Új hozzászólás Aktív témák

  • lapa

    veterán

    válasz dabadab #153 üzenetére

    ja, ezek elég komoly problémák. azért abba gondolj bele, hogy a g arra van tervezve, hogy "üzemszerű használat" közben bármikor előfordulhat egy borulás. szóval azok az oszlopok, amiket látsz elég masszívak ahhoz, hogy ne roppanjanak össze míg legurul a csomolungmáról. ha csak arra gondolsz, hogy egy kisebb csúszásnál is simán elkap egy fát a felső éllel, nem mozdulhat el semerre a kocsi tehetetlenségétől, pedig ott igen komoly gyorsulások lépnek fel.

    a merevség minden olyan esetben hátrány, ha kamazzal vagy 30 centinél vastagabb fával ill. vasbeton fallal ütközöl. minden más esetben megvéd. persze statisztikáim erről sincsenek, de inkább olyanokat hallani, hogy "úgy kellett levágni róla a kocsit" meg "elfogyott elöl a hely és a vezető lába" stb.

    azt is érdemes megfigyelni, hogy a merevség inkább csak menetirányban áll. oldalsó ütközésnél a jelentős súlyt képvislelő tengelyek 1-1 rúdon csatlakoznak csak az alvázhoz, így szükség esetén engedni fognak. de hasonló helyzet akár menetirányban is előállhat, a hosszanti rudazat is engedni fog idővel ha azt kapja el a másik kocsi. de ez már inkább ütközési inkompatibilitás kérdése.

    a lassulás emellett majnem csak feleakkora, mint egy személyautóban, az önsúly a linkeltnél is 2100 kiló, a hosszú meg 2,5 t felett van. E=1/2m * v^2, és ezzel nem csapatsz 120-cal főúton, lehet számolgatni ilyet is. vagy mondjuk próbálj meg a bent ülőkben kárt tenni oldalról, a küszöb 45 centi magasan van. tényleg az van, hogy legfeljebb felborítod és máris átirányított egy csomó energiát. ez megint inkompatibilitás, ez tény.

    a fentiektől függetlenül a W123-as is bizonyított elégszer, ha abban meghalsz, akkor azt már nagyon akarták odafent. linkelem a kedvencemet: akkor és most. szóval ezekben tervezés is volt már 30 éve, nem csak anyag. azt nem mondtam, hogy egy akkori bármilyen más márkában ez megvan. azt sem mondom, hogy egy szétrohadt - 5 másikból összerakott megvéd, de egy jó állapotban lévő az biztos. hogyha látod hogy vannak megépítve, akkor elhiszed. soha többet nem fognak ilyen autók épülni.

    de egyszer nézz alá, ülj be vagy vezess egy ilyet, akár a zöldségest, akár a g-t. szerintem érzi az ember, hogy nem mindennapi gépek, amik 30 évesen is tökéletes műszaki állapotban vannak. nem csiszeg-csoszog a műanyag, ugyanúgy kapcsol a kapcsoló, ugyanúgy indul a motor. érted a dízel mocikat másfél millára tervezték, fél milliós dugattyúcserével. ilyen futásteljesítmény manapság sehol nincs, esetleg kamionban. de azokat meg nem városi környezetre tervezik, hanem 1000 km-es autópályákra számolják. meg ez olyan, hogy amikor egy ilyet vezetsz, akkor nincs ezer ugyanolyan, amivel szemben felébred a bizonyítási kényszer. ott gurusz, és tudod, hogy odaérsz. a többiek hekkeljenek csak körülötted, máshogy nem elégülhetnek ki.

    persze ez már nagyon off, csak a szemléletmódomat akartam kicsit érzékeltetni, hogy érthetőbb legyen a modern műanyagokkal szembeni távolságtartásom.

Új hozzászólás Aktív témák