Új hozzászólás Aktív témák
-
.mf
veterán
"Az önvezető autók reflexei már most sokkal jobbak, mint az embereké, illetve az önvezető autók terjedése a szabálytalankodás kérdését elég egyértleműen megoldja."
Említett országokban szokás, hogy olyan szűk kanyarokba, ahol a kétirányű közlekedés ellenére csak 1 autó fér el, mégis nagy sebességgel bemennek, közeledtüket dudálással jelzik. Egy önvezető autó vajon jól fogja-e ezt értelmezni?
Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/
-
atike
nagyúr
"Az önvezető, önjáró járművek jelen körülmények között - szerintem - abban az esetben tudnak jól működni, hogy a környezetükben lévő egyéb forgalomban lévő járművek, eszközök szintén ilyenek."
Ezt írtam le korábban.
Ez összevág azzal, hogy az emberek okozzák a balesetek jó részét. Azaz ők okoznak előre nem kiszámítható helyzeteket. Nem?
-
Foglalt név
addikt
Továbbá egy gép nem ideges, nem fáradt, nem siet, nem 180 fok alatti a saját látótere, amiben ráadásul holtterek vannak, nem hajtja tesztoszteron és ösztrogén. Szóval, akiben van egy kis önkritika, az könnyen belátja, hogy az embert nagyon nem erre találták ki és nem veheti fel a versenyt egy normális rendszerrel.
Azt nem mondom én sem, hogy tökéletes egy gép, de az általunk elég alacsonyra rakott lécet, gyorsan meg fogja ugrani.
Felelősséget pedig lehet kutatni, de a reggeli halálos baleset 24 éves áldozatát sajnos ugyanúgy nem hozná vissza, ha egy automata rendszer tervezőjét, mintha a mögötte jövő Honda vezetőjét csukják le -
atike
nagyúr
Rálép a sofőr rendesen, a mögötte levő meg beleszáll... Vagy rátapos a fékre és az autó megcsúszik, mert van hozzá kormánymozdulat is. Meg a fene tudja, hogy hogyan lehetne még folytatni. Igen, ha fékezett volna egy nagyot akkor elől nem csattan. Igen, de ha fékez egy nagyot akkor meg más történik.
Vészfék asszisztens. Az előtted menő autóban van, a tiédben nincs. Beleáll a fékbe, de te már nem tudsz úgy reagálni. Félrerántod.... Olyan folyamatok, láncok indulnak el amiknél 1-2 következő "lépést" még csak-csak lehet látni, de komplexen az egészet már elég nehéz, mert nagyon sok összetevős... A félrerántott kormány után a szemben lévő mit csinál...? Fékez, kormányt ránt, szájat tát...? És a mögötte lévő...? Még mindig azt próbálom mondani, hogy működhet a dolog azonos szintű, képességű forgalmi résztvevőkkel (ilyen járművek közlekednek), de komplex, "vegyes" rendszerben ahol az emberi kiszámíthatatlanság nagyon nagy faktor már nehezen....
-
#79335424
törölt tag
Egy teherautón a sofőrnek nem csak a vezetés a feladata. A többit elég nehéz lenne robotizálni. De, még egy személyautónál is nehezen tudom elképzelni, hogy a szoftver kipattan a verdából, előkap egy hólapátot, kiássa az autót, majd egy kis homokos sót szórva a hajtott kerekek elé, fínom hintáztatással megindítja az autót. Vagy, feldob egy hóláncot, ami ugyebár sok helyen kötelező felszerelés. Az utas meg nem azért fizet, hogy hóláncot szerelgessen. Hó Japánban is van. Igaz, nem az Olimpia idején. Bár, ha téli Olimpia.... Ez csak egy példa arra, hogy egy sofőrnek nem csak a kormánytekergetés a feladata.
-
Zeratul
addikt
Dabdab: az automatika addig megbízható amíg nincs műszaki hiba illetve olyan körülmény amire nem készítették fel. Na már most közúton elég sok olyan dolog van amire nem lehet egy automata rendszert felkészíteni. Ha faág rádől az úttestre 1 vagy több sofőr összefog és lerángatja, az automatika megáll és vár csodára. Vagy kisebb tárgy amit nem feltétlenül akkora hogy meg kelljen állni de ráhajtva súlyos károkat okoz, pl éles kődarab, az elektronika simán figyelmen kívül fogja hagyni vagy elkezdi az összes ki vackot kerülgetni vagy megállni. Vagy élőlény (nem ember) az úttesten. Emberi sofőr el tudja dönteni hogy mi a biztonságosabb elcsapni, kikerülni és/vagy vészfékezni. Vagy elkerülhetetlen ütközés vagy a borulás okoz nagyobb kárt. Volt olyan hogy távolsági busz frontálisan telibeverte a mikrobuszt, mert félrekapja és felborul sokkal többe sérülnek meg. Erre képtelen az elektronika.
[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
Egyébként én kezdem úgy érezni, hogy az emberek többsége utoljára a 90-es évek elejei autóversenyes játékok mesterséges intelligenciáját látta, ami ugye ment az előre kijelölt pályán, és ha le akartad lökni róla, ő akkor is ott maradt. És azt gondolják, hogy azóta semmi változás nem történt, és ezeket az MI-ket akarják most belerakni az autókba.
-
Zeratul
addikt
Dabdab: Rendes adatai vannak, persze, feltéve ha benne van az adatbázisában. Mivel az emberek állítják össze soha se lesz teljes, ha meg ép nincs benne akkor gebasz van és ha gebasz van valakin el fogják verni a port. Automatizált rendszerek esetén a felelős megnevezése több mint lehetetlen, viszont az emberek nem fogadják az el hogy hát erre nem számítottunk de majd frissítéskor bele rakjuk, mert emberi sofőr felismerte volna problémát. Ja és rendszerhibákról, terrorista támadások lehetőségéről nem beszéltünk. Nem csak egy járművet lehet eltéríteni hanem egy egész flottát. Nagyszerű.
-
Zeratul
addikt
Segítek: Ha az parkolósegéd elcsap egy embert miközben parkol a kocsid te vagy a hunyó mert felügyelned kellet volna a gépet, de egy sofőr nélküli jármű esetén ki a fenét veszel elő? A távfelügyeletet? A programozót? A tulajdonost? A gyártót? Közös bennük hogy egy sincs a helyszínen hogy közvetlenül beavatkozzon.
-
-
Zeratul
addikt
Atomreaktornak vagy a vasúti rendszerirányításnak aztán baromi sok köze van a mesterséges intelligenciához. Akár milyen meglepő is számodra az atomreaktort és vasutat is EMBER felügyeli informatikai támogatással, nem önállóan emberi felügyelet nélkül cselekvő automata. Az automata vezérlésű metró kocsik megbízhatóságát meg látjuk az 4. metró esetében. Többszöri módosítás után kapta meg a típusengedélyt és mégis szar marad a fék. Végül is teljesen felesleges több tíz tonnás vasra a megbízható fékrendszer.
-
Zeratul
addikt
Fukusima nem a személyzet hibája miatt olvadt le, hanem mert konstrukció nem volt mindenre felkészítve. Nem volt passzív hűtése, csak szivattyús. Annak energiaforrását meg elvitte a cunami. Innentől kezdve meg volt pecsételve a reaktor sorsa. Automata rendszerek bármelyikénél ha olyan hiba lép fel amire nem készítették fel akkor kakukk-kakukk.
-
Mister_X
nagyúr
Azért meg kell említeni, hogy a Touhoku földrengés a valaha volt legerősebb, ami Japánt érte, iithon csak por és hamu maradna, ott meg éppen csak pár ház dőlt össze, az se Tokióban - a cunami volt inkább a gáz, Fukushima Dai-ichi védművei is 5.7m-es hullámok kivédésére voltak tervezve, erre 14m-es érte az erőművett, ami rátette a pontot az i-re. Itthonról könnyen ítélkezünk, amíg nem élt meg senki egy komolyabb földrengést és nincs akkora felelősség a nyakán: még épp forog veled a világ egy 8.9-es rengés után, maradj talpon a 76 utórengés közepette és próbáld kitalálni, hogy mit csinálj egy elárasztott komplexumban, hogy megakadályozd a teljes katasztrófát.
Érdekesség képpen, a földrengés előtt 15(!) másodperccel vágta el minden térségben tartózkodó vonat áramellátását a UrEDAS (földrengésfigyelő- és riasztórendszer), 33 shinkansen szerelvényen aktiválódott a vészfék (4km-es féktáv) és az egyetlen szerelvény, ami kisiklott, az egy tesztvonat volt, utasok nélkül. Én ezt nevezem technológiának, ami életeket ment.
"Most kell szerénynek lenni, mert most van mire." --- "All dreams eventually disappear when the dreamers wake."
-
Zeratul
addikt
Száraz adatokat momentán letojom. ugyanis nem mond semmit arról hogy milyen járművön milyen körülmények között történt. De nem is ez volt lényeg, hanem kis helyen iszonyat mennyiségű jármű centikre egymástól Gúgli bubija vagy bármilyen automata jármű itt igen csak bajban lenne, ugyanis bajosan tudná feldolgozni a járművek mozgását. Amíg az egy nyomvonalon közlekedő jármű elve megoldhatatlan feladat automatikának addig egy óvodás gyerek simán megtanulja.
-
#79335424
törölt tag
25 éve abból élek, hogy úton vagyok és szállíttok embert, csomagot, árut. Autóval, motorral, kamionnal. Pontosan tudom, hogy amit csinálok, azt nem lehet úgy robotizálni, hogy csak a járművek vezetése lenne automatizált. A köré épülő tevékenységek humán erőforrást igényelnek. Amíg a teljes rendszert nem igazítják az automata sofőrökhöz, addig max. csak kísérletezgetni lehet ezzel.