarázzuk, hogy egy mobil SoC teljesítményét ne egy desktop géphez hasonlítsd főleg ne ár/teljesítményben. Egy mobil SoC értelemszerűen kompromisszumos termék, mert más szempontokat is figyelembe kell venni a tervezésénél a nettó teljesítménynél.
    A kérdés az, hogy a célterületre jó kompromisszum-e és van-e azzal összevethető tudású konkurens termék. Hogy egyébként mondjuk a hosszú aksiidő valakinek nem létszükséglet, az csak annyit jelent, hogy nem azon a célterületen mozog, nem pedig azt, hogy ez a paraméter kihagyható az összehasonlításból.
    A 3090 esetében sem a dvga-kkal szokták összevetni, hanem a mobil megoldásokal: elég csak kirántani a gamer laptopból a tápot és mellé rakni egy sima M1-et aksi üzemmódban és máris lealázza akár pucér render teljesítményben is a Ryzen-Nvidia megoldásokat, mert a limitált fogyasztási keretből a tizedét tudják csak kihozni.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz hallador #253 üzenetére

    "Ezt jól elmagyaráztad, nem megszokás, hanem szutyok ergonómia, azért talán kettő között még van különbség szerintem."

    Tehát ha nem ctlr+c hanem command+c az szerinted nem megszokás, hanem ergonómia kérdése? Oké.
    Egyébként meg igen, ezeket a billentyűzet kombinálciókat anno egygombos egerekre találták ki és pont a megszokás miatt maradtak, mert azt azért csak nem várhatod el, hogy a windows-ról migrálók szokásai miatt változtassanak a mac törzsközönség szokásain.
    Tudom, hogy manapság az a progresszió, ha a templomok helyére mecseteket építenek, de azért na. :DDD

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #269 üzenetére

    A 16" M1 Max 64GB rammal, 1 TB SSD: $3900, ebben már benne van egy 16" 4K HDR display is.
    Ehhez képest ha csak a vga + cpu $3500 és rájön az alaplap (alsó hangon $300), versenyképes sebességű SSD (megint csak $300-nál kezdődik), plusz a gépház, táp, egyebek, akkor már bőven $4200 körül tartasz és még kell egy 4K HRD monitor is, ami $1000-nél kezdődik.
    Tehát ár/érték arányban pont nem jössz ki jobban, csak akkor, ha adott dolgokra nincs szükséged (mondjuk gyors SSD vagy HDR display) így az az épített PC árából lejön.
    Na de pont ezért nem érdemes a laptopokat a desktopokhoz hasonlítani. A sportkocsikat sem a trágyarakodókkal vetjük össze, hiába mindkettőnél lóerőben mérik a motor teljesítményt.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #269 üzenetére

    Közben lett Resolve + Premiere összehasonlító teszt is:

    M1 Max (32core GPU 64GB Ram) vs. RTX3090, Ryzen9 5950x

    Nem csak scrubbing és timeline lejátszás, hanem exportálás is.
    4K és 4.5K (különböző fps) anyagok, Blackmagic RAW, Canon, stb. (ProRes nincs), gradelve, filmgrainnel, warp stabilizálással.

    Preview export - h264,1920x1080, 23.97fps
    Resolve: M1 Max - 2x sebesség
    Premiere: M1 Max - 4X sebesség :Y

    Szerk:
    Ez is érdekes, Houdidini 3D viewport teszt:

    M1 Pro (16core GPU, 16GB) vs. Ryzen 9 5900HS 3070 16GB laptop

    Közel azonos teljesítmény, csak az M1 Pro x86-ot emulált :DDD

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Teasüti #273 üzenetére

    2 perc 40 másodperces vágott és gradelt videót exportált 4.5K RAW nyersanyagból.
    Az M1 Max 36mp, a PC 2 perc 5 mp.

    Főleg azért érdekes, mert egy random projekt (valami céges referencia film interjúval, drone felvételekkel, stb.), amit nem a teszt kedvéért állított össze, így való életből vett példa.
    Ettől még persze lehet olyan effket+kodek kombó, ami megfekteti az M1-et, de mindenképpen biztató, hogy átlagos használatnál ezt a teljesítményt produkálja.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Alogonomus #294 üzenetére

    "Az integrált GPU ereje nagyjából GTX 1650 és RTX 2060 közötti"

    Az M1 Pro-nak (fele gpu core, fele memória sávszél). Az M1 Max natív "apple silicon" alkalmazásokban simán hozza egy dedikált 3070-es szintjét, de esetenként a 3090-et is lenyomja. Lásd a fent linkelt videókat.

    "a CPU viszont bőven hozza az AMD/Intel laptopokban elérhető csúcstermékeinek a szintjét, bár az x86-os laptopok processzorai töltőre kötve már nem gyengébbek, mint az M1."

    Még jó, hogy nem gyengébbek, eddig az volt a kérdés, hogy ARM alapon egyáltalán lehetséges-e elégséges szintig(!) megközelíteni egy x86 teljesítményét. Aztán kiderült, hogy már a sima M1 is versenyképes emulálva.

    "viszont egy M1-es laptop áráért az x86-os laptopok közül egy csúcskategóriás laptopot vehet"

    Tehát egy csúcskategóriás laptop áráért akár egy csúcskategóriás x86 laptopot is vehet, de legalább folyamatosan töltőn kell tartani.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Alogonomus #297 üzenetére

    " plusz amihez pedig GPU is kell, mint például képfeldolgozás, mérnöki alkalmazások, azokban egyértelműen erősebb"

    Nem erősebb. A középkategóriába szánt M1 Pro-nál tudtak jobb eredményeket felmutatni, míg a $3500 M1 Max hozza akár egy 3090 teljesítményét is, ha magát a szoftvert M1-re optimalizálták.
    Az általam linkelt Resolve render teszt pedig pont hogy nem techdemókkal és szintetikus benchmarkokkal, hanem valós projekteken hasonlította össze a két rendszert.

    Félreértés ne essék, jelenleg n+1 olyan scenárió létezik, amiben egy x86 laptop jobb, hatékonyabb és olcsóbb és ezért jobb választás egy Macbook Pro-hoz képest, de az első sorban nem az M1 nettó hardver teljesítményén, hanem a szoftverek optimalizáltságán múlik.

    Pl. az általad linkelt videóhoz a következő hozzászólást írta a készítője:

    "Why didn't we test DaVinci Resolve?
    - Because the PugetBench tool doesn't have a macOS version and all our existing data is using PugetBench (which is very good)
    Why did you test FL Studio and not (insert other DAW)?
    - Testing Logic obviously wouldn't work for this video. I tested a few other tools and FL Studio was the easiest to benchmark"

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Alogonomus #303 üzenetére

    "Az M1 GPU része pedig nem hogy az RTX 3080-90 szintjétől van messze, de a Pro verzióban például a GTX 1650 50 wattos változatánál jobb csak."

    A nem M1-re optimalizált alkalmazásokban, mint mondjuk a játékok.
    És ez nem elhanyagolható szempont.
    Az M1 előnye nem szimplán a nyers számítási kapacitás, hanem a SoC-ba integrált hardveres gyorsítók és az egyesített memória, amivel a 64GB-os gépekben a GPU úgy tud dolgozni, mintha 64GB VRAM-ja lenne. Ez értelemszerűen akkor jelentkezik előnyként, ha a szoftver ki is használja, amihez nem elég szimplán lefordítani ARM-ra.
    Ez a teszt tök jól megmutatta, hogy ha olyan alkalmazásokkal dolgozol, aminek nincs meg a natív M1 átirata (és nem érdekel a fogyasztás), akkor az x86 tartja a tempót, de arra teljesen alkalmatlan, mint amit megpróbáltak kihozni belőle, hogy az M1 hardver szinten csak az x86 középkategóriáját érné el.

Új hozzászólás Aktív témák