Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #16939776 #9 üzenetére

    Sajnos erről van szó. Sokan olyan szinten bűvöletben élnek és azt sem tudják, mit beszélnek, hogy úristen.
    Mielőtt nagyon belemásznék én lelkes hifi hobbistaként a részletekbe, hozok gyorsan egy angol nyelvű linket, kár, hogy kevesen fogják az ürgét érteni, egyszer lehet leszedem a video-t, aláfeliratozom és visszatöltöm a magyar közönségnek szíves szájtátásra: High-Resolution Audio Demystified

    Ha ezt végignézzük, kulloghatunk el szépen a francba az összes szalagunkkal, LP-nkkel és hi-res anyagunkkal is. CD, kész, pont, a mai modern világban pedig az ezzel ekvivalens lossless PCM 16bit/44.1KHz sztereo fájl az, aminek van értelme, a többi bűvészkedés a számokkal, hülyéskedés a fizikai hanghordozókkal és csilingel a kassza becsületesen a gyártóknál, újra, újra és újra.

    Nagyon komoly, amit mond, természetesen az okot is említi minden mögött és érinti az LP-t is, nem kezdi egyből a 24/96 ekézését (pláne nem az ennél még nagyobb őrületét).

    A video alatti leírást érdemes lenyitni annak, aki esetleg úgy gondolná, hogy valami jöttment kezd itt bohóckodni és szélmalomharcban eltiporni azt, amire egyébként egy teljes iparág épülget már egy ideje és mint vírus terjed - teljesen haszontalanul (az esetek 99%-ában).

    Minden. Egyes. Szavával. Mélységesen. Egyetértek.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz macilaci78 #5 üzenetére

    Egyébként pont ez a lényeg: a bakelit (amúgy vinyl) ;) hangja sajátos, szeretjük, csodásan tud szólni. Igen. Kész. Pont. És egyúttal tökéletesen inferior egy CD-hez képest, amit kevesen hajlandóak beismerni, azaz inkább belátni.

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz ZnVjaw0K #27 üzenetére

    +1 és rengeteg. Az meg már akkor nem is 1... :DDD Ajaj..

    SACD és a többi hi-res, LP, satöbbi témához: a linkelt video lényege nagyon összesűrítve az, hogy megint félrevezeti az iparág a végfelhasználókat.

    Stúdióban az általad írt okok miatt nagyon is legit, hogy 24, 32 biten, urambocsá egészen "őrültek" 64 biten dolgoznak (bár a video-ban nyilatkozó HD-Audio hangmérnök szaki az esetek 99%-ában elmondása szerint 24/48-on dolgozik, akárcsak az iparág nagyja, de nem is ez a lényeg ..)

    A lényeg, hogy a félrevezetés ott van, hogy míg a hardver lánc, az újabbnál újabb DAC-ok, stb. megkapják a pecsétet, hogy Hi-Res Audio képes, a forrás oldalon mi történik ? Az online HD boltok, pl. hdtracks.com által kínált Hi-Res anyagok szimplán CD rip-ek, betéve egy nagyobb bit-konténerbe, ahol minden extra infó helye, amit a 16 bit/44.1 KHz nem tölt ki, nulla. Tele nullákkal az egész..

    Gyönyörűen levezeti lépésről lépésre, néha 1-1 powerpoint-ot is bevágva, hogy mi a nagyfelbontású zene és mi nem az.

    Forrás oldalon borul az egész. Az egyik legnagyobb hi-res online bolt 2-millió hi-res anyagából úgy kb. ha 10-ezer rendelkezik CD-nél nagyobb dinamikatartománnyal - elhanyagolható mértékben - az már sok .. és a maradék 1.99 millió anyag ? CD rip, mesterszalag (másolatáról, ami normális) rip, satöbbi.

    És amikor elkezdi ecsetelni, hogy ismerőse kért tőle egy albumot, hogy vegyék már fel stúdióban, de vinyl-re, tökanalóg "hi-res"-ben, csak röhögött, elővette a huszon-x éve pincében porosodó deck-et, full analóg láncon - profin - felvették az anyagot úgy, hogy mellette 24/96-ban is rögzítették azt digitálisan. Mikor a végső LP forrásaként szolgáló szalagot lejátszotta az analóg láncot kérő ismerősének (tehát LP-nél jobb minőségről beszélünk), az ismerős csak annyit szólt, hogy gyönyörű a digitális verzió hangja, csodásan szól az analóg is, de mi az a "pfffff" az analógban ? - és erre a mérnök csak röhögött fejét fogva, hogy ő szólt előre .. :)

    A vinyl kicsit olyan, mint a cső fétis: nem kevés hiba és torzítás van benne, ami egyébként lehet marhakellemes a fülnek, én is imádom a hangját mindkettőnek, a gond csak az, hogy hi-res-ként van titulálva, holott nem az. Ennyi mindössze. És eközben az egész világ át van masszívan b*va, amikor hi-res anyagra vadászik az ember a neten. Oké, egy Chesky nem, ők értik a dolgukat szerintem és sokan még. De még ezek nagyja is befér a 16 bitbe is, elképesztő ..

    És amikor a hdtracks 2 millió anyagából 10-ezer meghaladja a PCM 16/44.1 szintjét, a maradék 1.99 millió pedig igen nagy százalékban mesterszalag(másolat)ról lesz 16/44.1 és abból áttéve egy hi-res konténerbe, az ember a fejét vakarja. Mikor ezt szóvátette az amúgy online store-t üzemeltető ismerősének, az elgondolkodott egy pillanatra, majd nem sokkal később a bolt a hi-res szlogeneket lecserélte arra, hogy a "létező legjobb felbontás" - amivel igazat mond, burkoltan implikál a betévedő böngésző látogatónak egy "ez jobb mint a CD" feelinget, de valójában az van, hogy az bizony CD anyag és legjobb esetben is CSAK akkor tölti ki a CD formátum nyújtotta dinamikatartományt és információ-helyet, ha eleve digitálisan van okosan összerakva az egész, mert egy analóg master tape-et egy PCM 16/44.1 lazán körberöhög, ha úgy nyersen átvisszük rá (úgy meg nem szokták, azaz nagyon ritkán, lásd mindjárt)..

    ..és akkor itt jön a DSD, azon belül is a Native DSD, vagy Direct DSD, meg ott van hozzá a 2X HD Mastering technológia, vagy hogy is hívják. Mutatom, innen én is vettem egy Bach D-Moll Toccaca & Fuga-t :) -> NativeDSD.com

    Fizettem bankkártyával és megkaptam a DSD256-os (!!!) fájlt, amit gyönyörűen visz a foobar-om, igaz a DSD64 (eredeti SACD) nagyjából PCM 24/96 ekvivalens körülinek felel meg (még jobb, ha 24/88.2) ;) de .. a lényeg és most figyi, mit kaptam letölthetőként a fájl mellé:

    Szóval Nagra, ezüst, Telefunken cső, Hórusz, Vivaldi, meg minden, értem én, hogy olyan cuccok, amire bármilyen valamire való mérnök instant önkielégítene kettőt könnybelábadt szemmel, ha neki ilyen lenne otthon, de könyörgöm, a tényen nem változtat, hogy egy SZALAGOT digizünk be - most kapaszkodjunk - DSD256-ig. Erre mit lehet mondani ? :)

    Szóval én úgy gondolom, van ebben a DSD256-ban kellő számú nulla, meg zaj, meg mindenféle dolog, persze, PCM-ben is mondják, hogy Nyquist teória és a DAC utáni filtering miatt (echo, ringing, stb). jobb oversampling-elni és legitim lehet a 96kHz vagy akár a 192 is, mert így több helyünk marad egyrészt később, illetve laposabb görbével vágni a szűrőkkel a magasakat a hallható tartomány felett, így jópár anomáliát kiküszöbölve, de erre túl azon, hogy többféle megoldás létezik (analóg, digi, non-oversampling, meredekség más, stb stb), .. -> szóval a lényeg, hogy ezek bizony nem orvosolják azt, hogy maga a forrás anyag nem Hi-Res, de az ipar már ontja magából az ilyen formátumú fájlokat, stream-eket, stb. (Tidal & Co).

    És az átb*ás az, hogy a fájl hi-res formátumú - tele nullákkal, mert a forrás egy "nagy nulla" és köze nincs a hi-res-hez.

    A lánc lehet az. Tudja. Tudná. Ühüm. Talán, megfelelő szobaakusztika és erősítő/hangfal teljesítmények mellett. De kell a DSD256 :)) meg a 24/96 :D :W

    A kereskedelmi forgalomba kiadott és elérhető zenék zöme belefér egy laza 12 bites dinamikatartományba. Hát ezen úgy felröhögtem és ahogy mondja, pláne. Nagyon nagy arc... "folks" .. :D Csend a teremben.. áá, marha jó :K

    És akkor jön az LP-s haver az Audio Note csövijével és az Eric Clapton koronggal, a hülyére ezüstre moddolt méregdrága tű-karral és shakti kővel, rozsdásbökő, hogy a világon semmi nem szól így, mint az LP, meg a cső, meg a blaa blaa.

    Ebben igaza lehet. Csak bőven van olyan, ami sokkal jobban is képes szólni, mint az LP. A masteringen múlik minden és az adott hangmérnökön és ha már a CD-ig eljut az ember forrás oldalon (azaz PCM 16/44.1-et egész jól kihasználó anyagig), az piszok jó.

    Áh, klassz video. Ha van időd, lesd meg, rohanva próbáltam most gyorsan visszaadni, de kb. ezekről mesélget részletesen, nagyon nagyon jó. :K

    Nnna, azóta én is letettem kicsit a Matrix Audio Sabre Pro-ról és nézegetem az eBay-es "olcsó" DAC-okat (amik persze rohadt jók is lehetnek akár, a kérdés inkább a filtering minősége, összeszerelés, zajmentes táp analóg és digi oldalakon, szóval minden, ami a chip körül van, nem maga a chip és hogy mit tud, mert pár dolláros vacak kis nyákok is elmennek ma már unbalanced sztereo-ban 24/96-ig, akkor miért lőjünk 32/768-at is tudó DAC-ra - toooooootááááál nonszensz).

    Számok számok pénz pénz ..

    Amúgy imádom a vinyl hangját, de ezt az újrafeltámadását nem értem manapság, Media-ban is polcok "tele" LP-vel. Ja de, várj, értem. $$$$$ :) Illetve SOHA nem fogom elfogadni a tényt, hogy akárcsak a szalag, az LP is kopik minden egyes lejátszáskor. Valami optikai alapú - de analóg - leolvasást el tudnék képzelni "örök" LP lejátszásra, lézer benéz a barázdába, annak rajzolatainak megfelelően visszaverődött fénnyel kéne kezdeni valamit, elektromos jellé alakítani, de hogy a viszonylag nemtúlkemény vinyl-en végighúzunk egy tűt minden egyes lejátszáskor és koptatjuk a forrást, nekem nembegyere. Mert az viszont zseniálisan feeling-es, ahogy az ember esetleg az LP mellé csomagolt nagyformátumú brosúrát lapozgatja, olvas kicsit ezt-azt a művészről, van az egésznek egy szaga, feelingje, nyugisága, satöbbi :) nem pedig a száraz USB-s külső vinyó betesz, duplakatt a fájlra és indul a Foobar .. :D (persze sokkal precízebb hangzásvilággal, de akkoris).

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz zetor2000 #29 üzenetére

    Katt (36:28) és pause. [link]
    Köszönjük, tape, viszlát. :U

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz lezso6 #37 üzenetére

    @ Neked: Szerintem tecsu erről beszélt: [link] (Tehát filtering, kitoljuk a szűrés zaját méginkább nemhallható tartományokba, nem csak azért, hogy még kevésbé halljuk, hiszen legtöbbünk a tizen-x K-t sem hallja, nemhogy a 20-at, hanem mert a szűrők meredeksége és jellege, ezáltal hangra gyakorolt hatása nem mellékes.

    @ Mindenki: kieg anyag az érdeklődők számára, [link] .. nem minden DAC mögött kell/van filtering (legtöbbje mögött igen), illetve DAC típusok között is vannak mindenféle hibák felépítésükből és működési elvükből adódóan, amit kezelni kell, illik... Nincs ultimate, örök érvényűen totálfatálisan jó megoldás, amire elmondható, hogy "na ez" - és kész. :N Szerintem a cikk sem teljes, de már azért ad egy jó támpontot. Amit mi ebből a megértésen túl leszűrhetünk, hogy hallgatózni kell (újat mondtam?) :) ;)

    De újabban vallom azt, hogy a zenereprodukciós lánc leggyengébb láncszeme nem a hangszórók és a szobaakusztika, hanem a forrás.

    Ahh, belököm off-ba, ez már nem az LP-s duma. :D

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #16939776 #46 üzenetére

    +1 +1 +1 = +3 de konvergálunk a végtelenhez :D ;)

    Szóval igen. Meg az emberek elfelejtik a dinamikatartománynál is azt, hogy a DAC mire képes maga, nyersen, illetve meddig lehet ezt még növelni zajszűréssel, ditheringgel, whatever...

    CD - bőőőőven. Eleve egy szobában, nappaliban, ha a szomszéd se nyír füvet, villamos se megy az ablak alatt, meg lehet nézni, mennyi az alap zajszint - jó kis Android app a Spectroid, általunk síri csendnek vélt közegben is kőkemény alapzaj van, amit egy gagyi mobil mikrofon is meglát már. Ez normális. Ez viszont egyből behatárolja azt a dinamikatartományt, amit élőben ténylegesen leképezhetünk adott szobában, mondjuk ezen zajszint és a hallásunk maximum tűrőképessége között. Egy CD-s dinamikatartományba innen indulva kb. egy nyitott kipuffogórendszer-mentes amcsi v8 hörgése is beleférne abba a nappaliba, ott helyben beindítva egy kövér gázzal, egy szimpla 24/96 pedig gyanítom, sugárhajtómű szintű halláskárosodást okozna, ha a nappalinkban a 10W "high-end" csövi helyett 10 kilowatt PA cucc fütyülné a fülünkbe.

    (Ettől még imádom a csövi hangot, félreértés ne essék, csak dinamikaleképzés élőben SPL-ekre már más tészta kicsit).

    Szóval a tényleges reprodukcióra bőven elég a CD. :K És ahogy írod, "anomáliáktól mentesített" - ennek a milyensége a döntő és inkább ez döntsön vételkor egy DAC (komplett) eszköznél, a hangja, hogy szubjektíven hogy szól, ne az, hogy viszi-e a DSD512-t (SACD = DSD64) vagy ne az, hogy megy-e a 32 bit 768 kHz :)

    PS Audio például (bírom őket amúgy, egészen józanok) vagy 40 évig félvezetőztek és csak nemrég dobták piacra az első olyan kütyüjüket, aminek az első fokozata input oldalon cső, kimeneti oldalon meg MOSFET, a két világ előnyét kombinálva. Nem szól "tranyósan" és megvan a "csövi hang" is kicsit, nem nagyon, csak kicsit.. meleg.. életteli a cucc.. bármilyen digitális forrásnál .. szubjektív .. de ... ez .. van .. És tök jó, hogy lehet választanunk, kinek a pap, kinek a papné, kinek a precíz soktizedes jegyű THD és kinek a "borzasztó" THD a nagyon meleg, életszagú hanggal és az is tök jó, hogy van aranyközépút. :)

    Na ez is off lett. :D

    Szóval a mai LP reneszánsz (bár a régi is, csak akkor nem volt jobb alternatíva) :D csak tömény üzlet, semmi több. Hozzáteszem, marha jó, feelinges nagyon, és jól is szól. Nem szól úgy, mint egy anomáliáktól mentesített digi anyag, de nagyon élvezhető, csak óvatosan, amikor bemegy valaki a "virágboltba" és látja, hogy 24/192-be van rippelve az LP, mondván, úúúúú, audiofil, mert az minden lesz, csak nem az. :N

    Ha tudnák az LP-sek, hogy a frekisáv alsó tartománya, a dobok, ütősök, kábé - nincs pontos definíció - 90Hz alatt, mono-ra átkeverődnének, vajon meglepődnének ? :U Egy Karajan 24 sávos mesterszalag felvételen, amin rendesen bemikofonozott zenekar esetén a két üstdob mondjuk ha bal és jobb oldalra van keverve-masteringelve a végső sztereó szalagra, az a szalagról ott is szól a végén, felváltva ütnek bal és jobb oldalon visszahallgatáskor sztereóban. LP-n mindkét hangszóróból ütnek (alsó tartományukban) és az teszi ezt a jelenséget rejtetté a földi halandó előtt, hogy az ettől felfele lévő komponensük már sztereóban ütöget, az emberi agy meg elcsalja az alját.

    Techno és DJ cuccok is azért szólnak elképesztően egyszerre, jól, klasszul "bakelitről", mert csutkaegyszerre üt a bal és jobb hangszóró az alsóbb tartományokban mindent, hiszen összegezve ("centered") a sztereó jel, a barázdában nem fér el egy bal és egy jobb üstdob külön-külön a maga nagy amplitúdójú kilengésével.

    Az megint más téma, hogy a mélyhangoknak pont ezalatt-körül kezd az iránykarakerisztikája megszűnni ahogy haladunk frekivel lefele, azaz nem tudni-hallani egyértelműen, honnan szólnak, de biztos vagyok benne, hogy jelent némi kompromisszumot az a tény, hogy LP-n a sáv alsó tartománya nem sztereo, ha mást nem, szubjektíven ahogy az agyunk ezt a jelenséget felfogja.

    Aztán ebből lesz az, hogy van aki imádja az LP jellegzetes agyon-szét-korrekciózott hangját és van, aki inkább digizik. Nekem mindkettő bejön hangra, de az LP olyan, mint a fagyi, nagy az élvezet, de minél többet nyalok bele, annál kevesebb (lásd csökkenő határhaszon elmélet - közgé) és a végén mindkettő elkopik a picsbe, egyiket megettem, másikat kidobhatom. :D No-go hosszútávon. :N

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz kárátékutyá #39 üzenetére

    Pfűh csak most olvaslak, ez érdekes. Mi a szösz lehet ?

    Nálam most épülget elég lassan (mert sok agyalnivaló van, hogy jó legyen) egy aktív háromutas sztereó lánc, lejátszó oldalon még billegek Raspberry Pi-re mókolt Volumio/Rune és hasonló lejátszószoftver, vagy mini PC-s Windows-os Foobar 2000 között. Az I2S kimenet biztos, mert RaspPi-nél ez adott, van ugye I2S tüskéje, a PC-s verziónál meg kell a mini lapos háznak (ITX) minimum 1 slot-ot tudnia a PCIe buszos Pink Faun I2S kártyának. Jelenleg az I2S-nél nincs tisztább digitális jelforrás egy eszközből, se optika, se semmi. Így tehát egy PS Audio-kompatibilis HDMI csatlakozón és HDMI kábelen keresztül tudom kötni a lejátszót a szintén ugyanilyen bemenettel rendelkező DAC-ba, onnantól meg már triviális: 1-1 XLR analóg kimenet és jöhet a lánc többi része.

    Minden borult ötlet érdekel, majd privizzünk .. ;)

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz wm2 #51 üzenetére

    Persze, egyetértek Veled, én sem cáfolom. Mint mondtam, bejön nekem is a vinyl. Meg feeling, meg minden. Hipster ? Ja. Üzlet ? Aaaaz, mocskosul.

    Csaj: van még nő, aki vevő a lemezek hallgatására ? :Y (Most ezt komolyan). Nem vagyok egy nagy nőfaló, de volt már jópár, de egyen sem láttam halvány jelét sem annak, hogy komolyan érdeklődne valami zeneiség iránt, pláne nem a forrás. Hát ez jó. Szerencsés vagy ;)

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz wm2 #54 üzenetére

    Sony.. ez a cucc.. Dzsízösz.. :Y :W És az a high-res logó rajta, én úgy felröhögtem most :D Jaaajhhh bakker. :D Jólvan jólvan, ne röhögjük ki, végülis aki az LP hangzást szereti, DSD-ben megkapja a portable kütyüjére is, na. Ne bántsuk. De amúgy konzumer-barát tényleg az egész, koncepció, minden, csak az a logó rajta.. :DDD

    De ha leszedhető róla a ragacs, kérem. Van pár LP-m, fele életében nem látott még tűt, mert azóta meglett digiben.

    Jane Fonda Aerobic Workout dupla LP játszik ? ;]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz wm2 #59 üzenetére

    Ez a 7700HQ@1050 ez mi ? Ja látom ok. :)

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz lezso6 #62 üzenetére

    Nekem oké :B :K :U csak ugye nem minden DAC oversampling, konvertálgatni meg nem fogjuk offline a fájlokat. Max ha a program on-the-fly támogatja.

    #64: egyetértek. Felvétel, source.

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz lezso6 #67 üzenetére

    Egy ideje pont ezt mondom, olvastál ? :U Ha megnézed a legelső, vagy talán 2. idevágó kommentemben Dr. AIX video-ját.

    Az analóg hangzás utáni vágyért nem lehet ütni senkit. Van, aki a pirosat szereti, van, aki a kéket. Töknyolc, melyik a leg-eredetibb-hűbb hangzás, ha mindkettőt szereti az ember. :D

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz lezso6 #71 üzenetére

    +1 .. millás kábel, soktízezres tápkábel (!!), de a szoba egy átlag panel (amivel semmi gond), persze full kezeletlen csupasz beton nappali a szokásos fehérre mázolva, kanapé, pár kép a falon, kanapéval szemben meg monoblokk és kütyü hegyek, szoba sarkaiban idegen, épp nemhasznált hangszórók, de hallgatózzunk, meg a Kondo ezüst.

    Uh. :)

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz janos666 #75 üzenetére

    Mahler 1 finale session - nativeDSD.com-ról vettem, ez egy általuk kreált DXD, azaz 32 bit 352 kHz-es konténerbe tett PCM kódolású anyag, az "eredetije" DSD256 (szalag amúgy). Gondoltam, egy Beethoven forte ehhez képest lepkefing + tetszik az egész darab, miért ne. De kell annak a szalagról átvitt anyagnak a 32 bit ugyanúgy, mint a 352K, nem ? :DDD (Amúgy 8-cal osztva 44.1, khmm khmm).. :U

    Valaki, Elvis 24/192-ben ? ;] Bocs, ő Elvis, 24/96. Nnnna. :D

    Iiigen, a 44.1 - 48 (és ezek többszörösei) külön téma, de hiába jobb a 88.2 (ha már nagyobb konténerbe tennék a PCM 44.1-es anyagot, mert ez történik) - az átlag audiofüli 96-ra van beállva, hát az iparos meg vállat von, még több is, mint a 88.2, legyen. Ha ezt akarjátok srácok, legyen. :D Mit bánja ő. És kész.

    Hatalmas biznisz. :)

    De milyen érdekes, mennyire kevés anyaghoz van odaírva, hogy mi a forrás, hogyan remasterelték (ha belenyúltak, és a legtöbbe igen), stb.

    Hát most be nem linkelem a cikket, amire nemrég ráfutottam, de ÁLLÍTÓLAG (angol tudósok helye, bla bla) ;) az emberi fül úgy 20 bites dinamikatartományt képes átfogni-meghallani. Süketszobában. Azaz az ultraminimum szint, amikor észlel nagynehezen a síri csendben VALAMIT (és ebbe belekavar a saját szívdobbanása, amit hall), egészen odáig, hogy halláskárosulni készül éppen egy sugárhajtóműhöz közeledve fülvédő nélkül, mindezt persze úgy, hogy a teljes dinamikatartományt akkor tudná ténylegesen érzékelni, ha a halk felől haladna a hangos fele, mert mondjuk egy teljes dinamikatartományt lefedő üstdob ha beüt fájdalomküszöbnyi hangnyomással, utána szerintem 5-10 percig lehet síri csend, tele analizálnivaló egérfing-zajokkal és hegedű-simogatással, végig töknullát fog hallani az illető. :DDD És hát a zene ugye ilyen, dinamikusan változik, tehát a tényleges dinamika, amit zenéből felfogva kivehetünk "élvezet" címszóval, még a fülünk fizikai felfogóképességénél is kisebb valamivel.

    Hozzávesszük egy általános, csendes szoba alap zajszintjét, ami alá nem hallunk be ugye és definíció szerint ez máris limitálja a jel-zaj arányt, hát nem csoda, ha Dr. AIX szerint senki e bolygón életében nem hallott még reprodukciós láncon 16 bitnyi dinamikatartományt SEM és a legjobb anyagokat is úgy 10-12-nyire teszi.

    Szóval ez a formátumháború egyszer s mindenkor egy büdös nagy humbug. És ahogy mondja is, annak van értelme, hogy digitális formátumban tökéletesen megőrizzük a régi analóg szalagokat. Csakhogy ez nem Hi-Res. :)

    Aminek értelme lenne, a "forrásháború". De képzeljük el, hogy:
    - lehetetlen feltámasztani Elvis-t, hogy figy, 24/88.2-ben (ja nem, 96-ban, mivel úgysem CD-re megy már) full digitálban vegyük már újra az összes számot
    - lehetetlen feltámasztani Karajan-t, hogy ugyanezt megtegyük, bár ő a CD születésekor ott volt a Philips-el és mérnökeivel hallgatózni, hogy milyen lett az új formátum [link]
    - Freddy Mercury sem fog már semmi extrát felénekelni nekünk, elég száraz mára már a torka..
    - nem fog se kiadó, se művész nem kevés pénzt áldozni arra, hogy újra felvegyenek számokat tökfeleslegesen..
    - tehát eleve marad az ilyen Chesky félék és egyéb új jövevények, akik jelenleg 16 bitet meghaladó minőségben tudnak (ők sem mindig) felvenni anyagot, de ezek olyan anyagok, amik nem Rebecca Pidgeon és hasonlók, hanem számomra teljesen elvont, totál értelmezhetetlen zenék és továbbra is fennál a hallgató helyiség alapzaja..
    - nem fog sem a Led Zeppelin, sem a Metallica, sem Enya, se Boz Scaggs, sem Jean Michel Jarre, sem a Jazzanova, sem a Pink Martini, Goldfrapp, se senki újra felvenni régi anyagot (és újat sem), mivel beférnek a 16 bitbe röhögve

    Pfuhh, köszi az érdekes beszélgetéseket, mindenkinek. Szanaszét offoltuk a cikkhez tartozó topic-ot :DDD Csak sosem bírom ki, hogy ne reagáljak. Jó fülizést ;)

    [ Szerkesztve ]

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz rii #78 üzenetére

    Hangkártyát, Raspberry Pi-hez ? (Lehet nem értem a kérdést).

    A Pi-re érdemes egy Allo Kali I2S Reclocker-t tenni, egy kézileg, vagy valahonnan előre félkészen megcsinált HDMI kimenetet tenni (PS Audio szabvány szerinti bekötéssel, semmi köze a HDMI szabványhoz) és így átvinni egy jó minőségű HDMI 2.0 kábelen egy külső, I2S/HDMI bemenetű DAC-ba.

    Csak ez nem hangkártya. (Annál sokkal jobb). Illetve a lánc egésze tulképpen aként is értelmezhető. :)

    PC, HTPC esetében meg a Pink Faun PCIe csatlakozós I2S kártyája, tetszőleges kimenettel (van többféle kimenet illetve 2 és 8 csatornás verziója is, én a 2 csatornásra lőnék a HDMI verzióval, természetesen itt is a PS Audio féle HDMI bekötésről van szó, semmi HDMI szabvány elektronika).

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Dagidög #8 üzenetére

    Így van, és az LP igazából SEMMIT nem hagyott hátra nekünk, míg a CD 16/44.1-e a digitális online világban is a de-facto standard lett. Aminek bájdövéj nagyon örülünk.

    Tehát az CD úgy vonul ki, hogy a "teste" meghal (a korong), a "lelke" pedig tovább él :) (A CD formátumú PCM).

    A vinyl-ből semmi nem marad a szép emlékeken kívül.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

Új hozzászólás Aktív témák