Új hozzászólás Aktív témák
-
Somatom
veterán
válasz dajkopali #24 üzenetére
Én meg most vezetek olyan autót, amiben van önálló vészfék, sávérzékelő, követési távolság tartó, stb automatika. Na, ezek az első komolyabb havazásban lehalnak, és közli a számítógép, hogy innentől magamra vagyok utalva. Mi lenne, ha nem a kormánynál ülnék?
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz dajkopali #26 üzenetére
Minél összetettebb egy rendszer, annál több hibaforrást tartalmaz, és ami elromolhat, az el is romlik. És akkor még nem is említettem a szándékosság lehetőségét. Egy 100 autót irányító rendszer befolyásolása nem kecsegtet nagy haszonnal. De 100 ezer autónál egészen más a szitu. Tudsz olyan rendszert mondani, amit még sohasem törtek fel? Miért pont ez lenne a kivétel, amikor az okozható kár, és ezáltal a remélt haszon hatalmas? Párszáz önvezető kamion megfelelő "elhelyezésével" pár óra alatt megbénítható lenne Magyarország közlekedése. Csak a Waberer`s -nek többezer kamionja van. Számolj!
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz Foglalt név #31 üzenetére
Ha a diszpécseres Marit eltéríted, attól még nem áll meg 100 kamion, mert a sofőrök egyszerűen felülbírálják a diszpécsert. A számítógép viszont engedelmeskedik a vezérlő utasításnak.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Beszélgessünk erről akkor, amikor már jobban vezet. Jelenleg még nagyon messze van az olyan szituk megoldásától, ami egy jó sofőrnek egyáltalán nem okoz nehézséget. Aztán jöhet a következő lépcső, amikor a másik sofőr hibáját, vagy szabálytalanságát is képes lesz kezelni. Aztán jöhet a szándékos megtévesztések kezelése. Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát. A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni. Mondjuk, a 12 éves Vérpistike egy rajzolt terelőút táblával benavigálja a 40 tonnás robotkamiont a szomszéd Mari néni konyhakertjébe. Stb., stb.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Nem véletlenül írtam úgy, hogy egy "jó sofőrnek". Sejtettem, hogy lesznek hasonló reakciók béna sofőröket említve. Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette? Egyébként érdekes a szitu. Csak átpörgettem a videót, mert roamingban vagyok. Úgy tűnt, hogy nem derült ki a megfordulás oka. Lehet, hogy egy teljes utat elzáró baleset volt (senki sem jött szembe). Viszont, ettől még egyértelműen ott van a záróvonal, amin ugyebár nem szabad megfordulni. De, még ez az ostoba sofőr is megfordult. Vajon egy robotautó is megfordulna, vagy az utasaival együtt kivárná azt a pár órát, amíg egy rendőr felülbírálja a záróvonalat, vagy fel nem szabadítják az utat?
A másik szitu is érdekes. Mi lenne akkor, ha az Egér út, Fehérvári út kereszteződésben az elsöbbség adás táblát lopnák el? Onnantól az Egér úton haladó számára az főútvonal, vagy legalábbis jobbkezes. Balról meg érkezik a Fehérvárin az ólomszállító kamion a valós főútvonalon. Robotika annyi, család vasalva. Na, ki volt a hibás?
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz Tigerclaw #98 üzenetére
Érdekes gondolatok. Vegyük az egyszerűbbet, hogy "az utas dönt". Mi alapján? Bármilyen, közlekedéssel kapcsolatos döntéshez az utasnak képesítéssel kell rendelkeznie. Vagyis, jogosítvánnyal. Ezen felül döntésképes állapotban is kell legyen.
Kié lesz a döntéssel járó felelősség? Itt elérkeztünk egy következő érdekes momentumhoz. Az kell legyen az alap, hogy a robot nem sértheti meg a szabályokat. Mi van akkor, ha az utas olyan döntést hoz, ami sérti a szabályokat? A robot szabályt sért, vagy megtagadja az ember utasítását?
Ebből a szemszögből nézzük meg ezt az "utas kiszáll" lehetőséget, mert ez nem is olyan egyszerű. Ugyanis, az utas nem akkor szállhat ki, amikor akar, hanem akkor, amikor a vezető (vagyis a robot) engedélyt ad rá. Nézzük ezt a jó kis rakpartos esetet! Az autó nem parkol, hanem közlekedési helyzet miatt áll. Azon a szakaszon nincs járda, illetve gyalogos közlekedésre alkalmas hely. Ha a szabályt vesszük alapul, akkor a robot akaratuk ellenére sem engedhetné kiszállni az utasait. Gondolj bele! Ez is egy érdekes helyzet a robot-ember viszonyában.Cathfaern:
Mások próbálták. Nemrég olvastam erről egy írást.[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Az én munkámnak ehhez semmi köze. Bár, az utas praktikus áru, mert önállóan be és kirakodja magát, de egy áru nekem ne nyavalyogjon, hogy pisilnie kell, és ne ugasson bele a dolgomba! Az áru szép csendben várja ki, amíg a rendeltetési helyére szállítják! Na ezért nem lettem taxis, vagy buszsofőr.
"A taxik utasának is kell jogosítvány?... Nem. Hát akkor egy önvezető autó utasának miért kellene?"
A taxiban a taxi vezetője ad engedélyt a kiszállásra. Övé a felelősség. Az utasnak nincs lehetősége felülbírálni a sofőr döntését. Ha azt a taxit egy robot vezeti, akkor a roboté a felelősség. A taxis esetleg kiengedi az utast, megszegve a szabályt. A robotnak azonban ez nem áll módjában. Ugye, milyen érdekes helyzetek adódhatnak, ha betü szerint követjük a szabályokat? Márpedig a robotnak követnie kell.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Pontosan. Még ez a szerencsétlen balfék is megfordult. A robot meg csak állna ott, mert a programja nem ismerhet olyan opciót, ami megsértse a KRESZ -t. Márpedig a rakparton, záróvonalon addig nincs forgolódás, amíg egy rendőr nem ad rá utasítást. Millió olyan szitu van, ami a KRESZ betartásával megoldhatatlan. Kíváncsi vagyok arra, hogy ilyen helyzetekben mit tenne a robot.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz Foglalt név #118 üzenetére
Jó, akkor itt ez a rakpartos példa. Mi a szabályos megoldás?
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz Cathfaern #119 üzenetére
Akkor írok egyet neked is. Városi bevezető, délutáni csúcs. Kereszteződés, nekem macisajt, keresztben főútvonal. Egyenesen szeretnék átmenni. A kereszteződés túloldalától kb 50m -re útfelbontás, dugó. A KRESZ világosan fogalmaz. Akkor hajthatok be a kereszteződésbe, ha azt el is tudom hagyni. Csakhogy, jobbról és balról, a főútvonalról is próbálnak bekanyarodni, és nekik elsőbbségük van velem szemben. Ha mindenki szabályos, akkor ha felszabadul egy autónyi hely, akkor a következő behajthat. Már így is veszett a helyzetem, de erre még rátesz egy lapáttal az, hogy nekik elég 5m hely. Én viszont nyergessel vagyok, tehát kb. 20m kéne. Esélytelen. Az egy dolog, hogy én beugrom a helyi okmányirodába, és beíratom lakcímnek a kereszteződést. De, a mögöttem levők sem tudnak átjutni a kereszteződésen, mert elzárom az útjukat. Erre mi a megfejtés? Én megoldottam a nagyobb tömeg elvén. Beugrattam a kereszteződésbe, mert senki sem szeret a közvetlen közelében egy 40 tonmás monstrumot. De, egy robot ezt nem teheti meg.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz #06658560 #122 üzenetére
Ahha. A főútvonalon 12 tonnás korlátozás volt. Egyébként sem úgy működik a dolog, hogy a délutáni csúcsban csak úgy, jobbra, balra forgolódok egy 20 méteres szerelvénnyel. Az is jópofa, hogy majd nem hajt be a dugóba. A lerakón várják, ami csak arról közelíthető meg kamionnal.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
válasz -=RelakS=- #138 üzenetére
De, nem szokták mutogatni, hogy egy tanulóvezető hogyan sajátítja el az autóvezetés képességét. Talán azért, mert a kutyát nem érdekli. Amikor megtanulta, és önállóan kikerül a forgalomba, onnantól érdekes, hogy mit tud. Ha olyankor is kell hozzá oktató, akkor sz.rt sem tud.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen légkondit a lakásba?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- DIGI műholdas TV
- MIUI / HyperOS topik
- Elektromos cigaretta 🔞
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Milyen alaplapot vegyek?
- 3D nyomtatás
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- További aktív témák...