Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    Note: korábban is bocsánatot kért, aztán idén áprilisban a cég befektetőinek már azt mondta, hogy az etióp pilóták nem követték pontosan a szabályzatban szereplő utasításokat.

    Később amiatt ekézték az etióp pilótákat, mert nem vették vissza a tolóerőt, így a gép az adott magasságban megadott maximális repülési sebességét is túllépte, amit a gép fedélzeti rendszerei jeleztek is. Az már csak hab a tortán, hogy ez pilótaösztönnel ellentétes, a 737-es (ahogy a legtöbb hasonló gép) esetében a tolóerő növelés azt jelenti, hogy a gép emelni kezdi az orrát. Tehát ha neked az a problémád, hogy a géped folyamatosan leejti az orrát, akkor egy gyakorlott pilóta nem szívesen húzza vissza a gázkart, hiszen ez normális helyzetben azzal jár, hogy a gép orra lefele billenhet.

    Az is említést érdemel, hogy nekiálltak több oldalról támadni az Etióp légitársaságot, a pilóták képzetlensége és (feltételezett) gyengébb képességei miatt (az amerikai pilótákhoz képest). Ezzel csak az volt a baj, hogy az Etióp légitársaság rendelkezett (és rendelkezik) a világ egyik legfejlettebb pilótaképző központjával, és így például volt Boeing 737 Max szimulátoruk is (például az American Airlines nem rendelkezett ilyennel a baleset idején). Persze itt is van egy csavar: a szimulátor korántsem kezelte le az MCAS-t megfelelően, így egész egyszerűen nem is lehetett volna az MCAS meghibásodását szimulálni benne.

    Ezek után tényleg eléggé vérlázító a Boeing hozzáállása az ügyhöz...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Ribi #33 üzenetére

    Mondjuk szerintem az itt lévő emberek közül senki sem tudja milyen lehet amikor milliárd dollárokról kell döntened, ha nem úgy megy a szekér kidobnak mint a szart.

    Szerintem viszont nem azért fizettek neki 23.4 millió dollárt tavaly, hogy ezen keseregjen. Ebből 13.1 millió dollár pedig a bónuszokból jött, ami az éves bevételi célszámok, a készpénz-tartalék és az osztalékfizetési ráta alapján lett kiutalva.

    Szóval ha azt mondta volna, hogy Ő márpedig inkább a cég jó hírére és a biztonságra megy, és mondjuk egy 737 Max-ot nem tol lendületből át mindenen, nem spórol a biztonságon és a képzésen, illetve nem hangoztatja, hogy márpedig a 737 Max azonos a korábbi 737 NG-vel, akkor lehet most élne 346 ember. Ellenben a cég nem teljesített volna pénzügyileg olyan jó, és Ő sem kap 13.1 millió dolláros bónuszt, csak mondjuk 5 milliót.

    Nem azért, de nem sajnálom egy picit sem. Bőven meg van fizetve, az Ő felelőssége a döntés, Ő pedig döntött. Ez esetben rosszul, ráadásul többször is hangsúlyozta a pilóták felelősségét, ami egyértelműen felelősség-áthárítás.

    Szóval ne sajnáljuk...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz zoo8800 #49 üzenetére

    Nagyon nehéz még csak megközelítő adatokat is mondani, mert rengeteg módon lehet értelme a veszteséget. Ha az én véleményemre vagy kíváncsi, akkor én valahogy így számolnék:

    A Boeing tervezett bevétele a 737 MAX típusból nagyjából 20 milliárd dollár per év 2019-re és az azt követő 3-4 évben. Ez kiesés, de a gépek egy részét legyártották, ami értéket képvisel, tehát nem teljes veszteség, hiszen ha megkapja a típus újra a repülési engedélyt, akkor ezeket értékesíteni lehet.

    Nagyjából 4,9 milliárd dollárral számolnak a légitársaságok által igényelt kártérítésből, de ez feltehetően még ennél is magasabb összeg lesz. A különféle egyéb veszteségeket csak tippelni lehet, de esélyesen további 5-10 milliárd dollár. Számoljunk az alap értékkel.

    Ez alapján a cég 2019-ben nagyjából 30 milliárd dollárt veszít bevétel terén, de ugye ismét: ez nem feltétlen valós veszteség. Ha a 737 MAX újra megkapja az FAA engedélyt, és újra gyártásba is kerül, akkor is jönnek még az átalakításból fakadó költségek és egyéb járulékos tételek. Ha mondjuk jövő nyárra a módosításokat jóvá hagyja az FAA, és újra repülhetnek a 737 MAX-ok, akkor én alsó hangon 15-20 milliárdra, pesszimistábban nézve 40-50 milliárd dollárra taksálnám az egész ügy miatti kártételt.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Alogonomus #53 üzenetére

    Voltak különféle problémák mindenféle típussal, például korábban a 787-esek esetében az akkumulátorok miatt, vagy pont pár napja volt hír, hogy az Airbus A220 (alias Bombardier CSeries) esetében a maximális repülési magasság és sebesség terén korlátozásokat kellett életbe léptetni mert a hajtóművek károsodhatnak, illetve jegesedés veszélye áll fent. Hajdan az MD80-as széria esetében komoly tervezési hiányosságot állapítottak meg, ami több gép elvesztéséhez is vezetett (amihez mondjuk karbantartási hiányosságok is szükségesek voltak).

    Itt nincs szó "high risk" vs. "low risk" esetről, legalábbis ilyen szempontból. Egy Ryanair nem fog utasokat veszíteni azért, mert Boeing 737 típust üzemeltet...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Diabolis #56 üzenetére

    Hosszú a lista :)

    A viccet félre téve a haditechnika, az űrhajózás / űrkutatás, a légi közlekedés, autós közlekedés, hajózás, illetve a számítástechnika azok, amik érdekelnek. Ezekhez értek valamennyire. De amúgy ezekben sem tudok mindent, mindig tanul az ember. :)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz #22743424 #58 üzenetére

    Többek között. A rémálmaimban ne jöjjön vissza az a pillanat, amikor a falban elcsavartam és eltörtem a rézvezetéket. A frissen festett konyhában. Úgy, hogy két nap múlva jöttek beépíteni a konyhabútort... :W :W :W

    Ilyen az, amikor a kedves párom azt mondja, hogy két sarokcsapot csak ki tudunk mi is cserélni, nem kell szakember... :U

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz vicze #60 üzenetére

    Persze, mindig igazat adunk nekik. :DD

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák