Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MongolZ

    addikt

    válasz nuke7 #25 üzenetére

    És minek és mit bizonyítani?
    Pont az a baj, hogy a tömeggyártásban elszaporodtak az "idióták", a semmihez nem értő mérnökök, akiket a tervezéshez osztottak be. Aztán, mivel nem értenek hozzá, a tűrésmezőket folyamatosan szűkítik, mert az úgy biztos jó, meg egyébként is a biztonság irányába mászunk el, a végén kijön egy teljesen indokolatlanul betűrt, horror áron elkészíthető méret, amit természetesen Te, meg én fizetünk ki, amikor veszünk mondjuk egy autót.
    Dolgoztam olyan helyen (szerencsére nem egészen fél évet csak), ahol az volt a rajzon, hogy a kipufogó (!) öntvény egyik forgácsolt felületének az öntvény felülettől (!!) századra betűrt (!!!) méret szerint kell lennie. Amikor jeleztem a drága minőségügyi mérnök végzettséggel rendelkező főnökömnek, hogy ezt tuti, hogy nem tudja a termelés megcsinálni, annyi volt a válasza, hogy ajánlatadáskor aláírták, hogy meg tudják csinálni, úgyhogy követeljem meg tőlük.
    Röviden az a baj, hogy rengeteg teljesen fölöslegesen szigorúan betűrt méretet kell előállítani, és ezt az ember tudja is nagyon jól, és ezért hajlamos nem komolyan venni őket. Pl. egyik jelenleg gyártott terméknél van egy méret, aminél a vevői rajzon be van tűrve +/- 0,1 mm-re (hegesztett és forgácsol acélszerkezet), ez egy mozgó alkatrész. De mivel kb. mi jobban tudjuk, hogy pontosan melyik méret is a fontos, és hogy mennyire számít ez a méret, ezért 1,5 mm eltérésnél kezdünk korrigálni. +/- 0,1-es méretet kb. lehetetlen tartani, vagy olyan hosszú ideig tart a gyártás, hogy azt a büdös életben senki nem fogja kifizetni.
    Gyakorlatilag ott tart jelenleg már nem csak a tömeggyártás, hanem az egyedi gyártás is, hogy annyira rosszak a vevői rajzok, hogy alig találni korrektet. Ennyire brutálisan lezuhant a műszaki színvonal.

    A fenti esetben is pontosan azt látni, hogy a termék a tűrésmezőből való többszörös kilépés mellett is lehet, (feltételezem) hogy jól működik, csak ugye a hozzá nem értés miatt le lett szűkítve az a tűrés. Erre még rátesz a 6szigma, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az eleve szűk tűrésmeződnek kb. a 2/3-át használhatod... eszméletlen.

    A másik nézőpont meg a szűk a tűrésmező? Csináljuk azért csak úgy meg, az a biztos! Következőként jön az, hogy miért nem tudunk annyit gyártani (mert sok a "selejt" és több idő pontosabbra munkálni), miért ilyen veszteséges ez a termék (mert sok a "selejt" és több idő pontosabbra munkálni), miért veszi inkább meg a másik gyártól (ja, mert ők nem tartják be), miért nincs elég munkánk (mert a többi cég nem olyan hülye, mint mi), holnap már be se kell jönni (mert nincs megrendelés).

    [ Szerkesztve ]

  • MongolZ

    addikt

    válasz azbest #30 üzenetére

    Ez egyáltalán nem így van. Sajnos a vevő a legnagyobb idióta, évtiezedek óta futjuk ezeket a köröket. Régen, ha megmondtad, hogy ez így nem biztos, hogy jó, akkor kaptál egy választ, hogy igaz, akkor csináljátok ezt helyette. Aztán eljutottunk oda, hogy nem tud másikat mondani, de ha te javasolsz valamit, akkor azt elfogadja. Most konkrétan ott tartunk, hogy valami rossz, te javasolsz valamit, de nem is válaszol, mert nem érti az egészet és kérdezni sem tud senkitől, mivel kb. senki nem ért hozzá.
    Ilyen esetben azt mondja a vevő, hogy na, attól fogom venni, aki elvállalja (valaki el fogja), és kész.
    Valamint autóiparban sokszor kellett úgy ajánlatot adni, hogy jaaaa, igen, lesz majd egy nagyobb projekt, 2022-re, erre idén le kéne szerződni, itt vannak előzetes rajzok. Persze szépen felkészülsz, mi jó, mi nem, nem nagyon jönnek válaszok, aztán egyszer csak a határidő előtt 2 nappal jön egy telefonhívás, hogy qrva sürgős az ajánlat, vannak is új rajzok, holnap délig kérem a választ. Persze az új rajzok eléggé mások, és egyébként sincs idő átnézni őket. De azért adjál rá ajánlatot 3 év múlvára, amikor már valószínűleg ott sem vagy (átlagosan valami 1,8 évet vannak Magyarországon egy helyen a tömeggyártásban az emberek). Ilyen esetben mit mond a vezető? Fúúú, ne adj ajánlatot, beszéljük meg vele, válaszoljon a kérdésekre (úgyse fog), nem bja, ha valaki más elfogadja, max nem lesz munkahelyünk?

    Boeing-es témába nem másztam bele, de pont a repülőgépiparban nem tudom elképzelni, hogy a Boeing nem tudott róla, hogy nem 1, hanem 2 vagy 3 kategóriával gyengébb alkatrészek készülnek. Pont a repülőgép iparban, ahol kb. a legutolsó sufniba is kiküldenek egy beszállító fejlesztő mérnököt egy minőségügyi kollégával? Eléggé lehetetlennek tartom.

    [ Szerkesztve ]

  • MongolZ

    addikt

    válasz azbest #32 üzenetére

    Sajnos ez így van, és ez nagyon el van b*szva. Még rosszabb, hogy ez így megy az egész világon, hogy a nagy elkövetők lubickolnak tovább, a kishalak meg fennakadnak a hálón... És ez nagyon nincs jól így.

  • MongolZ

    addikt

    válasz Cifu #35 üzenetére

    Tiszta sor, én mindig azt mondom, hogy egy amelyik meós egy hegesztett acélszerkezetben nem talál hibát, az nem is meós...

    (#39) Cifu: Mire azok ideérnek, lehet, hogy Magyarországon gyártják már az alvázukat...

    [ Szerkesztve ]

  • MongolZ

    addikt

    válasz zseko #48 üzenetére

    Voltam egy hazai autóipari cégnél, kb. aki autót vesz mostanság, annak van alkatrésze tőlük, ráadásul fő darab. Na, az spc kb így nézett ki: ami piros, annak az értékeit átírják zöldre, úgyis hülyeség az a tűrés, és úgysem számít... Még ők is tudják, hogy baromság az egész (ráadásul saját rajzaik voltak), és mégsem módosítanak... Na, szerintem ebben az iparban ebből van elege minden jóérzésű embernek. Nem is fogok autóiparba menni a közeljövőben, az biztos.
    Na, meg a több százmilliós teljesen fölösleges beruházások... Ilyenkor hol van a mérnöki eskü? Komolyan mondom, sokszor szégyellem a végzettségemet.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák