Új hozzászólás Aktív témák

  • masterful87

    senior tag

    válasz zsolike #22087 üzenetére

    Nem baj ha kérdezel, de 1-2 ellőtt fotó után egyből eléd tárult volna a válasz. Ha nem hiszed, járj utána, tartja a mondás. :)

    Szóval ez úgy működik, hogy a fókuszáláshoz ki kell nyitni a blendét. Ez a régi manuál M42-eseknél úgy ment, hogy hiába rekeszeltél az obin, az mindig nyitva volt. Majd fotózás előtt nyomott be egy kétállású pöcköt (benyomva / nem benyomva) egy kar, és összeugrott a blende a beállított értékre. Ezeket illették AUTO jelzővel.
    A mai modern lencsék többnyire automatikus rekeszbeugrató mechanikával rendelkeznek. CSAKHOGY, itt ha rekeszelsz az obin, akkor azonnal összeugrik a beállított értékre. (próbáld ki kézben tartva) Majd ha felcsavarod a vázra, akkor a függőlegesen, vagy vízszintesen mozgó karocska fogja kinyitni. Ezért nem mindegy, hogy a lencsét milyen irányba tekered fel a vázra, ugyanis a feltekeréskor, pont találkozni fog a váz kis karja, az obi lamella állító karjával. (amit kézben tartva magad is birizgálhatsz, ha f22-n gyorsan felrántod-elengeded-ismételed, akkor láthatod, hogy a lamellák megfelelő gyorsasággal zárnak, pattogósan, nem nyúlósan, lassan, mert akkor koszosak, olajosak, és az lassítja őket) Fotózáskor ez a kar "lezuhan" és a blende összeugrik a beállított értékre.
    Az M42 megoldással szemben a több mm mozgású karocskának (B betűvel jelölve) az az előnye, hogy ha csak 1mm-t mozdul, akkor az f5.6, ha meg 2-t, akkor f22 lesz a rekesz érték. Tehát el lehetett hagyni a rekeszállító gyűrűt az objektívekről, mert már a váz is tudta állítani a rekeszt.
    Sőt, a régi manuál obikon általában csak 1/2 EV-vel lehetett módosítani a rekeszt, de a mai gépek finoman beállítható karocskájának hála, már az 1/3 EV is alap dolognak számít.

    A chippes, rekeszállító gyűrűs Nikon lencsék legszűkebb beállítása úgy van kialakítva, hogy ha odaállítod a gyűrűt, akkor a bajonettben megnyomja a műanyag kis pöcköt. Ezzel tudatod a masinával, hogy nem az obin fogsz rekeszt állítani, hanem a vázon. (amúgy ha nem tekered a legszűkebb állásra, de körömmel benyomod a vázon a pöcköt, akkor is ezt hiszi, csak érdekességképpen megjegyeztem)
    És az A mód is csak így megy. (nem próbáltam, de ha nem tekered el a legkisebb rekeszre az obit, ahogy a váz kéri, akkor csak az M mód működne, és akkor neked kell rekeszt állítanod a gyűrűn, meg persze hozzá zárat)
    Azért kell a legkisebb lyukra tekerni a gyűrűt, hogy ezzel engedélyezd a teljes tartományt a rekeszállító karocskának, mondjuk f2-től f16-ig. (nekem van olyan lencsém, amit direkt lehet lockolni, zárolni a legszűkebb állásban, gondolom pont ezért, ha odatekered, akkor még véletlenül se mozdítsd el a gyűrűt, mert mindig a vázról fogsz majd rekeszelni)

    Tehát obi felcsavar, f22-re állít, mennie kell az A és az M módnak is, a vázról állíthatod a megszokott módon a rekeszt, és amint elsütöd a gépet, a rekesz össze fog ugrani a beállított értékre.
    De a legjobban akkor fogod látni, ha már előtted vannak az összehasonlító képek, nyitva, meg csukva. Látni a mélységélesség különbséget, és persze az eltérő záridőt. :)

Új hozzászólás Aktív témák