-
IT café
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
válasz Dr. Szilikát #78590 üzenetére
Meg mindig nem erted.
Ha nem tudja annyira megtekerni higy a fesz.szabalygo elkezdjen leszabalyozni, vagy az akku rendesen ki van merulve amit tolt, akkor a fesz.szabalyzo teljes gerjesztest ad a forgoresz tekercsre.
Azaz 2,7 ohm, 12-13V az 4,4A azaz csak a sajat gerjesztesere elmegy 45-50W. A kollega meg tekeri a pedalt 50wattal. Akkuba jut nulla watt.
Ezert lenne allandomagneses jobb mert ott ezt legalabb nem kene eloallitani.
A kocsiba nemerdekes 40-50W egy 80 loeros motornal de itt ennyi az ossz teljesitmeny es ez el is megy a generator eletben tartasara. -
#85619712
törölt tag
válasz tordaitibi #78600 üzenetére
Én nem is mondtam, hogy állandó mágnes van bennük. Pont ez a jó, hogy külső gerjesztést igényel a dinamó, így relatíve egyszerű felhasználni erre a célra, szemben a mai beépített szabályzós csodagenerátorokkal. Bár a dinamó elég rossz hatásfokkal dolgozik, szóval a fene se tudja.
@CirrMee : Nem tudom annyira nem értek a kispolszkikhoz (se), de azt látom hogy gombokért árulják a hozzá való dinamókat.
[ Szerkesztve ]
-
CirrMee
addikt
válasz #85619712 #78603 üzenetére
Nem tudom annyira nem értek a kispolszkikhoz (se), de azt látom hogy gombokért árulják a hozzá való dinamókat.
A vaskalaposokat "öregítőket" leszámítva inkább szabadulni akartak a dinamóktól a tulajok, aki tehette, inkább generátorosra szerelte a sajátját, ha gyárilag nem úgy futott ki. Emiatt aztán családon belül sem nagyon volt piacuk a használt alkatrészek között.
“Az a baj az interneten terjedő idézetekkel, hogy sosem tudhatjuk biztosan, ki írta.” (Petőfi Sándor)
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz tordaitibi #78601 üzenetére
De épp azt néztem a videón, hogy a tesztelt generátornak kicsit trükkösebb szabályzója van, állóhelyzetben levette a gerjesztést például.
Fix 12 V külső tápegységről küldte meg és amikor leugrott a szíj, a belső szabályzó által felvett áram leesett 200 mA alá. Az látszik, hogy nagyjából 3 Ω a terhelés, de túl alacsony generált feszültségnél még nem kapcsol rá direktben a gerjesztés, hanem csak bizonyos szint felett.
Majd amikor eléri a leszabályzási értéket 14 V körül, kezd ismét leesni a gerjesztőáram.
Ha nem is önmagában pufferkondival (noha létezik a remanens mágnesesség felgerjesztő hatása, de tegyük fel, hogy nem jön össze, vagy talán terhelés nélkül), de elképzelhető, hogy akkuval megtámogatva ki lehetne hozni valamilyen optimális terhelési állapotot, tehát amikor már feltöltött az akku és a gerjesztésszabályzó sem vesz fel akkora áramot / átlagáramot.
De mivel feltöltve leszabályoz, itt jönne képbe az izzós terhelés, hogy legyen mire dolgoznia.
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
válasz tordaitibi #78600 üzenetére
Igazad lehet, dereng ilyesmi is.
A kismotoroban, pl. simson, biztosan állandó mágnesen gerjesztésű eszköz van, azokat néha újra kellett mégnesezni, mikor már elig termeltek áramot.
De emlékszem pedig ilyesmire még a 6V-os rendszerű trabantok korából is, persze lehet, rosszil emlékszem.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
válasz Dr. Szilikát #78605 üzenetére
Nem neztem meg a videot, ahogy leirtad ugy mar teljesen jo a megoldas.
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
Az eddigi értekezésből levonva a következtetést, lehet mégicsak érdemesebb lekötni a generátor eredeti szabályzóját és vagy gyyári külső, vagy maszek szabályzót kell használni áramkorlátttal a gerjesztő tekercs felé, vagy egyszerűen csak áramkorláton keresztül (pl. egy ízzó) csorgatni áramot a gerjesztő tekercsre és termel amennyi áramot annyi gerjesztővel tud.
Ha a gyári szabályozó alacsoyn akkufesznél ráeresztei a teljes áramot, akkor tényleg nehéz lesz meghajtani, helyette folyamatosan töltse inkább fel, kisebb árammal.
Túltölteni az akkut tekeréssel úgysem valószínű, hogy tudom.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
TGWH
őstag
Két dolog felmerült bennem.
1, külföldről rendelt szélturbina alkatrész nem lenne jó? Olcsó.
2, többszörös áttétel miért nem jöhet szóba?Szeretném harsogni kétkedők fülébe, Szeretném égetni reszketők lelkébe, Lángbetűkkel írni véres magyar égre: Ez a hit a fegyver, hatalom és élet, Ezzel porba zúzod minden ellenséged, Ezzel megválthatod minden szenvedésed. E jelszót, ha írod lobogód selymére, Ezt, ha belevésed kardod pengéjébe
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz Batman2 #78611 üzenetére
Mindenesetre, ahogy a videóból kitűnt, külső tápegységgel 3 ohmon a gerjesztőáram, illetve az ember által generált kimenő teljesítmény:
3 V / 1 A (3 W) --> 8 W
6 V / 2 A (12 W) --> 12 W
9 V / 3 A (27 W) --> 8 WAmikor a gerjesztést 3 A-re növelte, megnőtt az ellenállás (mármint nehezebb lett tekerni), kevesebbet bírt termelni az ember, noha jobban erőlködött, de megcsúszott a szíj is, amin lehetne még tökéletesíteni.
Eszerint, ha egy alacsony veszteségű kapcsolóüzemű áramgenerátorral (pl. XL4015 CC/CV modul) az akkuról veszed vissza az áramot, remélhető valamennyi plusz is.
Vagy még be kell szabályozni, de ezért is jó, ha precízen állítható a gerjesztőáram, igény szerint.
-
#85619712
törölt tag
válasz Batman2 #78611 üzenetére
Meg egy ötletem támadt, ablaktörlő motor, lassító áttételt leszedve,azokban állandó mágnes van, szénkefések és kb 100w teljesítményt tudnak. Gondolom a felét csak ki tudod szedni belőle generátor üzemben is, esetleg egy 24V verzió ne kelljen nagy fordulaton pörgetni, ráakasztva egy CC/CV modul így kimenő töltőáramot is tudod szabályozni. A kerék külső felületéhez dörzshajtással csatlakoztatva meglenne a kellő fordulat is. Nagy hülyeség?
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
válasz Dr. Szilikát #78613 üzenetére
Mindenképpen többet kell termeljen a generátor, mint amennyit igényel a gerjesztő tekercse a mágneses mező létrehozásához, különben az egész folyamat nem lenne fenntartható.
Nyilván az gerjesztő áramot és a hajtáshoz szükséges energiát egyensúlyba kell hozni, hogy működjön is a folyamat és fenntartható is legyen a bicikli meghajtása legalább 10-30 percig.
Az egy dolog, hogy a meghajtó szíj leugrott, megfelelő feszesre kell állítani, hogy stabil erőátvitel lehessen.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
#85619712
törölt tag
válasz Batman2 #78616 üzenetére
Az áttételt mindenképp el kéne távolítani, csigás így visszafelé nem működik, meg ugye oda vissza mozog. A szénkefe szerintem bírja akár évekig is, és relatíve olcsó egy ilyen motor a bontókban. Én egy mini szélerőművön gondolkodom, lehet egy ilyen motort fogok használni, majd megírom a tapasztalatokat.
-
Nem igy ertette hogy nem kepes jobbra-balra forogni hanem a hajtasoldalrol lehetetlen megtekerni a forgoreszt mivel a csigahajtas onzaro.
Vagy ha nem, ez fogmodulus es csigaorso menetemelkedes fuggvenye, ha kepes is visszafele mukodni, nagyon rossz a hatasfok.[ Szerkesztve ]
-
pjen
félisten
-
#85619712
törölt tag
Persze van olyan megoldás amikor a motor polaritását forgatják, és úgy mozog oda vissza, meg van amikor mindig egy irányba forog a motor és a lassító áttétel mechanikusan oldja meg az oda vissza mozgást. Viszont nagyjából mindegyikben csigaorsó van a motor tengelyén amit ahogy Tibi is mondta ha lehet is visszafelé hajtani nagyon rossz hatásfokkal.
[ Szerkesztve ]
-
Írtam hogy a tervezés függvényében lehetséges viszafelé működés de ez annyira nem jellemző, és olyan rossz paraméterekel bír hogy emiatt pl. néhány kísérlet után feladták az autó differenciálmű lassító áttételként használatát. Ott kell a visszafelé működés.
Pedig kis méretbe nagy áttétel valósítható meg vele.
Pregnáns páldaként, a mezei satu is gyakorlatilag egy csigaáttétel.
Na azt próbálja meg bárki is visszafelé működésre bírni. Full önzáró.
Vagy a szárnyaskapu motorok. -
Janos250
őstag
Esetleg?
https://www.banggood.com/3_3V-5V-TTL-Bi-directional-Logic-Level-Converter-p-949438.html
Hú, most látom, ennek nagyon durva lett az ára. Amit korábban láttam, ott 10 db. volt kevesebb mint 6 $ szállítással.[ Szerkesztve ]
Az amerikaiak $ milliókért fejlesztettek golyóstollat űrbéli használatra. Az oroszok ceruzát használnak. Én meg arduinot.
-
TGWH
őstag
válasz Janos250 #78623 üzenetére
Idővel az is meglesz. A Tavir 30 napos Ardunio levelei már 3-4 éve megjöttek
Szeretném harsogni kétkedők fülébe, Szeretném égetni reszketők lelkébe, Lángbetűkkel írni véres magyar égre: Ez a hit a fegyver, hatalom és élet, Ezzel porba zúzod minden ellenséged, Ezzel megválthatod minden szenvedésed. E jelszót, ha írod lobogód selymére, Ezt, ha belevésed kardod pengéjébe
-
Barret001
addikt
válasz Batman2 #78615 üzenetére
Túlgondoljátok! Kell egy kefe nélküli villanymotor (BLDC) Rá egyenirányítás,és kb ennyi. Lábbal nem fogsz te túltölteni egy nagyobb akkut...Kel egy voltmérő,az akkura.Azt tudod figyelni a megnyugtatás miatt. Legjobb lenne egy 36V-os elektromos kerékpár hátsó kereke.Az tölt,ha tekered.Állandó mágneses bldc motor.Szénkefés már ritka mint a fehér holló. Ha az előírt amperral töltöd az akkut,tekerheted órákig Megvan a testmozgás! Lábbal tekert szélgenerátor
-
-
V.Stryker
nagyúr
Sziasztok,
Egy TPS szenzort kéne autón beállítanom a helyes állásba. Azt írja a könyv, hogy két pólus között mérjek ellenállást és akkor lesz jó, ha 0-ról végtelen értéküre változik. Ezt a végtelen értéket a multiméter hogy jelzi?
Organic Maps - ingyenes, offline navi iOS-re és Androidra.
-
-
veterán
-
válasz Donki Hóte #78632 üzenetére
Sztem a leírásban arra gondol, hogy valami elég nagy ellenállást kell mérnie
De az is lehet, hogy kapcsoló is van a helyzetérzékelőn (volt ilyen autóm...), onnan tudja, hogy felengedték a gázt, nem abból, hogy végállásban van a poti BetegMutogatni való hater díszpinty
-
V.Stryker
nagyúr
válasz Donki Hóte #78632 üzenetére
Organic Maps - ingyenes, offline navi iOS-re és Androidra.
-
válasz V.Stryker #78634 üzenetére
Nem ártana tudni a méréshatárt
A fojtószelep érzékelő egy poti. A két végét mérd meg, hogy mekkora a teljes ellenállása, és annak megfelelő méréshatárt állíts be.
Lehet, hogy ez olyan, hogy a végállásban szakadásként viselkedik, és oda kell pozicionálni.Mutogatni való hater díszpinty
-
-
veterán
-
válasz Donki Hóte #78638 üzenetére
Lehet
@tordaitibi : Akár.
Vagy az az üresjárat.Mutogatni való hater díszpinty
-
válasz g.peter23 #78640 üzenetére
Ha Ni-Mh volt benne, akkor jónak kéne lennie. Azt mondjuk érdemes lenne tudni, hogy a gyári milyen feszre tölti, azt bírja-e az Eneloop. Mondjuk nekem inkább Recyko+ van, de azt a Ni-Mh automata töltő jól tölti, és remélhetőleg a borotva is automata, azaz megáll, amikor feltöltött.
Azért elsőre felügyelet mellett töltsd, én paráznék, hogy eldurranA töltő alja nem lényeges, mert úgyis a borotvában van a töltőáramkör.
[ Szerkesztve ]
Mutogatni való hater díszpinty
-
válasz g.peter23 #78642 üzenetére
Akkor leesett, miért volt nekem ez furcsa
Az Eneloop 1,2V-osnak van megadva, nem szereti a túltöltést. A NiMh meg 1,4. Inkább nem tenném bele... Max. azt, hogy feltöltöd, ha lemerült, csere. Vagy cseréld nikkelesre.
Bár érdemes lenne utánanézni, hogy mennyire bírja az Eneloop az 1,4V-ra töltést, hátha tudja itt valaki, de én úgy emlékszem, hogy nem tolerálja. (Ez meg azt mondja, hogy akármivel lehet tölteni, akkor meg el kéne viselnie az 1,4V.)
(És itt meg 1,5V adnak meg.)[ Szerkesztve ]
Mutogatni való hater díszpinty
-
PitLee
őstag
Az 1,2V az szerintem olyan, mint a Li-ion aksiknak 3,6V az a munka feszültségük amit tárósan sokáig bírnak, de ettől függetlenül a végső töltési feszültségük magasabb.
https://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator.php -
válasz PitLee #78645 üzenetére
Igazad lehet, az magyarázná, hogy miért az van megadva, de magasabbra töltik.
@g.peter23 : Nem teljesen olyan a kémiája, mint a Ni-Mh, de érdekes módon a vakuim pl. lassabban töltenek fel új technológiás nikkelakkukról (a Recyko+ is az), mint normál nikkelesről. A TRONIC meg normál Ni-Mh.
Ha az Eneloop töltése végén 1,3-1,4V körül mérhető még a töltőben, akkor nem lesz baja, de most hirtelen nem tudom lemérniMutogatni való hater díszpinty
-
Dr. Szilikát
őstag
Nyilván minden akkunak van egy névleges, azaz átlagos feszültsége, ami a max-min érték között helyezkedik el. Nem feltétlenül pont középen, mivel a standard áramú kisütési görbe időbeni átlaga számít, de nagyjából a két szint közé esik.
Ez ma már a kisütési görbe alapján szoftveresen is számítható, de klasszikusan az akkuból kivehető Wh energiamennyiséget mérik az alsó szintig merítve, fix értékre szabályzott árammal, ha jól tudom, majd abból, valamint az időtartamból vissza lehet számítani a feszültséget, ami az átlagot / névleges feszültséget kiadja. Mivel mértékegységekre egyszerűsítve:
V x A x h = Wh
A vaku töltésének gyorsaságát a cella belső ellenállása befolyásolja, hiszen az egy korlátozó ellenállás az áramkörben. Töltés közben mellesleg azon is esik valamennyi feszültség, ezért már csak amiatt is magasabb értéket mérünk a kapcsokon, illetve töltés után van egy bizonyos várakozási idő az IEC szabvány szerint, mire az akku beáll egy nyugalmi szintre és azt tekintik mérvadó max. feszültségnek.
A töltés meg külön történet, C/10 áram és alatta lehet feszültségfigyelés nélkül 15 óráig nyomni bele (vagyis 150 %-ot). Vagy lehet 14-16 órás töltés is.
Ezért intézik el sok esetben egyszerű ellenálláson keresztüli töltéssel, mivel a Ni-Cd / Ni-MH akkuk nem olyan érzékenyek a túltöltésre, feleslegben bevitt energiát képes elfűteni, C/10 áram alatt legalábbis.
Nagyobb áramon egyik a -dU technika, ami véd a túltöltéstől, de nem a feszültség abszolút értéke alapján, aminek legfeljebb biztonsági végértéke van 1,5-1,6 V-nál, de nem ez számít a töltés szempontjából.
Elkezdjük tolni bele az áramot pontosan stabilizált értéken, ami lényeges. Amikor a cella telítődik és bevitt energia már nem tud letárolódni a kémiai reakciókban, valahová mennie kell, ezért relatív gyorsabban elkezd megemelkedni a belső hőmérséklet. De mivel az elektrolit növekvő hőmérséklete miatt csökken a belső ellenállás, stabil áram mellett kimutatható néhány mV csökkenés a kapocsfeszültségben, amit a töltőprocesszor detektál és leállít, illetve csepptöltésre vált.
Tehát ennyire nem érzékeny fajta, hogy gyakorlatilag jól telenyomja a technika, kicsit még túl is nyomja, hogy "beleizzadjon", akkor állít le.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz g.peter23 #78642 üzenetére
Tehát a töltés ilyen akkunál nem pontosan vezérelt általában, bár a Panasonic gépekben látsz egy komoly elektronikát, de az a lineáris motor DC --> AC vezérlésére való elsősorban, nem töltés bonyolítására.
Noha van Li-ion változat is, annál már rendes töltésszabályzó is szükséges. Te szempontodból egyszerűen a cella melegedését kell megfigyelni töltés, illetve használat közben is, mivel a melegedést befolyásolja az akku belső ellenállása, ami egy minőségi jellemzője a cellának. Minél kisebb, annál jobb.
A trükkös lineáris motor:
https://youtu.be/uMdb9e8M50k?t=90
https://www.youtube.com/watch?v=dzJZZZT7o-c
https://ersatzteildirect.de/en/Panasonic-Linear-Motor-fuer-ES8036-ES8035::16944.html
-
válasz Dr. Szilikát #78647 üzenetére
Azért én egy Ni-Mh se bíznék buta töltőre, mert elfűti az áramot, de nem tesz jót neki, és sosem lehet tudni, hogy mi van, ha hosszabb ideig rajtahagyod. Szóval még az újgenerációs akkut a nikkel helyére az OK, ha lekapcsolós töltő van, de annál butábbat nem szeretek sehol.
Mutogatni való hater díszpinty
-
Dr. Szilikát
őstag
Jól megválasztott áramon nem vészes. Egy példán keresztül: régi típusú Ni-Cd 12 V-os szerszámgép.
Gyári primitív töltő 6 órás, kvázi dupla árammal tolja a standard C/10-hez képest. Ennek következtében jól fel is forrósodik, pláne ha elfelejtjük és nem vesszük le a töltőről. Valójában, bár csúnya munkának tűnik, de igazság szerint ezek az akkuk nagyon strapabíróak, amit ki is aknáznak a gyártók.
De az is igaz, hogy az "emberi érzés" tiltakozik ilyen bánásmód ellen. Ezért én azt csináltam, hogy csökkentett, C/10 alatti árammal töltöttem, figyelve a hőfokot is, de azt bátran rajta hagytam 24 óráig is, hogy biztosan feltöltődjön, de ne gyilkos módon.
Ezt a módszert más esetben is alkalmaztam, láthatóan nem árt ezeknek az akkuknak (Ni-Cd / Ni-MH), sőt definiáltan alkalmasak a felesleg elfűtésére, módjával.
Ami mondjuk még nem szimpatikus, a tartós / végtelenített csepptöltés, régi cordless telefonok példája stb.