Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    A visszajelzéseket köszönöm szépen továbbra is :) :R :DDD

    @hege8888: Mindjárt átolvasom, és próbálom megtalálni a félreütéseket. :DDD
    Ilyenkor ha esetleg valaki talál ilyet, légy szíves privátban vagy akár itt hsz.-ben lehet jelezni, hol találhatóak (nem vagyok lusta, csak higgyétek el, hogy a kikerülés előtt 3-4x elolvasom, és ilyenkor sem szúrja ki a szemem, szóval semmi garancia nincs arra, hogy ötödikre megtalálom...).

    @MaCS_70: Teljesen jogos, ezt is mindjárt javítom.

    @titusz248: Így hirtelen nem tudom mire gondolsz. Igazából az adott kép szinte minden Szojuz-1-el foglalkozó forrásban megtalálható, noha én is először kételkedtem az eredetiségében (ha tényleg ennyi maradt szegény Komarovból, akkor valóban nekiálltak volna így lefotózni?). Végül beraktam, aztán ha valaki többet tud róla, ne habozzon felhomályosítani...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz titusz248 #17 üzenetére

    Erős urban legend szerintem.

    Jurij Gagarin semmiképpen nem repülhetett volna. Ezt a cikkben is leírtam.

    A nyitott koporsós dolognál pedig hogyan láthatta volna előre a sorsát Komarov? Elég sok problémalehetőség és halálnem fordulhatott volna elő, erre számított volna?

    Egyébként az én forrásainak nem szerepelt ez a dolog, ezért nem említettem.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz MaCS_70 #20 üzenetére

    Az ernyőkkel pont nem volt probléma előtte, de hát Szojuz-1 előtt csak egyszer tesztelték élesben: a Kozmosz-140 esetében.

    A leginkább az indítástól féltek az űrhajósok, hiszen a rakéta orrán ülve nem sok mindent tehetnek - a SzASz mentőtorony új volt, de ekkoriban még nem volt kellően kipróbáltnak véve (a sikertelen Szojuz tesztindításkor, mikor a SzASz működésbe lépett ugye, a mentőtornyot tervező mérnökök pezsgőt bontottak annak örömére, hogy bebizonyosodott a rendszer működőképessége - ami a többi mérnökben és az űrhajósokban visszatetszést keltett, mert közben három ember életét vesztette...).

    Komarov inkább a sikertelen fékezőmanővertől félhetett, vagyis hogy keringési pályán ragad. Ilyen szempontból igen, hogy végül is pont az ejtőernyő(k) hibája miatt vesztette életét, az elég faramuci helyzet volt...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz titusz248 #22 üzenetére

    Újra átolvastam Kamanyin naplójának ide vonatkozó részét ( oroszul erre, google ferdítővel angolra fordítva erre olvasható (1967 április 25-énél)).

    Ez alapján: semmi ilyesmi nem volt. A temetésnél hamvasztás volt, nem nyílt koporsó. A cikkben is szereplő kép a hamvasztás előtt készülhetett, erről Kamanyin is ír, idézem / ferdítem az ide vonatkozó részt:

    "A halottasházban a szomorú feladatunk közben találkoztunk (Konsztyantin) Versininnel (ő volt a frontlégierő főparancsnoka ekkor - Cifu). Azt akarta, hogy a kozmonauta maradványait még egyszer és személyesen lefotózhassa, és személyesen fogja az állami vezetőknek jelenteni, hogy lehetetlen a testet (koporsós temetésre) előkészíteni, és a hamvasztás szükséges. A koporsót kinyitották, és fehér szaténon feküdt az, ami nem rég még Komarov kozmonauta volt, és most csak egy alaktalan fekete göcsört. Gagarin, Leonov, Bikovszkij, Popovics és a többi kozmonauta odament a koporsóhoz és szomorúan nézték barátjuk maradványait. A hamvasztáson jelen voltak Kuznyecov tábornok és a kozmonauták."

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz UnA #25 üzenetére

    Gagarin, Leonov, Komarov, Bikovszkij és a "korai" űrhajósok többsége magától értetődőnek tartotta, hogy veszélyes a munkakörük, ezt már akkor tudták, amikor jelentkeztek. Leonov azért is jó példa, mert ő majdnem belehalt az űrsétájába, mégse lépett vissza, sőt... Ő volt az első Holdmegkerülésre, majd az első Holdraszállásra kijelölve, majd a Szojuz-11-el is ő repült volna, és összeveszett Kamanyinnal, amikor az egész személyzetet lecserélték amiatt, hogy a személyzethez tartozó Valerij Kubaszov mellkasröntgenén TBC jeleit találták (a Szojuz-11 tartalék személyzettel repült, és a visszatérésnél egy műszaki hiba miatt mindhárman megfulladtak).

    Persze ehhez a magas kockázathoz extra jutalmak is jártak. A Vosztok űrhajósai cirka másfél évnyi fizetésnek megfelelő rubelt, lakást, saját gépkocsit és egy csomó egyéb ajándékot kaptak (ruháktól kezdve étkészletig mindenfélét). A Voszhod űrhajósai hasonló nagyságrendben voltak jutalmazva (Leonov többek között egy Volga gépkocsit kapott, de olyan pocsékul vezetett, hogy Kamanyin eltiltotta négy hónapra a vezetéstől, miután fél év alatt háromszor okozott balesetet). A későbbi Szojuz utaknál már kevésbé voltak kiemelve, de kevésbé is volt veszélyes a feladat. Az "első" Szojuz-18 személyzete nem állt pályára a rakéta meghibásodása miatt, emiatt viszont nem akarták kifizetni nekik a 3000 rubeles "űrhajós-járulékot" (Gagarin még 15 000 rubelt kapott, 14 évvel korábban)...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz BatchMan #34 üzenetére

    Ami az adott hsz-ben volt, annak a nagy része a későbbi részekben megtalálható lesz. ;)
    Ami extra, az pedig vagy megbízhatatlan, vagy ellentmondásos, így a cikkbe nem mertem beleírni.

    A fizetés ilyen dolog például, a Russianspaceweb.com oldalon azt írták, hogy az 1940-es évek végén egy orosz mérnök 1000 rubel körül keresett havonta. Mikor Gagarin 15 000 rubeles jutalmát beleszőttem, akkor ehhez viszonyítottam. Azonban tegnap megint olvasgattam kicsit Kamanyin naplóját, és konkrétan le van írva, hogy a Vosztok/Voszhod űrhajósai mennyi éves jövedelmet bírtak 1962-ben:

    Gagarin: 639 rubel
    Tityov: 579 rubel
    Komarov: 528 rubel (ő őrnagyi rendfokozata és hosszú szolgálati ideje miatt bírt ennyivel)
    A többiek (akik századosi rendfokozattal bírtak): 483 rubel

    Gagarin Kamanyinnál is többet keresett. Viszont ezek alapján a Vosztok űrhajósai nem másfél évi, hanem vagy 28 évnyi fizetést kaptak jutalmul...

    Most nem tudom, hogy Anatolij Zak téved (Russianspaceweb), vagy az Astronautix.com oldalon van rosszul idézve Kamanyin naplója (az orosz eredetiben nézegetem mindjárt)...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Graphics #36 üzenetére

    A Mercury / Gemini / Apollo űrrepüléseknél is előfordultak hasonló hanyagságok (igaz ott végül űrrepülésnél nem veszítettek embert), sőt, ha végignézed az amerikai űrrepülőgép-programot, akkor az még hanyag volt sok szempontból. Ilyen téren én nem mondanám azt, hogy az egyik fél alaposabb / gondosabb volt, mint a másik. Sőt, ha úgy nézzük, akkor a szovjetek / oroszok a Szojuz-11 óta (1971) nem veszítettek embert az űrhajósaik közül űrmisszió közben (igaz többször is közel volt a katasztrófa).

    Ezzel szemben az amerikaiak 1986-ban és 2003-ban is 7-7 embert vesztettek...

    Hogy volt, aki erre adta a fejét? Simán. A mai napig sokszoros túljelentkezés van az űrhajós-toborzáskor. Én ilyenkor a hobbi hegymászókat szoktam felhozni példának. Ők is jelentős rizikót vállalnak, és ott nincs szó arról, hogy valami új eredményt jelent az, amit végigvisznek, hiszen több százan, ezres, tízezren megtették előttük már mások, ők csak a saját maguk elé letűzött célnak tekintik ezt - amibe bele is hallhatnak...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz nullpoint #38 üzenetére

    Erre azt tudom mondani, amit korábban: ha egy Nyegyeljin-katasztrófa és hasonló, amúgy mély titokban tartott / elkendőzött eseményekről viszonylag jól kutatható információk látnak napvilágot (olyan szinten, hogy a legyártott Vosztok, Voszhod, Szojuz, LK, TKSz űrhajók, DOSz és OPSz űrállomások, stb. gyártási szám alapján (!) lekövethetőek), akkor eléggé valószínűtlen, hogy van olyan, amiről nem tudunk...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz edk- #42 üzenetére

    Köszi! :)

    Igen, az Astronautix.com-on volt rosszul. :(
    Egyre több hibába futok azon oldalon, pedig irgalmatlan részletes amúgy...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz MaCS_70 #50 üzenetére

    Yepp, alapjában véve a szovjet űrhajósok "jobban" voltak fizetve, mint amerikai társaik, legalábbis ha az adott országra viszonyítjuk a jutalmaikat.

    De volt is belőle botrány, ahogy az amerikai űrhajósok megpróbáltak kreatívak lenni. Az Apollo-14 személyzete pl. egy csomó ezüst medalliont vitt magával, amit aztán egy emléktárgyakkal foglalkozó cég beolvasztott, és egy csomó kisebb medalliont gyártott a "Holdat megjárt" anyagból. Az Apollo-15 személyzete Hermann Sieger bélyeg-kereskedővel egyezzett meg abban, hogy 400 darab postai borítékot aláírnak indulás előtt, elviszik magukkal a Holdra, majd később értékesítik (eredetileg arról volt szó, hogy jóval azután, hogy az Apollo programot lezárják). Csakhogy Sieger a megállapodás szerint neki járó 100 darabot nem sokkal az után eladta, hogy a világűrt megjárt borítékok hozzá kerültek, és égtelen botrány lett abból, hogy állami pénzből a Holdra utazó űrhajósok ilyen üzleti tevékenységet folytattak le. Valóságos boszorkányüldözés lett a vége kongresszusi meghallgatással, a három Apollo-15 űrhajós (és néhány érintett) lekerült az aktív űrhajósok listájáról, lefokozták őket, stb...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz titusz248 #52 üzenetére

    Ahogy lent már edk- írta, az én forrásom rosszul idézte az eredeti szöveget. A megadott rubel értékek havi fizetések voltak, nem évesek.

    Tehát a havi 639 rubel azért azt jelentette, hogy hatszor annyit keresett, mint az anyós. ;)

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Graphics #56 üzenetére

    Szántalan kevésbé ismert berepülő pilóta vesztette hasonló módon az életét az adott korszakban. Őket gyakorlatilag nem is ismeri az, aki nem direkt erre keres rá...

    Ahogy korábban írtam, az űrhajósok tisztában voltak vele, hogy nagy kockázatnak teszik ki magukat. Nyilván amennyire tudtak, igyekeztek a saját életüket védeni, és ahol lehet, ezért tenni, de az adott esetben olyan hiba lépett fel, amivel kvázi Komarov semmit sem tudott kezdeni.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Joci10 #59 üzenetére

    Köszi!

    Javítva. :)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    A szovjet űrprogram meghatározó alakjai, egy kis sorvezető, ha a nevek esetleg nem csengenek elsőre ismerősen.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák