- Az iPadOS-re írt appokra is díjat vet ki az Apple
- Kaspersky Antivirus és Internet Security Fórum
- Crypto Trade
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Hálózati / IP kamera
- Hálózatokról alaposan
- Xiaomi AX3600 WiFi 6 AIoT Router
- Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
- Letartóztatták a bitcoin-Jézust
Új hozzászólás Aktív témák
-
Llanders
csendes tag
Tévedsz, vannak olyan sekély fúrású kutak, amelyek talajvizet használnak. Lásd pl. Ivóvízellátás – Heves Megyei Vízmű Zrt. (hmvizmurt.hu)
-
Llanders
csendes tag
Abban egyébként egyetértek, hogy ez a szennyezettségi szint alapvetően nem probléma. A gond azzal van, hogy folyamatos a szőnyeg alá söprés, nem tájékoztatják megfelelően a polgárokat, és gyakorlatilag nem funkcionál a környezetvédelmi hatóság. Mindezekből adódik a bizalmatlanság.
-
Llanders
csendes tag
"a hatóságok gyak. sz@rnak bele", ez csak részben igaz. Egyrészt a magyar politikai szféra - a saját, szűk érdekkör javát szolgáló racionalitása szerint - gyakorlatilag kézi vezérléssel irányítja az engedélyező hatóságok működését. Másrészt személyügyi szempontból leépítette a környezetvédelmet, devalválta a fizetéseket stb., utóbbi biztosan visszahat a motivációra, de nem ez a fő probléma.
-
Llanders
csendes tag
Debrecennél még az is kérdés, hogy milyen forrásból valósul majd meg az ország egyik legszárazabb részén a gyárkomplexumot ellátó víziközmű-rendszer és villamos energia hálózat, milyen erőművel és milyen áron fogja biztosítani a szolgáltató a bődületesen sok villamos energiát, milyen forrásból létesülnek majd a kiszolgáló infrastrukturális létesítmények, pl. a több ezer pakisztáni, indiai, filippínó stb. ember lakhatását biztosító épületek. Az már csak lábjegyzet, hogy a debreceniek mennyire fognak örülni a származási, felekezeti multikultinak.
-
Llanders
csendes tag
Nem tudom kire gondoltál. Az én hozzászólásom csak arra irányult, hogy egy beruházás megtérülésének kérdése eléggé fontos, még akkor is, ha ez az állami büdzsé és nem "cucka" pénzes "zacskója" terhére történik. Ha valaki úgy gondolja, hogy a megtérülés nem számít egy beruházásnál - mint írtad, ez "segghülye" dolog -, és még ezt közzé is teszi, azért az eléggé kacagtató...
-
Llanders
csendes tag
Nyílván ebben a témakörben a CATL gyár a nagy kérdés, amelynél szó sincs arról, hogy belföldre termelne. A víz nem csak környezeti kérdés, de a vízbázis megteremtése, a közművek kiépítése révén pénzkérdés is. A hozzászólásomban egyébként föl se vetődött a környezetvédelmi aspektus, én arra utaltam, hogy a közmű, az infrastruktúra, az energiaellátó rendszer iszonyatos értékű (aránytalanul nagynak tűnő) beruházást igényelnek. Az akkumulátorgyártás irgalmatlanul sok energiát igényel, amihez se erőmű, se ellátórendszer nincs. Erre az aspektusra írtad, hogy "segghülye". Ennyire erővel milyen "segghülye" az ország, hogy nem pl. urándúsításba fektet, nem?
Ha a közbeszédben elcsépelt toposszal (pl. "aktivistáskodás") szeretnél igénytelenül fogalmazva dobálózni, legalább olvasd el előtte az írást... -
Llanders
csendes tag
válasz arnyekxxx #25 üzenetére
"Ezt tudnád valamennyire konkretizálni?"
Ha teljesen elkészül, a CATL gyár teljes kapacitása 100 gigawattóra lesz. A termelés energiaigényének a kielégítéséhez hozzávetőlegesen 500 megawatt teljesítményű erőművi kapacitás szükséges, amely a jelenlegi paksi erőmű negyedének felel meg (egy blokk a négyből).
Viszonyításképpen, Paks2 árát eredetileg 5000 milliárd Ft körül kalkulálták, a valós ár ehhez képest sokkal magasabb lesz/lenne.
Gondolom, kínai barátaink rögtön hoznak a gyár mellé egy erőművi blokkot is. Lehetőség szerint Debrecen mellé.
Egyébként erősen kétlem, hogy a teljes termelést képes lenne fölvenni a kecskeméti gyár.
[ Szerkesztve ]
-
Llanders
csendes tag
"hogy a közmű, az infrastruktúra, az energiaellátó rendszer iszonyatos értékű (aránytalanul nagynak tűnő) beruházást igényelnek.
De ez minden új ipari beruházásra igaz, mindenhol a világon.
Az infrastruktúrát akkor építik, amikor látszik, hogy igény lesz rá. Sehol se építettek erőművet, ami üresen áll, hogy majd egyszer valamikor jó lesz valamire."Vannak olyan beruházások, amelyekben komparatív előnye van az országnak. Az akkugyártás nem ilyen.
Mivel nincs hozzá nyersanyag, nincs hozzá energia (talán ez a legfontosabb), és nincs hozzá - ehhez a szinthez idomuló - munkerő se. A víz az egyetlen, ami talán van, de az se Debrecen mellett.
Fontos a beruházások közvetett előnye is, multiplikáló hatása lehet (pl. beszállítók). Az akkugyártás nem ilyen (szemben pl. a gépgyártással).
Kivételes abből a szempontból is, hogy nem kíván jól képzett hazai munkaerőt, és a termelésnek K+F hatása nincs.
-
Llanders
csendes tag
válasz arnyekxxx #32 üzenetére
A teljes áramigény 2027-ben lesz 500MW (a te 300MW forrásod honnan származik?), az azért már nincsen extrém távolságban. Ehhez jön még, hogy a többi épülő akkugyár kb. ugyanekkora plusz igényt fog támasztani. És egyébként is folyamatosan emelkedik a villamos energia iránti igény az iparban és a lakossági felhasználásban is. Persze lehet fokozni az importot... szuper elgondolás, stratégia.
Az import már most is jelentős (a fogyasztás egynegyede). És mi van, ha egyszer csak nem tudunk elegendő áramot venni a nemzetközi piacon? Vagy csak extrém drágán. Számomra úgy rémlik, 2022-ben ez éppen így történt... És nem csak az akkugyárak fizettek rá.
Megjegyzem, nem lehet csak úgy további 500MW-ot pl. Debrecennél kivenni a rendszerből, ehhez a hálozatot is feljeszteni kell (az ilyen nagyfogyasztót eleve célszerű erőmű közelébe telepíteni). Mint ahogyan a vízellátást is fejleszteni kell. A szürkevíz felhasználásának lehetőségei pl. egyelőre nem adottak. Ezek pl. amiatt merülnek fel, hogy miért éppen Debrecen... ahol nincsen vízbázis, nincs erőmű a közelben.
Összefoglalva, jó dolog az akkugyár... egy bizonyos gazdasági részarányig. De sokkal produktívabb, a gazdaság és a társadalom szempontjából sokkal gyümölcsözőbb ipari ágazatok is vannak. Pl. élelmiszeripar, egészségipar. Ahol a magyar emberek munkájára lehetne építeni, magasabb hozzáadott értékkel.
[ Szerkesztve ]
-
Llanders
csendes tag
válasz arnyekxxx #44 üzenetére
"Komolyan érdekelne, neked tényleg az a bajod, hogy az ipar fejlesztése infrastruktúrafejlesztést is igényel?"
Tényleg muszáj ilyen dedós módszerrel hadoválni...? Leírtam többször is, össze is foglaltam. Értő olvasással szerintem tudatilag átfogható ez a néhány mondat, de ha megy, hát megy, nem tudom beleönteni a gondolatokat a fejedbe. Vagy ennyire mély nyomott hagyott a bolsevik iparfejlesztés sztálini irányvonala? Még mindig trendi a "legyünk a vas és acél országa"? Nem gondolod, hogy ezt a színvonalat már meghaladtuk pár ütemben?
Az állami befektetés is befektetés, nem lehet csak úgy öntögetni a pénzt. Különben mindig úgy fogjuk érezni, hogy nincs pénz az emberek által ténylegesen használt infrastruktúrára, az egészségügyre, oktatásra, az utak leromlottak, állandóak a csőtörések, a középületek borzasztó állapotban, a tanárok, közalkalmazottak fizetése, a nyugdíjak töredéke a "hanyatló" nyugatinak stb.
Tehát a lényeg a költség-haszon elv, az utóbbiba beleértve természetesen a társadalmi megtérülést is. Illetve fontos lenne, hogy a pénzt egy világos, hosszú távú stratégia mentén költsük.
Ha szerinted megéri ez a befektetés a magyar embereknek, számszerűsítsd, hogy miért...
-
Llanders
csendes tag
"Nem fér az okos kis buksijukba, hogy a fantasztikusan tisztán és környezetbarátan előállított (lol) villanyautójuk, hogy önerejéből megmozduljon ahhoz két dolog kell. Akkumulátor és áram."
Szerintem senki nem azt kifogásolja, hogy Magyarországon akkugyár épül. Legfeljebb azt, hogy jóval nagyobb (értsd: pl. 10X nagyobb) területet/lakosságot ne innen lássunk el akkuval. Próbálom leegyszerűsíteni egy hasonlattal: szükség van hulladékkezelőre, hulladékégetőre, de ez nem azt jelenti, hogy mindenki hulladékát mi kezeljük, mi égessük el. Érted már?
A másik, hogy ez az ágazat rendkívül energiaigényes. Magyarország meg éppen abban a helyzetben van, hogy kifejezetten szűkében van az energiának, mivel alig van energiahordozónk, elhanyagolták az erőművek építését, évtizedes hátrányban vagyunk a megújulók felé történő átmenetben, emellett az atomerőmű-beruházás is kb. áll, a mai napig nem kapta meg a végleges engedélyt a magyar hatóságtól.
A harmadik, hogy az ilyen óriásberuházás a megfelelő helyen épüljön az országon belül is. Hogy miért? Mert ez az adófizetők érdeke. Mert persze súlyos (tíz/száz-) milliárdok elköltése fejében mindent meg lehet oldani, oda lehet vinni a vizet, áramot, lehet új erőművet építeni. De sokkal egyszerűbb, ha eleve oda rakjuk a gyárat, ahol ez rendelkezésre áll. Nem? A külföldi vendégmunkások táborát meg kb. bárhova föl lehet húzni. Érted ezt az összefüggést?
-
Llanders
csendes tag
válasz arnyekxxx #63 üzenetére
"Ez szimpla politikai beleállás a kormányba."
Erre rábasztál, már személy szerint teljes mértékben konzervatív pártállású vagyok. De ez egy szakmai topik, amihez nem a "felekezet" határozza meg a véleményt. Méltó szellemi társra találhatsz a különböző bal- vagy jobboldali orgánumok FB hozzászólói között.
-
Llanders
csendes tag
Politikai téren nagyon egyszerű módon megy a szavazatszerzés. Ennek oka teljesen racionális, hiszen tömegeket kell kb. tőmondatokkal, sok esetben inkább érzelmileg, mint értelmi alapon megszólítani. A gond ott van, amikor valaki az érdemi diskurzusba is behozza ezeket a leegyszerűsített, könnyen emészthető kliséket, ahelyett, hogy elővenné minimum a középiskolai földrajz könyvét, ha egy gazdasági kérdés merül fel. Mondjuk az már személyes jellemprobléma, ha valaki a másikra nézve POLITIKAI hitvallással dobálózik, csak mert más a véleménye. Hab a tortán, hogy a jelen esetben tipikus bolsevik iparosítási jelszavak mentén...
Nem érdekli, hogy mi a különbség egy ilyen kínai akkugyár, illetve pl. egy Bosch között, mely magyar szakemberek foglalkoztatására épít, K+F tevékenységet hoz az országba, nem energiaintenzív, olyan ágazatban működik, melyben komparatív előnyünk van, fejlett szervezeti kultúrát hoz, kifejezetten katalizálja a mérnökképzést, szakképzést, lehetővé teszi a magyar szakemberek külföldi képzését stb.
Nem. Ebből csak azt érti, hogy akinek ellenvéleménye van, az iparellenes.
[ Szerkesztve ]
-
Llanders
csendes tag
Ténykérdés, hogy létező fejlődési út az iparosítás, újraiparosítás. Lásd Dél-Korea. Összességében Kelet-Közép Európa is ezt az utat járja. És persze megértem, ha a térségben Mo. valamiféle előnyre akar szert tenni. Olyan érzés van bennem, hogy ebben a kérdéskörben elcsúszott a stratégia, egyszerűen az arányok tolódnak el kedvezőtlen irányba. Abba a fejlődési szakaszba jutott a magyar gazdaság, amikor már nem lehet az alacsony képzettségű foglalkoztatottak számának növelésével erősíteni. Most a hazai nagyvállalatokon, az innováción lenne a sor. Minta bőven van, kérdés, tud-e a lehetőséggel élni az érintett kör.
[ Szerkesztve ]
-
Llanders
csendes tag
válasz arnyekxxx #68 üzenetére
"szakmai lenne de netto politikai propagandaszöveggel van tele számok meg szakmai érvek helyett"
Már hogy az én írásom?
Melyik mondatom volt "netto politikai propagandaszöveg"? Amúgy kinek a propagandaszövege (én Veled szemben nem olvasom az ellenzési sajtót)? Már megint ezzel jössz, ismét politikai irányultsággal vádolsz. Ezt pedig kikérem magamnak, főleg egy ilyen karaktertől!
-
Llanders
csendes tag
"az összes érv az akkumulátorgyár ellen elhangozhatott volna a szentgotthárdi opel, az esztergomi suzuki vagy a győri audi gyár építésénél is"
Pár különbség a nagy járműgyártó, gépipari üzemek, illetve a jövőbeni CATL akkugyár között:
- az előbbi döntően magyar embreket foglalkoztat,
- széles körben foglalkoztat szakmunkásokat, részt vesz a duális szakképzésben,
- idehozza a fejlesztést, rengeteg mérnököt is foglalkoztat, katalizálja a mérnökképzést,
- európai szervezeti kultúrában működik,
- számos magyar beszállító cégnek ad munkát, amelyek szintén magyar szakmunkásokat, mérnököket alkalmaznak,
- nem kifejezetten energiaintenzív, nincs jelentős vízfelhasználása (bár az utóbbi körülmény kiterjedt vízbázis - pl. Tisza/Duna - mellett nem lenne gond; a brutális energiaigény pedig azért probléma, mert adófzetői pénzből kell erőművet építeni hozzá),
- összességében sokkal több személyi jövedelmet termel a magyar embereknél, amit itthon költenek el, utána itthon adóznak, és a dolgozók az áfát is itthon fizetik meg a fogyasztás után,
- hogy őszinték legyünk, egy dologban talán nincs különbség: komoly társasági adót egyik se fizet.
Új hozzászólás Aktív témák
- Rezsicsökkentés, spórolás (fűtés, szigetelés, stb.)
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Politika
- Autóápolás, karbantartás, fényezés
- Robogó, kismotor
- PlayStation 5
- Ford topik
- Huawei Mate 40 Pro - a csúcson kell abbahagyni?
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- További aktív témák...
- EDIFIER R1700BTS hangfal pár makulátlan, új állapotban, 2 év hivatalos garanciával, alkalmi áron
- LG OLED55B23LA 2 Év GYÁRI GARANCIA
- Apple iPhone XR 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Gamer PC , i7 12700KF , RTX 3080 Ti , 64GB DDR5 , 960GB NVME , 1TB HDD
- Intel PC , i5 8500 , 1660 6GB , 32GB DDR4 , 512GB NVME , 500GB HDD
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen