Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz ZnVjaw0K #27 üzenetére

    +1 és rengeteg. Az meg már akkor nem is 1... :DDD Ajaj..

    SACD és a többi hi-res, LP, satöbbi témához: a linkelt video lényege nagyon összesűrítve az, hogy megint félrevezeti az iparág a végfelhasználókat.

    Stúdióban az általad írt okok miatt nagyon is legit, hogy 24, 32 biten, urambocsá egészen "őrültek" 64 biten dolgoznak (bár a video-ban nyilatkozó HD-Audio hangmérnök szaki az esetek 99%-ában elmondása szerint 24/48-on dolgozik, akárcsak az iparág nagyja, de nem is ez a lényeg ..)

    A lényeg, hogy a félrevezetés ott van, hogy míg a hardver lánc, az újabbnál újabb DAC-ok, stb. megkapják a pecsétet, hogy Hi-Res Audio képes, a forrás oldalon mi történik ? Az online HD boltok, pl. hdtracks.com által kínált Hi-Res anyagok szimplán CD rip-ek, betéve egy nagyobb bit-konténerbe, ahol minden extra infó helye, amit a 16 bit/44.1 KHz nem tölt ki, nulla. Tele nullákkal az egész..

    Gyönyörűen levezeti lépésről lépésre, néha 1-1 powerpoint-ot is bevágva, hogy mi a nagyfelbontású zene és mi nem az.

    Forrás oldalon borul az egész. Az egyik legnagyobb hi-res online bolt 2-millió hi-res anyagából úgy kb. ha 10-ezer rendelkezik CD-nél nagyobb dinamikatartománnyal - elhanyagolható mértékben - az már sok .. és a maradék 1.99 millió anyag ? CD rip, mesterszalag (másolatáról, ami normális) rip, satöbbi.

    És amikor elkezdi ecsetelni, hogy ismerőse kért tőle egy albumot, hogy vegyék már fel stúdióban, de vinyl-re, tökanalóg "hi-res"-ben, csak röhögött, elővette a huszon-x éve pincében porosodó deck-et, full analóg láncon - profin - felvették az anyagot úgy, hogy mellette 24/96-ban is rögzítették azt digitálisan. Mikor a végső LP forrásaként szolgáló szalagot lejátszotta az analóg láncot kérő ismerősének (tehát LP-nél jobb minőségről beszélünk), az ismerős csak annyit szólt, hogy gyönyörű a digitális verzió hangja, csodásan szól az analóg is, de mi az a "pfffff" az analógban ? - és erre a mérnök csak röhögött fejét fogva, hogy ő szólt előre .. :)

    A vinyl kicsit olyan, mint a cső fétis: nem kevés hiba és torzítás van benne, ami egyébként lehet marhakellemes a fülnek, én is imádom a hangját mindkettőnek, a gond csak az, hogy hi-res-ként van titulálva, holott nem az. Ennyi mindössze. És eközben az egész világ át van masszívan b*va, amikor hi-res anyagra vadászik az ember a neten. Oké, egy Chesky nem, ők értik a dolgukat szerintem és sokan még. De még ezek nagyja is befér a 16 bitbe is, elképesztő ..

    És amikor a hdtracks 2 millió anyagából 10-ezer meghaladja a PCM 16/44.1 szintjét, a maradék 1.99 millió pedig igen nagy százalékban mesterszalag(másolat)ról lesz 16/44.1 és abból áttéve egy hi-res konténerbe, az ember a fejét vakarja. Mikor ezt szóvátette az amúgy online store-t üzemeltető ismerősének, az elgondolkodott egy pillanatra, majd nem sokkal később a bolt a hi-res szlogeneket lecserélte arra, hogy a "létező legjobb felbontás" - amivel igazat mond, burkoltan implikál a betévedő böngésző látogatónak egy "ez jobb mint a CD" feelinget, de valójában az van, hogy az bizony CD anyag és legjobb esetben is CSAK akkor tölti ki a CD formátum nyújtotta dinamikatartományt és információ-helyet, ha eleve digitálisan van okosan összerakva az egész, mert egy analóg master tape-et egy PCM 16/44.1 lazán körberöhög, ha úgy nyersen átvisszük rá (úgy meg nem szokták, azaz nagyon ritkán, lásd mindjárt)..

    ..és akkor itt jön a DSD, azon belül is a Native DSD, vagy Direct DSD, meg ott van hozzá a 2X HD Mastering technológia, vagy hogy is hívják. Mutatom, innen én is vettem egy Bach D-Moll Toccaca & Fuga-t :) -> NativeDSD.com

    Fizettem bankkártyával és megkaptam a DSD256-os (!!!) fájlt, amit gyönyörűen visz a foobar-om, igaz a DSD64 (eredeti SACD) nagyjából PCM 24/96 ekvivalens körülinek felel meg (még jobb, ha 24/88.2) ;) de .. a lényeg és most figyi, mit kaptam letölthetőként a fájl mellé:

    Szóval Nagra, ezüst, Telefunken cső, Hórusz, Vivaldi, meg minden, értem én, hogy olyan cuccok, amire bármilyen valamire való mérnök instant önkielégítene kettőt könnybelábadt szemmel, ha neki ilyen lenne otthon, de könyörgöm, a tényen nem változtat, hogy egy SZALAGOT digizünk be - most kapaszkodjunk - DSD256-ig. Erre mit lehet mondani ? :)

    Szóval én úgy gondolom, van ebben a DSD256-ban kellő számú nulla, meg zaj, meg mindenféle dolog, persze, PCM-ben is mondják, hogy Nyquist teória és a DAC utáni filtering miatt (echo, ringing, stb). jobb oversampling-elni és legitim lehet a 96kHz vagy akár a 192 is, mert így több helyünk marad egyrészt később, illetve laposabb görbével vágni a szűrőkkel a magasakat a hallható tartomány felett, így jópár anomáliát kiküszöbölve, de erre túl azon, hogy többféle megoldás létezik (analóg, digi, non-oversampling, meredekség más, stb stb), .. -> szóval a lényeg, hogy ezek bizony nem orvosolják azt, hogy maga a forrás anyag nem Hi-Res, de az ipar már ontja magából az ilyen formátumú fájlokat, stream-eket, stb. (Tidal & Co).

    És az átb*ás az, hogy a fájl hi-res formátumú - tele nullákkal, mert a forrás egy "nagy nulla" és köze nincs a hi-res-hez.

    A lánc lehet az. Tudja. Tudná. Ühüm. Talán, megfelelő szobaakusztika és erősítő/hangfal teljesítmények mellett. De kell a DSD256 :)) meg a 24/96 :D :W

    A kereskedelmi forgalomba kiadott és elérhető zenék zöme belefér egy laza 12 bites dinamikatartományba. Hát ezen úgy felröhögtem és ahogy mondja, pláne. Nagyon nagy arc... "folks" .. :D Csend a teremben.. áá, marha jó :K

    És akkor jön az LP-s haver az Audio Note csövijével és az Eric Clapton koronggal, a hülyére ezüstre moddolt méregdrága tű-karral és shakti kővel, rozsdásbökő, hogy a világon semmi nem szól így, mint az LP, meg a cső, meg a blaa blaa.

    Ebben igaza lehet. Csak bőven van olyan, ami sokkal jobban is képes szólni, mint az LP. A masteringen múlik minden és az adott hangmérnökön és ha már a CD-ig eljut az ember forrás oldalon (azaz PCM 16/44.1-et egész jól kihasználó anyagig), az piszok jó.

    Áh, klassz video. Ha van időd, lesd meg, rohanva próbáltam most gyorsan visszaadni, de kb. ezekről mesélget részletesen, nagyon nagyon jó. :K

    Nnna, azóta én is letettem kicsit a Matrix Audio Sabre Pro-ról és nézegetem az eBay-es "olcsó" DAC-okat (amik persze rohadt jók is lehetnek akár, a kérdés inkább a filtering minősége, összeszerelés, zajmentes táp analóg és digi oldalakon, szóval minden, ami a chip körül van, nem maga a chip és hogy mit tud, mert pár dolláros vacak kis nyákok is elmennek ma már unbalanced sztereo-ban 24/96-ig, akkor miért lőjünk 32/768-at is tudó DAC-ra - toooooootááááál nonszensz).

    Számok számok pénz pénz ..

    Amúgy imádom a vinyl hangját, de ezt az újrafeltámadását nem értem manapság, Media-ban is polcok "tele" LP-vel. Ja de, várj, értem. $$$$$ :) Illetve SOHA nem fogom elfogadni a tényt, hogy akárcsak a szalag, az LP is kopik minden egyes lejátszáskor. Valami optikai alapú - de analóg - leolvasást el tudnék képzelni "örök" LP lejátszásra, lézer benéz a barázdába, annak rajzolatainak megfelelően visszaverődött fénnyel kéne kezdeni valamit, elektromos jellé alakítani, de hogy a viszonylag nemtúlkemény vinyl-en végighúzunk egy tűt minden egyes lejátszáskor és koptatjuk a forrást, nekem nembegyere. Mert az viszont zseniálisan feeling-es, ahogy az ember esetleg az LP mellé csomagolt nagyformátumú brosúrát lapozgatja, olvas kicsit ezt-azt a művészről, van az egésznek egy szaga, feelingje, nyugisága, satöbbi :) nem pedig a száraz USB-s külső vinyó betesz, duplakatt a fájlra és indul a Foobar .. :D (persze sokkal precízebb hangzásvilággal, de akkoris).

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

Új hozzászólás Aktív témák