-
IT café
PlayStation 5 ON-topik téma-összefoglaló
MIELŐTT KÉRDEZEL, OLVASD EL!
Az OFF-topik ezen linken keresztül érhető el.
A témához szemernyit sem kapcsolódó hozzászólás és a Spoiler tag használatának elmulasztása figyelmeztetés nélküli törlést vonhat maga után!
Új hozzászólás Aktív témák
-
MODERÁTOR
A PS5 mód a natív (az ábrán), a visszafele kompatibilitást a legacy módok fogják biztosítani. Szóval nem az lesz mint anno, hogy konkrétan beépítették a régebbi konzol hardverét is, hanem most gyakorlatilag belefejlesztették azt az újabb APU-ba. Amihez így biztos, hogy kelleni fog némi szoftveres rásegítés, emulálás is, hogy menjen.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz bandi0000 #2185 üzenetére
Valami olyasmit mondott, hogy azért jobb a magasabb órajel, mert így az egyéb részegységek is gyorsabbak lesznek. Vagyis ugyan sokkal több CU lesz az SX-ben, de inkább a magasabb órajel ami fontosabb, és optimálisabban lehet kihasználni. Lényegében kisebb lehet az az erőkülönbség mint ami a puszta TFLOPs értékekből kiolvasható.
[ Szerkesztve ]
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz Lackooo84 #2277 üzenetére
Ha így lenne, akkor alig fogynának a játékkonzolok. De tudtommal nem ez a helyzet, viszik a PS4-et is mint a cukrot. Ha pedig arra akarsz utalni, hogy a PS5 gyengébb lesz mint az SX, akkor az MS konzolja is a lepkefing kategóriájába fog esni, mert nincs akkora erőkülönbség. Persze mondhatjuk, hogy akkor pocsék a hardver, de valami oknál fogva eladható konzolt szeretnének kihozni és nem drága erőgépeket. Akinek az kell az úgyis marad PC-n, ahogy most is.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Hogy lesz-e három év múltán erősebb, félgenerációs variáns, az erősen múlik azon is, hogy a Pro mennyire volt kelendő (ez az amit nem tudunk). Anno ugye többen is tévesen vizionálták, hogy majd a Pro teljesen leváltja a gyengébbik konzolt, és a Sony kivezeti a Slim-et. De ahogyan kommunikálták is, nem ez lett a helyzet, és a PS5 után sem az lesz, hogy a Pro marad mint olcsóbbik variáns. Most lesz a generációváltás, a Pro nem volt az, és nem fogja megkapni a PS5-re exkluzívan fejlesztett játékokat.
Az esetleges PS5 Pro ellen sem kell előre tiltakozni vagy félni tőle. Ha lesz is, akkor is az alapgép marad a célkonzol, és meg fogja kapni az összes játékot. Senkinek sem lesz kötelező a váltás.<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
3-4 év alatt nem is lehet összehozni egy tisztességes játékot. A Sony esetén a félgeneráció lényege az volt, hogy kiadtak egy prémium variánst is, de fejlesztői szempontból ugyanaz maradt a célhardver. Ezzel becélozták az UHD tévéket és a PC-s játékosokat. Vagyis reagáltak a piac változásaira, mert látták, hogy ami van az bizony nem marad eléggé versenyképes. Ha ez a lépés most bevált, akkor hasonló szituban biztos, hogy újra meglépik. De azt nem tehetik meg, hogy háromévente teljesen elavultatják a konzoljaikat.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Igazából alapvetően nem is lehet érdekük egy félgenerációs konzol, mert az csak macera. Nekik az az optimális ha most olyan vassal rukkolnak elő ami végig versenyképes marad. Mert mindegy, hogy melyiket viszik az emberek, darabszámra és bevételre ugyanaz. Viszont több, párhuzamos konzol az kevesebb hasznot termel, mert több lóvét visz a megtervezése és a támogatása.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Nem vagyok benne biztos, hogy a Sony-nak ez lenne a célja a legfrissebb exkluzív címeivel. Sőt, gyanítom, hogy ezekkel inkább a konzoleladásokat akarják megtolni. Pl. a HZD-vel is cselesek, hogy kiadják PC-re is, mert ezzel a lépéssel is PS5 vásárlásra ösztönöznek. Ugyanakkor ha nem sürgős, akkor pár év csúszással biztosan bekerülnek a Now-ba is.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
A Sony nem rendelkezik a külső fejlesztők játékainak a forráskódjával, szóval nem tudnak belenyúlni. Azt mondták, hogy amelyik címmel gond lesz, ott felveszik a fejlesztőkkel a kapcsolatot.
Van amelyik játéknál a Pro miatt már alapból feloldható a 30-as limit, ezeknél magasabb FPS-re lehet számítani. Aztán vannak olyanok amik most 30 alá is beesnek, ezek majd stabilan fogják tartani. A magasabb felbontás megint inkább csak azokra a játékokra lesz jellemző ahol most is dinamikusra van megoldva. Hozzányúlás nélkül csak sima skálázás, vagy valamilyen utólagos feljavítás jöhet szóba.<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Azt pont elmondta, vagyis szerinte többet ér a magasabb órajel. De amúgy kár is rugózni ezen, majd a konzolok kiadása után fog kiderülni az igazság. Akkor lehet ténylegesen összehasonlítani, hogy hogyan futnak rajtuk a játékok. Addig marad az, hogy a számháborút elveszítették, a szakértők és fejlesztők szerint pedig nem lett gyenge.
[ Szerkesztve ]
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz superandras #2672 üzenetére
A FIFA-val és a biztosítással nem tudom, hogy mi a helyzet, de az eddigi legjobb tudomásunk szerint a PS5 kompatibilis lesz a PS4-re kiadott játékokkal, és ezzel együtt a Blu-ray lemezeivel.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Élesítettem egy összefoglalót, nagyjából összeszedtem benne azt amit eddig tudunk. Majd folyamatosan frissítve lesz ahogy csorog a többi infó is.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Ez olyan dolog, hogy az eladásoknak egy sima játékkal is tudnak adni egy pofont, mert végső soron ezek adják el a konzolt. De, hogy most melyiket veszik a népek, az alapmodellt vagy a félgenerációs Pro-t, az valószínűleg tökre mindegy a Sony-nak. Persze pár embert azért be tudnak húzni akiket csak a vas ereje érdekel, de aki cseréli a régit, az is továbbpasszolja. Macera és költség meg azért van vele, mert meg kell tervezni (hardveresen és szoftveresen is), duplázódik a raktárkészlet, és támogatni kell mindegyiket. Szóval szerintem ez inkább amolyan kényszerű mint jó húzás. Optimálisabbnak tűnik ha az alap hardver szolgálja ki az egész generációt.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz Lackooo84 #2728 üzenetére
Oké, persze elképzelhető, sőt valószínű, hogy a későbbiekben lesz is erősebb variáns. De logikusan belegondolva, kit fejnek meg vele? Aki PS5-öt akar vásárolni, az úgyis megveszi. Aki lecseréli Pro-ra, az meg eladja a régit használtan. Ergo elvileg nem keletkezik sokkal több konzoleladás.
(#2729) GhostPetya: Na ez az, hogy nem tudjuk, hogy mit láttak. Működni nyilván működik, de, hogy meg is éri-e nekik azt nem kötik az orrunkra. Valószínűleg nem véletlenül.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz hombre[EU] #2731 üzenetére
Ezt mondom, igen, vagyis, hogy ez inkább kényszerű lépés lesz és nem fejőstehén. Vagyis azért kell meglépni a félgenerációt, hogy ne csökkenjenek az eladások, és nem azért, hogy még több profitra tegyenek szert.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Alapvetően eladáscsökkenést csak külső hatás vált ki, vagy mert nincsenek jó játékok. Pl. a PS4 Pro kellett részben az erősebb PC-k, és részben az UHD tévék elterjedése miatt. De ha nem váltasz konzolt, akkor aki használtan vette volna, az kénytelen megvenni újonnan.
Tudom amúgy, hogy félreértjük egymást. Én is azt vallom, hogy jönni fog félgenerációs PS5 is, csak a kiváltó ok az amiben nem értünk egyet.<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
De hát a fejlesztőknek ez csak extra macera, mert egyetlen, fix hardver helyett rögtön kettőre kellett fejleszteniük és optimalizálniuk. Akkor lenne ebbe logika ha a Pro megjelenésével ejthették volna a FAT konzolokat, a Slim-et pedig ki sem hozza a Sony. A befektetőknek meg főhetett a fejük rendesen, hogy még több lóvé és idő egy-egy játék összehozása.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Na jó, fejlesztői szempontból nyilván annyira sok meló nincs a Pro-val (sok esetben dobnak a grafikára némi pluszt azt' kész). De egyáltalán nem segít semmiben, mivel kénytelenek továbbra is az alap hardverrel dolgozni és arra optimalizálni. Azért mert ezt megköveteli a Sony, különben lehetnének Pro-exkluzív játékok is.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz hombre[EU] #2746 üzenetére
Hát ez az. Most tényleg azért vett konzolt mert mindenképpen Pro-val akart játszani? Nem lehet, hogy mégis inkább a játékok voltak azok amik érdekelték?
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz hombre[EU] #2771 üzenetére
Az 5,5 GB/s az a beépített SSD képességére vonatkozik. A külön beszerelhető M.2-es SSD esetén nyilván a PCIe 4.0 sávszélessége lesz a plafon, ami a gyakorlatban +1-2 GB/s. A játékok indítási és a betöltési idejét szerintem ez már különösebben nem fogja megdobni. A lényeg itt az, hogy minimum azt tudják mint a gyári, hogy ne okozzon problémát.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz Mr Bond 007 #2774 üzenetére
De ebben a kérdésben ez nem jelent semmit. Maga az adat tömörítve kerül kiolvasásra, vagyis tömörítve megy át a PCIe buszon. A tömörítés nem az SSD tényleges átviteli sebességét dobja meg, hanem ez egy elméleti érték. Úgy számolták ki, hogy összevetették a raw sebességet az átlagos tömörítési aránnyal. Magyarul ekkora lenne a sebesség ha nem lenne tömörítés.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz Mr Bond 007 #2776 üzenetére
A maximum az a PCIe 4.0 x4 busz elméleti 8 GB/s értéke (mínusz overhead). Ha tömörítve megy át, akkor a kicsomagolás után kapott adat az több lesz.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz Mr Bond 007 #2779 üzenetére
Oké, akkor ezek szerint a tömörítés hatékonyságától függően 8-22 GB/s sebességgel lehet számolni. Ami oké, de alapvetően nem ez volt a kérdés. Hanem az, hogy a jövőbeli, 5,5 GB/s-nál is gyorsabb SSD-ket vajon ki tudja-e majd használni? De ezek szerint nem, legalábbis a hardveres kitömörítőnek kicsit több mint 5 GB/s a befogadó kapacitása.
[ Szerkesztve ]
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
A lényeg, hogy néhány technikaibb plusz infó, igazából semmi érdemleges. Pl. úgy van megoldva a visszafele kompatibilitás is, hogy testre szabták a Zen 2 magokat, vagyis kiegészítették, hogy jobban passzoljon az eredetileg Jaguár magokra tervezett játékokhoz.
A változó órajeleknek hála meg talán az átlagos fogyasztás lesz alacsonyabb, és nem a teljesítmény.<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz Kicsimix #2807 üzenetére
A The Road to PS5 videóban erről már szó volt. Az eddigi, HDD-s megoldáshoz képest arányaiban sokkal kevesebb RAM is elég, mert sokkal kevesebb adatot kell előre betölteni. Nem csak azért fog eltűnni a betöltőképernyő mert gyorsabban betöltődik az adat, hanem azért is, mert nem is lesz szükség arra, hogy egyszerre annyi adat be legyen olvasva. Vagyis sokkal folyamatosabban fog az SSD-ről töltődni a látott kép.
(#2809) F-ECT$: Itt azért kell, hogy ultragyors legyen az SSD elérése, mert a hosszú betöltőképernyők helyett sokkal intenzívebben és majdhogynem valós időben olvassa be róla a megjelenítendő képet. De nem mint gyorsítótár játszik szerepet, mivel önmaga az adatok forrása. Ezért írásra nincs is szükség.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Ha már megy a negativitás és a konzol funkcióinak lehúzása, akkor Carlos Padre is megkért, hogy rakjam be ezt a cikket:
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz #21123072 #2826 üzenetére
Szerintem ennek az írásnak nincs alapja, vagy már jelentősége. Egyrészt mert mostanában pont az ellenkezőjéről áradoztak a fejlesztők, másrészt pedig a fejlesztői hardver az nem a végleges ami majd sorozatgyártásba kerül. Vagyis lehet, hogy voltak problémák a kezdeti hardverekkel, de nem lesznek azzal ami a boltba kerül. Ráadásul pont arról volt szó, hogy nem lesz többé túlmelegedés miatti kényszer lekapcsolás sem.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz erahurka #2832 üzenetére
Az alkalmazott órajelszabályozó technológia nem ugyanaz mint ami turbóval jelenleg dolgoznak a PC-s procik (CPU/GPU). Amennyire ki lehetett a DF videóból is venni, a megadott max órajelek az alapórajelek, és nem hagyományos turbó. Emiatt nem kell túlmelegedéstől tartani. Egy meghatározott fogyasztási keretbe kell beleférni, amire a hűtést tervezték. A teljesítményt pedig dinamikusan szabályozza, attól függően, hogy mire van szükség. Ergo kevesebb lesz a felesleges üresjárat, és általánosságban halkabb és hűvösebb lesz a konzol.
Én egyelőre úgy látom, hogy ez a hűtés kérdésének a kétféle megközelítése. Az MS maradt az eddig bevált módszernél, a Sony pedig újított.<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
A játékfejlesztők panaszkodnak, hogy a fejlesztői hardver túlmelegszik? Előfordulhat, főleg ha eredetileg tényleg nem ilyen paraméterezésre rakták össze a vasat. De alapvetően ez még nem mond semmit a végleges dizájnról. Az lehetséges, hogy az MS-hez képest megcsúsztak vele, de minket ez annyira nem érint, mert ami konzolt mi fogunk majd vásárolni, annál tutira nem lesznek túlmelegedési problémák.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
válasz erahurka #2854 üzenetére
Oké, de ha tényleg ennyire elszámolták volna magukat a Sony-nál, akkor egy ilyen mértékű, teljes áttervezést akkor sem tudnának kivitelezni. Ez nem egy-két hónap lenne, hanem minimum egy évvel eltolódna a konzol rajtja. Lásd pl. az MS oldalán a One X-et, az sem azért érkezett egy évvel a Pro után mert ők lazán megengedhették ezt maguknak.
(#2857) Moby: Na de a kód maximálisan kihasználhatja a hardvert, ettől nem fog túlmelegedni. A DF videóban is elmagyarázta, hogy a megjelenített képtől függően dinamikusan változik, hogy mekkora számítási kapacitásra van szükség. Pl. ha a felhőket nézed, akkor töredéke annyit kell dolgoznia a hardvernek.
Tulajdonképpen ennek az egésznek az lenne a célja a Sony részéről, hogy még optimálisabban legyen kihasználva a hardver.<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
Pont az hangzott el a DF videóban, hogy ezek a max órajelek lesznek a tipikusak, és nem csakis elméleti, turbó értékekről van szó. Az persze nyilvánvaló, hogy fullra leterhelve az IGP-t, annak meg fog nőni az étvágya, és azt valamivel kompenzálni kell. De ez is az optimálisabb erőforrás kihasználásról szól.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
A PS5-ben lesz egy fogyasztáskeret, ezt lehet a játékfejlesztőknek kihasználni. De ezt is kiszámítható és stabil formában kapják, ugyanúgy mint anno a fix órajelen hajtott hardver erejét. Másnak nem is lenne értelme, az pedig elképzelhetetlen lenne, hogy felemásan viselkedjenek az egyes konzolok. Csakis olyan APU-val állhatnak elő ami sorozatgyártásban is jó arányban kihozható.
<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
A kevesebb feldolgozóegységbe fér bele a magasabb órajel, ezt kifejezetten így kérte a Sony. Nem azért jár alacsonyabb órajelen a Series X IGP-je mert azt kímélni szeretnék és ezért nem hozzák ki belőle a maximumot.
A fix órajelek azt jelentik egy ilyen konzolnál, hogy olyan teljesítményre kell belőni a hardvert, amit minden esetben elbír. Ez összességében kompromisszumos, és nem lesz mindig optimális. Lesz a PS5-nek is ilyen órajele, de emellett oda tudja tenni a magasabb teljesítményt ahova inkább kell.
Igazából itt két dologról van szó. A PS5 APU-ja gyengébb lesz ez nem vitás, de ezzel együtt kisebb is és olcsóbban gyártható. Ezáltal a tápáramkör is egyszerűbb lesz, és így az is olcsóbb. De ezt valamelyest kompenzálja, hogy dinamikusan szabályozza a részegységek közötti teljesítményszintet. Ami által optimálisabban használható ki a hardver. Persze ha valami játék fullra le tudja terhelni az APU-t, akkor ott bizony hátrányban lesz. De logikusan is belegondolva, ilyenkor nem a PS-nek lesz magasabb a fogyasztása (már amennyire ez érdekes dolog).<-ƘƘ->
-
MODERÁTOR
-
MODERÁTOR
Igen, itt egyről beszélünk.
Ha a CPU-t és az IGP-t is fullra le kell terhelni, akkor ott bizony akár érezhetően is gyengébb lesz mint a Series X fix órajeleken járatott APU-ja. Emiatt lesz olcsóbban gyártható a PS5. Hogy melyik megközelítés válik be, azt csak a jövő tudja megmondani. Kicsit nehéz kérdés ez ha a jelenlegi eredeti és félgenerációs konzolokat nézzük. Szerintem itt a Sony a játékkínálattal akar továbbra is tarolni.<-ƘƘ->
Új hozzászólás Aktív témák
A topikban tilos hirdetni!
- Xbox Series X 1TB - 9 hónap garancia, vállalkozástól!
- Nintendo Switch RP2040-tiny Picofly 2.74fw CFW chip készlet eladó!
- PlayStation 3 Slim/SuperSlim 4.90 HFW - HEN, programokkal és 3 hónap garanciával eladó!
- PlayStation 4 Pro 1TB 7216B, frissen pasztázva, 6 hó garanciával, Bp-i üzletből eladó!
- Raktáron, PlayStation 4 Slim 500GB SW:11.00!!!, györű szép állapotban, 6 hó garanciával, üzletből!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs