Új hozzászólás Aktív témák
-
Cathfaern
nagyúr
"Repülőn is van robotpilóta... Igen, irányba tud állni, repülési útvonalon tud tartani, magasságot korrigálni. De felszállni és leszállni nem. Vajon miért...?"
Tudnak már azt is egy jópár éve. Illetve azért lássuk be, van egy apró, de annál lényegesebb különbség a repülő és az autó robotpilóta között: ha az autós robotpilóta úgy itéli meg, hogy nem tudja lekezelni a helyzetet, akkor lefékez és megáll. Próbáld meg ezt repülőn megoldani... (Abba bele se megyek, hogy némileg más tömegek mozgatásáról van szó, némileg más sebességgel. Ettől nem lesz bonyolultabb a robotpilóta, de egy esetleges hiba következményei sokkal súlyosabbak.) -
Cathfaern
nagyúr
válasz Williamgrant #52 üzenetére
Igazából nem tudok elképzelni olyan helyzetet, amit egy felkészített automatika ne tudna jobban lekezelni, mint egy emberi sofőr.
Mert pl. nézzük a kiragadott példát: satufékezés. Ugye alapszitu, hirtelen akadály (autó, biciklis, gyalogos, stb) kerül a sofőr elé, és nincs idő normál tempójú fékezésre. Legtöbb emberi sofőr erre úgy reagál, hogy satuféket nyom. Automatika viszont ilyenkor figyelheti, hogy közvetlenül mögötte vélhetően féktávon belül egy kamion jön, ami garantáltan nem fog tudni megállni, sőt jó esély van, hogy az elkerülendő akadályba löki a fékező autót. Ilyenkor meg tudja vizsgálni a környezetet, hogy van-e menekülő út, mert pl. szembesávban nem jön semmi, tehát jobban jár ha normális fékezés mellett áthúzza oda az autót. Vagy látja azt, hogy a szembesávban autók jönnek, jobbra tőle egy biciklis, tehát nincs menekülőútvonal. Az akadály viszont egy másik autó, szóval még ha a kamion nem tud megállni és beletolja az akadályba, akkor is így lesz a legkevesebb sérülés (ugye ellenkező esetben van a biciklist üti el, vagy frontálisan ütközik a szembesávban jövőkkel). Na most amit fent leírtam azt egy profi sofőr lehet végig tudja "gondolni", de hogy az utakon lévő vezetők 99%-a nem, az tuti. És szándékosan olyan esetet néztem ahol a mi autónk az egyedüli önjáró, tehát semmi együttműködésre nem lehet számítani. -
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #95 üzenetére
Alapvetően a cégeket egy dolog érdekli: a pénz. És lehet bármilyen mutyi, ha a vezetőség választhat hogy:
1. 50 kamion sofőr bérét kell fizetni és 1 kamion csak heti 5 napot és napi 8 órát mehet
2. 0 kamion sofőr bérét kell fizetni, és 1 kamion heti 7 napon keresztül napi 24 órát mehet
akkor nem fognak túl sokat vacillálni... -
Cathfaern
nagyúr
Egyébként én kezdem úgy érezni, hogy az emberek többsége utoljára a 90-es évek elejei autóversenyes játékok mesterséges intelligenciáját látta, ami ugye ment az előre kijelölt pályán, és ha le akartad lökni róla, ő akkor is ott maradt. És azt gondolják, hogy azóta semmi változás nem történt, és ezeket az MI-ket akarják most belerakni az autókba.
-
Cathfaern
nagyúr
Most még magyarázd el, hogy ha ez nem egy automata rendszer lett volna, hanem teljesen emberek által vezérelt, akkor nem olvadt volna le, és akkor bezárhatjuk a topicot
#147:
Akkor lassabban mondom hogy megértsed. Kitalálnak egy adott szabványt azautomata vezérlésre sofőr nélküli gépkocsikraházépítésre. Azautó szoftverea házépítők teljesítik a szabványt, tökéletes műszaki állapotban van mégis balesetet okoz ami elhárítható lett volna közvetlen emberi beavatkozással (pl. nem Béla rakja a téglát, hanem Sanyi mester). -
Cathfaern
nagyúr
válasz Ivy.4.Ever #155 üzenetére
Nem valószínű. Sajnos az emberek 99%-a abból indul ki, hogy van neki egy mobiltelefonja, ami időnként lefagy és/vagy hülyeségeket csinál. Ebből következik, hogy egy automata autó is pont ilyen lesz. Nem állítom, hogy nincs logika a gondolatmenetben, de a "Minden pingvin fekete-fehér. Vannak fekete-fehér TV-k. Tehát a pingvinek TV-k" gondolatmenetben is van
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #195 üzenetére
Na azért tisztázzunk valamit. Onnan indultunk ki, hogy egy egynyomvonalú járművet egy három éves gyerek is tud kezelni, ellenben egy program/algoritmus/MI nem. Senki se beszélt olyan humanoid robotról ami úgy kezel egy motort, mint ha egy ember ülne rajta. Megjegyzem ilyen alapon az összes önvezető autó "projekt kezdemény", mert ugye nem egy mechanikus láb nyomja a gázpedált meg egy mechanikus kéz csavargatja a kormányt. Nem is értem így hogy lehet önvezető autóról beszélni.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #219 üzenetére
Ööö ugye tisztában vagy vele, hogy a kb. 10 évnél fiatalabb autókon teljesen digitális a kormány, gáz és fék vezérlése is? Oké hogy te nyomkodod a pedált, de az nincs mechanikus összeköttetésben a tényleges rendszerekkel. Ugye enélkül macerás lenne megoldani olyan dolgokat, mint szervó kormány meg ABS...
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #56573440 #226 üzenetére
"az külön nevetséges hogy egy robottól kérnéd számon az eü-t ami a motortérben ülő kis doboz gyakorlatilag..."
Igazából manapság már EÜ oktatáson elmondják, hogy mit kell megtanulni ahhoz, hogy átmehess a vizsgán, majd elmondják hogy valós balesetnél a legjobb amit tehetsz, hogy semmit nem alkalmazol abból amit itt elmondtak, mert jó eséllyel csak nagyobb kárt okozol. Hanem egy dolgot tegyél, azonnal értesítsd a mentőket. Ezt az automatika ugyanúgy meg tudja tenni (sőt jobban, mert ha egyik utas sincs öntudatánál és senki sincs a környéken, akkor is tudja értesíteni a mentőket) -
Cathfaern
nagyúr
válasz #56573440 #231 üzenetére
Tulajdonképpen tényleg igaza van, mert KRESZ szerint indulás előtt ellenőrizned kell szemrevételezéssel pár dolgot, pl.:
Naponta szemrevételezéssel kell ellenőrizni a gumik állapotát.
2.2.2 Nem lehetnek sérültek, pl. repedezések, kidudorodások az oldalfalon, futófelületen,
2.2.3 Kopottságuk: a mintázat nagysága a teljes futófelületen 1, 6 mm-nél nagyobb legyen. Ez ellenőrizhető a gumi mintázatában található kopásjelző segítségével
illetve:
2.2.5 A rendszámtáblák és az érvényesítő matricák a helyükön vannak és olvashatók.
Ezeket nehéz, bár nem lehetetlen automatizálni -
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #233 üzenetére
"Egyenrangú útkereszteződés, négy robot vezette jármű, egyenes áthaladással. A KRESZ nem határoz meg prioritási sorrendet. A "kölcsönös udvariasság" robotul nem értelmezhető."
Könnyen algoritmizálható. Alaphelyzet, ugye odaérsz kereszteződéshez egyszerre 3 másik autóval. Lépések:
1. Várj X+random(1-10) secig (X valószínűleg pszichológusok segítségével jól belőhető)
2. Ha X+random(1-10) sec alatt valaki elindul, már egyértelmű a helyzet
3. Ha X+random(1-10) sec után még mind a három autó mozdulatban, indulj el lassú tempóval. Feltételezed hogy neked van elsőbbséged (többiek észlelik hogy megindultál), de lassú tempóval haladsz egy darabig, hogy amennyiben valaki mégis megindulna, meg tudj állnirandom(1-10) azért kell bele, hogy ha mind a 4 autó önjáró lenne, akkor ne egyszerre induljanak el.
Ugye lényegében emberi sofőrök is ezt csinálnák.
Új hozzászólás Aktív témák
- EAFC 24
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- Vicces képek
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Übergyors Samsungnak próbál látszani egy hamisított NVMe SSD
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Redmi Note 13 Pro 5G - nem százas, kétszázas!
- Kompakt vízhűtés
- Óra topik
- További aktív témák...