Hirdetés
- Direct One (műholdas és online TV)
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Windows 10
- Ingyenes vagy akciós szoftverek
- Az irodákba kéri a dolgozóit a Dell, az Ubisoft is próbálkozik
- Windows 11
- Linux kezdőknek
- Netflix
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Family Link
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
-
Dare2Live
nagyúr
uez volt 15éve Spacexnél. Visszahozni rakétát ez hülye, rakétálya sincs.
Most meg ott tartunk, hogy a konkurencia nem bírja a price wart és van még egy 3-4évük amíg fel nem fut 50 fölé az indítások száma mert onnan Soyuz, Ariane, Proton max vegetálni tud.
Elég vonzó cégtörténet lenne ha befektető lennék. De
"Nyilván aki valamiféle befektető..."
Spacex nem részvénytársaság.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
-
tupuk
aktív tag
A marsi bázis felépítése nem akkora kihívás mint az odarepülés. Ma is vannak bázisok pl. az Antarktiszon, a marsi bázisnak annyival kell azoknál fejlettebbnek lennie hogy hermetikusan teljesen zártnak kell lennie (nem probléma) egy vagy több zsilippel a kijáratoknál, fűteni kell (nem probléma), kell bele levegő előállító és cirkuláló rendszer (ez sem probléma). Ezen túl kell energiaforrás, amit oda fognak vinni egy reaktor és/vagy napelemek+aksik formájában, na meg a sugárzás miatt vagy szigetelik majd felülről, vagy eleve barlangban építik fel a bázist. Víz van a Marson jég formájában, tehát lesz mit inniuk. Az önfenntartáshoz kell még növényeket termeszteniük, de az is megoldható. Mindez nyilván nem könnyű és lesz ezzel is sok meló, de egyik sem lehetetlen.
Az odaút a szűk keresztmetszet. -
tupuk
aktív tag
A SpX még nem épített bázist, de az emberiségnek elég sok tapasztalat van már bázis építésben. Konkrét Mars-bázist persze még nem csináltak, de minden olyat részelemet amiből az meg fog épülni, már igen.
Szerintem legközelebbi példák ehhez az Antarktiszon lévő kutatóállomások.
De sorra vehetjük mi kell ehhez: maga a falak, padlók, födémek. Ezek felteszem előre gyártott panelekből lesznek, összeilleszthetőek, összeszerelhetőek, hermetikusan. Akár több rétegben, többszörös szigeteléssel, főleg a külső falak. Hogy ez valami fém vagy műanyagötvözet, vagy szénszálas cucc lesz mint maga az űrhajó teste, azt nem tudom, az biztos hogy kiválóan hőszigeteltnek kell lennie (vagy kívülről/belülről külön hőszigeteléssel bevonhatónak) mert azzal együtt is hogy belülről fűtve lesz, kívülről nagy hideg és napi hőingadozás éri majd. Bár akár be lehet fedni majd kívülről vastagon marsi földdel, tompítandó a hőingadozást, vagy a marsi földből készült tégla-szerű elemekkel.
Igazából tán ez az egyik legfőbb probléma, ha az épület maga megvan, belülről már tényleg nem nagy cucc kabinokat-szobákat, folyosókat, termeket és raktárakat kialakítani, berendezni, kiépíteni a világítást, fűtést.
Ami speciális lesz az nyilván az energiaellátás, erről fentebb már írtunk (reaktor/napelem), de ezt sem nagy cucc elhelyezni valahol kint és alaposan szigetelt vezetékekkel bevezetni az áramot a bázisba. Meg a levegő: kell egy vagy több szoba amikben elállítják a levegőt, és egy csőrendszer amivel azt minden helységbe elvezetik, illetve folyamatosan cirkuláltatják. Ez sem olyan szörnyen nehéz. Tengeralattjárókban is megoldják ezt már vagy 100 éve. Vagy akár zárt épületekben, irodaházakban, föld alatti helyeken, csak ott a külső levegőt használják forrásnak. A bejárat az nyilván zsilipes lesz, ez is meglévő technológia. Vízért rendszeresen ki kell majd mozdulniuk mint régen az asszonyoknak a kútra, hát istenem. Vagy ritkában ha felhalmozzák bent.
Mindez előre megtervezhető, a kész tervek alapján a helyszínen felépíthető, akár pár hét alatt is ha könnyen összerakható panelekből lesz majd és rendesen nekilátnak. A landolás után egy darabig még biztos az űrhajóban alszanak majd, de amint elkészül a bázis és sokszorosan leellenőrzötten-tesztelten biztonságos lesz, beköltöznek.
Hidd el, egyelőre az odarepülés a fő gond, nem ez.
-
titán
A lassulást nem égetéssel tervezik, hanem a légkörben. Elég sok deltaV-t kell lefaragni, égetéssel sosem sikerülne megállítani ekkora tömeget. Egyszerűen ahhoz akkora tömegű üzemanyag kellene, ami túl nagy tömeget jelentene induláskor, és az odaút üzemanyagmennyiség-szükségletét a gyakorlatilag "végtelenbe" tolná (ugye a sok üzemanyagot csak még több üzemanyaggal lehet elvinni, ami még több üzemanyagot igényel, stb). Csak pályán újratankolással lehetne égetéssel megállni ott. A raptor 350-es isp-je még mindig túl alacsony az összevissza futkosáshoz.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
bkercso
nagyúr
"nincs olyan hogy nyugalmi VS relativisztikus tömeg."
És azt tudtad-e, hogy a nyugalmi tömeg (ha már nincs ilyen) >90%-a relativisztikus tömeg? A kötött állapotú kvarkok stb. relativisztikus tömege, ugyanis azok is mozognak.Nincsenek amúgy a természetnek törvényei: az ember alkot törvényeket a természet leírására. Szóval a fizikai törvények a mi interpretációink a természet viselkedésére, így szükségképpen több féle képpen is meg lehet fogalmazni őket.
[ Szerkesztve ]
kapható az OPA Red2 - Kercso Audio
-
bkercso
nagyúr
A kötési energia negatív, így az nem ad tömeget, de kétségtelenül belejátszik a nyugalmi tömeg alakulásába. A bozonok mozgási energiájával együtt, ami meg pozitív. Erre gondoltam, mikor azt írtam, hogy a nyugalmi tömeg nagy része is relativisztikus tömeg.
A relativisztikus tömeget azért nem szeretik a fizikusok, mert nem jellemzi az adott testet, ugyan vonatkoztatási rendszer függő a mértéke. Mérnöki szempontból nincs vele baj. Ez egy jó cikk a tömegről amúgy.
Ha használható modell kell, akkor épp, hogy a relativisztikus tömeget használjuk szerintem. Ha elegáns elmélet kell, akkor meg Lorentz-transzformálgatunk.
kapható az OPA Red2 - Kercso Audio
-
bkercso
nagyúr
De, az is kötési energia. Ha szabad kvarkok összekötnek egymással, kisebb lesz az eredő tömegük, mint külön-külön. Ha nem így lenne, vagyis nem távozna energia a rendszerből, akkor nem maradnának együtt stabilan. E=mc^2, tehát tömeg is távozik kötéskor.
(Az űrben lévő nagy felhőkben egyébként ezért atomos a hidrogéngáz: mert nem tud disszipálódni hő formájában az energia, mikor molekulák születnek, mert kicsi a nyomás és soká találkoznak a többiekkel, így szétesnek a molekulák.)[ Szerkesztve ]
kapható az OPA Red2 - Kercso Audio
-
bkercso
nagyúr
Még1x akkor, bár elég érthetően leírtam: A részecskék nyugalmi tömegének nagy része az őket alkotó részek mozgásából eredő relativisztikus tömeg. Makrotesteknél elfogadom, hogy nem szeretjük ezt a fogalmat, mert vonatkoztatási rendszer függő, de ha sok nyüzsgő részecske alkot egy "makrorészecskét", akkor már nincs ilyen kifogás ellene. Szóval ez a pozitív rész, amiből le kell vonni a kötési energiát, mert az negatív. ha nem így lenne, nem lenne kötés, hanem minden szétrepülni.
Én úgy tudom, hogy a Higgs-mechanizmus a tömegnek csak egy részét adja; ha jól emlékszem, 15%-át.
kapható az OPA Red2 - Kercso Audio
-
bkercso
nagyúr
Nem teljesen jó az analógia, mert a helyzeti energia mértéke az önkényesen választott nullszinttől függ, definíció szerint. Tehetjük ezt végtelen messze, és akkor a Föld grav. terében lévő kötési energiát kapjuk, ez mondjuk igaz.
A kötési energia pedig definíció szerint az az energiamennyiség, amit a rendszerrel közölni kell, hogy a kötést tartósan felszakítsd. Vagyis itt a nullszint a felszakadt kötés, nem önkényes.
Mindegy, hogy az önálló kvarkok mennyire stabilak magukban: ha azt mondjuk, hogy pl. a proton kvarkokból áll, akkor szerintem a tömege úgy számolandó, hogy a kvarkok tömegének összegéből levonjuk a kötési energiának megfelelő tömeget (ennek ugye nincs önkényes nullszintje, mint a helyzeti energiának).
Az eredeti megállapításomat egyébként csak érdekességnek szántam. Nem a részecskefizika a szakterületem, így engem meglepett, amikor a KFKI-ban egy részecskefizikus (nem tudom a nevét) egy Higg-bozonos előadás után megjegyezte, hogy amúgy a nyugalmi tömeg nagy részét ugyan az adja, ami a relativisztikus (látszólagos vagy sem) tömegnövekedést is: a bezárt részek mozgása.
A relativisztikus tömeg is gravitál és a tömeg-energia ekvivalencia is igaz rá, így ennyiben szerencsés ez a terminus.[ Szerkesztve ]
kapható az OPA Red2 - Kercso Audio
-
bkercso
nagyúr
Nem kell felszakítani: kiszámolod a Standard-modellből.
Értem. Érdemes tankönyvből tájékozódni az elején, ha élvezni is szertnéd az ezzel való foglalkozást. Sajna a modern fizika nem olyan, mint mondjuk az űrtechnika vagy a fotózás: aki csak olvasgat róla, az nehezen érti meg, miről is van szó és hogyan művelik ezt a tudományt, ha sosem tanulta az alapokat. Szerintem.
A mennyiségek és fogalmak meg definíció kérdései, nem érdemes vitatkozni róluk.
Az interpretációk pedig (relativisztikus tömeg vagy Lorentz-transzformált idő) praktikum és ízlés dolga, szintén nem kell vitatkozni róluk, hiszem matematikailag vagy ekvivalensek egymással, vagy valamelyik nem állja meg a helyét.[ Szerkesztve ]
kapható az OPA Red2 - Kercso Audio
-
Venyera7
senior tag
-
hariel
csendes tag
Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke tegnap arról beszélt, hogy (ion hajtómű helyett) atommeghajtású rakétahajtóművet építenének. Ez azért lenne előnyös, mert nem csak, hogy nagy a hatékonyága (magas Isp), de még nincs is szükség semmilyen kémiai reakcióra a meghajtáshoz, így bármiből lehet üzemanyag, amit egy aomreaktorral fel lehet hevíteni és hátul kifújni.
A SpaceX fő probléma jelenleg az, hogy nem kapnak senkitől fűtőanyagot.
Hi, my name is Bill Gates, and today I'll teach you how to count to ten: 1, 2, 3, 95, 98, NT, 2000, XP, Vista, 7, 8, 10
-
consono
nagyúr
Nem biztos, hogy összeesküvést kell keresni, lehet, hogy szimplán semmi nem látszik a hajtómű lángjától, ahogy szétterül. Amúgy ennél a leszállásnál nem voltam biztos benne, hogy meglesz a dolog, nagyon mozgott föl-le a hajó!
Born too late to explore Earth, born too early to explore the Universe. Born just in time to sit in front of the laptop and join a Teams meeting...
-
vzozo
senior tag
Vajon miért nem küldik azt át és mutatják meg később?
Mint ahogy a közlekedési vállalat sem streameli a videókat a buszok meg a metrókocsik reggeli kiállásáról, mégis elhiszik az emberek, hogy résztvesznek a forgalomban, és utasokat is szállítanak.
Így lassan 20 visszatért booster után kezd már uncsi lenni ez a videók utáni vágyakozás vagy éppen követelődzés. Magáncég, azt csinál amit akar, senki sem kötelezi őket semmilyen közvetítésre vagy adatmegosztásra.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen