Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ddekany

    veterán

    Talán ha az emberek már nem vezetik az autójukat, nem fognak már annyira ragaszkodni ahhoz az elképesztő pocsékláshoz, hogy mindenkinek saját autója van, ami ideje 95%-ban parkol (de ha nem, akkor is általában 4 személyes kocsikban egyetlen ember ül). Plusz az efféle taxi olcsóbb is lehetne mint a mostani, mert nem kell megfizetni a sofőrt. Na, ettől a jövőtől biztosan nagyon félnek az gépkocsigyártók... Pedig állati jól járna mindenki más, ha a város egy rakás ilyen autonóm taxiból és autonóm teherforgalomból állna. Azon kívül hogy kevesebb jármű kell, város szinten lehetne optimalizálni, hogy melyik járművek hova menjenek.

  • ddekany

    veterán

    válasz #06658560 #8 üzenetére

    "Mert? Tán ezeket nem ök gyártanák?"

    De, csak kevesebb kellene belőle az optimálisabb kihasználtság miatt.

    "biztos kevesebb energiát igényelne, hogy a kevesebb autó állandóan pörögne, menne, zabálná a benzint-gázolajat"

    :F Mert ha több autó pörög összesen ugyanennyit, az miért jobb? De szerintem a teljesebb központi kontroll miatt, és a nagy számok miatt (szinte mindenki ilyenekkel közlekedik) itt csomó optimalizálási lehetőség van. Pl. jó eséllyel lehet azzal cselezni, hogy egyszerre több útba eső embert szed fel az autó. Ha pl. sikerül 4 embert felvenni különösebb kerülő nélkül, akkor 1/4 annyi járművel és (hasra) 1/3 üzemanyaggal megoldottam a feladatot. Ha meg látom, hogy bizonyosan csak 1 utast fogok csak szállítani, akkor igyekszek oda egyszemélyes (kevesebbet evő) járművet küldeni. Meg persze ha ennyi utas van, általában nem kell olyan nagy utat megtenni a következő utasért, mint most egy taxinak. Mellékesen az optimalizálás és a lámpánál (ha még úgy hívnák) pontosan egyszerre indulás miatt a dugók is enyhülnének, ami rakás üzemanyag és idő megtakarítás. A gyorsabb közlekedés meg ismét növeli az áterszetőképességet (throughput-ot) adott számú járművel. Végül, a kocsi legyártása és a belőle keletkező hulladék is környezeti terheléssel jár, tehát minél több hasznos munkát végez a jármű a leselejtezés előtt, annál jobb.

    Igazából annál pazarlóbb megoldást, mint ami ma van, nehéz lenne találni, szóval... Elképesztő az egész. Közben meg nyomulnak azzal pl., hogy minél zöldebb legyen a számítógép, a minden... ehhez a brutális pocsékláshoz meg nem nagyon nyúl senki.

    [ Szerkesztve ]

  • ddekany

    veterán

    válasz DopeBob #10 üzenetére

    A busz hasonló sok mindenben, de vannak nagy különbségek. Pl. nem megy érted, és nem pont oda megy, ahova te akarod, és persze nem is akkor jön, amikor te akarod. (Persze ha sokkal több buszjárat lenne, meg sűrűbbek lennének, akkor elég jó esélyed lenne rá, hogy legyen a közeledben megállója egy olyan járatnak, aminek vonala érinti a célpontodat, és hamarosan jön is. De sajnos a tömegközlekedést sem használják eléggé... amitől persze még kisebb és még kevésbé hatékony lesz, és még kevesebben használják. Szomorú.) Meg, mivel egy mostani busz pályája és menetrendje fix (különben nem tudná hol várjon meg mire), nem tudja úgy lekövetni az igények állandó változását. De persze az épp népszerű útvonalakon érdemes lenne (autonóm-) buszokat is használni, amiknek nincs fix menetrendje meg útvonala, hanem egyszerűen az van, hogy hívsz egy járművet a mobilodon a célpont megadásával (a te helyed ismert), és erre felkínálja a mobil a választást, hogy vagy másszál X helyre 30 m-et és akkor majd ott felszed egy busz, vagy fizess többet egy autóért.

    Az hogy egyedül szeretnél utazni... Lehet opció, csak nyilván többet számláz ki érte a rendszer. Este, meg szar környéken lehet az is, hogy ott direkt nem is próbál több embert vinni a kocsi. Egyébként is a lényeg a reggeli és a munka utáni csúcs optimalizálása.

    [ Szerkesztve ]

  • ddekany

    veterán

    válasz eXodus #12 üzenetére

    Ja, hát ez csakis úgy fog menni hosszú távon, ha soha többé senki nem vezet, csak az autó önmagát. Nem csak a vezetési rutin elvesztése miatt, hanem mert a sok autonóm autó közt eléggé útban lehet egy manuális, aki kiszámíthatatlan, tétovázik, nem indul azonnal a zöldnél...

  • ddekany

    veterán

    válasz ddekany #9 üzenetére

    Amit meg kifejeltettem, a parkolás. Eleve a kevesebb jármű is segít ezen, de főleg az, hogy nem kell ott parkolni, ahol az emberek ki/be szállnak, tehát kevésbé útban lévő és koncentráltabb parkolóhelyeket lehet kiépíteni.

    Na, csak vajon meg tudják-e ezt oldani szoftver terén... Azon is csodálkozok, amit most tud a kocsi. Nagyon durvának tűnk nekem.

  • ddekany

    veterán

    válasz DopeBob #10 üzenetére

    "Én legalábbis tuti nem szednék fel senkit az út széléről"

    Mondjuk ez tényleg gond lenne, mert tömegközlekedésben még jobbára elkerülhető a közelebbi kapcsolat a többiekkel, de mondjuk 4 személyes kocsiba nem nagyon. De szerencsére ez egyszerűen megoldható azzal, ha néhány fallal egyszemélyes cellákra osztják a járművet, amiknek az egyik oldala az ajtó.

  • ddekany

    veterán

    válasz #06658560 #22 üzenetére

    "Miért pörögne többet a több autó?"

    Azt írtam, hogy ha ugyanannyit pörög több autó. Ami egyébként a több utas szállítása miatt nem igaz, mert kevesebbet pörögne a kevesebb autó, még csak nem is ugyanannyit.

    "Mekkora az esélye, hogy nem lesz különösebb kerülő?"

    Miért is lenne? Akkor szed fel plusz utasokat az autó, ha azok viszonylag útba esnek. Eleve ezt írtam.

    "Ha kell többszemélyes és egyszemélyes autó, akkor hol lesz kevesebb autó belőlük?"

    :F Olyan eloszlásban kellenek a különböző méretű autók, ahogy az ideális. Ki kell matematikázni. Annál meg biztos hogy jobb lesz, mint hogy szinte mindenkinek 4 személyes van, amiben amikor nem parkol, ül általában 1-2 ember.

    "mennyi üres járatot fog okozni máskor"

    Nyilván, az dönti el a szükséges járművek számát, hogy a csúcsforgalmi időszakot mennyire tudod optimalizálni. Ha ott mondjuk fele annyi autó kell, az már nagy nyereség, akkor is, ha utána ezek jó része elmegy parkolni (persze nem a járdára, hanem félreesőbb helyek kialakított emeletes parkolókba).

    "Ha neked cipekedned is kell, akkor carsharinggel mennyire fogod tudni megoldani találomra?"

    Mikor a mobilodon igényled a járművet, jelzed, ha kell rakodó hely. Akkor majd olyat kapsz, amiben épp üres a csomagtartója.

    "Milyenek lesznek az utasaid, mennyi helyed lesz?"

    Valószínűleg egy leválasztott cellád lenne, nem közös légtér mint egy mostani személygépkocsiban.

    "Városon túlra mi a fene legyen?"

    Mi lenne? Mivel nem sínen mennek ezek, oda is elvisznek. Persze drágán, mert hát tényleg sok erőforrásba kerülő mulatság egy ilyen. Most is az. Meg persze városok közt lehet, hogy érdemes vonatot alkalmazni, mint most is.

    "Vagy legyen egyetlen forgalomszervező az egész világra?"

    Mi számít egyetlennek? Nyilván egy ilyen rendszer hierarchikus. Mondjuk egy adott várost szabályozó rendszer csak annyit lát a külvilágból, hogy menny bemenő forgalom várható melyik utón. Persze ettől még jó kis informatikai/infrastruktúrás kihívás ez, de annyira kardinális ez a probléma, hogy kéne ár áldozni.

    "Melyik a pazarlóbb? Egyéni autót használni tíz évig [...] vagy évente új telefont venni, kétévente úm pc-t"

    Na nem mintha az utóbbiak kötelezők lennének... illetve ahol ennyire váltogatják az emberek ezeket, valószínűleg nem 10 évig használnak autókat sem. De egyébként valószínűleg az első, mivel szar a kihasználtsága az autónak egyrészt mert kevesen ülnek benne, másrészt mert sok a dugó.

    "pláne, hogy a legjobban szorított terület takarékosságot tekintve pont az autóipar."

    Ettől még óriási a pocséklás a személyi közlekedés területén. Aki járt már városban, és ezt nem látja...

  • ddekany

    veterán

    válasz imibogyo #23 üzenetére

    Én itt arra utaltam, hogy úgy általában túl kevés hangsúlyt kap a tömegközlekedés a személyautók mellett... és ide tartozhatnak a fejlesztések is. A hering effektus is olyan, hogy pont amiatt aztán csomóan inkább nem használják. Valami nagyon el van baltázva ebben a világban, mert kizárt, hogy nem-hering üzemmódban is ne lenne jóval olcsóbb mint a saját autó. Egyszerűen a gazdag országokban kultúrája van a saját autónak, meg annak a kis plusz kényelemnek, amit az jelent. Főleg pl. az USA-ban.

    "Ami csak egyszer hibásodjon meg az életben (vagy vicces kedvű terrorista crackerek feltörik és mondjuk kicserélik a 0% és 100% gázállás parancsot, és kikapcsolják a sebesség figyelő algoritmust)"

    Nagy kihívás egy ilyet üzembiztosra megcsinálni, de egyébként ha az autók önjáróak, akkor balesetveszélyes manővereket nem csinálnak amiatt, mert a központ épp bekrepált. Én úgy gondoltam ezt, hogy a központ szerepe olyasmi, mint taxizásnál diszpécseré, azaz megmondja hol vegyél fel utast, meg melyik útvonalat válaszd. Persze az is durva, ha beragad az egész közlekedés valami hiba miatt, de azért az nem ugyan az, mintha balesetek lennének.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák