- Linux - haladóknak
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- WLAN, WiFi, vezeték nélküli hálózat
- Milyen NAS-t vegyek?
- Microsoft Excel topic
- Crypto Trade
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- MinDig TV
- Rendszergazda topic
- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
Új hozzászólás Aktív témák
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #79 üzenetére
azért némi fogalmam akad, illetve én képes vagyok belátni, hogy (maradva a hosszú távú fuvarozásnál) megoldható lenne a le és felrakodás, átadás, stb. te nem. sőt mégcsak érvelni se akarsz, csak puffogsz hogy üljél be mellém.
tudod a hegesztők is azt mondták hogy nem lehet ezt automatizálni. aztán több robot van már mint ember aki ezt csinálja, szinte csak a nagyon speciális esetekben kell a humanoid hozzá.
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #91 üzenetére
"Láttál egy logisztikai raktárat, ahol targoncával rakodnak raklapos árut és azt hiszed, hogy ettől mindent tudsz a közúti árufuvarozásról?"
nem. én azt láttam hogy professzionális keretek között már most képes az ember arra, hogy a szállítmányozás profi keretek között zakatoljon. a logisztika ezért egy külön munka. hogy van ahol szar az nem azt jelenti hogy így is kell maradjon.
"A minap faforgáccsal rakták meg, amit nem vitt ki az önrakodó. Egy órát lapátoltam."
ez megint az amit írtam, hogy ha van aki felpakoljon ugye... ne vicceljünk már, te is képes vagy belátni szerintem hogy ez nincs rendben. ha képesek vagyunk kőbányában kavicsot, tejüzemben tejet, faüzemben forgácsot vagy készterméket automatán berakodni, akkor ezeket is meg lehet oldani. az hogy egy köcsög megrendelőnél nincs rá ember vagy gép, az az ő nyomora, de valljuk be még veled se fordul elő gyakran az ilyen szélsőség..
"Van, amikor a bálás cucc beszorul és spaniferrel kell kirángatni."
jah tudom. és ez se oldható meg csak ha te csinálod. tudom mert nálunk is mindig jött a fuvaros hogy majd segít. mi megmutattuk hol a kávézó aztán meg lett oldva. és miért nem ez az általános itthon? nalátod.
" Ezen kívül is naponta tucatnyi döntést hozok olyan szempontok alapján, amiket egy számítógép nem tudna értelmezni."
tudom. bár nem ebből élek már, de továbbra is rendszeresen jönnek hozzánk fuvarok, mindig közelharcot kell vívni mert mindegyik döntéseket akar hozni. legutóbb egy túlbuzgó 100 milla körüli gépet kezdett el lepakolni a kórház elé saját szakállra. mert hamarabb jött és úgy gondolta hogy majd megoldja, én meg szívrohamot kezdtem kapni...
de te is tudod hogy normális helyen nem te lapátolsz. azt is látjuk hogy ha tetszik ha nem a vezetés nem a mi játszóterünk lesz. innentől a biszembaszom suttyó telephelyek ahol éppen kávészünet van vagy nincs lerakodáshoz ember, gép, hely, lehetőség majd megoldja.
van azóta is elég ismerősöm aki nemzetközit tol, már a google első próbálkozásainál is ezt mondtam, persze kaptam a savat és hozták az extrém péládkat hogy kellett targoncát vadászni kismizsealsó utáni két utcás faluban hogy lerakodjon, de a csávó részeg volt úgyhogy bepattant, átrodeózott a mezőn és lekapta a rakományt helyette, stb. aztán mindig kiderül hogy alapvetően 100 fuvarból 2-3 ami necces és enyire extrém az meg leginkább a hely baromsága, ami eleve nem lenne ha beállna egy fülke nélküli önvezető konténer hogy oké tessék 30p és indulok spanyolokhoz. mellesleg abból a 2-3 ból is a hátsó szomszédom elmondása szerint mind a 2-3 itthon van, kint tényleg extrém eset hogy hozzá kell nyúljon bármihez. főleg németeknek visz ki és hoz be cuccokat, kint kizárt hogy hagynák akár csak elvi szinten is hogy hozzáérjen bármihez.még a rögzítését is megcsinálják. ha felpakolták megkapja a papirokat, itton átveszik aláírják, lepakolják. hozott már mindent. bálás mocsoktól a vegyi anyagokig amit szemed szád akar.
az élet nem állna meg ha önvezető kamionok lennének. ahogy nem álltak meg a kőbányák se mert jött az ekáer. van ahol maradt a kézi jelentés, na oda nem áll már be senki fuvarért. mennek a másikhoz ami autómatán mér, lejelent, 20 másodperc alatt a kezében minden és mehet. ha a fuvaros képes esetenként ki és berakodni, akkor csak akarás kérdése hogy gépesítsék vagy a helyszínen legyen erre egy ember. a lerakodó ember elvan minimálbéren, a fuvarost viszont főleg a nemzetközit azért meg kell fizetni.
egy kis ízelítő egyébként is jön majd szép lassan usában a drónokkal, és az önvezető kamionosdi sincs szerintem 10 évre.
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #93 üzenetére
ez is csak addig van, amíg a dhl, dhl, és társai nem állnak át mondjuk a raktárak közötti fuvarnál automatára.vagy egy waberer"s méretű. hasonlóra. onnantól az árakon is látszani fog ez valószínűleg...
mondjuk nem holnap lesz, és kétlem hogy európa lenne ebben az úttörő, amire ide elér addigra usában már debugolták és bejáratták már a rendszereket amazon és társai, lennebb csúsznak majd az áraik is, stb.
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #95 üzenetére
"Csak minden, hozzá kapcsolódó tevékenységet hozzá kéne igazítani a robotizációhoz"
vagy 5 évvel ezelőtt kvázi megvolt ahol én dolgoztam. és ez hungarisztán. teljesen jó példa egy walmart pl. van egy tonna raktára amiből megfelelő mennyiségű árut kell bepakolni kamionba majd teríteni a környéken. eddig is megvolt a humanoid a rakodásra mindkét végen. azoknak mindegy hogy mi tekergeti a kormányt. éves szinten ha olcsóbb lesz majd egyszer talán egy automata kamion, akkor simán átválthatnak ilyener mert miért ne? spórol a vezetőn, spórol valószínűleg a biztosításon (ha az automata rendszerek kevesebb hibával mennek, kevesebb a káresemény esélye a biztosító is kedvezőbb kategóriába sorolhatja), spórolhat az üzemanyagon akár.
az első úttörő cégek valószínűleg ezek lesznek, nagy multik, raktárak közötti fuvarozásra. aztán ahogy minden más valószínűleg ez is egyre jobban be fog gyűrűzni minden másra is
"Ráadásul, befolyásos érdekek szólnak ellene, amik hatékonyan tudják hátráltatni a folyamatot."
az onnantól hogy valóban van egy ilyen alternatíva csak matek. a jelenlegi kiadások mellett termel többet ha van mellette mutyi, vagy egy esetleg olcsóbb rendszerrel többet termel e ki mondjuk 5 év alatt. ha utóbbi akkor azok a befolyásos érdekek is megtörnek, mert azokat is egy dolog érdekli, a pénz.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #95 üzenetére
Alapvetően a cégeket egy dolog érdekli: a pénz. És lehet bármilyen mutyi, ha a vezetőség választhat hogy:
1. 50 kamion sofőr bérét kell fizetni és 1 kamion csak heti 5 napot és napi 8 órát mehet
2. 0 kamion sofőr bérét kell fizetni, és 1 kamion heti 7 napon keresztül napi 24 órát mehet
akkor nem fognak túl sokat vacillálni... -
KAMELOT
titán
válasz #79335424 #91 üzenetére
Ez a baj, hogy spedíción emberek dolgoznak akik baxnak rá ha hívod őket. Ezért nem fuvarozok nyugatra. Keletre okésabb minden. Nem szórakoznak a zsaruk sem, forgalom is alig van. Sőt 0,50eu a dízel bulgárban, szóval lehet spórolni sokat és több is marad! Ez a önrakodós önjáró taxi lócucc nem ér semmit, mert nem tud döntést hozni cska a betáplált program szerint, ami nem éppen jó!
V1200 - 18CORE - SUPRIMX
-
KAMELOT
titán
válasz #79335424 #109 üzenetére
Ja hogy te német cégnél dolgozol! Az ott más téma....akkor nem szóltam semmit. Sajnos ha saját céged van akkor ilyen fuvarokat kell vállani másképp nem marad egy filléred sem. Azaz dolgoztál a semmiért. Mondjuk én 1500 euroért 2 hetet dolgozok utána 2 hetet otthon hawajozok. Mi CZ-SK-HU-RO-BG-TR útvonalon mozgunk. TV-ket hordunk a samsung gyárból törökbe. Természetesen be lehet vállalni spanyol-orosz fuvart is ahol 2 millió euros armani cuccokat viszel csak az a gond hogy a spanyol határig sem jutsz el mert a maffia lekapcsol téged.
[ Szerkesztve ]
V1200 - 18CORE - SUPRIMX
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #187 üzenetére
"Váltani és fékezni viszont nem lehet láb nélkül."
de lehet.
"nem beszélhetünk teljes értékű motorozásról."
teljes értékű motorozás? hogymi? ahhoz teljes értékű motor kéne, tehát pl a gliera gp 800 nem teljes értékű motor. mert azzal mondjuk pont lábmunka nélkül kimész a világból
-
#06658560
törölt tag
válasz #79335424 #187 üzenetére
Tehát az automata váltós Honda, az egysebességes elektromos motorok nem teljes értékű motorok. Aha, jól van, okos vagy.
#195: Jajj, megint ez a kurva nagy sznobság a motorosok részéről- mint az automataváltó vs. manuális közötti cirkusz. A folyamatot tekintve- kétkerekű járművet eljuttatni A-ból B-be miben kevesebb egyik a másiknál? Imádom, hogy a feladatot nem képes valaki megérteni, de kritizálni tökéletesen tudja/meri a megvalósítást.
[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #195 üzenetére
Na azért tisztázzunk valamit. Onnan indultunk ki, hogy egy egynyomvonalú járművet egy három éves gyerek is tud kezelni, ellenben egy program/algoritmus/MI nem. Senki se beszélt olyan humanoid robotról ami úgy kezel egy motort, mint ha egy ember ülne rajta. Megjegyzem ilyen alapon az összes önvezető autó "projekt kezdemény", mert ugye nem egy mechanikus láb nyomja a gázpedált meg egy mechanikus kéz csavargatja a kormányt. Nem is értem így hogy lehet önvezető autóról beszélni.
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #195 üzenetére
"A váltót és a hátsó féket lábbal kezeljük"
ez az állításod bukik ha van egyetlen motor kereskedelmi forgalomban aminél nem lábbal váltasz vagy nem azzal fékezel. mivel nem egy automata váltós "teljes értékű" motort tudok mondani ezért az állításom továbbra is áll, hogy amit próbálsz mondani az ahogy mondod nem igaz.
"Ha nem tud "emberi módon", bármilyen motort elvezetni, akkor csupán egy projekt -kezdemény."
valaki mondta hogy ez nem csak egy fejlődési lépcső hanem egy kész termék? mondjuk a franc akar venni egy drága motort, hogy utána egy drága robotot rátegyen és motoroztasson? egy felhasználási lehetőséget se nagyon tudok mondani kapásból. amit linkeltek egy tanulmány, amivel finom motoros, egyensúlyra és komplex mozgásokra épülő kutatásoka végeznek valószínűleg. amit utána kb bárhol fel tudnak használni. a felvetésnek, miszerint egy 3 évesnek megfelelően motorozó robot nincs, viszont a linkelt egység tökéletesen megfelel továbbra is.
[ Szerkesztve ]
-
Mister_X
nagyúr
válasz #79335424 #217 üzenetére
Miért is akarunk androidokat ültetni a volán mögé? A gyártó nemigen vállalna rá garanciát, mert annyi fajta autó van mint szemét, nem lehet mindent mindenre szabni. Sokkal járhatóbb út az alapjaitól autonómra építeni, ahol nem kell olyasmikkel törődni, mint fékpedál vagy kuplung.
"Most kell szerénynek lenni, mert most van mire." --- "All dreams eventually disappear when the dreamers wake."
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #219 üzenetére
Ööö ugye tisztában vagy vele, hogy a kb. 10 évnél fiatalabb autókon teljesen digitális a kormány, gáz és fék vezérlése is? Oké hogy te nyomkodod a pedált, de az nincs mechanikus összeköttetésben a tényleges rendszerekkel. Ugye enélkül macerás lenne megoldani olyan dolgokat, mint szervó kormány meg ABS...
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #217 üzenetére
"Te csak kötözködsz, nem érvelsz. "
16k hsz után illik észrevenni ha hibázol és beismerni azt. tényt állapítottam meg, miszerint amit írtál az egyáltalán nem állja meg a helyét. és sajnos ez tény.
"Tudom, hogy léteznek robogók, automata váltóval,"
meg túramotorok, meg naked gépek. meg....
"Vonatkoztasd el légyszi egy kicsit!"
minimum illetlenség elvonatkoztatni attól amit a másik ír...
" Szted egyszer csak kidobnak több millió autót?"
az abs, légzsák és társai hogy kerültek az autókba? minden autót visszahívtak hogy beépítsék? nalássa...
elképzelni nem tudom miért erőlteted ezt az utólagos beépítést, senki nem beszélt ilyenről, sőt soha meg se fordult értelmes ember fejében. a google utólagosan módosított lexusai is ostobán néznek ki a szenzorok miatt, nem csak az autó fizikai vezetését kell megoldani hanem úgy a világ érzékelését maga körül, ezer szenzor és egyéb nyalánkság mellett. segítek, ilyen nem fog előfordulni se autókba, és főleg nem motorokba. motorokba pláne nem. robotokat amik meg kézzel lábbal vezetik ezeket még sokkal később se nagyon tudok elképzelni ilyen célra, mert teljes mértékig csak a helyet foglalnák, halálosan fölösleges...
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #221 üzenetére
" de sztem a humán "fővezérlést" csak úgy lehetne kiváltani, ha a teljes közlekedési rendszert a robothoz igazítják."
másfél millió levezetett mérföld után ezzel pl a google mondjuk vitatkozna... értsd már meg. már most van olyan rendszer ami többet vezetett mint egy ember, és egyáltalán nem hibázott. mindezt normál forgalomban. ebben mi az ennyire bonyolult? nem elképzelni kell, megérteni a tényt, hogy már most van ilyen. ez nem vélemény kérdése sajnálatos módon.
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #224 üzenetére
"Még a KRESZ -t sem képes betartani."
linket, indokold, példát. nem beböfögjük. alátámasztjuk. melyik rendelkezését, miért, és milyen alapon hiszed hogy nem tartja be.
"Nézd meg, hogy miket kell(ene) ellenőriznie a sofőrnek indulás előtt."
mindent tud ellenőrizni az automatika. egyedül a gumi sérültségét nem, a kopottságát is nyomon lehet követni automatikusan. keréknyomástól a világítótestekig simán lazán megoldható, már egyébként meg is oldott már most is. de mondjuk a sérüléseket is be lehetne lőni, ill ahhoz nem kell nagy tudomány a humán oldalról se hogy megnézze. a többire ott van már most a kocsikban a sok szenzor.
" Továbbá, az is meg van határozva, hogy mikért felel a sofőr (kb. mindenért)."
meg is lesz határozva ezeknél is hogy miért felel és milyen körülmények között. vagy 50hsz-el ez előtt teljesen nyilvánvalóan ezt mondtam. a gyártó leírja a manuálban miért vállal felelősséget és milyen körülmények között. értelme szerűen ha egy steril kormánymentes autót ad pedálok nélkül nem írhatja bele hogy te vezeted mert nincs interfész. akkor ő felel az okozott balesetért.
"Továbbá, jogsi nélkül, nálunk nincs közúton gépjárművezetés"
azért ne menjünk ennyire mélyre le kérlek. mivel a hazai szabályozás nem véletlenül nem tér ki az önvezető járművekre, majd ha lesz ilyen hivatalosan is, akkor átszabják úgy ahogy jónak látják. a kresz megléte egy /kresz mappával igazolható, az külön nevetséges hogy egy robottól kérnéd számon az eü-t ami a motortérben ülő kis doboz gyakorlatilag...
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #230 üzenetére
jó embernek címezted ezt tuti? mondjuk mentségedre szóljon kreszt én se írtam hogy változtatni kell, én szabályozásról beszéltem, Cathfaern meg pláne nem említett ilyesmit.
továbbra is várom mit gondolsz miért kéne kreszt módosítani csak azért mert automata autók is előfordulhatnak az úton. valahogy nem kellett amikor automata váltós kocsik jöttek ki... de nyitott vagyok minden felvetésre.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz #79335424 #233 üzenetére
"Egyenrangú útkereszteződés, négy robot vezette jármű, egyenes áthaladással. A KRESZ nem határoz meg prioritási sorrendet. A "kölcsönös udvariasság" robotul nem értelmezhető."
Könnyen algoritmizálható. Alaphelyzet, ugye odaérsz kereszteződéshez egyszerre 3 másik autóval. Lépések:
1. Várj X+random(1-10) secig (X valószínűleg pszichológusok segítségével jól belőhető)
2. Ha X+random(1-10) sec alatt valaki elindul, már egyértelmű a helyzet
3. Ha X+random(1-10) sec után még mind a három autó mozdulatban, indulj el lassú tempóval. Feltételezed hogy neked van elsőbbséged (többiek észlelik hogy megindultál), de lassú tempóval haladsz egy darabig, hogy amennyiben valaki mégis megindulna, meg tudj állnirandom(1-10) azért kell bele, hogy ha mind a 4 autó önjáró lenne, akkor ne egyszerre induljanak el.
Ugye lényegében emberi sofőrök is ezt csinálnák.
-
L3zl13
nagyúr
-
#56573440
törölt tag
válasz #79335424 #233 üzenetére
"továbbra is várom mit gondolsz miért kéne kreszt módosítani csak azért mert automata autók is előfordulhatnak az úton. valahogy nem kellett amikor automata váltós kocsik jöttek ki..."
erre azt mondod hogy
"Tévedsz. Ha automata váltós autóval vizsgázol, akkor korlátozást ütnek a jogsiba."
iiiigen. és mi köze a korlátozásnak a kresz-hez? szemüveges vagy akkor is beütik a korlátozást. akkor a gyengén látás miatt is változtattak rajta? van szemüveges kresz, meg automata váltós kresz? tudod mi az a kresz? van jogsid? melyik vizsgát kaptad a szemüvegeset vagy az automataváltósat?
"A "kölcsönös udvariasság" robotul nem értelmezhető."
a kommunikáció viszont igen. most te tényleg azon próbálsz vitatkozni hogy te nem tudod eldönteni hogy fogják megoldani? szerinted akik ezzel foglalkoznak mérnökök azok ennyire ostobák lesznek? már most úgy tervezik ezeket a kocsikat, hogy kommunikálni tudjanak egymással, ez egy igen fontos szempont lesz az útvonaltervezés területén is, és az ilyen problémákat is meg fogják oldani nyugodj meg.
-
-
DigitXT
félisten
válasz #79335424 #241 üzenetére
Amikor négy önvezető autó álldogál békésen a kereszteződésben, akkor sem.
(És ha az egyik elindul, akkor a többiek nem mennek neki, tehát akkor sem.)Amúgy az embereknél olyan jól működik ez a kölcsönös udvariasság, pl. ugye
a gyalogosok mennek egymással szemben, kitér az egyik... de a másik is! Egy
időben, egy irányba. Nosza korrigál az első, mire a másik is, mivel egyszerre
döntenek nagyjából. (Tegye fel a kezét, aki soha nem volt még ilyen szituban.)Ugyanez, ahol tonnák mozognak egy kicsit problémásabb... szóval jobb ezt fix
szabályrendszerre bízni. Nagyon kicsinek érzem annak a valószínűségét, hogy
az általad említett példa előálljon, miszerint időben pontosan egyszerre ér oda
a 4 önvezető autó a kereszteződésbe, hogy megálljon... Márpedig ha nem pont
egyszerre jönnek, akkor lehet az előny az először érkezőé. (Ennyi véletlen azért
az életben is van. De ha mesterségesen rakják bele, és tizedmásodpercek alatt
eldönthető: szvsz nagyobb a füstje, mint a lángja, hogy ezen ennyit rugózol.)Szerk: közben megelőztek, de tényleg ez lenne a legnagyobb gond? (Robotul a
számok nagyon is értelmezhetők, és adott szituban pikk-pakk kiválaszthatnak
egyet, aki "udvarias": az ő random száma lett a szélsőérték.) Megjegyzem ez a
kölcsönös udvariasság sem értelmezhető (szó szerint). Csak úgy működik, ha
egyik lemond az áthaladás jogáról, a másik elfogadja és feloldódik a szituáció.
Ha mindegyik lemondana, akkor nem indulnak el soha, vagy aztán egyszerre(!)
döntenek úgy, hogy na jó, megyek: ez kb. ugyanaz, mint a gyalogos példa.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz #79335424 #247 üzenetére
Nem mondod... Szerinted itt csak neked van jogosítványod? Amúgy meg
dehogy nincs: a kölcsönös udvariasság az az, amit leírtam. Az egyik lemond,
a másik meg elfogadja. 2 autó is elég: mindkettő balra szeretne kanyarodni,
úgy, hogy keresztezik egymás útját. (Legkézenfekvőbb megoldás persze pont
az "amerikai kanyar", nem keresztezik egymás útját, és egyszerre fordulnak.)Szóval mi is a "kölcsönös"? Udvariasan lemond, a másik udvariasan elfogadja:
valami alapján el kell dönteni. Ennek megfordítása, amikor az erősebb kutya...
végeredmény ugyanaz max. annak lesz rosszabb szájíze, aki nem mondott le.
(Hanem adott esetben elvették az elsőbbségét. Mint mondjuk a kamion, mikor
lazán leszorít a póttal, majd vészvillogóval megköszöni, hogy beengedted...)Ja, és amit ki akartam ebből hozni: aki "később ér oda", már eleve integethet,
hogy lemond, menjen csak mindenki át a kereszteződésen (ő lesz az utolsó)!Kell még elmélkedni, hogy milliszekundumra azonos időpillanatban érkeztek? -
dabadab
titán
válasz #79335424 #237 üzenetére
"Mind a négynek ugyanez a programozása?"
Izé, bocs, nem te voltál az, aki fel volt háborodva kérte ki magának, hogy pont te ne tudnál leprogramozni egy komplett önvezető autót? Most meg egy tök egyszerű, három elemből álló algoritmust nem sikerül értelmezned? Most akkor mi legyen?
DRM is theft
-
E.Kaufmann
addikt
válasz #79335424 #261 üzenetére
Amerikában érik is, de Magyarországon most ki a fene sajnálja azt a pár csárdát és motelt. Ha nem lenne ez a Budapestnek hívott dugófalva középen (na jó már van körgyűrű), akkor autópályán keresztben az ország egyik végéből a másikba lehet jutni kevesebb mint 5 óra alatt.
Mondjuk ugye attól is függ, a nagyvezír mit támogat. A nikotintartalmú rudacskák árusításának megkavarásából se lett akkora balhé, pedig sokakat érintett[ Szerkesztve ]
Le az elipszilonos jével, éljen a "j" !!!
-
Új hozzászólás Aktív témák
- Linux - haladóknak
- Melyik tápegységet vegyem?
- BestBuy ruhás topik
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- sziku69: Szólánc.
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Wise (ex-TransferWise)
- Vicces képek
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- További aktív témák...